Svjetski motosport — 04 veljače 2007 -
Plakat iz 1958.godine

Razdoblje ratova

1914.godina je bila posljednja godina prije 1.svjetskog rata u kojoj se održao TT, a pauza je potrajala do 1920. godine. Protagonist prve posljeratne utrke je bio Cyril Williams u Junior klasi sa svojim AJS-om kojeg je progurao kroz cilj. Ne bi bilo ništa neobično da mu se AJS nije pokvario i otkazao poslušnost 5 milja (nešto više od 8 km) pred ciljem.

1921.godine, mladi Stanley Woods je postao prva osoba koja je trajektom doplovila iz Irske na Isle of Man kako bi gledala utrku zajedno sa sada već tisuću gledatelja. Naredne godine, sedamnaestogodišnji Stanley se pojavio na startnoj liniji svog prvog TT-a.

Tijekom 1920-ih uvjeti na cesti su se počeli poboljšavati. S uvjetima na cesti, poboljšavale su se i maksimalne brzine po krugu. 1920-e, maksimalna brzina je iznosila 55.62 mph (89.51 km/h), a s početkom 2.svjetskog rata ta brojka se pomaknula na 90 mph (144.84 km/h).

TT 1922. je zapamćen po dvije stvari: Tom Sheard je pobjedio u utrci klase 350ccm na dominantnom AJS-u i postao prvi Manxman (stanovnik Isle of Man) koji je osvojio TT; a sedamnaestogodišnji Stanley Woods je osvojio peto mjesto na svom Cottonu sa vremenom od 3 sata 50 minuta i 33 sekunde. Stanley Woods je na utrci pao dva puta, imao problema sa polomljenim ispuhom, a na kraju je izbio i požar koji je zapalio njega zajedno s motorom.

1923.godine, po prvi puta je uvedena Sidecar klasa (motocikl s bočnom prikolicom) u kojoj je pobjedu odnio Freddie Dixon sa suvozačem Walterom Perryjem. U klasi Junior 350ccm, Stanley Woods je zabilježio svoju prvu od ukupno deset TT pobjeda, koliko ih je zabilježio u karijeri. Posljednju pobjedu je odnio 1939.godine uoči rata. Brzinski rekord po krugu je 1938. godine iznosio 91mph (146.45 km/h), a postavio ga je Harold Daniell. Rekord je držao 12 godina.

Zbog 2.svjetskog rata, Isle of Man TT se nije održavao 8 godina. Povratak je usljedio 1947.godine, a pobjedio je Harold Daniell sa znatno manjom brzinom nego što mu je rekord. Ostvario je samo 82mph (132 km/h) zbog loše kvalitete goriva.

U 30-im godinama, pobjednici su zadržavali pokal godinu dana. BMW iz 1939.godine kojim je pobjeđeno u klasi Senior 1939.godine, pronađen je zakopan u polju nakon rata, a pokal klase Senior je pronađen u Beču u izlogu jedne trgovine.

1921. Sunbeam 500ccm 1934. Triumph twin

1948. start klase Senior 1949. Maurice Cann na Moto Guzziju
Doba Titana


1949.godine, Isle of Man TT je pao pod domenu Motorcycle World Championships. Iste godine su se mogli po zadnji puta vidjeti dva velika prijeratna vozača, Harold Daniell na Nortonu i Freddie Frith na Velocette, kako voze TT. Njihovi posljednji nastupi su zaključeni pobjedama u klasama Senior i Junior.

1950-e i World Championship status su popularizirale IOM TT i dovele svjetski poznate natjecatelje. Ovo desetljeće je okarakterizirao veliki ulazak talijanskih motocikala i njihovih vozača – u prvom redu Mondial, MV Augusta i Gilera sa Carlom Ubbialijem, Tarquinio Provinijem, Geoff Dukeom i Bob McIntyreom na njima. Ne valja zaboraviti i Moto Guzzi sa Billom Lomasom i Kenom Kavanaghom.

1954. godine je ponovno uvedena klasa Sidecar u kojoj je po prvi na natjecanju Isle of Man TT nastupila žena – Inge Stoll.

Tri godine nakon sto je Harold Daniell postavio svoj rekord, na natjecanju se po prvi puta pojavio Geoff Duke na Nortonu. Ostvario je brzinu od 93.33 mph u klasi Senior. Iste godine, uvedena je klasa 125ccm.

1957.godine, Škot Bob McIntyre je postao prvi vozač koji je postigao brzinski rekord od 100mph! Svi su bili oduševljeni osim naživciranog Geoff Dukea koji je prošle godine postigao 99.97mph!

Veliki Geoff Duke 1957. Bob McIntyre na Gileri

Giacomo Agostini MV Agusta
Zlatno doba

Kasne pedesete i rane šezdesete su bile zlatno doba za Isle of Man TT. John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Phil Read i Jim Redman su iz godine u godinu priređivali spektakularne vožnje u međusobnim bitkama. No najveću bitku su vodili sami sa sobom, zbog čega su i stvorili zlatno doba za TT. Ovo doba je značajno jer se u ovom razdoblju pojavio prvi japanski motocikl na startu – Honda!

1961. godine, Mike Hailwood osvojio je prvi od 14 TT-ova. Ujedno je postao i prvi natjecatelj koji je ostvario tri pobjede u jednom tjednu – u klasama 125 i 250 na Hondi i u klasi Senior na Nortonu. Nakon uspješnog starta, Hailvud je ostvario pet uzastopnih pobjeda u klasi Senior – prve tri na Nortonu, druge dvije na Hondi.

Borba između Giacomo Agostinija na MV Agusti i Mike Hailwooda na Hondi 1967. godine u klasi Senior se smatra najboljom i najuzbudljivijom utrkom koja se ikada održala na Otoku. U razdoblju od 1965. do 1972.godine, Agostini je prikupio 11 pobjeda, dok je 1967.godine Hailwood postavio brzinski rekord od 108.77 mph (175.05 km/h) koji se održao narednih 11 godina. Magična brojka 11…

Hailwoodov rekord se održao sve do 1975.godine kada ga je Mike Grant na dvotaktnom trocilindričnom Kawasakiju podigao na 109.80 mph.

Naredne godine je prestala povezanost Isle of Man TT-a i British Grand Prix-a i završavalo je zlatno doba, no pojavio se po prvi puta Joey Dunlop.

Mike "The Bike"

Hailwood

Share

Povezane novosti

WSBK – Lausitzring 2017

WSBK – Lausitzring 2017

kolovoz 19, 2017
MotoGP – Austria 2017

MotoGP – Austria 2017

kolovoz 13, 2017
MotoGP – Brno 2017

MotoGP – Brno 2017

kolovoz 06, 2017
MotoGP – Assen

MotoGP – Assen

lipanj 25, 2017
WSBK Misano 2017

WSBK Misano 2017

lipanj 17, 2017
MotoGP – Mugello 2017

MotoGP – Mugello 2017

lipanj 04, 2017
WSBK – Donington 2017

WSBK – Donington 2017

svibanj 27, 2017

About Author

admin