Tehnika — 24 siječnja 2005 -

Broj vozila na našim cestama i broj kilometara koje prelazimo svakodnevno se povečava  što rezultira povečanom potrošnjom goriva i zagađenjem zraka. Svijetski efekt staklenika nam daje priliku da malo bolje razmislimo na koji način proizvodimo energiju.
Kao odgovor na ove trendove predstavljaju se nova vozila koja če postići bolju potrošnju goriva sa manjim koeficijentom zagađenja okoliša. U pogledu ovih potreba stvaraju se projekti za proizvodnju vozila na vodik ili struju koji imaju koeficijent onečišćenja 0. Govoriti ću o vozilima na vodik i struju jer su ta dva oblika alternativne energije najbliža zamjeni fosilnih goriva.

Vodik (H2)

Vodik je čisto gorivo. Može se korostiti u širokom spekru aplikacija, zamjenjujući fosilna goriva. Svi se možemo sjetiti školskih pokusa elektrolize. Kada smo pustili struju kroz katodu i anodu u posudi sa vodom, dobili smo kisik (O2) na jednoj a vodik (H2) na drugoj. Drugim riječima primjenjujući struju na vodu (H2O) dobijemo kisik (O2) i vodik (H2).

Sada ću govoriti o trenutno najboljoj primjeni vodika preko Fuel cells-a (Ćelija za gorivo ili kako ja prevodim gorivih ćelija)

Gorive ćelije (fuel cells) su jednostavni uređaji koji obrnjuju gore navedeni proces tako da uzimamo vodik iz rezervoara i kisik iz zraka i iz toga dobijemo električnu struju i vodu. 

Jedini nusproizvod gorivih ćelija je voda. Bez ikakvih zagađivanja! Vodik se može proizvoditi bilo gdje, samo da ima električne energije i vode za elektrolizu. Ako ta električna energija dolazi iz obnovljvog izvora energije kao što je vjetar ili sunce, tada imamo cijeli proizvodni proces koji je povoljan za prirodu jer zagađenja uopće nema.

H2 ventil koji vodi do gorivih ćelija            Boca vodika i električni motor

Gorive ćelije će se moći naći na svim mjestima, od videokamera do skutera. Imati ćemo solarne ploče na krovu i uređaj za elektrolizu u podkrovlju a energiju koju dobijemo koristiti ćemo za grijanje i svijetlo kao i za punjenje motocikla ili skutera u garaži.

Aprilia Atlantic – bez štetnih plinova Gorive ćelije – 2x3kW

Sa političkog gledišta gorive ćelije će eliminirati ovisnost o nestabilnoj proizvodnji nafte u nekim zemljma (kao što sada imamo priliku vidjeti u Iraku).

Goriv ćelije su učinkovitije (40%) od motora na unutarnje izgaranje (15%)… i tihe su.

Zašto nisu svugdje oko nas?

Punjenje gorivih ćelija je još uvijek veliki problem zato što je infrastruktura za produkciju, transport, distribuciju i pohranu vodika još ne izgrađena.
Gorive ćelije nisu skupe, ali trenutno su komponente ručne izrade što ih čini puno skupljim nego šo bih bile u serijskoj proizvodnji (za mase). Bez masovne proizvonje tehnologija ne može zaživjeti.

Vojska se također zanima za proizvode pogonjene gorivim čelijama zbog njihovog malog toplinskog odraza i tihog rada.

Struja

Struja se koristi kao izvor energije jer je veoma čista i sveprisutna. Vozila pogonjena strujom postaju sve populanija. Struja je veoma važna jer ona kao i  vodik uz ostale prednosti ima jednu veliku prednost ispred fosilnih goriva a to je da je obnovljiva. Mnogi proizvođači predstavljaju hibridna vozila koja su kombinacija struje i motora sa unutrašnjim izgaranjem.

Jedan o hibrida – struja i motor na unutrašnje izgaranje

Vozila na struju se mogu puniti kod kuće a i infrastruktura je svuda oko nas jer se struja koristi već jako dugo. Nedostatci struje keo nove vrste energije za vozila su ta vozila na struju imaju malu autonomiju i za pohranu nam trebaju teške baterije koje se moraju često puniti. Još jedan nedostatak su i male putne brzina. Sve u svemu struja ima budućnost samo ako se promjene neke stvari što se tiče boljih baterija (lakših sa mogučnošću bolje pohrane). Također između vožnji potrebna su duga razdoblja za punjenje baterije.

Zaključak: alternativna goriva imaju sigurnu budućnost jer danas glavno gorivo (fosilno gorivo) ima prevelike koeficijente onečišćenja i predviđa se da će u vrlo skoroj budućnosti nestati, a da ne pričam da će cijene rasti što je nafte manje. Alternativna goriva samo trebaju preuzeti već uspostavljenu tradiciju od nafte. Samo je pitanje koje alternativno gorivo ima najbolje argumente tj. koje će se od alternativnih goriva izboriti za novog vladara. 

Share

About Author