HRInfo — 07 travnja 2015 -

Podižemo stari tekst iz 2012. godine s obzirom da je MUP na svojim stranicama objavio poziv na internetsko savjetovanje u vezi prijedloga izmjene zakona o sigurnosti prometa na cestama. Po pitanju registarskih pločica skupilo se dosta prijedloga i nešto se pokrenulo. Ovaj puta možemo probati utjecati na donošenje zakona o kojem smo u Moto Pulsu i ovdje već puno puta pisali, dozvoli da se s B kategorijom smije upravljati motociklima i skuterima do 125ccm odnosno A1 kategorijom.

Skidanje obrasca putem kojeg možete sudjelovati u raspravi te e-mail za slanje prijedloga pogledajte na službenoj stranici MUP-a RH: http://www.mup.hr/207573.aspx

Dodatnu raspravu možete pratiti i na forumu: http://www.motori.hr/forum/index.php/topic,247505.msg4408307.html#new

 

 

x77135989166428787

 

 

GRAĐANI DRUGOG REDA?

Jedna od nepresušnih tema koja muči gotovo sve mlade motocikliste je u najmanju ruku čudna logika polaganja vozačkih ispita kojom je zakonodavac poprilično zakomplicirao stvari ali i višestruko povisio cijenu polaganja A kategorije. Naime, prije nekoliko godina, u jednom od prijedloga izmjene zakona donesen je i taj, nama izuzetno sporan zakon, međutim medijski nije bio toliko eksponiran obzirom da je najveći dio pažnje bio posvećen zakonu o potpunoj zabrani konzumiranja alkohola te obaveznoj upotrebi svjetala i po danu. U međuvremenu oba su zakona korigirana dok je dio koji se odnosi na motocikliste ostao nepromjenjen.

U praksi Zakon o vozačkim dozvolama izgleda ovako…

A1 – od 16 godina, do 125 ccm, do 15 KS;
A2 – od 18 godina, do 48 KS;
A –   od 20 godina pod uvjetom da imate 2 godine staža sa A2;
A –  od 25 godina ako nemate 2 godine staža sa A2

… i kao takvom mu u normalnim okolnostima ne bi mogli naći zamjerku međutim problem nastaje interpretacijom istoga u praksi jer vozači motocikala moraju tri puta polagati jedno te isti ispit iz vožnje za A kategoriju i moraju plaćati dvostruko više od vozača automobila za B kategoriju. Naime, da biste upravljali motornim vozilom na dva kotača prvo morate položiti A1 kategoriju kada navršite 16 godina, pa polažete isti ispit sa 18 godina za A2, da biste na kraju sa 20 godina morali polagati identičan ispit za A kategoriju. Karikirano, kad biste taj sistem preslikali na vozače automobila, ispalo bi da moraju polagati prvi puta za automobile do recimo 1000ccm i xy konjskih snaga, onda 1400ccm i na kraju preko 1600ccm no istina je da mladi vozači automobila vozački ispit polažu samo jednom, s 18 godina, i odmah dobiju B kategoriju s ograničenjem, koje se kasnije automatski briše kad vozač navrši određene zakonom propisane godine. Tako vozači automobila automatizmom s navršenih dovoljno godina dobiju otvorenu B kategoriju dok je kod motociklista situacija sasvim drugačija. Postavlja se pitanje da li su vozači moticikala građani drugog reda jer bi bilo logično da se identičan ispit polaže samo jednom, sa 16 godina, te se nakon dvije odnosno četiri godine vožnje na cestama kategorije automatizmom prihvaćaju. Isto kao kod vozača automobila, odnosno isto kao i u toliko prizivanoj EU.

Probali smo biti pozitivni i pretpostaviti da je glavna ideja vodilja ovakvog zakona bila sigurnost mladih vozača no koliko god se trudili shvatiti nismo uspjeli progutati nebuloze koje nam serviraju. Upravo suprotno, jedini logični zaključak je bio da netko od toga mora imati interesa. Gledajući kroz tu prizmu, stvari postaju jasnije. Inicijator zakona je HAK koji je sastavio prijedlog zakona, poslao ga u MUP na čitanje koji je dao suglasnost i poslao u Sabor na glasanje.

Polaznici moraju tri puta plaćati isti ispit, odvoziti nemalih 50 sati vožnje, konkretno za kategoriju A1 20 sati, za A2 još 15 sati i na kraju za A kategoriju još 15 sati. Nakon svega te iste mlade vozače prilikom polaganja B kategorije, koja je danas puno više potreba nego luksuz, čeka još dodatnih 35 sati vožnje ali i ponovno moraju slušati predavanje o prometnim propisima koje su već tri puta položili te na kraju ponovno polagati testove i vožnju. Zanimljivo, zar ne?

Prevedeno u kune, to zvuči otprilike ovako (ispričavamo se ukoliko se dogodi neka greška jer podatke nismo ažurirali neposredno prije objave): autoškola košta 3.940kn za A1, pa 2.550kn za A2 te 2.620kn za A kategoriju. Napominjemo da su to minimalne zakonom određene cijene jer mnoge škole u vlastitim cjenicima imaju i više cijene. Manje naravno da nemaju jer su zakonom regulirane pa na to ne mogu utjeca isto kao što se ne može utjecati niti na cijenu liječničkog pregleda od 450kn koji ne vrijede ako idete dalje polagati za više kategorije iako taj isti pregled za A1 kategoriju vrijedi 10 godina?!?

Kad sve to stavite na papir i primite se za glavu morate znati još nešto…. da to nije sve! Na cijeli taj iznos moramo dodati tri identična ispita koji se plaćaju HAK-u, čime se ukupni iznos penje na gotovo 12.000kn a ne treba smetnuti s uma niti prolaznost polaznika koja se prema statistici HAK-a kreće oko 60%, što daje naslutiti kako postoje sasvim realne šanse da taj iznos nije konačan.

Pišući o nelogičnostima hrvatskih zakona, vezane uz tematiku motocikala, vrijedi istaknuti i nedavno ponovno pokrenutu inicijativu, prvi puta u reviji Moto Puls a sada na jednom portalu o skuterima ali sada novoj Vladi RH, u kojoj se traži prihvaćanje vani provjerene zakonske regulative prema kojoj bi vozači s B kategorijom smjeli upravljati motociklima do 125ccm i 15KS. Mahom se to odnosi na skutere koji bi zasigurno smanjili gradske gužve, riješili dobar dio problema oko parkiranja te u krajnjoj liniji doprinijeli ekološki orijentiranim akcijama na koje se postojeća Vlada vrlo često poziva. U svakom pogledu podržavamo ovu akciju i nadamo se da će stići na pravu adresu.

Share

About Author

admin