Tehnika — 16 prosinca 2003 -

Kako su glavne novosti za predstojeću sezonu već daleko iza nas, možda bi sad mogli reći nešto o novim modelima i što su oni donijeli sa sobom. Jedna od najvećih novosti zasigurno dolazi iz «HONDE», a krasit će posljednju generaciju prestižnog modela. Naravno, riječ je o novom Fireblade-u, «HONDINOM» uređaju nazvanom HESD (HONDA Electronic Steering Damper). Zapravo to je jedna vrsta amortizera volana, sasvim drugačijeg izgleda od svega do sada poznatog. Namjena tog uređaja je povećati performanse motocikla na većim brzinama, te istovremeno povećati sigurnost, a da pri tome to sve ne ide nauštrb upravljivosti pri malim brzinama.

Kako se iz godine u godinu povećava snaga motocikala, pogotovo ako govorimo o race replicama, vozači su najviše prigovora upućivali nestabilnosti prednjeg kraja motora na višim brzinama i prilikom naglog ubrzavanja. Do sada je jedino rješenje istog bila serijska ili naknadna ugradnja amortizera volana, koji je više-manje izgledao kao jedna cijev prednje vilice, ali puno manjih dimenzija. Montaža je bila relativno jednostavna. Jednim krajem se pričvrsti za prednju vilicu, a jednim krajem za okvir motocikla. Zadatak toga i svih sličnih amortizera upravljača je smanjiti sile i momente, koji se javljaju na upravljaču. Problem kod tih klasičnih amortizera: ako je podešen da idealno radi na višim brzinama, tada je na nižim brzinama totalno beskoristan i samo još otežava vožnju. Ako ga pak podesimo za, recimo, gradsku i sporiju vožnju na višim brzinama, opet ne daje ono što trebamo. Dakle, javlja se potreba za amortizerom koji će pomiriti te dvije suprotnosti, koji će se sam prilagođavati tokom vožnje, ovisno o brzini i ubrzanju. Za razliku od nekih proizvođača, «HONDA» nije nikada na svoje modele serijski stavljala te klasične amortizere, valjda iz već spomenutog razloga. Nije se mogao pronaći idealan kompromis, a znamo da je «HONDA» poznata po tome da joj je udobnost i ergonomija bila uvijek ispred snage i brzine. Tu i leži odgovor na pitanje mnogih. »Zašto «HONDA» nije skoro nikad najjača?» Zbog svih tih razloga upravo je «HONDA» odlučila konstruirati amortizer, koji će pružiti potpuni balans između karakteristika upravljanja i stabilnosti kako na nižim, tako i na višim brzinama.
HESD je razvijen u suradnji s «Kayaba-om», jednim od najpoznatijih svjetskih proizvođača hidrauličnih i ovjesnih elemenata za motocikle. Cijeli sklop HESD-a sastoji se od nekoliko glavnih elemenata:
– sam hidraulični uređaj; montiran na vrh upravljačke glave,
– kompjuterizirani centralni sistem; integriran u ECU jedinicu,
– senzor; nadzire brzinu kretanja motocikla, povezan sa brzinomjerom,
– kontrolno svjetlo na upravljačkoj ploči; daje vizualnu informaciju u slučaju kvara sustava.

Pokušat ću objasniti kako taj cijeli sustav funkcionira. Zbog lakšeg praćenja te povezivanja slika i teksta u zagradama su riječi na engleskom jeziku.


Pomoću dvije polugice (torque arm, secondary arm) i jednog vijka spojen je amortizer s mostom vilice. Unutar samog amortizera nalazi se velika komora (damper chamber) ispunjena uljem. Sama komora je podijeljena na dva dijela pomoću jednog krilca (vane), koje je pak direktno vezano za osovinu (shaft). Kako se okreće osovina, tako se i to krilce kreće lijevo ili desno, te se time i ulje «prelijeva» kroz kanale iz jedne komore u drugu. Cirkulacija ulja je riješena pomoću hidrauličnih ventila i kanala. Četiri jednosmjerna ventila (check valve) osiguravaju da ulje struji kroz centralni glavni ventil (main valve) u samo jednom smjeru, bez obzira okreće li se krilce (vane) lijevo ili desno. Otvaranje glavnog ventila (mail valve) kontrolirano je pomoću solenoida (linear solenoid), koji pak prima naredbe od ECU jedinice. Tu su i propusni ventili (relief valve) koji održavaju stalni unutarnji tlak sustava unutar zadane granice. Mali klipići (free piston) kompenziraju razliku u volumenu ulja, uzrokovanu promjenom temperature uslijed strujanja kroz cijeli sustav.


Za razliku od postojećih amortizera, novi «HONDIN» HESD nema fiksne parametre. Amortizer je automatski kontroliran pomoću ECU jedinice, koja opet obrađuje sve potrebne parametre, prije nego pošalje signal u samu mehaniku i hidrauliku. Tako je postignuta ona spomenuta idealna ravnoteža samih karakteristika, preko širokog polja uvjeta i načina vožnje.
Kod malih brzina glavni ventil (main valve) se potpuno otvara i upravlja se s lakoćom, a osjeća se tek mali efekt samog uređaja. Kako se povećava brzina i stupanj ubrzanja solenoid (linear solenoid) kontrolira protok ulja kroz sistem i reagira po nalogu od ECU jedinice. Rezultat svega je smanjenje protoka ulja između dviju strana komore. Povrh svega toga rezultat cijelog sustava je vrlo istančana, precizna i visoko efektna amortizacija tj. uklanjanje «cimanja».
Ovaj sustav prikazuje nam signifikantan tehnološki napredak. Također nam prikazuje inovacije i kakve sve ideje postoje u modernoj tehnici, tehnici koja svakako najviše pomaže nama korisnicima. Novi «HONDIN» HESD sustav omogućuje nam uvjerljiv osjećaj kontrole nad motociklom,a vožnja postaje ugodnija nego ikad prije.
Eto, poštovani čitatelji, nadam se da sam vam uspio malo približiti način rada ovog sustava i uvjeren sam da će se pokazati kao vrlo pozitivan proizvod. HESD je poput mnogih dosadašnjih izuma još samo jedan dokaz da «HONDA» ne prihvaća nikakva polu rješenja, već probleme rješava na nekoj višoj razini.

HONDA-biker, MK "Motori"

 

Share

About Author