Tehnika — 01 prosinca 2011 -
Prije 23 godine, BMW je bio prvi proizvođač motocikla koji je opremio svoje motocikle ABS-sustavom, iliti sustavom protiv blokiranja kotača, čime je udario kamen temeljac ulasku aktivnih komponenti sigurnosti u svijet na dva kotača, kao i odmak od sedam milja od ostalih proizvođača u pogledu ukupne vozačke sigurnosti svojih proizvoda. Do današnjeg dana ukupno je preko 1,2 milijuna BMW motocikala napustilo proizvodne trake opremljeno sa ABS-sustavom. Ukoliko nije dio serijske opreme, ABS je moguće naručiti kao dio dodatne opreme u svim današnjim modelima BMW motocikala.

U počecima ugradnje, ABS sustav bio je rezerviran za perjanice ponude – tada je to bila, kao i danas, K-serija – i njezine najreprezentativnije modele K 100 i K 1, no ubrzo su popularnost ABSa i očigledne prednosti motocikla opremljenog istim doprinijele i da ABS prijeđe i na boxer- modele, a potom i na F-seriju. I dok je već i prva generacija ABSa zadovoljavala visoke razine dodatne sigurnosti, omogućujući bočno držanje kod nestabilnosti i potrebe naglog kočenja u zavoju – čak i na klizavim podlogama i podlogama sa promjenjivom količinom prijanjanja – druga generacija BMW ABSa, uvedena u jesen 1993.-e godine, još je više povećala polje sigurnosti.

BMW ABS – zadnja generacija na modelu S 1000 RR

U to vrijeme perjanica ponude je bio novodizajnirani BMW R 1100 RS, tradicionalni boxer sada odjeven u odijelo sportsko-putne namjene, koji je poslužio i kao uvodni model za drugu generaciju ABSa, koju je odlikovala tehnički vrlo napredna mogućnost podešenja osjetljivosti cijelog sustava. Nedugo potom, BMW ABS II je uveden i u novi BMW R 1100 GS, i to u obliku koji je bio posebno prilagođen upotrebi jednog velikog putnog endura, uz jedinstvenu mogućnost isključenja ABS sustava pri off-road upotrebi.

Novi veliki korak u razvoju ABS sustava u svijetu motocikala opet je napravio BMW, i to 2000.-e godine, kada je svijetu predstavio integralni sustav ABSa, koji je prvo ugrađivan u cestovne, no ubrzo i u GS modele. Pritiskom ručice ili nožice kočnice istodobno su kočena oba kotača jednakomjerno – čime je dobiven neopisivo velik pomak u aktivnoj sigurnosti kočenja u zavojima i pri svim otežavajućim okolnostima vožnje. Jednolika raspodjela kočione sile značila je uvođenje vrhunskog iskustva i majstorstva trkača u svijet običnih vozača – putem jednog elektronskog sklopa.

Sve to zajedno predstavljalo je inovativnu snagu koja je BMW popela na prijestolje onih proizvođača motocikala koji razvijaju sigurnosne sustave za motocikle, a time i iznad svih ostalih koji nemaju namjera i mogućnosti baviti se sigurnošću svojih kupaca i učesnika u prometu općenito. BMW je udarao i postavljao trendove, i zadržao je taj napon snage unazad dva desetljeća, sve do današnjih dana, kada i dalje predvodi sigurnosnu revoluciju u svijetu motocikala u gotovo svim klasama i sa novim inovacijama.

Danas je ABS jedan od glavnih sigurnosnih elemenata kod svih proizvođača motocikala.

Enduropark Hechlingen je imao ključnu ulogu u razvoju BMW Motorrad ABS sistema od 1990.-e godine naovamo. To mjesto se utvrdilo kao razvojno gnijezdo ABS tehnologije, te apsolutno kao mjesto rođenja ABSa za sve off-road motocikle, a tu funkciju ima i danas.

Na tragu razvojnih iskustava i energije, te želje za boljitkom u svijetu sigurnosti motocikala, BMW je nastavio sa svojim programima, koji su rezultirali sistemima kontrole vožnje kao što su “traction slip control – kontrola trakcije”, ili najnovijim sistemima kao što je “dynamic traction control DTC – dinamička kontrola trakcije” na zadnjoj seriji supersportaša BMW S 1000 RR.

Također, na istom modelu je svijetu predstavljen i prvi sistem ABSa za trkaće motocikle, koji predstavlja kulminaciju razvoja ABS-sustava i zadnju riječ tehnike. Iako je taj sistem posebno razvijen baš za taj BMW-ov model, njegovi derivati polagano ulaze i u modele drugih proizvođača, no onaj na modelu S 1000 RR je svakako najnapredniji i najsofisticiraniji po svojim karakteristikama. Kod njega, vozač može pritiskom na gumb odabrati i karakter rada motora, uključujući i određene “trkaće ABS” karakteristike za cijeli spektar uvjeta na trkaćoj stazi, kao što je mokra podloga (mod Rain), cestovna podloga (mod Sport), trkaća staza sa supersport gumama (mod Race) i trkaća staza sa slick-gumama (mod Slick). Sve gore navedene kombinacije modova i uvjeta su harmonično usklađene za maksimalnu sigurnost motocikla i vozača. U tome individualno prilagođavajućem sistemu vozačke asistencije, vozač sam sebi određuje razinu podrške tih sustava koju želi da mu motocikl pruži. Na primjer, neželjeno rano aktiviranje ABS-sistema pri vožnji sportskim stilom sada su stvar prošlosti.

Taj novorazvijeni sistem trkaćeg ABSa je značajnije lakši od bilo kojeg sustava u svijetu danas, a posebice od prijašnjih ABS-sistema. Zajedno sa kontrolnom jedinicom teškom tek 1,5 kilograma, cijeli sistem težak je tek 2,5 kilograma, te je kao takav idealan za upotrebu u supersportskim motociklima. No u toj težini je smješten i sistem poboljšanog odziva i podešenja, koji uz manju težinu ima veće mogućnosti od prijašnjih sistema. Zajedno sa odličnim podešenjem ovjesa i cjelokupnog sistema, glavni razlog korištenja tog ABS-sistema su njegova 4 senzora pritiska na kočioni disk, što rezultira vrlo osjetljivom cjelinom koja kontrolira podizanje stražnjeg kotača sa zemlje uslijed kočenja i njegovom tendencijom blokade – sistem sada ne dozvoljava niti jedno, niti drugo! U modovima “Race” i “Slick”, taj sistem kontrole zadnjeg kotača ne ometa vozača u njegovoj želji da koči kako želi – na taj način, u modu “Slick”, vozaču je dozvoljeno da – ukoliko sam ima tu razinu vještine – on u zavojima ulazi u tzv. kočione driftove, bez da se pritom odriče koristi koje mu omogućuje ABS sistem na prednjem kotaču.

Naravno, niti taj najnoviji sistem – kao uostalom niti jedan ABS sistem – ne može redefinirati zakone fizike, no taj najnoviji sistem “trkaćeg ABSa” daje vozaču vrlo vrijednu podršku i ogromni doprinos aktivnoj sigurnosti vožnje. Nadamo se samo da će BMW i dalje vrijedno raditi i doprinositi aktivnoj i pasivnoj sigurnosti vožnje motocikala sa svojim izumima i inovacijama.

Share

About Author

admin