Naši testovi — 21 lipnja 2008 -

Ponukana uspjehom svojih modela SXV i RXV koji su pokorili svjetska prvenstva, Aprilia je svoj legendarni enduro RX 125 odučila malo pomladiti te mu dati crtu kojom će podsjećati na većeg brata, dok je model MX 125 zamijenila sa SX 125, koji također podsjeća na veću sestru. Pogonjeni poznatim dvotaktnim agregatima, SX i RX su namjenjeni mlađoj populaciji koja ne poznaje granice, bilo nagiba ili ceste. Namjenjeni zabavi i sportu, SX i RX će i u najmirnijoj osobi na svijetu potaknuti onog malog huligana koji leži u svakome od nas.
 

 

„Circuito di Pomposa“, karting i motocross staza u blizini Ferrare u Italiji bio je idealan poligon za isprobavanje novih Aprilijinih pulena u klasi 125. Zavoj na zavoju karting staze otkriva sve što jedan motocikl koji želi biti Supermoto ima za pokazati ili sakriti, dok je motocross staza možda i preoštar sudac kod odluke o jednom enduro motoru, ali ako se ne snađe ovdje, gdje će? No nekakav red mora postojati, pa zato krenimo od tehnike. Prije početka treba samo napomenuti kao se RX i SX ne razlikuju po ničem osim po kotačima i boji te visini sjedala, što je direktna posljedica razlike u kotačima. Tako slični, a tako različiti…
 

RX i SX 125 su očiti primjer kako je jak utjecaj modela SXV i RXV djelovao i na mlađe i manje članove Aprilia obitelji. Što nikako nije loša stvar. RX i SX naslijedili su onu agresivnu i ekskluzivnu crtu koju SXV i RXV tako lijepo nose. No tu primopredaji nije kraj. Mlađi puleni toliko žele oponašati stariju slavnu braću, pa su okviri sada veoma slični, kao i kontrolna ploča. Nikako nesmijemo zaboraviti niti prekrasne grafike, Off Black za SX, te Off White za RX, koje su vrlo slične onima na starijoj braći.
 

 

Još jedna doticajna točka sa starijom braćom su instrumenti. Iako sadrže samo najnužnije informacije, instrumenti djeluju nekako rafinirano i sofisticirano. Možda zato što znamo da su sa SXV/RXV-a.
 

 

Pogonski agregat je svima koji su imali ikakvog doticaja sa 125-icama poznat. Radi se o Rotaxu 122 kakvog možemo naći u Aprilijinom Supersport modelu RS 125, naravno, uz male modifikacije. Još od 1996. takav agregat se ugrađuje i na RX 125. Za razliku od verzije koja se ugrađuje na RS 125, RX i SX nemaju elektrostarter, već kick starter, na koji ovaj agregat pali spremno i odlučno, iako nekada treba malo kurblati. Dakako, tu su i kraći prijenosni odnosi u mjenjaču, jer sumnjamo da Vam treba Off-road motocikl koji ide 160 na sat i radi samo od 10 do 12 000 okretaja. No, za one koji još nisu upoznati, radi se o austrijskom agregatu sa aluminijskim blokovima i cilindrom, koji je presvučem Nikasilom (tvrdi sloj otporan na trošenje), sa dimenzijom provtra i hoda 54 x 54,5 mm te omjerom kompresije 12,5:1. Agregat je hlađen vodom, te posjeduje automatsku mješalicu ulja koja ovisi o otvorenosti ručice gasa. Usis je rješen preko pouzdanih samopodešavajućih usisnih lamela.
 

 

Agregat je spreman za podlijeganje Euro 3 normi, pa tako, kao i RS 125, sada posjeduje elektronski karburator sa ravnim zasunom te EFI elektroniku i instalaciju, koja je zamijenila Nippondenso koji se već desetljeće bio ustalio na Aprilia modelima od 125 ccm.
 

Kada se govori o snazi, ovdje RX i SX dolaze u više verzija. Prva, ona skroz zatvorena, ima 15 ks i namjenjena je 16 godišnjacima. Otvaranje na veću snagu je veoma jednostavno, budući da je snaga ograničena pregradom u ispuhu, nepostojanjem ispušnog ventila (tj. stavljen je ventil koji je cijelo vrijeme u zatvorenom položaju). Dalje, tu je verzija od 23 ks, tj. vezija za 18 godišnjake. I ova verzija je „zatvorena“, budući da motocikl prati Euro 3 norme s kojom je obvezan ubacivati svježi zrak u ispuh. Ova verzija posjeduje ispušni ventil, te se on otvara na 8400 okretaja u minuti. Opet, svi koji su imali iskustva sa aprilijinim 125-icama bit će razveseljeni kada saznaju da elektronika ispušnog ventila više ne postoji, već sada svime upravlja jedna „centralina“, pa i kada poželite „otvoriti“ zatvorenu verziju, potrebno je samo uštekati solenoid motorić u instalaciju i „voila“! Otvaranje na skroz otvorenu verziju (koja više ne podlježe Euro 3 normama) je isto tako jednostavno; izbacuje se sustav ubacivanja zraka u ispuh te se podešava karburacija. I odjednom, sa 23 na 30 ks koji se osjećaju kao nikada do sada…
 

Kad smo već kod agregata, dotaknimo se i performansi. Iako je snaga relativno mala, prijenos (15-45) čini se kao idealan i za karting stazu konfiguracije kao Pomposa, kao i za Cross stazu, na kojoj su ljudi iz Aprilie bili dovoljno obzirni pa zatvorili stvarno velike skokove. Motor spremno vuče iz niskih okretaja, što je gotovo nevjerovatno za jedan dvotaktni agregat, ali je velika zasluga karburatora s ravnim zasunom. Snage ima svuda, iako je verzija od 23 ks malo „mrtva“ na vrhu, tj. brzo udari u zid, dok je sasvim otvorena verzija čisti užitak za vožnju, ali samo ako se ne radi o cross stazi i početniku.
 

Kada govorimo o kočnicama i ovjesu, tada se radi o jednom disku od 260 mm na koji djeluju dvoklipna plutajuća klješta naprijed, dok se odostraga radi o disku od 220 mm i jednoklipnim plutajućim klještima. Ovjes čini UpSideDown teleskopska vilica promjera 40 mm i hoda 260 mm, dok se za upijanje grba i opterećenja odostraga brine monoamortizer marke Sachs Boge sa „piggy back“ spremnikom plina. Vilica je, nažalost, čelična, ali čistog, jednostavnog i lijepog izgleda.
 

 

Kotači su u ovoj grani motociklizma jedna od važnijih stvari. Zadatak kombiniranja čvrstoće, elastičnosti i male težine nije lako u potpunosti izvršiti. Ipak, RX to pokušava sa prednjim kotačem od 21 inč, što je neka standardna mjera za enduro motocikl, na koji je montirana guma dimenzije 90/90-21“, dok je na stražnjem kotaču od 18“ montirana guma dimenzije 120/90-18“. Verzija SX ponosno nosi kotače od 17“ sa Pirelli Diablo gumama u dimenziji 110/70-17“ te 150/60-17“.
 

Share

Povezane novosti

MV Agusta F3 675

MV Agusta F3 675

rujan 30, 2015
KTM Freeride 350

KTM Freeride 350

siječanj 26, 2014
Husaberg enduro

Husaberg enduro

ožujak 02, 2013
Yamaha Xenter 150

Yamaha Xenter 150

svibanj 16, 2012
Moto Guzzi V7

Moto Guzzi V7

travanj 15, 2012
BMW C600 Sport/C650 GT

BMW C600 Sport/C650 GT

travanj 05, 2012
Yamaha T-Max 530

Yamaha T-Max 530

ožujak 17, 2012

About Author