Vozili smo — 01 siječnja 2010 -

Iako smo na početku godine prisustvovali prezentaciji Factory verzije novog Aprilijinog Superbike proizvoda, nismo propustili priliku probati "smirenu", normalnu i pristupačniju verziju motora koji je podigao toliko prašine u moto svijetu. Iako je sada u cjenovnom rangu i rangu opreme s japanskom konkurencijom, RSV4-R se opet ističe.
 

Motori su, složit ćete se, fascinantne naprave. Gotovo svaki ima nešto čemu se možemo diviti, ali rijetko koji zbilja zrači onim nečim. Nekad davno, takvu privlačnost imala je Honda RC30. Isto tako je zračio i Ducati 916, prva Yamaha R1, Yamaha R6 2006… Primjetite da su to sve rasni trkaći motori. Istu tu karizmu u sebi nosi i RSV4, iako se radi o "običnoj", R verziji.
 

 

Priznajemo, Factory verzija zbilja zrači, ali i u R verziji čuči nešto što čovjeka, kojeg bar malo zanima tehnika i koji ima bar trunku strasti prema ičemu, tjera da ju pogleda, dotakne i sjedne na nju. Istina, veliki dio skupe opreme koja krasi skuplju verziju je zamijenjen ekonomski prihvatljivijim komponentama, ali "ono nešto", faktor X, je još uvijek tu. Aprilia je s R verzijom svog velikog RSV4 projekta i nama, običnim smrtnicima, tj. ljudima koji svega nekoliko puta godišnje odlaze na stazu (ako uopće i odu), ponudila priliku da se družimo s jednim zbilja tehnički naprednim strojem. I da pritom, bez puno komplikacija i pretjeranih mogućnosti, kao što je slučaj s Factory-em, uživamo u životu i vožnji.
 

Tako je R verzija uskraćena za, na cestovnom motociklu gotovo nevjerojatno, podešavanje položaja pogonskog agregata u okviru i podešavanje ekscentra, tj. položaja stražnje vilice. Skupe i sofisticirane Ohlins komponente ovjesa su svoje mjesto prepustile Showa i Sachs proizvodima, a uklonjena je i elektro motorom kontrolirana duljina usisnih kanala. Nema više niti ultra laganih kotača, ali su i "normalni" istog, Y dizajna. Ali RSV4 i dalje ostaje sjajna zvijezda u ovoj klasi, zahvaljujući svom ultra kompaktnom V4 pogonskom agregatu.
 

Agregat – bomba s razumno dugačkim fitiljem
 
Aprilia se već dugi niz godina uzda u V arhitekturu pogonskog agregata. Veoma uski i kompaktni V motori dozvoljavaju optimizaciju cijelog motocikla u svrhu bolje centralizacije masa, što dovodi izvanrednog balansa cijelog motora.
 

 

I zašto onda mijenjati konja koji pobjeđuje? Aprilijin V4 ima kut među cilindrima od 65°, te je u veoma bliskom odnosu s pogonskim agregatom kojeg koristi Max Biaggi na svjetskom SBK prvenstvu, s kojim savija vrijeme i prostor s brzinom po ravnom.
 

Sama arhitektura agregata dozvoljava zbilja čudesne stvari koje su na ovom motoru pametno izvedene. Tako npr. zahvaljujući kompaktnosti agregata, mjenjač (koji je kasetnog tipa) zajedno sa spojkom stoji praktički ispod cijelog agregata, te tako snižava težište, a ne utječe previše na ukupnu duljinu agregata. Budući da je agregat kratak, dozvoljena je kraća duljina samog okvira, a veća duljina stražnje vilice, čime se dobilo na stabilnosti motora, a međuosovinski razmak je ostao mali. Također, kompaktnost cijelog agregata dozvolila je i korištenje velikog provrta, budući da ima dosta mjesta. To znači visoke okretaje i velike ventile – što znači i dobre performanse. A kut od 65° između cilindara ostavio je prostora za ravne usisne vodove. Sve u svrhu što boljih performansi cijelog motocikla.
 

Tko bar malo voli tehniku mogao bi zuriti satima u predivna tehnička rješenja koja štede prostor i masu. Jedan od bisera ovog pristupa jest sustav razvoda, gdje lanac pogoni samo usisno bregasto vratilo, koje preko zupčanika pogoni ispušno. Jedna stvar koju smo primjetili gledajući u presječen agregat jest prilično velik prorez na lančaniku bregastog vratila. Znači li to da se može podešavati? U svakom slučaju, glava motora je jako kompaktna, pogotovo pri svom vrhu, baš tamo gdje se sastaje s okvirom motora, koji zbog kompaktnosti glave može biti uži nego što bi inače bilo moguće.
 

Share

Povezane novosti

MV Agusta F3 675

MV Agusta F3 675

rujan 30, 2015
KTM Freeride 350

KTM Freeride 350

siječanj 26, 2014
Husaberg enduro

Husaberg enduro

ožujak 02, 2013
Piaggio X10

Piaggio X10

siječanj 04, 2013
Husqvarna Nuda 900 R

Husqvarna Nuda 900 R

studeni 14, 2012
Scarabeo 200 i.e.

Scarabeo 200 i.e.

lipanj 21, 2012

About Author