Tehnika — 21 listopada 2009 -

Iako svega nekoliko ljudi na cijeloj planeti oplakuje gašenje Buella, prisjetit ćemo se onoga po čemu je ova američka firma bila slavna. Iako možda pomalo čudnog dizajna i upitne pouzdanosti, Buell je bio poznat po svojoj upravljivosti – plodu tehničkog napretka.
 

Pa čemu to Buell duguje svoju najsjajniju odliku?
 

 

1. Ispušni sustav ispod motora
 
Erik Buell se oduvijek pitao zbog čega svi stavljaju prigušivače ispušnog sustava sa strane, kada oni kvare aerodinamiku i liniju motocikla i griju vozača. Njegov odgvor bio je prigušivač montiran ispod pogonskog agregata.
 

2. Gorivo u okviru
 
Buell je oduvijek volio utrke, a jedan od najvećih problema trkaćeg motora jest upravljivost dok je spremnik goriva pun. Buell je taj problem pokušao riješiti spremanjem goriva u grede aluminijskog okvira. Na taj način je gorivo uvijek bilo nisko, blizu centra masa. Motor je bio upravljiviji, koliko god goriva bilo u spremniku, no pojavio se uvijek prisutni problem pretjeranog grijanja goriva.
 

3. Centralizacija masa
 
Dugo prije nego je Honda počela s velikom kampanjom centralizacije masa i prodala to kao čarobnu formulu za MotoGP, Erik Buell je svoje motore pravio na taj način. Pomicanjem svih komponenata prema sredini motora, tj. centru masa motor postaje lakši za vožnju. Buell je bio jedan od pionira drastične centralizacije masa, smanjenja neovješenih masa i pravljenja veoma čvrstih okvira otpornih na torziju.
  

4. "ZTL" kočnice
 
"Zero torsional load" kočnice jedna je od Buellovih najvećih ludosti. Radi se o famoznom disku koji je pričvršćen za rub kotača, a kočiona kliješta su okrenuta naopako. Tako se postiže efekt dva kočiona diska sa upola manje komponenti. Diskusije o povećanom žiroskopskom efektu još uvijek traju među nekim ljudima.
 

5. Ulje u stražnjoj vilici
 
Buell je, kao sa gorivom u okviru, ulje za podmazivanje motora odlučio staviti u stražnju vilicu. Na taj način postigao je bolje hlađenje ulja i povoljan raspored masa.
 

Share

About Author