Modeli 2007 — 05 ožujka 2007 -
BRP Can-Am Spyder

Na svakoj cesti postoji raskrižje nakon kojega ništa više nije isto. Na tom raskrižju postoji jedna točka nakon koje počinje putovanje u neočekivano i usmjerava nas u smjeru o kojem nikada nismo razmišljali. Vrijeme je iskusiti prihvatiti izazov i okusiti nagrade stećenog iskustva – vrijeme je za putovanje novim putem!

Y-faktor

Dozvolite da vam predstavim Can-Am Spyder – ništa što ste do sada iskusili neće vas pripremiti za vožnju Spyderom. Spyder na tržište ulazi jedinstvenom kombinacijom automobila i motocikla, a klasu mu se ne može sa sigurnošću definirati. Pogonski agregat ga odvaja od svijeta automobilizma i uklapa ga u naš svijet. BRP garantira potpuno novo iskustvo prilikom vožnje Spydera, a deklarira ga kao Y-faktor!

Nazvan po obliku vozila, Y-faktor garantira da ćete u svakom trenutku biti primjećeni. Pomno detaljiziran dizajn nikoga neće ostaviti ravnodušnim u vožnji – kako putnike na Spyderu, tako i ostale sudionike u prometu. Mondeni sportski dizajn će mamiti uzdahe čak i kada Spyder nije u pokretu. Zbog svoje namjene, stajanje će Spyderu često biti nepoznanica.

Arhitektura u obliku slova Y garantira potpunu udobnost prilikom putovanje. Touring priroda vozila dostiže svoj maksimum zbog specifičnog oblika i garantira udobne duge ture. Vozačima će vožnja biti daleko manje zamorna nego vozačima motocikala, a suvozači/ce se neće buniti na udobnost i položaj prilikom vožnje. Dakako, sigurnosni faktor vožnje suvozača/ice je na visokoj razini – greške koje suvozač/ica čini na motociklu, na Spyderu neće u tolikoj mjeri utjecati na kvalitetu vožnje Spydera.

Spyder je konstrukcijom najsličniji ATV vozilima što povlaći pitanje stabilnosti i kontrole vozila prilikom vožnje. Nema brige ovaj puta. Moderna elektronika i VSStm (Vehicle Stability System) će se pobrinuti za ispunjavanje vozačevih želja prilikom upravljanja. O elektronici malo kasnije u tekstu.

Rođen na granici realnosti

Samo razmišljanje o Spyderu zahtjeva prelazak u potpuno novi svijet percepcije. Putovanje više nikada neće biti isto, a broj začuđenih pogleda će vam podići ego. Nekonvencionalan dizajn koji uzima najbolje od automobila i motocikla stvara jedinstveno vozilo namjenjeno dugim putovanjima cestom i bezbrižno uživanje u vožnji. BRP je kompanija sa debelim iskustvom u off-road vozilima, posebice ATV. Stoga sa Spyderom avantura počinje tamo gdje drugima putovanje prestaje.

Od trenutka sjedanja na Spydera, zapitati ćete se što trebate raditi – nalazite se u potpuno novom okruženju u kojem ne znate kako se trebate ponašati. Opustite se i pustite Spyderu da odradi svoju zadaću.

Pošto u svijetu prevladavaju neodržavane i loše ceste, poanta Spydera je da učini putovanje takvim cestama udobnim. Pretpostavlja se da ne volite autopute i monotonu vožnju. Vožnja lokalnim cestama uvijek donosi neočekivano, a često sama cesta diktira tempo vožnje i kažnjava neprilagođene.

Spyder je pokretan Rotaxovim V2 990ccm agregatom poznatim iz Aprilije RSV Mille – dovoljna garancija da vas neće iznevjeriti. Korištenjem moderne elektronike koja kontrolira stabilnost i kontrolu vozila, nijedna cesta nije prezahtjevna za Spydera – što je BRP dokazao testirajući Spydera na popularnoj i zahtjevnoj cesti u SAD-u "Tail of the dragon." Vrijeme je za potpuno uživanje.

Analiza

Zasučite rukave i uzmite skalpel u ruke. Vrijeme je da seciramo našeg pauka i ustanovimo što tvori Y-faktor u Spyderu!

Kostur
Spyder je konstruiran oko SSTtm (Surrounding Spar Technology) okvira – patentiranog oblika koji minimalizira čelični okvir na području prihvata agregata. Broj točaka varenja okvira je smanjen kako se ne bi narušio integritet i čvrstoća okvira zbog djelovanja više različitih sila prilikom vožnje. Lagan i uzak okvir omogućuje nisku težišnu točku zbog čega je poboljšana stabilnost i upravljivost.

Mišići
Mjenjačka kutija sa 5 brzina je posebno razvijena za Spydera pošto konvencionalna rješenja iz auto i moto svijeta nisu dostatna za Spydera. Dodavanjem hoda unatrag, lakoća upravljanja Spyderom je na vrhuncu! Završni prijenos je riješen remenom. Veselje za osobe koje žele uložiti minimum u održavanje vozila!

Srce
Pokretač Spydera je provjereni Rotaxov V2 agregat od 998ccm hlađen tekućinom. Poznat je iz Aprilijinog modela RSV Mille, a u ovom slučaju je snaga smirena na 106ks zbog putne prirode i dugovječnosti.
Rotax je u 50 godina svog rada proizveo preko 6 milijuna agregata za najpoznatije cestovne i off-road motocikle i vozila. Legendarni Rotax 990 se dokazao kao svestran agregat pošto je pokretač cjelokupne Aprilijine linije od 1000ccm u kojoj nalazimo racing, touring i adventure klasu.
Odabir je pao na V2 agregat zbog karakterističnih performansi koje vožnju trebaju učiniti ugodnom i uzbudljivom – odaziv na gas, snaga na širokom polju okretaja… Spyder zadovoljava Euro-2 normu.

Živčani sustav
Spyder je sa okolinom povezan putem višestrukih ECU (Electronic Control Unit) jedinica. Sofisticiran sistem nadzire velik raspon funkcija – od kontrole proklizavanja do sigurnosti vozila.

Jedno tijelo i četiri mozga

Na prvi pogled se čini kao naslov za kreaciju dr.Frankensteina, no vrijeme je osvrnuti se na elektroniku koja je ugrađena u Spydera. Spyder sadrži niz sofisticiranih elektronskih sustava koje je moguće naći ugrađene u bolja vozila današnjice. U stvari, 1 CAN BUS sistem objedinjuje višestruke ECU jedinice čime je Spyder jedno od "najinteligentnijih" vozila današnjice.

VSS – Vehicle Stability System (Sustav stabilnosti vozila)
VSS smanjuje rizik od gubitka kontrole nad vozilom konstantno analizirajući kretanje i sile koje se javljaju, a povezane su sa stabilnosti vozila. Ukoliko sustav ocijeni da su sile prevelike, stupa na snagu i pomaže vozaču u očuvanju kontrole nad vozilom. VSS sustav čine 3 podsustava – SCS, TCS i ABS.

SCS – Stability Control System (Sustav kontrole stabilnosti)
SCS pomaže u očuvanju kontrole prilikom izvođenja manevara brzog izbjegavanja prepreka na cesti. Sustav konstantno analizira pokrete koje vozač čini, te sile koje utječu na stabilnost vozila. SCS procjenjuje željenu putanju putem položaja upravljača i određuje prikladan odgovor vozila putem lateralne akceleracije, rotacije i individialne brzine svakog od kotača. Sistem tada individialno koči svaki od kotača po potrebi i/ili smanjuje okretni moment agregata dok se ne postigne kontrola nad vozilom.

TCS – Traction Control System (Sustav kontrole trakcije)
Prvi problem koji vam pada na pamet kada pomislite na vožnju Spydera je kontrola stražnjeg kraja vozila. Zbog toga je ugrađen TCS sustav koji optimizira trakciju stražnjeg kotača kako bi vozilo zadržalo željenu putanju. Kako bi se spriječilo proklizavanje stražnjeg kotača prilikom ubrzavanja, senzori na stražnjem kotaču konstantno šalju podatke o brzini stražnjeg kotača TCS sustavu. Svaki puta kada stražnji kotač pokaže tendenciju proklizavanja, TCS smanjuje okretni moment agregata na trenutak tako što regulira paljenje i ubrizgavanje goriva. Sustav omogućuje maksimalno prianjanje gume na asfalt i time maksimalnu iskoristivost snage i okretnog momenta bez straha da će doći do gubitka putanje i kontrole nad vozilom.

ABS – Anti-lock Braking System
Sustav ABS je vjerovatno najpoznatiji elektronski sustav koji se nalazi na nekom vozilu, stoga samo kratki opis… Kako bi se spriječio gubitak kontrole, senzori nadziru rotaciju kotača čime omogućuju ABS sustavu da detektira svaku varijaciju u rotaciji kotača.
Ukoliko se javi mogućnost da jedan od kotača blokira prilikom kočenja, ABS na kratko smanjuje pritisak kočnice čime onemogučuje blokiranje kotača. Ovakva intervencija se ponavlja u kratkim intervalima i moguća je individualno na bilo kojem kotaču. ABS takvom akcijom omogućuje održavanje dostatne brzine kotača kako se ne bi izgubila kontrola na vozilom.

DPStm – Dynamic Power Steering
DPStm je sustav koji se najjednostavnije može opisati kao varijacija servo upravljača. Računalno upravljan mehanizam određuje napor potreban za upravljanje vozilo analizirajući brzinu vozila i težinu vozila, te okretni moment. Sustav je ugrađen kako bi vožnja bila udovnija, a upravljanje lakše pri nižim brzinama.

EFI – Electronic Fuel Injection (Elektronsko ubrizgavanje goriva)
Kako bi se optimizirarale performanse, EFI kontrolira količinu goriva koja se ubrizgava u cilindar. Sustav je zaslužan za precizan odgovor gasa, bolje ubrzanje, pouzdano pokretanje motora i ekonomićnost vozila.

DESStm – Digitally Encoded Security System
Radi zaštite od krađe, Spyder je opremljen sustavom DESStm koji onemogućuje pokretanje vozila ukoliko se ne koristi originalan ključ koji je elektronski kodiran.

Kamo sa stvarima?

U prednjem dijelu Spydera nalazi se spremnik za stvari kapaciteta 44 litre u koji stanu dvije kacige. Spremnik se otključava i zaključava komandama na upravljaču. Trebao bi biti dostatan za stvari koje namjeravate nositi na putovanje.

Dijagnostika

Komandna ploča se sastoji iz tri dijela – dva bočna polukruga su analogni pokazivači brzine i okretaja dok je središnji kružni dio digitalnog karaktera. Digitalni display je moguće podesiti da prikazuje niz podataka koje želite vidjeti. Ujedno je i centar za dijagnostiku vozila.

Na europskom tržištu, Spydera ćemo vidjeti teko 2008 godine, dok na tržište SAD-a i Kanade dolazi ove godine.

Više:
Rotax
BRP
Can-Am

Y-faktor

Share

Povezane novosti

Peraves Monotracer

Peraves Monotracer

travanj 05, 2007
Peraves Monotracer

Peraves Monotracer

travanj 05, 2007
Suzuki GSXR-TT

Suzuki GSXR-TT

travanj 03, 2007
PIAGGIO MP3

PIAGGIO MP3

ožujak 16, 2007
BRP Can-Am Spyder

BRP Can-Am Spyder

ožujak 05, 2007
Ducati Monster 695

Ducati Monster 695

veljača 03, 2007
Ducati Hypermotard

Ducati Hypermotard

siječanj 27, 2007

About Author