Motori i oprema — 12 listopada 2013 -

RoadSmart II je poboljšano izdanje već poznatog prethodnika RoadSmarta predstavljenog 2008. godine ali ovaj put je stavljen poseban naglasak na postizanje veće kilometraže uz zadržavanje karakteristika nove gume, kao i znatno povećanu udobnost. O kakvom se proizvodu radi, a i da bi otprilike dočarali način izrade nove gume, možemo prenijeti podatke da su Dunlopovi tehničari i test vozači u skoro dvije godine izveli ukupno preko 500 raznih testova uz prijeđenih više od 700.000km. Najbitnija karakteristika RoadSmart gume bila je izuzetna upravljivost na mokroj i suhoj podlozi. S novim modelom to je još poboljšano kako pri vožnji po ravnoj cesti tako i u zavojima koristeći Dunlopovu JLB tehnologiju, odnosno tehnologiju beskonačnog pojasa, koja povećava krutost gume za bolje očuvanje vanjskog oblika i pratećih kanala ali ne na račun smanjenje udobnosti i kvalitete vožnje. Upotrebom novih disperzivnih vrsta silike dobivene su elastičnije smjese i fleksibilnije na niskim temperaturama čime je postignuto predvidivo ponašanje prilikom jačih kočenja te bolje prijanjanje gume u nagibu na mokroj i hladnoj podlozi. Međutim, najveće tehničke novosti su se dogodile na polju veće kilometraže gdje se novim tehnologijama raspršivanja silike i upotrebom tekućih polimera uspjela postići puno duža izdržljivost, i što je možda važnije, zadržavanje odličnih voznih svojstava kroz cijeli vijek trajanja gume. Zahvaljujući MT (MultiTread) tehnologiji preuzetoj s natjecateljskih guma središnjih 25% gaznog sloja napravljeno je od izdržljivije gume  dok je na rubovima mekša smjesa radi boljeg prijanjanja u nagibu. Novost RoadSmart II vidljiva je i u pogledu komfora gdje se po prvi puta u izradi moto guma koristila tehnologija poznata iz izrade guma za osobne automobile koja maksimalno smanjuje trešnju motocikla i time omogućuje veću udobnost na dužim putovanjima.

2

Kako sve to izgleda u praksi, imali smo priliku osjetiti i sami na odlično organiziranoj probi koja se održavala u dva segmenta: na zahtjevnim cestama Korzike, te nakon toga na Dunlopovom testnom poligonu u južnoj Francuskoj, točnije u Mirevalu pokraj Montpelliera. Na raspolaganju smo imali 15-tak različitih motocikala s montiranim Dunlop RoadSmart II gumama. Paleta motocikala je bila vrlo široka, od velikih tourera, preko nakeda pa sve do motocikala supermoto orijentacije. Isto možemo reći i za testnu rutu, preko 300km zavojitih planinskih cesta koje su pokrile sve potrebne segmente: dugi zavoji, kratki zavoji, uzbrdo, nizbrdo, dobra i loša podloga, pijesak na cesti, ispucani asfalt… za prvi dan i cestovnu vožnju upravo ono što smo i trebali.

3

6

Prvih 20-tak kilometara prošlo je u „ispitivanju snaga“, što guma a što motocikala, da bi nakon toga tempo postajao sve zahtjevniji. Mislim da mogu reći da su nam vrlo brzo gume postale najmanji problem obzirom da smo na svim pauzama uz razmjenjivanje motocikala razmjenjivali i impresije o gumama ali nitko nije imao negativnih komentara. Nakon prvih stotinjak kilometara ceste su postajale sve uže a asfalt sve lošiji međutim tempo nije padao. Na nekim dijelovima vezanih zavoja ili u serpentinama je bilo gotovo fascinantna lakoća upravljanja jer su se motocikli rušili bez većih napora a kočenje duboko u zavoj nije predstavljalo problem. Čak i u tako reći iznimnim situacijama kad s Yamahom FJR ili BMW-om K1200RT pokušavate ono što ste par kilometara ranije radili s Hypermotardom ili Benellijem Tornado TRE, za RoadSmart II imali smo samo riječi pohvale. Naravno, kako je cesta postajala zahtjevnija tako su i neki motocikli teške kategorije polako počeli popuštati, u smislu otežanog upravljanja i tendencije uspravljanja pri jačim kočenjima u zavoju ali njihova primarna namjena niti nije bio način vožnje koji smo prakticirali. Cijelo to vrijeme guma se ponašala jednolično i poneka proklizavanja stražnje gume na kliskoj podlozi bila su očekivana. Na kraju dana kad smo rezimirali impresije, složili smo se da se guma na svim podlogama ponašala neutralno i daje osjećaj sigurnosti pa bi se možda najbolje opisala rječju predvidljiva što se, obzirom na sport touring orijentaciju, može smatrati čistom peticom. 5

4

Za drugi dan je ostavljena poslastica, proba guma na Dunlopovim testnim poligonima u kontroliranim uvjetima gdje smo na tri razna poligona mogli testirati RoadSmart II u usporedbi sa direktnim konkurentima. Ovaj puta su motocikli bili isti ali opremljeni različim gumama. Prema rasporedu i podijeljeni u grupe, krenuli smo s vožnjom na potpuno mokroj stazi gdje je aquaplanning prisutan u svakom milimetru vožnje. Motocikli su bili opremljeni telemetrijskim sustavom pa smo kasnije dobili grafički prikaz i detaljnu razradu vožnje. Krenuli smo vrlo oprezno jer se ambijent ne može nazvati svakodnevnim pa je bila vidljiva određena doza poštovanja, da baš ne kažem straha, no nakon nekoliko krugova zagrijavanja i mokrih kombinezona, desna ruka se već dobrano oslobodila. Pojedini dijelovi staze bili su obilježeni markerima obzirom da je tamo podloga bila drugačija i s puno manje gripa. Na takvim mjestima se ne diraju niti gas niti kočnica ali upravo zbog toga telemetrija pokazuje najtočnije rezultate mjerenja gripa pri ostvarenim nagibima. Dunlop se tu pokazao najučinkovitijim jer je većina vozača upravo na Road Smart II postigla najbolje rezultate upravo zato što je guma vrlo predvidiva a odvodnja odlično rješena dužim i višim kanalima. Kočenja su sigurnija a na ubrzanjima je motor puno mirniji iako i to ima svoje granice. Aquaplanning je nemoguće izbjeći s bilo kojim gumama i svaki motor na određenoj brzini jednostavno počne „odlaziti“ s oba kotača ali usprkos ne baš ugodnom osjećaju u početku kad se to događa kontrolirano cijela stvar postaje postaje vrlo zabavna. Osobno, mislim da voda i motori ne idu skupa pa se nisam nadao da će me s vožnje po „bazenu“ tjerati crvenim zastavama.

7

8

Drugi dio testa je obuhvaćao kružnu vožnju koja je trebala pokazati koliko je motor miran pri konstantnim brzinama u raznim nagibima, odnosno da nema shimmy efekta, da ne širi putanju i da ne „mjesi“ jer to dan ranije nismo uspjeli isprobati zbog specifičnosti lokalnih cesta. Tu je razlika u odnosu na konkurenciju bila najmanje primjetna, sve testirane gume su bile vrlo slične.

11

Šlag na kraju bila je vožnja na stazi koja sigurno spada u sam vrh svjetskih staza s vrlo zahtjevnim tehničkim dijelovima. Podloga izvrsna, temperatura idealna, novi GSXR-ovi spremni. Međutim, određena doza opreza je bila prisutna obzirom da smo bila zadnja grupa na testu, gume nisu mjenjane a ne treba ni zaboraviti niti činjenicu da to nisu Dunlopove gume na kojima smo navikli voziti na trkaćim stazama. Isto kao i dan ranije na cesti, nakon dva kruga krenulo se na „nož“. Obzirom da se radilo o testu guma, pokušavali smo gumu dovoditi u nezgodnu situaciju, što namjerno, što nenamjerno jer s novom i nepoznatom stazom dolaze i razne zamke koje vam instruktor u par rečenica kratkog briefinga ne može objasniti. Ostali smo iznenađeni performansama gume na stazi za koju zapravo uopće nije namjenjena: odlično drži putanju u zavojima, na ravnim dijelovima potpuno stabilna i ne trese, na kočenjima se ne uvija, na ubrzanjima ne proklizava. Kad se na to dodaju odlične impresije prvog dana i brže cestovne vožnje, logično se nametnulo pitanje interne konkurencije jer se neki proizvodi očigledno „sudaraju“ na što nam je g. Omont, direktor R&D za motocikl i motosport, odgovorio da je strategija Dunlopa pokriti doslovno svaki, pa i onaj najmanji segment tržišta. Morali smo se složiti jer GP Racer, SportSmart, Qualifier i RoadSmart II sigurno to i dokazuju.

9

10

Nekada bi se pod nazivom sport touring guma skrivala tvrda guma namjenjena samo za duga ravna putovanja dok su sportske karakteristike bile gotovo nezamislive što više nije slučaj. Danas tradicionalna očekivanja prosječnog touring vozača više nisu ista te se traži zabava i sigurnost na zavojitim cestama u svim vremenskim uvjetima. Upravo zato možemo zaključiti da je RoadSmart II guma koja se može pohvaliti karakteristikama iznad očekivanih ispunjavajući baš sve preduvjete za dugu, udobnu i sigurnu vožnju. Nećemo ju preporučiti posjetiteljima natjecateljskih staza niti ljubiteljima brze i oštre vožnje na novim litrenim jurilicama, no ukoliko se nađete u takvoj situaciji, vidjet ćete da i tu ima što reći.

RoadSmart II je dostupan u ispod navednim dimenzijama a uvoznik, tvrtka Unikomerc, odobrava 15% popusta za gotovinsko plaćanje.

GUMA DUNLOP 110/70 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 54W 982,50
GUMA DUNLOP 110/80 R19 SPORTMAX ROADSMART II 59V 992,50
GUMA DUNLOP 110/80 ZR18 SPORTMAX ROADSMART II 58W 1068,75
GUMA DUNLOP 120/60 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 55W 991,25
GUMA DUNLOP 120/70 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 58W 1027,50
GUMA DUNLOP 120/70 ZR18 SPORTMAX ROADSMART II 59W 1106,25
GUMA DUNLOP 150/70 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 69W 1240,00
GUMA DUNLOP 160/60 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 69W 1283,75
GUMA DUNLOP 160/60 ZR18 SPORTMAX ROADSMART II 70W 1397,50
GUMA DUNLOP 160/70 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 73W 1386,25
GUMA DUNLOP 170/60 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 72W 1372,50
GUMA DUNLOP 180/55 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 73W 1387,50
GUMA DUNLOP 190/50 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 73W 1463,75
GUMA DUNLOP 190/55 ZR17 SPORTMAX ROADSMART II 75W 1565,00

 

1

 

 

Share

About Author

mate