Tehnika — 14 veljače 2003 -

Kod nove R6 i ZX-6R krivulju uspjeva "ispeglati" jedino "Power Commander".

Testovi novih motocikala pokazuju, da novi motori s injektorima bolje rade s originalnim "auspuhom", nego s otvorenim. Sve je to zapravo započelo sa serijskom ugradnjom ventila na ispušnoj grani, koji regulira količinu povratnih plinova u niskim i srednjim okretajima. U visokim okretajima, s izmjenom kompletnog "auspuha" se dobiva na snazi, ali što se dešava s niskim i srednjim okretajima, u kojima smo ipak većinu vremena? Moment pada, a s njim i snaga.

Zašto je to tako?

Prvo, kompjutor regulira smjesu zraka i benzina. Tu smjesu podešava po parametrima koje očitava s nekih od indikatora, koji se nalaze na mašini. Isto tako, regulira i ispušne plinove. Sigurno ste 1000 puta čuli za efekt povrata plinova. Kod dvotaktnih motocikala je povrat plinova još izraženiji, pa je izrada tih "auspuha" još veća nauka. Kod četverotaktnih motocikala, da bi se 100% iskoristili povratni plinovi, ugrađen je ventil ispuha. On radi na principu otvaranja i zatvaranja ispuha (kod nekih motora poput "CBR-a 900", ventil čak izmjenjuje sistem ispuha iz 4-2-1 u 4-1). Na niskim okretajima, taj ispuh je otvoren možda nekih 20%, da bi se posve otvorio tek negdje na 8000 okretaja, ovisno o motociklu i kubikaži. Kada promijenimo ispušni sustav i ugradimo jedan bez ventila, dobivamo 100% otvorenost ispuha i automatski dajemo kompjutoru krivu informaciju, pa kompjutor samim time «miješa» loš omjer benzina i zraka.


Montažom lošeg topa, na novoj R6, gubici su ogromni. Crvena je STOCK.

Kako to izbjeći?
Najjeftinija varijanta je ugradnja topa, ali da ne izmjenjujete grane. Zvuk ćete imati, motor će vam ići možda malo bolje nego serijski, ali u svakom slučaju odlično, a nemate brige s niskim i srednjim okretajima. Naravno i u tom slučaju je kod nekih motocikala moguć gubitak snage na određenim okretajima, no, ne kao i kod kompletne izmjene ispuha. Uglavnom se dobiva lagan porast snage u svim okretajima. Zašto je to tako? Zašto to ne napravi sama tvornica? Pa, vjerujem da to nije teško za objasniti, ako napomenemo katalizator, buku i sl. Zbog tih detalja, sam top ispuha, serijski mora biti prigušen. Otvaranjem, on lakše ispuhuje i lakše diše.
Loše kalkulirani topovi, ili ugradnja topova koji nisu namijenjeni za određeni motocikl, može dovesti do velikog gubitka snage i do nepravilnog rada. Stoga montirajte topove koji su namijenjeni za vaš motocikl i obavezno od nekog renomiranog proizvođača, poput : "Akrapovic", "Yoshimura", "Wings", "Sebring", "Shacal" ili sl. Ne padajte na «home-made» izvedbe i na «jeftilenu».



BOLT ON sistem
SLIP ON sistem
Kompletni ispušni sistem
RACING titan ispušni sistem

Druga varijanta je izmjena kompletnog ispuha, ali uz modifikacije na kompjutoru. Najpoznatiji i najrašireniji je «power commander», putem kojeg možete podešavati vaš kompjutor točno prema "auspuhu" i filteru za zrak, za kojeg se odlučite ("K&N" ili sl.). Na taj način ćete izbjeći sve «rupe» u snazi i momentu koje imate i dobiti ćete najviše snage i momenta. Mape (gotov setup) možete skinuti s interneta i jednostavno ga učitati putem laptopa u vaš motocikl.

Naš savjet je, da dobro razmislite da li ulaziti u takvu modifikaciju. Razlog je naravno, cijena. Kompletan ispušni sustav ćete teško naći ispod 1500 EUR (kvalitetan), dodajte na to još 50 Eura za filter zraka i 400 eura za «power commander» i dobijete cifru od skoro 2000 eura.

Da li je to ono što vam treba? Ako ste trkač, tada vjerujem da, jer vam je potreban svaki postotak u porastu snage i momenta, no, ako ste ulični trkač…? Zamijenite zadnju «šajbu» i stavite neki top do 350 Eura, tako da vas se čuje. Ostatak love stavite u štednju za novi motor, koji će izaći za godinu-dvije, a serijski će ići bolje nego ovaj, koji imate sa svim modifikacijama.

Pogledajte na dva primjeru novog CBR-a 900 koliko se gubi na srednim okretajima, ugradnjom kompletnog ispušnog sistema. Za usporedbu je stavljena i tablica slip on sistema koja pokazuje samo lagano "peglanje" krivulje bez gubitka snage.

Na slici se vidi kako Honda gubi snagu i moment sve do 7000 okretaja. Zapitajte se koliko vremena vam je motor preko 7000 okretaja. Po meni ga tu negdje mjenjate u višu brznu.
Kod slip-on sistema gubitka gotovo da nema, a snaga se lagano povečala. Vidimo i "peglanje" krivulje momenta na 4000-5000 okretaja gdje po cesti najviše motor i vozimo.
Klikom na sliku pogledajte grafikon u punom formatu.

Share

About Author