Tehnika — 29 lipnja 2007 -

Ambiciozan i tehnički napredan projekt, prvi četverocilindrični Aprilijin motor, spreman je postati referentnom točkom sa snagom iznad 210ks u superbike izvedbi. Budućnost je već ovdje u vidu uskog V4 agregata nabijenog vrhunskom tehnologijom.

Aprilijina strast za utrkama ima duboke korijene. Od samog početka, na konkurenciju i priliku za direktno uspoređivanje koju ona pruža, gledalo se kao na sredstvo promocije i način usavršavanja tehnologije proizvodnje motocikala.

Natjecanja rezervirana za motocikle, u okviru tvorničkih ispitivanja, su najvažnija od svih trkačih serija jer unapređuju tehnologiju koja će se primjenjivati na standardnim cestovnim motociklima. Natjecanje s konkurencijom je snaga koja pokreće Aprilijine stručnjake i inžinjere u segmentu u kojem je suvremena Aprilia odlučila zasjesti na vrh.

Ovo je ukratko pozadina zbog čega se Aprilia odlučila na razvoj najrevolucionarnijeg i najsnažnijeg agregata koji je ikada proizvela. Sa preko 210ks u Superbike izvedbi, Aprilia je stvorila pravog monstruma koji će se u skoroj budućnosti predstaviti na Superbike motociklu. Napredna tehnologija i prestižni materijali korišteni u izradi agregata su rezultirali sa najboljim performansama koje suvremeni okvir može podnijeti.

Nedavno su se pojavile fotografije preliminarnog tvorničkog testiranja agregata (koje vam donosimo u ovom članku) ugrađenog unutar tijela postojećeg modela RSV 1000 R koje možemo okarakterizirati kao tvornički teaser prije nego se predstavi konceptualna studija izgleda motocikla. Tvrdnje da se radi o novinarskoj domišljatosti kako doći do vijesti fotografirajući agregat pri testiranju u tvornici nikako ne mogu biti istina, pošto su pravila za ulazak u tvornicu rigorozna. Povlašteni pojedinci koji su imali sreće ući u prostore tvornice i testnih komora, prije ulaska morali su ostaviti fotoaparate na ulazu, isključiti mobitele, a u nekim područjima čak i pljeskati rukama ne bi mogli stvoriti zapis što se događa unutar zabranjenih zona.

Sve fotografije koje smo do sada vidjeli su smišljeni potezi tvornice koja se poigrava sa maštom fanova i priprema nas na veliki boom.

Cijeli projekt je realiziran u samoj kući, u jednom od najsuvremenijih odjela za istraživanje i razvoj u Europi, da bi se postigle rekordne performanse i kontrola snage.

Inovativna rješenja, napredni materijali i precizna tehnologija su DNA novog agregata za racing motocikle. Njegova neuobičajena konfiguracija čini ga jedinstvenim u industriji motora.

Bogato iskustvo koje je Aprilia stekla u razvoju okvira za uske V agregate, moralo se iskoristiti. Nakon brojnih simulacija i ispitivanja donesena je odluka da izbor pada na 65o – idealni V kut za četverocilindrične agregate.

Budući da je kut sličan onome koji Aprilia sada koristi za svoje V2 agregate, nema sumnje da će im stečeno iskustvo odlično poslužiti kod projektiranja okvira koji treba podnijeti monstruoznu snagu novog agregata.

Izbor uske V konfiguracije dopušta kompaktnu uzdužnu izvedbu motora, a i potvrđuje što je Aprilia izjavila nakon okončanog projekta RS3 Cube. Uz kompaktnu izvedbu, V konfiguracija omogućava da se težina koncentrira po sredini motocikla. Takav raspored omogućit će optimizaciju performansi okvira. S obzirom da V4 može biti jednako uzak kao i V2, mogu se koristiti i veći provrti cilindra i osigurati bolje disanje i veću izlaznu snagu, a da se pritom zbog veće širine ne pokvari aerodinamika. Novi agregat postiže čak 13.500 okr/min.

Izborom V kuta nešto većeg od 60o, inžinjeri su dobili dovoljno prostora kako bi usavršili konfiguraciju ulaznih vodova, te maksimalno povećali učinkovitost agregata. Fluid dynamics sustav je preuzet sa agregata RS3, čime su se polako počele otkrivati tajne kojima je bio obavijen Aprilijin MotoGP agregat.

Projektni team zaslužan za V4 "Race machine", koristio je najsuvremenije i najjače računalne sustave za što racionalniju izvedbu agregata. Ventilski sklop pokreće originalni sustav koji omogućava upotrebu nevjerovatno kompaktnih glava agregata. Bočni bregasti lanac koji zahvaća samo ulazni brijeg, slijedi idealni pogonsi put, pa je programiranje ventila precizno, a vijek trajanja lanca znatno duži.

Par zupčanika po sredini reda cilindara preusmjerava pogon na brijeg ispuha. Zahvaljujući ovakvom rješenju Aprilia je u području ispuha uspjela postaviti fantastično kompaktnu glavu agregata. Zvuči nevjerovatno, ali Race machine je čak kompaktniji i od V60 Magnesium koji sada pokreće aktualni RSV model.

Balansna osovina smanjuje primarne vibracije na razinu ispod one kod Vo90 agregata, dok cilindri smješteni u monoblok lijevano kučište s ugrađenim košuljicama osiguravaju maksimalnu krutost i trajnu učinkovitost.

Za očekivati je da ovako naprednu mehaničku izvedbu prati gotovo futuristička elektronika. Aprilia koristi ride-by-wire tehnologiju sa do sada neviđenom elektroinstalacijom. Na primjer, nema nikakve direktne veze između ručice gasa i leptirastih tijela. Red leptirastih tijela nadzire isključivo elektronska upravljačka jedinica Marelli iz najnovije generacije. Svaki red cilindara ima svoj servomotor koji upravlja samo s vlastitim tijelima gasa. Tako se otvaranje četiri leptirasta tijela, a time i količina usisanog goriva može zasebno regulirati za svaki red cilindara.

Ovakvo napredno rješenje otvaran nove smjernice u upravljanju visokoturažnim motorima, nudeći neograničenu fleksibilnost u regulaciji izlazne snage u svim režimima vožnje.

Sustav goriva koristi dva injektora po cilindru, jedan nizvodno od leptirastog tijela gasa i jedan raspršivač u kučištu zraka koji se aktivira u uvjetima visokog opterečenja i velike brzine.

Čak su i kod prijenosa korišteni napredni kriteriji kako bi se osigurale maksimalne performanse. Racing korijeni ovog agregata jasno su vidljivi po kazetnom mjenjaču, mokrom karteru i mokroj "slipper" spojci.

Tehničke karakteristike (do sada poznate)

Zapremina: 999cm3
Arhitektura: 65oV 4
Kučište: monoblok s košuljicama ugrađenim u kučište koljenaste osovine
Snaga: preko 210ks u Superbike izvedbi
Ventilski sklop: 4 ventila po cilindru (titan i Nymon) u direktnoj funkciji bregaste osovine koju pokreće kombinirani pogon lanca i zupčanika, s bočnim lancem i centralnim zupčanicima
Sustav goriva: elektronsko ubrizgavanje goriva s dva injektora po cilindru i neovisnim ride-by-wire upravljanjem za svaki red cilindara
Antivibracijska balansna osovina
Maksimalna brzina agregata: 13.500 okr/min
Odnos kompresije: 12.5:1
Mjenjač: kazetni sa 6 brzina
Spojka: višestruka lamelna u uljnoj kupci sa "slipper" sustavom
Elektronika: Magneti Marelli ECU za paljenje, ubrizgavanje i ride-by-wire upravljanje

Share

About Author

admin