Preneseno iz medija — 13 svibnja 2005 -

 

opis slike

Kada je prošle godine "procurila" vijest o novom BMW motociklu, koji juri blizu 300 km/h, bili smo uvjereni da se radi samo o nekom prototipu, koji će služiti samo u reklamne svrhe i koji će se voziti samo od sajma do sajma, kao izložbeni eksponat. Komentari svjetske javnosti su se ukratko mogli opisati uzrečicom : "kad na vrbi rodi grožđe, BMW će komercijalizirati takav motor". Naše sumnje, da bi od toga moglo nešto biti i  "za narod" pobudio je poziv na vožnju novog modela, prošlog kolovoza, na njemačkom Nürburgringu, a o toj prezentaciji smo iscrpno i ekskluzivno pisali u Auto-moto trendu. Tamo nas nije dočekao jedan motocikl pod "staklenim zvonom", nego 200 motocikala, punih benzina i spremnih za vožnju, kojima smo danima "vadili mast". Kada smo po povratku pričali o tome kako smo vozili BMW-e pistom, brzinom gotovo 300 km/h po "cajgeru", svi su lagano odmahivali glavom i samo im pristojnost nije dozvoljavala, da nas nazovu lašcima, a komentari u stilu "sve se to vama snilo, od previše bavarske pive", bili su vrlo uobičajeni. Ali kako smo mi uzorni hrvatski vozači koji ne pijemo, i to ne samo dok vozimo, nego i dok pričamo o motorima, sve se pokazalo kao istina. Prava potvrda tome bio je jesenji sajam Intermot u Munchenu gdje su ga svi posjetioci po prvi puta mogli, ne samo vidjeti nego i "prepipati", pa čak i naručiti. Kupiti skupi motor na relativno "neviđeno", bez probe, bez analiziranja testova? Vrlo hrabra odluka, ne malog broja posjetioca sajma, pokazala se kao ispravna. Naime danas, na početku sezone, jednostavno gotovo nigdje na svijetu ne možete kupiti taj motor, nego se morate upisati na listu čekanja, jer ga tvornica ne može proizvesti toliko koliko se može prodati. Situcija je i kod nas slična. U zemlji gdje većina stanovništva živi daleko ispod europskog standarda i mora podizati kredit da kupi kruh i mlijeko, na novi  BMW K 1200 S, koji košta 126.000 kuna, čeka se mjesecima, traži se "veza" za kupiti motor preko reda, a još malo pa će se preprodavati i mjesto na listi. Baš kao i kad smo nekada spavali pred Crvenom Zastavom da ne izgubimo red za, željno čekanog, Fiću.
 

Najviše, od svih tehničkih poslastica, nas se dojmio prednji ovjes.
Prednji ovjes (Duolever) izgleda zaista neobično. On se potpuno razlikuje od konvencionalnih vilica i dosadašnjeg BMW-ovog “Telelever” sistema. Radi se o paralelnim profilima koji su preko centralnog amortizera spojeni sa okvirom. U prijevodu to znači da kotač i upravljač nisu u direktnoj, čvrstoj vezi, pa se vibracije prednjeg kotača ne prenose na upravljač. Tvornica je to zamislila kao luksuzni dodatak, a na našim kaldrmama to doslovce spašava život.
 

Pa dobro, u čemu je "štos"? Nakon nekoliko dana druženja sa ovim motociklom shvatili smo. "Štos" je u tome da je BMW pogodio u "sridu".
Svatko tko se sjeo na ovaj motocikl, jednostavno se više ne da sa njega. Toliko ujedinjenih vrhunskih karakteristika, tehničkih noviteta i imiđa, danas jednostavno ne pruža nitko drugi. Toj činjenici se u stvari čude samo laici.
Poznavaocima BMW-ove povijesti ovo nije "grom iz vedra neba". Ipak BMW proizvodi motocikle već preko osamdeset godina i stalno ulaže u razvoj, samo što to oni rade nekako "po tiho", pa su ih i kupovali, uglavnom, samo pravi poznavaoci, a to su pak obrazovani i fini ljudi koji ne idu po kafićima i ne viču na sav glas kako oni imaju "pilu", nego uživaju u sigurnoj vožnji i tehničkim kvalitetama svoga motocikla.  Nije
frapantno iznenađenje niti četvero-cilindrični motor. Pa na njemu se vozi i naša policija već preko 20 godina i koliko god su se trudili uništiti ih, do danas im nije uspjelo. Dakle, kada se udružila dugogodišnja tradicija u izradi motocikala sa BMW-ovim hi-tech odjelom Formule 1, uspjeh nije mogao izostati. Naročito kada se zna da su za razvoj novog modela imali na raspolaganju, skoro pa neograničeno, Eura.
Vrhunski spoj tehnologije i materijala budućnosti, sa enormnim financijskim kapitalom, konačno je pred nama u Zagrebu, u obliku plavo-bijelog K 1200 S.
 

Ovaj BMW u svom imenu ima slovo "S". Što to slovo omogućava vozaču ovog motocikla, zorno nam je demonstrirao na Grobniku gospodin Aleksandar Ruski iz poduzeća Tomić & Co.

 

Već na prvi pogled dobiva se osjećaj čvrstoče i kompaktnosti, kao da je cijeli motocikl isklesan iz jednog komada.
Smještaj za upravljačem, je toliko dobro odmjeren, da se na motociklu osjećate, kao da je rađen baš po vašoj mjeri, a interesantno je da se na ovom motociklu jednako dobro osjećaju vozači različitih visina. Pri podizanju motocikla sa bočnog oslonca, nevjerojatno zvuči podatak o težini. Naime, njegovih 250 kg težine, uspješno prikriva odlična izbalansiranost i nisko težište, pa imate osjećaj da baratate daleko lakšim motociklom. Nakon paljenja, prvo vas fascinira zvuk. Motor prihvaća gas u maniru super-bikea, a glasa se kao F-1 i to se serijskim ispušnim sistemom, koji je težak čak 18 kg, jer su u njemu višestazni katalizatori, kojima su zadovoljene i najstrože norme o emisiji ispušnih plinova. Motocikl ubrzava savršeno i za samo 2,8 sekundi jurite 100 km/h, a nakon par slijedećih sekundi ste kandidat za trajno oduzimanje vozačke dozvole. Ovo je uistinu pravi sport-turer jer, i uz takve ekstremne karakteristike, motor se vozi izuzetno lagano i kontrolirano. Snaga se razvija potpuno linearno i nema nikakvih neugodnih iznenađenja. Doduše, malo ste iznenađeni (ali ne neugodno), kada se jedan BMW i kod 180 km/h i dalje diže na zadnji kotač. Kočnice su u potpunosti u skladu sa karakteristikama cijelog motora i vozača održavaju, ne samo živim, nego i u odličnoj fizičkoj kondiciji, jer ovaj motor može kočiti jače nego što prosječni vozač ima snage za odupiranje u rukama, a nakon nekoliko uzastopnih kočenja BMW ne popušta, a vi imate osjećaj da bi mogli posjetiti okulistu, da vam vrati oči u duplje. Prebacivanje iz zavoja u zavoj teče bez napora, a vrhunski sklad ovjesa, kočnica i krute "rame" dozvoljava i snažna kočenja i usred zavoja, bez promjene zamišljene putanje. Savršeno.
 

Dečki koji "šarafe" mašine u BMW Formuli 1, imali su "prste" i u ovom agregatu, pa ne čudi, što je iz manje od 1200 ccm, izvučeno čak preko 160 KS. Iako je omjer kompresije  1 : 13, zahvaljujući sofisticiranoj elektronici, ovaj BMW bez posljedica podnosi sve vrste benzina, pa čak i naš "čušpajz".
 
 

Nakon nekoliko dana druženja sa ovim motorom ne mogu odoljeti a da ne ponovim proročansku rečenicu napisanu u AMT-u prije devet mjeseci, kada sam prvi put sjeo na njega: "Po svemu sudeći, ako konkurencija neće biti u stanju ponuditi nešto radikalno novo, biti će im najbolje da si pripreme “dekicu“, kojom će se morati pokriti preko glave." Ta je izjava izazvala puno podsmjeha, ali se pokazala točna, a sada bi je i dopunio: "Ako se konkurencija ne trgne i ako ne ponudi nešto RADIKALNO novo, prodajni rezultati će ih brzo natjerati da svoj kompletan asortiman, u ovom segmentu ponude, zauvijek prekriju plahtom, a kasnije će njihovi stručnjaci, u ulozi forenzičara, samo moći tražiti krivca u svojim redovima."
A mi? Možda da ipak dignemo "kredu", potražimo "vezu", pa da se na njemu vozimo još ove sezone.
 


"Stari" K 1200, sa novim, ima samo zajedničko ime.

 

Tehnički podaci:

Motor: četiri cilindra, redni 4 taktni , vodom hlađeni DOHC i 4 ventila
Provrt x hod: 79 x 59 mm
Zapremina: 1157 ccm
Omjer kompresije: 13:1
Max snaga: 167 KS pri 10 250 okr/min
Max okretni moment: 130 Nm pri 8 250 okr/min
Dovod goriva: Electronic fuel injection. 46 mm
Mjenjač: 6 brzina
Kvacilo: u ulju
Prednji ovjes: duolever, monoamortizer 111 mm
Straznji ovjes: monoamortizer 135 mm
Prednje kočnice: disk 320 mm, ABS 4 klipica
Straznje kočnice: disk 265mm, ABS 2 klipica
Prednji kotač: 120/70-17 , 3.50 x 17"
Stražnji kotač: 190/50-17, 6.00 x 17"
Okvir: Aluminijski
Visina sjedišta: 825 mm
Međuosovinski razmak: 1,571mm
Težina punoga motora: 256Kg
Spremnik za gorivo: 19 litara
Cijena 126 000 kuna

autor : Mladen Laktić
Tekst je objavljen u suradnji sa Auto-Moto-Trendom.
 

Share

Povezane novosti

About Author

admin