Novosti — 31 siječnja 2013 -

Vezano uz događaje uslijed preuzimanja Husqvarne od strane Pierer Industrie AG, kao zanimljivu temu koju u drugim segmentima pratimo već duže vrijeme, donosimo i jedan komentar na osnovi skupljenih informacija i nekih glasnih razmišljanja s tim da se unaprijed ograđujemo od bilo kakvih konkretnih zaključaka.

Kad osoba koja vrši funkciju CEO u tvrtki kao KTM kroz svoje privatno poduzeće otvoreno kupi Husqvarnu, onda možemo reći da je to presedan u modernom poslovanju ili jednostavnije da se događa nešto čudno. Prva i logična misao je da je plan koji je napravljen u suradnji s upravom KTM-a i da će biti vrlo interesantno čuti mišljenje EU komisije koja je zadužena za provođenje BER (Block Exemption Regulations) ili jednostavnije komisije koje regulira konkurentnost. Međutim, malo dubljom analizom i neki drugi faktori u ovoj priči postaju interesantni.

Prilično je teško povjerovati da bi takav čin kupovine bio izveden toliko otvoreno i javno, ne nužno i transparentno, uz vojsku odvjetnika i savjetnika koji relativno lako projekt mogu “sakriti” kroz razna dionička drušva i financijske institucije. S druge strane, kao dioničar KTM-a, mislim da nitko ne bi bio sretan da prvi čovjek tvrtke kroz svoje privatno poduzeće kupuje zapravo najvećeg konkurenta. Logično, nameće se misao da je to možda pripremano iza leđa da bi se ovim činom otvorile karte. Naravno da su to špekulacije jer ne znaju se detalji ali da taj scenarij nije nemoguć treba se malo vratiti u  prošlost.

Stefan Pierer u motociklizmu egzistira već dugi niz godina ali inicijalno je bio vezan uz financijske institucije dok njegova karijera u KTM-u stvarno počinje nakon što tvrtku koja je na rubu propasti kupuje zajedno sa partnerima. S vremenom, nakon restrukturiranja i ostvarenih ulaganja, tvrtka počinje bilježiti rast. Uslijed prilično značajnih investicija u razvijanje novog motocikla RC8 i roadstera X-Bow, koji tržišno nisu opravdali ulaganja, tvrtka ponovno dolazi do financijskih poteškoća. Ovaj puta, u vlasničku strukturu u omjeru od 47,2% ulazi Bajaj čime tvrtka ponovno dobiva vjetar u leđa, ulaganja u motosport postaju iz godine u godinu sve značajnija a zajedno s njima dolaze i brojni uspjesi, i u cestovnim ali ipak prvenstveno u off road natjecanjima.

Kroz specijalizirane medije provlačila se teza da je pritisak indijskih vlasnika sve veći, što kroz pokušaj penetracije na europsko tržište, tako i za sve jačim angažmanom i na njima domicilnom tržištu. 2012. godina donosi KTM-u rekordan broj prodanih motocikala ali se ispod bombastičnih naslova manjim slovima navodi da je brojka postignuta prvenstveno plasmanom motocikala manje kubikaže na azijskom tržištu, najvećim dijelom novim Duke-om 125 i 200.

U isto vrijeme i Husqvarna bilježi rast. Prodaje, ali ne i razvoja u sportskom smislu što je jedna od njihovih tradicionalnih karakteristika. BMW posrnulu tvrtku nakon akvizicije od MV Aguste 2007. godine ponovno diže na noge, razvija nove modele, proizvodnju, plasman, marketing… i sve navodno ide po planu ali deklarirani pad potražnje za off road motociklima direktno utječe na spori razvoj sportskog odjela što je jedna od interesnih sfera S. Pierera.

Pierer, sportski potkovan manager koji je u svojoj tvrtki Cross Industries, suvlasnik KTM-a,  krajem prošle godine otkupio udjele od partnera, s jedne strane doživljava sve veći pritisak najvećeg pojedinačnog vlasnika a s druge se otvara jedna nova mogućnost na koju može usmjeriti svoje bogato iskustvo i znanje i što je možda još bitnije, ovaj put pametnijim potezima izbjeći partnere koji očigledno imaju sasvim drugačiju poslovnu politiku.

Da li su točne glasine da indijski vlasnici žele preseliti proizvodnju u Indiju, i na neki način “devalorizirati” pogone u Matighoffenu, ne znamo. Isto kao što ni ne znamo, postoji li stvarna namjera da Pierer Indijcima proda svoje udjele i krene iz početka. To je nešto što sigurno nećemo vidjeti u službenim priopćenjima i poslovnim izvještajima ali današnja vijest o preuzimanju Husqvarne definitivno otvara neka nova poglavlja kojima ćemo se zasigurno baviti u skorijoj budućnosti.

 

 

Share

About Author

mate