Oprema — 15 listopada 2008 -

 

Mnogi su od vas sa čuđenjem na utrkama svjetskom prvenstva gledali kako se nakon vožnje kompjuteri spajaju na motocikle i na formule kako bi se očitali podaci. Sve je to izgledalo futurističko i nezamislivo običnim smrtnicima. Tvrtka AIM iz Italije na tržište je izbacila nekoliko uređaja koji bi i običnim smrtnicima, ali i profesionalcima sve te informacije omogućila, ali po znatno povoljnijim cijenama.

MyChron3 i MXL kontrolne table su upravo ono što tražite. Na Grobničkoj stazi ste se često susretali sa AIM-ovim laptimerima, MYCron3 i MXL su isto to ali zapakirano u jedna kompleksan uređaj koji ugrađujete na motor umjesto standardne kontrolne ploče. Ovisno o modelu i ugrađenim senzorima, ta dva uređaja vam omogućuju hrpu informacija kako tokom vožnje, tako i nakon vožnje očitavanjem raznih podataka u kompjuter. Dakle, svaki model ima više odnosno manje funkcija i ujedno je jeftiniji ili skuplji, no svi u globalu pomažu vozaču u uočavanju grešaka i olakšavaju mehaničarima bolje podešavanje prijenosa i motora. Kako ? Uzet ćemo za primjer trenutno najjači model u ponudi AIM MXL-pista.

Softver za setup uređaja.


Softver za analizu krugova.

Na displayu uz standardne brojeve okretaja i trenutnu brzinu, možete očitati razne podatke poput temperature svih tekućina, kao i temperaturu ispušnih plinova (ako je spojen senzor) Konekcijom raznih senzora možete očitati i trenutni pritisak kočnice, kao i akceleraciju motocikla. Uz podatke o samoj mašini, na ekranu je uvijek vidljivo vrijeme po krugu, najbrži krug i predviđeno vrijeme po krugu koje kompjuter sam računa po grafikonima koje unese u memoriju prilikom rundanja. Pošto su svi ti podaci više manje nepotrebni i teško da ćete imati vremena obraćati pažnju na to, recimo da je od onih bitnih informacija odlično riješeno pokazivanja preporučenog trenutka prebacivanja brzine u višu. Naime, to je riješeno led diodama smještenim u gornji dio displaya i kreče se od zelenih dioda, pa žutih, a kad izađete iz polja dobrog okretnog momenta, pali vam se crveno svjetlo kao znak za šaltanje. Uz to se odlično vidi podatak o trenutnom stupnju prijenosa i trenutne stvarne brzine vašeg motocikla. Kažem stvarne jer da bi se dobili podaci o motociklu, svaki podatak vi sami upisujete prilikom konfiguracije i sinkronizacije uređaja. Za brzinu na primjer morate upisati od koliko se zubaca sastoji zupčanik na vašem motoru preko kojeg senzor dobiva informaciju te morate upisati točan opseg vašeg stražnjeg kotača. Na taj način dobivate najbliži podatak onom stvarnom. Kod sinkronizacije brojača okretaja i led dioda koje označavaju preporuku promjena brzine, također se sve upisuje manualno. Prvo upišete broj okretaja, a onda za svaku lampicu posebno pišete na koliko se ona pali. Nakon što na probnom stolu dobite krivulju snage, te lampice je lagano podesiti tako da vam komandna ploča omogućuje prikaz pravog trenutka u kojem moment počne padat i gdje izvršiti idealno šaltanje u višu brzinu. Uz upotrebu quick shiftera, postaje jasno da je to maksimalno moguće izvlačenje snage iz jednog motora prilikom ubrzanja. Od ostalih informacija koje su bitne, a stalno ih vidimo, tu je dakle laptimer. Kompjuter bilježi sve krugove, ali bilježi i okretaje te si sam u svojoj memoriji konfigurira stazu. Ugradnjom žiroskopa, u svakom trenutku zna gdje počinje zavoj i sa time gradi sliku prosječnih vremena te vas non stop obavještava koliko će vam iznositi trenutni krug prema nekim njegovim predviđanima izvučenim iz podataka koje ima. Na stazu možete ugraditi posebne Split Time transmitere koji će vam izbaciti i prosječna vremena kako bi znali u kojem segmentu ste bili brži, a u kojem sporiji. Sve to kompjuter pamti u svoju memoriju kako bi kad dođete u boks, sve to mogli prebaciti u kompjuter i proučavati vrline i mane svakog prijeđenog metra na stazi. Posvetimo se malo tome. Dakle, podatak od kojeg kompjuter kreče to je 1 krug. Iz tog kruga kompjuter je zapamtio sve podatke i ocrtava ih u obliku krivulje. Možete točno odabrati koju krivulju želite vidjeti pa na primjer, možete prikazati krivulju broja okretaja i krivulju brzine. Zatim ubacite drugi krug preko tog prvog i po preklapanjima točno vidite gdje ste bili bolji, a gdje lošiji. Promjenom setupa na samom motociklu i ponovnim kruženjem po stazi, iskusni vozači mogu vidjeti koji im setup bolje odgovara te prema tome podesiti sve parametre na svom motociklu, od ovjesa, do kočnica pa do možda za ovu priču najvažnijeg, prijenosa. Samo ćete putem jednog ovakvog uređaja moći točno vidjeti koji vam prijenos najbolje odgovara za pojedinu stazu. Za mehaničare će tu biti još pregršt informacija poput temperature ispušnih plinova koju također možete pratiti ako imate ugrađen odgovarajući senzor, ili pak neke druge podatke koji se očitavaju iz senzora postavljenih na mašini. AIM MXL ima 8 slobodnih konektora za razno razne senzore. Koje odabrati, stvar je osobnog odabira vozača i mehaničara. Senzor za mjerenje pritiska kočenja je možda dobar podatak. Na taj način možete vidjeti koliko zaparvo ne kočite i time lakše otkriti idealno mjesto gdje treba počet kočiti. Za neke je pak to senzor otvorenosti gasa. Iznenadili bi se u koliko trenutaka bi se našli da vam gas nije bio otvoren do kraja, a trebao je i mogao. Ima jako puno korisnih informacija koje možete izvući iz AIM-ovog MXL uređaja. Interesantno je i crtanje staze. Sa ugrađenim žiroskopom, staza se nacrta sama, a vi je kasnije možete preoblikovati i doraditi jer žiroskop nije 100% točan. Kada tako jednom nacrtate stazu i pohranite je u memoriju, kompjuter točno zna pred kojim se zavojem u kojem trenutku nalazi pa svaki zavoj možete označiti drugačijom bojom, a sve zbog lakšeg snalaženja na grafikonu kojeg vam kompjuter iscrtava.
Eto sad kad smo vas totalno zapalili za taj uređaj, pogledajmo koliko ta igračka košta.

MyChron Light MCL MyChron Light TGLog
Najjeftiniji AIM-ov uređaj je svakako laptimer pod nazivom MyChron Light MCL. Sa tim uređajem ste se sigurno susretali i osim što vam mjeri vremena prijeđena po krugu i izdvaja najbrži krug, od tog uređaja nećete dobiti više nikakvu informaciju. Njegova cijena se kreće od 150 do 250 Eura sa transmiterom. Zavisno od države i dilera.

Zatim je tu MyChron Light TGLog. Uređaj po dimenzijama skoro kao i laptimer samo što se uz njega dobiva i mala kutijica u kojoj se spremaju sve informacije. Preko kompjutera je moguće izvući podatke o svim krugovima, a sam uređaj prati brojeve okretaja pa je taj podatak dostupan u vidu grafikona. Možemo reći da je to najmanji uređaj za telemetriju koji se može nabaviti po cijeni od 500 do 600 eura. Uz taj uređaj morate si ostaviti originalnu kontrolnu ploču.

Zatim polako prelazimo na kompleksne uređaje koji zamjenjuju originalnu komandnu ploču, a ujedno su i telemetrijski uređaji.

MyChron 3 Family

Krenimo od najmanjeg, to je MyChron 3 Family uređaj. Komandna ploča koja nam daje sve potrebne informacije o trenutnom stanju motocikla, a u pozadini sprema u memoriju sve potrebne informacije koje bilježi tokom vožnje. Uređaj je dostupan po cijeni od 500 do 1000 Eura ovisno o količini senzora i tipu motora za koji je namijenjen. Za sve nas je najbolje kupovati Plug&Play uređaje sa kablovima predviđenim za pojedine motocikle. Na taj načine ne morate ništa previše pametovat, već uređaj uključite u postojeći konektor i nakon kratke i jednostavne konfiguracije preko kompjutera, sve vam radi. Plug&Play uređaji koštaju do 1000 Eura no negdje se mogu naći i po 800.

AIM MXL

I ostaje nam najveći ali i sa informacijama najbogatiji uređaj, AIM MXL kontrolna ploča. Uz pregršt informacija koje trenutno možete pročitati na displayu, MXL uređaj ima mogućnost za konekciju najviše senzora te priključivanje na sve vrste motocikla. Proučavajući na internetu koji je uređaj za koje motore, vidjeli smo da MyCron 3 familija nije recimo za Suzukijeve modele starije od 2005. godine. Za 2005 i 2006 je predviđen MXL uređaj. U MXL varijanti se nudi i Yoshimura Kit plug&play koji odgovara konektorima Yoshimura trkače elektronike. Ovisno o količini senzora, cijena MXL-a se kreće od 1500 do 2000 Eura. Nije malo no sa obzirom na to koliko informacija dobivate, možda i nije pretjerano. Pitanje je jedino, gdje je svemu tome kraj.

Kit varijante sa svim potrebnim za plug & play

Razni senzori isporućivi u kitu i svaki posebno.

Primijetili smo da MyChron 3 family i MXL uređaji imaju varijantu za pistu i za cestu. Razlika je u tome što u kompletu uređaja za cestu ne idu transponder i reciver za laptimer, a u ovom za pistu on ide. Uređaj za stazu ima i nešto više senzora, u MXL varijanti, cestovni kit nema senzore za temperaturu vode, ulja, za brzinu te za okretaje kako ima kit za stazu. U kitu također nema žica i laptimera te je memorija znatno manja. Sve to možete naknadno dodavat i kupovat pa na kraju opet doći na isto. Dakle riječ je o potpuno istom uređaju samo u manjem kit paketu.

I za kraj jedna informacija iz Hrvatske. Oni koji su posjećivali Grobničku stazu tokom ove godine, mogli su vidjeti da se jedan naš vozač na veliko bavi sa sličnim uređajima. Riječ je o Siniši Keziću koji cijeli uređaj bazira na Palm računalu i GPS uređaju. Kako će njegova telemetrija raditi jedva čekamo da vidimo no po njegovim najavama, bit će to interesantan uređaj po dosta povoljnijoj cijeni, a pruža ono što AIM nema. To je točno ocrtavanje putanja uz pomoć GPS-a. Taj detalj u tako malom sklopu još nitko nije napravio. Nadamo se da će Siniša uspjet u projektu te da ćemo taj proizvod uskoro vidjeti kao patent za serijsku proizvodnju. Siniša sretno !

Više o Sinišinom projektu ćete uskoro moći pročitati na našim stranicama.

Share

Povezane novosti

Alpinestars oprema

Alpinestars oprema

siječanj 06, 2015
Shoei GT-Air

Shoei GT-Air

studeni 18, 2014
Scorpion kacige

Scorpion kacige

kolovoz 10, 2014
Held Travel Champ kaciga

Held Travel Champ kaciga

ožujak 24, 2014
Nolan N44 Crossover

Nolan N44 Crossover

siječanj 28, 2014
Nolan novosti za 2013

Nolan novosti za 2013

svibanj 15, 2013
AGV SoleLuna

AGV SoleLuna

travanj 04, 2013
Nolan X-802 ponovno na vrhu

Nolan X-802 ponovno na vrhu

listopad 29, 2012

About Author