Svjetski motosport — 19 studenoga 2006 -

 
 Skinite kotač! Samo 3 vijka osiguravala su držanje zadnjeg kotača na R 80 G/S-u. Monolever je krstio „jednokraku“ zadnju vilicu sa integriranim kardanom. Te davne 1980.-e godine to je bila prava tehnička revolucija…

 Sve do 1980.-e godine, izlog BMW-ovih modela je bio jedan jako malo prozor, u kojem gotovo i nije bilo različitosti između modela. U to vrijeme Japanci već polagano, ali sigurno, dominiraju svjetskim tržištima, ali budućnost je BMW-ovom bokseru namijenila ipak malo drugačiju karmu od padanja u zaborav. Dapače, namijenila mu je zvjezdani put slave i blistavu budućnost… Svemu tome prva potvrda došla je vrlo brzo, i oborila je jednim udarcem svjetsko tržište: Bavarci su godine 1981.-e modelom R 80 G/S postali vlasnici najjačeg i najvećeg serijskog enduro-motocikla na svijetu!

BMW R80GS iz 1980.-e godine

Kratko prije toga su Yamaha, sa svojim XT 500, i Honda sa svojim XL 500, postavile linije uspješnih jednocilindričnih terenskih motocikala na tržište. Ali ljudska psiha je nametala nove granice, i nove želje, u vidu više cilindara, više zapremine, više snage, više tehnike… Već postojeći cestovni model R 80/7 poslužio je kao osnova, a isti je bio omiljen i kod svih koji su voljeli sami prčkati po motociklu, jer je bio vrlo jednostavan i robustan za rastavljanje i poboljšavanje. Kada smo uz to dodali dugačke hodove amortizera, te za održavanje prijateljski nastrojenom kardanu ugrađenom u  zadnju Monolever vilicu, stvoren je G/S, čija funkcionalnost sa osjećajem slobode i avanture još nije zastarjela. Naprotiv! Stvoren je image pravog, čistog motocikla za isto takve muškarce. „Sa BMW-om od Berchtesgadena do Burme!“ – glasio je tadašnji propagandni slogan…

BMW R80GS u Kalahari verziji 1987.-e godine

 Godine 1987.-e, Bavarci su postojeći model napumpali do cijele litre zapremine, i dobili R 100 GS. Veći motor imao je, prije svega, veći obrtni moment, ali je najvažnija novost bio prednji Paralever-ovjes. Kroz tehniku kontrole obrtnog momenta i neutraliziranja trzaja i poniranja prednje vilice, te ublažavanja poznatog efekt „stolice za ljuljanje“, inženjeri su konačno došli do rješenja za spriječavanje zanošenja zadnjeg kraja uslijed kardanskih trzaja. Od tih vremena potječe i do današnjeg dana poznato ime „gumena krava“ za GS modele, upravo zbog tih ljuljanja i zanošenja. Tu tehniku je BMW odmah „spustio“ i na slabiji model R 80 G/S, koji je onda razvijan u smjeru natjecanja, pa je svjetska slava bila zapečačena izvrsnim nastupima i brojnim trofejima na svjetskim natjecanjima, od čega je Pariz – Dakar najpopularniji. Uslijedile su i verzije Dakar za široke mase, popularnost kojih ne jenjava niti danas. Poslije toga su uslijedile naprednije verzije, prvo sa četiri ventila po cilindru, a onda se poradilo i na zapreminama, jer je tržišto to tražilo. Naravno, nije se zaboravilo i na realnost korisnika koji vole taj izgled motocikla, ali nemaju namjere ići obarati off-road rekorde, pa su u igri bile i manje kubikaže.

BMW R100GS  PD iz 1995.-e godine

 U svijetu boksera, to je bio motor sa 850 ccm, ali su pažnju javnosti, kao i jako dobri prodajni rezultati, ispunjavale verzije sa 1100, zatim sa 1150, i u današnje vrijeme 1200 ccm. Izvan svijeta boksera, poznata je suradnja austrijskog Rotaxa i bavarskih inženjera, koja i danas vrlo živo djeluje. Prvi GS, koji se proizvodi već generacijama, je maleni, ali vječni F 650 GS, koji je poznat i po terenskoj vožnji vičnijoj Dakar verziji, izvrstan i štedljiv jednocilindraš koji ima ogromnu vojsku vozača i obožavatelja. Njegova najnovija inačica ima dvije svjećice na cilindru, a suradnja sa Rotaxom je urodila i najnovijim dvocilindričnim motorom iz F linije zapremine 800 ccm i snage 85 KS, koja zasigurno predstavlja i jednu od osnova budućih malih GS-a.

BMW R1150GS iz 1999.-e

 Sigurno je da su kvaliteta i image bavarskih motocikala bile oduvijek na cijeni, a kada tome dodamo i poslovičnu ozbiljnost i preciznost, te tehnološku izvrsnost motocikala sa plavo-bijelim znakom, ne čudi što se i u vrijeme današnje velike recesije BMW-ovi motocikli prodaju bolje nego ikada, unatoč cijeni koja je odraz tradicije, iskustva, znanja i kvalitete, a prodajni rezultati su svake godine sve bolji. Potpuno razumljivo! Zato i proslava 25 godina proizvodnje jedne linije motocikala ima svoju veliku težinu. Kada tome dodamo i riječi kao što su BMW i GS, svakom istinskom motociklisti sve je jasno…

BMW R1150GS Adventure iz 2001.-e

Share

Povezane novosti

WSBK – Portimao 2017

WSBK – Portimao 2017

rujan 16, 2017
MotoGP – Misano 2017

MotoGP – Misano 2017

rujan 10, 2017
WSBK – Lausitzring 2017

WSBK – Lausitzring 2017

kolovoz 19, 2017
MotoGP – Austria 2017

MotoGP – Austria 2017

kolovoz 13, 2017
MotoGP – Brno 2017

MotoGP – Brno 2017

kolovoz 06, 2017
MotoGP – Assen

MotoGP – Assen

lipanj 25, 2017
WSBK Misano 2017

WSBK Misano 2017

lipanj 17, 2017

About Author