Oprema — 22 ožujka 2009 -

 

Na dalekom jugu Španjolske, na predivnoj stazi Almeria ove godine se održala prezentacije nove Bridgestoneove gume BT-003RS, nasljednice popularne BT-002RS. Iza naziva RS se krije Racing Street, pa tako samo ime govori da je guma namijenjena izuzetno zahtjevnim vozačima na cesti, te za uživanje u brzoj vožnji po pisti. U BT-003RS, ugrađeno je dugogodišnje iskustvo u MotoGP-u u kojem je Bridgestone svih ovih godina bio jako aktivan. Bridgestonovi stručnjaci su ukomponirali GP tehnologiju strukture gume sa posljednjom višesmjesnom tehnologijom iz SACT-a (Straight And Cornering Technology) kako bi dobili izuzetno sportsku gumu sa jakim gripom prilikom kočenja i ubrzavanja iz zavoja.
 

Kompletna testna ergela na Bridgestone gumama.

 

A ovaj prizor nas je dočekao kad smo stigli na Almeriu.

 

GP tehnologija u cestovnoj gumi.
 
Iz Bridgestonea kažu da su prilikom razvoja i proizvodnje ciljali na cestovnu sportsku gumu sa jakim gripom, dizajniranom za izuzetno sportsku vožnju po cesti i po suhoj stazi.
Guma je razvijena iz njihove zadnje trkače BT-003 gume koja je postigla velike uspjehe na svjetskom superstock natjecanju u klasama 600 i 1000 ccm-a. Kao nasljednik BT-002Rs i BT-090, guma pokriva široki spektar kubikaže motocikala. Ona se proteže od čak 250 ccm-a pa sve do 1200 ccm-a.
 
Bridgestoneova prednja BT-003RS guma se sastoji od 3 smjese (3LC). Središnja smjesa, nešto tvrđa, izrađena za držanje pravca i dulji vijek gume, te nešto mekše smjese na rubovima gume koji služe za bolje prianjanje na podlogu u zavoju. Valja napomenuti da stabilnost prednje gume daje karkasa koja je preuzeta iz BT-003 trkače gume. Guma je stabilna, a jako udobna jer odlično upija sitne neravnine kojih moramo priznati na Almeriji gotovo da i nema.
 
Stražnja guma je također izrađena iz tri komponente. Središnje za stabilnost i izdržljivost gume, te bočne za maksimalni grip prilikom ubrzavanja iz zavoja.
 
Nova guma nam dolazi i sa novim šarama no one nisu tu samo za ljepši izgled gume bez obzira što je izgled u zadnje vrijeme postao bitan. Novi S oblik šare poboljšava osjećaj za kontaktom i daje bolju stabilnost gumi. Reducira negativne vibracije u bočnim dijelovima i time čini gumu stabilnijom i mirnijom u zavojima. Šira bočna gazna površina daje bolji grip na mokrim cestama jer bolje odvodi vodu i bolje prianja na podlogu.
 

 

Razlika između BT-003 i BT-003RS

Najveća razlika je u smjesi same gume. BT-003 je čista trkača guma i kao takva dolazi u nekoliko smjesa za koje vrijedi isto pravilo. To je trkača guma koja radi na višoj temperaturi. Sa tom gumom se ne izlazi na cestu jer se na cesti zbog slabijeg gripa i nemogućnosti jakih otvaranja, guma ne može zagrijati na radnu temperaturu. Sa tom gumom se vozi po pisti i tada se prvenstveno grije sa grijačem na neku optimalnu temperaturu od 70-80 stupnjeva. Cestovna BT-003RS je nešto potpuno drugačije. Makar je korištena slična karkasa, a u slučaju prednje trkače V4 čak i ista, korištena je drugačija smjesa. Karkasa daje stabilnost kod naglih kočenja i mirnoću u jačim nagibima, no smjesa je ta koja dozvoljava nižu radnu temperaturu. Takve se gume zagriju puno brže i rade na temperaturama adekvatnim za cestovnu vožnju. Stoga nemojte se zavaravati i stavljat trkače gume za vožnju po cesti iz razloga jer ta guma drži bolje na pisti. To je velika zabluda i budite sigurni da radnu temperaturu trkače gume možete postići jedino agresivnom vožnjom koju za cestu nikako ne preporučamo. Upravo iz tih razloga proizvođači poput Bridgestonea izbacuju gume koje su namijenjene za zahtjevne cestovne vozače sa tek povremenim odlaskom na pistu. Pošto je naša jedina pista Grobnik, na njemu nemojte očekivat vožnju dužu od 4-5 krugova jer će se guma sigurno pregrijat. Almeria, gdje je bio test BT-003RS-a je puno blaža staza, puno sporija i nema toliko grubi asfalt.
 

 

Razlika je naravno i u obliku same gume te veličini bočne gazne površine. Kod trkače BT-003 je vidljiv ispupčen – šiljasti oblik prednje gume za lakše prebacivanje i rušenje motora u zavoj dok toga kod RS-a nema. Razlog je veća stabilnost na pravcu i maksimalna gazna površina u manjim nagibima koji su primjereniji na cesti. Kod trkače je sve usmjereno na što veću bočnu gaznu površinu i najveći grip u maksimalnim nagibima. Trkača prednja guma je zbog toga malo nestabilna i nemirna te se znatno više troši po pravcu. Bridgestone je sa RS-om napravio jako dobar kompromis.
Kod zadnje gume također primjećujemo razliku u obliku te potpuno isto kao i kod prednje, vidljivo je da se kod trkače gume pažnja posvećuje što većoj gaznoj površini u nagibu. 
 
 

Test na stazi Almeria.
 
No sve je to teorija, kako se guma ponaša na stazi u Almeri, saznali smo nakon cjelodnevne vožnje po toj vrlo zahtjevnoj i interesantnoj stazi.
Za početak par riječi o stazi Almeria.
 

 

Staza je dosta zahtjevna, ima puno sporih zavoja, jaku šikanu, nekoliko dugih zavoja, jednu dugu ravnicu i ciljnu ravnicu koja završava sa kočenjem niz brijeg. Baš to penjanje i spuštanje čine Almeriu toliko interesantnom jer na nekoliko mjesta se zavoji uopće ne vide već ih kada se staza savlada, treba vozit napamet. No da prođemo tekstualno jedan krug po stazi da vidimo kako su se gume ponašale na pojedinim segmentima i u pojedinim uvjetima. 
 

Na testu CBR sa ABS-om.

Agresivni ulasci sa CBR-om.

Nakon startno-ciljne ravnice, slijedi kočenje niz brijeg te oštri desni zavoj. Na ravnici se vozi ili trećom pred blokadu, ili malo nježnije četvrtom. Na kočenju se skida u 2. brzinu. Kod kočenja niz brijeg, veliko je opterećenje na prednjem kraju. Tu BT-003RS pokazuje svoje vrline jer je savršeno mirna i daje toliko dobar grip da ABS na CBR-u nismo niti osjetili pa se ponašala kao i na drugim motorima.
Nakon kočenja, motor se brzo lomi u zavoj, podiže ga se i otvara gas za penjanje u lagani i kratki brijeg.
Na vrhu tog brijega je prelomnica koja se zatvara sa brzim desnim zavojem. Ono što je neobično je da se zavoj ne vidi sve dok se u njega ne zalegne. Mjesto gdje je vrlo lako promašit mjesto ulaska u zavoj te izletjeti van. U sredini zavoja pošto je desno, zgodno bi bilo prebaciti u 3. brzinu no sa Quick šifterom bi ta radnja prolazila bezbolno i bez trzaja dok se bez njega motor ipak malo uznemiri pa je potrebno prebacivanje napraviti naknadno, prije otvaranja full gasa.
Na ovom mjestu nam je prednja guma znala lagano plivat, ali samo zato jer se zbog prebacivanja preko prelomnice, gubi malo na težini motora i dosta se rasterećuje prednji kraj. Sa dodatnim podešavanjem ovjesa, taj bi se problem otklonio. No u koliko profulate zavoj, što je zbog slabe preglednosti lako moguće, ne preostaje vam ništa drugo nego malo jače zalegnuti motor, ostat na abgasu i pustiti da motor odredi svoju, malo širu, izlaznu putanju. Kod malo jačeg stiskanja prednjeg kraja i jačeg nagiba, guma ponekad lagano zapliva, ali jako kontrolirano i nježno.
Dugi desni zavoj se završava ravnicom kojom se pod punim gasom vozi niz brijeg. Tu dolazi interesantan brzi lijevi zavoj. Zavoj u koji bi se sa racing gumom jako sjurilo na lijevu pasicu, malo popustilo i otvorilo u centru zavoja, te nakon zatvaranja putanje, opet jako otvorilo i ispucalo iz zavoja. Kažemo sa trkaćom gumom jer BT-003RS nije trkača nego cestovna guma i makar dopušta podosta kočenja u zavoj, na jakim ulascima se osjeti proklizavanje prednjeg kraja. Ono što je odlično i što čini ovu gumu dobrom, to je da je to proklizavanje lagano. Tu dolazimo do zadnje gume. Ona je kao takva za cestovnu upotrebu. Njen profil bez obzira što dozvoljava čisto pristojno naginjanje, ne dozvoljava otvaranje u samom zavoju. Tu nema putovanja kroz zavoj pa rano otvaranje. Sa gumom treba biti konkretan, uči, slomit zavoj, lagano podiči motor, kontrirat ga volanom, tijelo spustit u zavoj i otvarat gas. Kada se motor podigne iz maksimalnog nagiba i kada motor dođe na puni bočni profil gume, gas se otvara jako i guma drži savršeno.
Nakon tog dugog lijevog zavoja, dolazi nam splet od ukupno 3 desna zavoja koji se na neki način voze u komadu. Imamo ispucavanje iz lijevog, zatim, na abgasu ulazak u prvi desni, tek malo popuštanje nagiba, otvaranje gasa još malo i ulazak u drugi desni nakon kojeg se čisto malo koči u zadnji, dosta zatvoreni desni zavoj. Tu se dosta dugo bude na abgasu. Taj dio je kompleksan jer se ponovo zbog prelomnice i visinske razlike ne vidi ulaz u drugi te se nakon upoznavanja staze i on vozi napamet. Nakon tog spleta sve postaje jednostavno. Ide jedna ravnica za fino razvrtanje 3. brzine, ulazak u kratki i brzi lijevi zavoj, nakon kojeg ide kratki pravac, pa meni za vozit najinteresantnije prebacivanje, veza desni zavoj – gas – lijevi zavoj. Kod tog naglog prebacivanja, osjeti se prednji cestovni profil. Kod trkače gume bi to bilo izvedeno konkretnije, motor bi se naglo prebacivao sa desnog koljena na lijevo, ovako je to izvedivo malo tromije ali mirnije.
Kada se odradi brzo prebacivanje, staza se nastavlja u brzom, na full gasu lijevom zavoju. Tu postaje malo škakljivo jer se taj dugi zavoj zbog visinske razlike ne vidi cijeli i kočenje u oštru šikanu se ne vidi dok se dosta ne približi. Uvijek smo se lagano suzdržavali sa gasom i puštali ga u pravilu prerano. Zbog kočenja dok je motor još lagano nagnut lijevo, bojali smo se da će prednja guma počet proklizavat, no to nam se niti jednom nije desilo. Tu je dolazila do izražaja jaka karkasa prenesena iz trkače gume jer je guma i na kočenju sa neispravljenim motorom, zadržavala svoj pravac. 
 

Na novoj Yamahi R1, BT003-RS se ponašao odlično.

 

U šikanu se ulazi malo pod kočnicom. Pošto je šikana jako spora, tu nam blaži profil prednje gume nije zadavao nikakve probleme. Nakon brzog prebacivanja u šikani, dolazi dugi desni zavoj, napravljen od 2 zavoja koji se voze u komadu. Jako se uđe, malo popusti te onda strahovito jako otvara. Na tom otvaranju, zadnja je guma najviše znala puštati. Ponovo zbog svog cestovnog oblika i zbog svoje manje gazne površine u jakim nagibima. No i na tom mjestu se doskače podizanjem motora od sebe, kontriranjem i guranjem tijela u zavoj. Nevjerojatno je koliko malo treba podignuti motor da bi guma dobila puni grip. Ispucavanje u 3. brzini iz dugog desnog zavoja je na stazi Almeria jako bitno jer se tu dobiva brzina i ubrzanje za dugi pravac koji se na standardnom prijenosu vozi gotovo do pune 5. brzine. Brzine su nam tu bile i do 275 km/h dok su nekim Njemačkim novinarima koji su tu stazu poznavali od ranije, brzine bile i do 10 km/h veće.
Na kraju tog najduljeg pravca, slijedi jako kočenje, spuštanje motora u drugu, a moguće i u prvu brzinu, te ulazak u totalno nepregledan desni kratki zavoj koji se lagano penje prema ciljnoj. Kada se desni zavoj savlada, motor se pod laganim gasom dosta brzo prebacuje lijevo i gas se otvara za ciljnu ravnicu. Tu je sa cestovnom gumom bolje prije ulaska u ciljnu prebaciti u 3. brzinu jer je motor puno mirniji i proklizavanje puno manje. Slijedi full gas ciljnom ravnicom….
 
 

Staza kao cesta.
 
Dakle staza kao takva ima sve. Kratke zavoje, relativno brze zavoje, duge i kratke pravce, a u konačnici i šikanu koja je toliko zatvorena da su neki stali prije ulaska u nju. Uz tu gomilu raznoraznih zavoja, staza ima odličan asfalt. Niti pregrub niti prefin pa nam je tokom cijelog dana vožnje, bilo potrebno svega dva seta guma po motoru. Uzmite naravno u obzir da se vozilo cijeli dan. Gume i kad su na pola dana promijenjene, izgledale su još fenomenalno. Staza je kao takva odlična za kvalitetan test guma jer nam daje simulaciju gotovo svih zavoja kakve možemo očekivati na cesti. Fale nam oni dugi brzi Grobnički zavoji koje vozimo na velikim okretajima u 3. brzini, ali možda i bolje da ih nema jer ipak nismo na Grobničkom asfaltu i nismo na testu trkaćih guma.
 

Na prelomnicama je prednji kraj kontrolirano znao klizati.

 
 

Savršena mirnoča BT-003RS-a.
 
Ono što nas je kod ovih guma oduševilo to je mogućnost savršenog kontroliranja kao zadnjeg tako i prednjeg kraja. U nekoliko navrata je bilo malo preoštrih ulaska u zavoj, većinom zbog nepoznavanja staze i fulanja ulaska u nepregledni dio, i sve što je motor napravio je lagano plivanje prednjeg kraja. To je bilo toliko lagano da uz mali trening bi se dalo tako i voziti. Zadnji nam je kraj pak u nekoliko navrata znao zaplivat zbog preranog otvaranja, svaki puta se odmah smirio, a kada smo stalno primjenjivali tehniku guranja motora od sebe i dovođenja na punu gaznu površinu bočnog dijela gume, proklizavanja nije bilo koliko god otvarali gas. Naravno govorimo na motorima od 1000 kubika jer na 600 je sve to puno smirenije,otvaranja su mirnija i proklizavanje nema.
 

Novi motor, nove gume, sunčano vrijeme… zar se može tražiti više ?

 
 

Radna temperatura, jako bitan faktor.
 
Kod Bridgestoneove nove gume BT003-RS vrlo pohvalna je i radna temperatura. Guma drži odlično već na 50 stupnjeva a ne popušta niti na 75 do koliko smo je dobili zadnju gumu. Kod prednje je to čak 10 stupnjeva manje. Ta je karakteristika i te kako bitna zbog same vožnje po cesti. Na cestovnoj upotrebi, teško da temperatura gume prelazi 60 stupnjeva a kod BT003RS-a to nije niti potrebno.
 

"Inside" BT-003RS-a.

 

Ono što možemo reći, na stazi Almerija, u idealnim uvjetima, guma je odradila 80-tak vrlo brzih krugova te tokom cijelog testa, radila je odlično što joj uz stabilnost i odličan grip, daje i veliku trajnost. Za sve je zadužena 3LC tehnologija koja se na ovom proizvodu pokazala odličnom.
 

Bridgestone BT-003RS su nam pružile cjelodnevnu zabavu.

 

Usporedna tablica sa drugim proivođačima.

 
 

U odnosu na konkurenciju.
 
Kao što vidite po tablicama, BT-003RS se smjestila odmah do čistih trkačih guma. Više gripa i sportskija vožnja od BT-016, stavila je RS-a rame uz rame sa Dunlopovim RR-om, Metzelerovim Rennsportom, novom Michelinovom Pover One i Pirellijevom Supercorsom. Sve su to gume namijenjene izuzetno sportskoj i agresivnoj vožnji po cesti te uživanju na stazi. Da napomenemo, to nisu trkače gume, sa njima se lijepo da voziti po stazi no za utrke, za nekakva štopanja vremena i slično, morat ćete si nabaviti neku od trkačih guma kao što Bridgestone u svojoj ponudi nudi BT-003, više o Bridgestoneu na Grobniku pronaći čete ovdje.
 

BT-003RS zahvačuje najširi spektar sportske upotrebe gume.

 

Kratka recenzija Bridgestone razvoja kroz povijest.

 

Mala fotogalerija za kraj. Žao bi nam bilo ne podijeliti ove slike sa vama.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 


 


 

Share

Povezane novosti

Alpinestars oprema

Alpinestars oprema

siječanj 06, 2015
Shoei GT-Air

Shoei GT-Air

studeni 18, 2014
Scorpion kacige

Scorpion kacige

kolovoz 10, 2014
Held Travel Champ kaciga

Held Travel Champ kaciga

ožujak 24, 2014
Nolan N44 Crossover

Nolan N44 Crossover

siječanj 28, 2014
Nolan novosti za 2013

Nolan novosti za 2013

svibanj 15, 2013
AGV SoleLuna

AGV SoleLuna

travanj 04, 2013
Nolan X-802 ponovno na vrhu

Nolan X-802 ponovno na vrhu

listopad 29, 2012

About Author

admin