Tehnika — 21 rujna 2009 -

Po internetu u zadnje vrijeme kruži informacija kako će iduće godine na tržište doći novi ZX-10R s nejednakim redosljedom paljenja, takozvanim Big-Bang-om. No, on će biti kudikamo radikalniji od Yamahinog u R1, pa je Kawasaki svoj "big bang" navodno i patentirao.
 

Ipak nekakava korist od MotoGP-a, osim ponekad dobre uspavanke za nedjeljno poslijepodne. Nakon Yamahe, izgleda da se i drugi proizvođači okreću što većoj iskoristivosti silne raspoložive snage. Nakon R1 koja je donjela nešto novo; puno snage i smiješno puno trakcije, Kawasaki slijedi primjer, ali na svoj način.
 

 

Čemu taj "big bang"? Ideja je dati gumi vremena da se oporavi između pulseva snage iz motora, što na kraju daje puno bolju trakciju. No, motori s nejednakim paljenjem imaju problem u niskim okretajima, kada koljenasto vratilo treba prijeći velik put dok opet ne dođe do radnog takta. Yamaha je tom problemu doskočila korištenjem koljenastog vratila postavljenog u dvije ravnine, okomite jednu na drugu. Također, big bang motori imaju manju maksimalnu snagu, budući da velike vibracije smanjuju mogućnost vrtnje u veoma visokim režimima. No, sve se to isplatilo zbog dobitaka na srednjim i visokim režimima vrtnje motora. Ali Kawasaki ima lijek koji bi trebao pomiriti dva svijeta.
 

Navodno će Kawasakijev motor (i dalje redni četverocilindraš) imati malo ekstremniji raspored paljenja. Dok će prvi i četvrti klip ići zajedno, drugi i treći će zaostajati za pola okreta koljenastog vratila. Nakon toga će se motor morati okrenuti 540° prije novog radnog takta jednog od cilindara. U teoriji bi Kawasakijev motor imao ogromnih problema na niskim okretajima, kada srednja dva cilindra nebi mogla proizvesti dovoljan moment da okrenu koljenasto vratilo tako dugo da cilindri 1 i 4 dođu do takta kompresije. Tada bi koljenasto vratilo jednostavno stalo. Rješenje bi bilo jako teško koljenasto vratilo, koje bi stvorilo dovoljno momenta da se okrene, ali tada se motor nebi mogao brzo vrtiti. Kawasaki je tome (još uvijek "navodno") riješio ugradnjom pametnog elektromotora, koji će pomagati koljenastom vratilu da savlada tih 540° okreta na niskim okretajima.
 

Elektromotor bi pomagao na niskim okretajima, samo za vrijeme takta kompresije cilindara 1 i 4, te bi se isključio čim bi se postigli veći okretaji, kada koljenasto vratilo već ima dovoljni moment da nastavi raditi. Tako bi se postigao ekstremniji big bang efekt, zadržavajući balans koljenastog vratila običnog rednog četverocilindraša.
 

Cijena proizvodnje bi trebala biti niža nego kod Yamahe, budući da bi proizvodnja takvog koljenastog vratila bila jednostavnija. Također, elektromotor bi trebao koristiti jako malo električne energije, te pritom koristiti kao generator i izbaciti iz upotrebe konvencionalni alternator. Također, jednostavno bi se mogao koristiti i za kočenje motorom, a i kao KERS, za pomoć agregatu na kratko vrijeme na visokim okretajima. Mogućnosti su zbilja velike.
 

Share

About Author

admin