Savjeti i škola vožnje — 20 prosinca 2004 -

 

Mnogi se bune kako su cijene motora u Hrvatskoj visoke. Postavljaju se pitanja kako motor kod nas može koštati preko 14000 Eura dok taj isti motor vani košta oko 10000 Eura. Tko je lopov koji stavlja tu razliku od 4000 Eura u džep? Država ili diler, odnosno trgovac ?
Za primjer ćemo uzeti sad, možda i najpopularniji motor na tržištu. Suzuki GSX-R 1000. Dakle, cijena kod ovlaštenog dilera u Hrvatskoj je određena na 106900,00 Kn. Previše ?? Ajmo pogledat.
Za primjer ćemo uzeti Njemačko tržište. Dilerska cijena u Njemačkoj za taj motor je zadana na 12999 Eura. Najniža cijena koju smo uspjeli uhvatiti je 10690 Eura. Stvarno dobar popust ! No, je li dovoljno dobar da bi se isplatio njegov uvoz ?
Ajmo probat uvest taj motocikl. Idemo redom.
 
Cijena motora = 10690 Eura – merver 16% (* 0,8625) = 9220 Eura = 69334,00 Kn
Uvozna cijena motora je dakle 69334,00 Kn.
 
Sad nam dolazi na red carina. Za motor proizveden u Japanu, kubikaže preko 800ccm, carina je 8%. Ta se carina na žalost ne plaća na vrijednost koja stoji na računu, već na katalošku vrijednost koja je cca 75000 Kn.
Carina = 75000 * 8% = 6000,00 Kn.
 
Vrijednost za proračun trošarine također se ne može računati po iznosu koji ste platili motor, već ponovo po istoj kataloškoj vrijednosti. Ta vrijednost je dakle 75000 + carina = 81000 Kn. Iz tablica za proračun trošarina vidimo da je ona 6500 Kn + 18% na vrijednost preko 50000 Kn.
 
Dakle 81000 kn – 50000 kn = 31000 Kn.
Trošarina = 6500 Kn + 18% od 31000 Kn = 12080,00 Kn
 
Na kraju nam ostaje PDV i troškovi oko uvoza koje ćemo naknadno spomenut.
Dakle, imamo početnih 69334 Kn koliko smo platili motor, zatim 6000 Kn carine i 12080 Kn trošarine. Zbrojem svega toga dobivamo iznos od 87414 Kn što je osnovica za PDV.
Konačna cijena = 87414 kn * 1.22 = 106645,00 Kn
 
Cijena motora se tako, sa vrlo privlačnih 10690 Eura, popela na više ne privlačnih 14200 Eura. Dakle, dobili smo cijenu gotovo identičnu onoj koju plaćamo ovdje, ali što nam još fali ? Što je sa carinskim troškovima, troškovima homologacije, špedicijskim troškovima i na kraju što je sa troškom prijevoza u HR. Cifra se vrlo lako popne za preko 5000 Kn i to bez obzira o kojem se motoru radi.
 
Nakon svega napisanog, vrlo je lako zaključiti da uvoz motora više nije isplativ. Barem ne iz Njemačke. Pogotovo uvoz Kawasakija čija je prodajna cijena podjednaka sa ostalim proizvođačima. Kod nas je Kawasaki znatno jeftiniji.
Još ćemo malo proširit ovu temu i uskoro objavit tablice sa cijenama ostalih motora u raznim državama. Za sada kako stvari stoje, domaći dileri su dosegli nivo da cijenom ozbiljno konkuriraju sivom uvozu koji bi se na ovaj način mogao kompletno potisnuti iz prodajne mreže. Znamo da kod sivog uvoza zna biti problema oko garancije. Nije da je nema, samo zna biti čekanja oko pojedinih dijelova, te problema kod ovlaštenih servisa u pogledu reklamacija i slično. Vjerujem da će uskoro doći vrijeme kad će svi dileri imati i kvalitetne ovlaštene servise. Za sad je po pitanju dilersko-servisne mreže, Kawasaki u velikoj prednosti. Kako će ga u tome svemu pratit preostali japanski trojac, vidjet ćemo s vremenom.
 

Share

About Author

admin