Savjeti i škola vožnje — 18 veljače 2006 -

Kako ima psihića kod kojih motocikl stoji u dnevnom boravku, tako (još više) ima i psihića koji bezobzirno odluče testirati izdržljivost motocikla više i beskrupuloznije od same tvornice, pa kod takvih tipova motocikl stoji pod vedrim nebom, na niskim (pa i nižim!) temperaturama, noseći na svojim promrzlim amortizerskim nogama nanose snijega, a na ispušnoj cijevi blještavilo smrznutih vodenih curaka…

No, pustit ću te tužne zgode za crnu kroniku i emocionalne slomove, već ću se racionalno uloviti u koštac sa problematikom što i kako nakon svega… bolje rečeno, kako reanimirati motocikl nakon dugog stajanja u teškim zimskih radosti i dugotrajnih hladnoća.

Djedica ima barem nekoga za poglancati cijev… a mi?

 

Odmah treba reći da je provesti cijelu zimu i biti izložen velikoj vlazi i hladnoći jedan od težih zadataka za motocikle, i da im to pada teže nego automobilima, zato jer motocikli imaju puno više (osjetljivih) nezaštićenih dijelova izloženo pogledima i negativnim utjecajima vremenskih uvjeta.

Za početak, moram reći da je jedan od najvećih problema nepravilno pohranjenih motocikala preko zime to što se gorivo raziđe po nekim nepredviđenim komorama unutar rasplinjača, što najčešće iziskuje rastavljanje kompletnog rasplinjača i njegov „remont“, uz trošak novog „dihtunga“ za gorivo. Slijedeći problem, koji je vrlo čest, je pojačano hrđanje rezervoara iznutra, jer gotovo nitko ne ostavlja motocikl preko zime sa dupkom punim rezervoarom goriva. Kako unutar rezervoara postoji cijeli niz čudnih kemijskih situacija i procesa, mirovanje goriva isušuje stijenke rezervoara, osmoza kroz poklopac rezervoara navlači vlagu i taloži se na tim isušenim stijenkama, a što radi vlaga na površini finog aluminija svima je poznato… No to hrđavo smeće, koje se odljušti sa stijenke rezervoara, pada na dno tog istog rezervoara, smanjujući ili uopće prekidajući protok benzina prema motoru, napadajući ventil, mrežicu, filter goriva… Vezano sa gorivom je i nagrizanje i propadanje brtvi ispod rezervoara, što može rezultirati i kapanjem ili curenjem goriva na nekim, na prvi pogled, nevidljivim mjestima. No ta nevidljiva mjesta nisu nevidljiva iskrama pri pokretanju motora, koje mogu iskočiti iz elektroinstalacija koje imaju propalu ili nagriženu instalaciju, pa je zadnje što biste poželjeli startati takav motor. Na žalost, taj problem je u praksi puno češći nego što mislimo, tako da je solidan broj motocikala do kraja stradao upravo na takav način…

Sav taj slijed događanja rezultira samo sa puno živciranja i rada, uz tihe molitve da raskapanjem rasplinjača i rezervoara ne utvrdite kako treba išta od toga mijenjati, ili , plaćati skupe zamjenske dijelove. Poseban je problem sa starijim motociklima, koje gore navedeni problemi najčešće i pogađaju, jer su moderni motocikli pretežito opremljeni sa raznim injection sustavima. Ali to ne otklanja problem unutarnje hrđe rezervoara… Vezan za starije motocikle je i freakovsko-ljubiteljski odnos traženja dijelova, mada si pravi ljubitelji nikada neće dozvoliti da njihov ljubimac prezimi u neprikladnim uvjetima.

Prvo, naravno, treba utvrditi je li rezervoar uopće stradao na način da je pohrđavio iznutra, što se može napraviti tako da se uzburka preostalo gorivo u rezervoaru (jačim njihanjem motocikla ili guranjem crijeva skroz do dna rezervoara, kada treba par puta dobro puhnuti da se talog sa dna podigne, a zatim dio te uzburkane smjese goriva crijevom „posaugati“). Ukoliko nema vidljivih komadića metala ili drugog krupnog smeća, najvjerojatnije je da je rezervoar preživio bez oštećenja, te ga onda i nije potrebno demontirati.

U protivnom, rješenje takvih problema je skidanje i remont rezervoara, ventila, rasplinjača i cjevčica, što treba napraviti redoslijedom kojim sam to i nabrojao, uz primarnu obvezu ispuštanja svih ostataka goriva iz rezervoara. To ćete najlakše napraviti tako da zatvorite ventil goriva, i onda cjevčicu koja vodi iz ventila prema filteru goriva usmjerite u kanister ili neki drugi privremeni spremnik goriva. Mislim da ne trebam napomenuti da prije započinjanja svih tih radnji u potpunosti prekinete strujni krug elektroinstalacija odvajanjem baterije (iliti akumulatora)!
 

Vjerujte da ovakva situacija nije dobra niti za motocikl, a niti za…

 
Slijedeći problem odnosi se na akumulator iliti bateriju. Ukoliko nije odvojen od motocikla tj. ako je spojen u strujnom krugu, vrlo su velike šanse da će se isti isprazniti. Najjači razlog pražnjenja baterije je hladnoća, jer hladno okruženje naglo smanjuje njezin kapacitet. Ako tome dodamo i inače redovito pražnjenje već i samom spojenošću na sustav, kroz otpore i statiku, jasno je da sama baterija nema nekih velikih šansi za prezimljavanje ukoliko se prema njoj ne odnosimo sa dužnom pažnjom. Pritom je i „redovito“ paljenje motora svakih nekoliko dana najčešće potpuno nedostatno za njegovo održavanje u punoj formi, pogotovo što je temperatura okoline niža. Posrnulu bateriju najbolje će biti odnijeti u toplinu doma, otvoriti ćelije (ako nije suhi akumulator), izjednačiti razinu tekućine u ćelijama nadolijevanjem destilirane vode ili vađenjem viška putem staklene pipete, te ju spojiti na punjenje sa nekim punjačem prilagođenim malim amper-satima, maksimalno 5 Ah (a ne zaboraviti i na odgovarajući napon punjenja, da ne bi 6-voltnu bateriju spojili na 12…). Cilj je sporim punjenjem pomoći da se baterija što kvalitetnije oporavi, te da naglim punjenjem nije smanjen njezin kapacitet.

Slijedeći zahvat tiče se ulja, koje bi trebalo biti malo oslabljeno od niskih temperatura i dužeg stajanja, pa bi bilo jako dobro detaljno pregledati hladno ulje s obzirom na njegovu gustoću, boju i viskozitet. Ukoliko je sve „beba“, onako „kao da je jučer stavljeno“, ostavite ulje, u protivnom ga zamijenite, zajedno sa filterom, kojega bi na proljeće trebalo obavezno mijenjati. Ista je stvar i sa filterom goriva.

Pregled svjećica je potreban, i ako ima na njima bilo kakvih znakova neravnomjerne istrošenosti, promjene boje, napuklina ili čađe, zamijenite ih. Pri zatezanju pazite da ne pretegnete iste, kao i da ih ne pritegnete preslabo.

Tek sada, nakon svega, upalite motor! Nemojte to raditi odmah, nedajte da Vama gospodari znatiželja! Nakon faze zagrijavanja od cca dvije minute, polagano dodavajte gas, pazeći da to ne napravite grubo zbog mogućeg oštećenja bovdena ili pucanja krtog ili istrošenog materijala gas-sajli, što nije rijetkost za već otprije nepodmazane ili nezaštićene sajle. Ukoliko ima nekakvih zastoja, ili čudnih zvukova, ili neravnomjernog razvoja broja okretaja, očito je da u sustavu još ima nečistoća ili drugih zastoja. Kada je sa motorom sve OK, provjerite detaljno i sajle za gas, kvačilo i kočnicu. Ista moraju biti ispravna, cijela i bez pukotina po abažuru (izolaciji) sajle. Podesite dužinu sajle na bovdenu, jer se ista od stajanja mogla i rastegnuti, kao i skratiti od hladnoće, što sve rezultira njezinom nepreciznošću i nepouzdanošću, što može biti kobno.

Dok radi motor napravite i preostali „check“, kao i prije svake vožnje (već pojašnjen u redovitoj forumskoj temi). Znači, svjetla, žmigavci, gume sa obje strane i po cijeloj gaznoj površini, pa nadalje…

Nakon zagrijavanja motora, isti ugasite, te napravite i detaljni pregled lanca. Polagano prođite kompletnu dužinu lanca, provjerite svaku ćeliju (ring) da nema pukotina, hrđe ili promjena boje pojedinih elemenata. Lanac očistite i podmažite. Pri pregledu lanca pregledavajte i lančanik, da nema slomljenih zuba, hrđe ili pukotina. Isti također očistite i podmažite. Ukoliko je lančanik, a pogotovo lanac, u lošem stanju, obvezno ga zamijenite. I nakon svega, kada ste sve napravili onako „kako Bog zapovijeda“ i pritom – nedajBože – istovarili i nešto novaca da sve bude onako kako treba biti, možete zadovoljni sjesti na motocikl i lagano krenuti… napominjem ono „lagano“, jer su onaj feeling i Vaša vještina vožnje, koju ste imali prošlu jesen pri kraju sezone, ipak malo „istopila“, što će i opet zahtijevati jednu kraću fazu prilagodbe. Ali i tu budite strpljivi, da Vam prenagli start ne označi i prerani kraj sezone! Nemojte žaliti za novcem potrošenim na servis, prvi adrenalin će Vam reći da ste bili u pravu sa tom investicijom! I opet – samo pažljivo…

O tome da je trebalo pripremiti i odjeću, da je trebalo uglancati i čizme, da je kaciga isto trebala proći tretman čišćenja, da je vizir trebao biti isto detaljno pregledan i po potrebi zamijenjen, kao i sve neispravne kopče i podizači vizira… trebam li?? Ma neeee…
 

Share

About Author

admin