Savjeti i škola vožnje — 13 ožujka 2006 -

U ovom drugom dijelu teksta o vidljivosti Vas i Vašeg motocikla u prometu, krenuti ću i od drugog dijela motocikla, točnije – od repa! Zadnji dio motocikla je nerijetko veliki problem. Imati malo, tanko, jedva vidljivo svjetlo, koje je prije beskorisni šminkerski detaljčić, a ne ono što bi trebao biti (držač odstojanja od napada na motocikl i vas osobno sa stražnje strane), u današnje vrijeme je česta pojava na novim motociklima. Dizajn je u teška vremena prodaje postao gotovo glavno oružje, i dizajneri često i izvrću ili ignoriraju neke sigurnosne i prometne standarde i homologacije, samo da bi mogli kreirati neki „štosan“ ili zgodan detalj koji će osvojiti kupce u salonima. Pritom je njihova briga o vašoj sigurnosti i malo potisnuta, te se može reći da na vas gledaju isto kao i na svaki drugi proizvod, kao na potrošnu robu. Pa neće oni stradati! I još će pritom zaraditi!

opis slike

U tome duhu mogu savjetovati samo da i sami pogledate svjetla sa stražnje strane svojeg motocikla. Mada će mnogi sami sebe uvjeriti u „odličnu vidljivost i besprijekornu dostatnost“ postojeće lampe, na tržištu ipak postoji podosta dodatnih svjetala za pozadinu motocikla, neka prilagođena određenom modelu, dok je većina ponude ipak „univerzalnog“ tipa. Tu su najčešće halogene štop-lampe, koje daju cca 35% veći i jači svjetlosni snop, upečatljiviji izgled stražnjeg kraja, kao i puno veću sigurnost zbog vidljivosti u trenutku kočenja. Pritom je najpovoljnija io najsigurnija varijanta ugradnje dodatnih svjetala za dnevnu vožnju, u koje su ugrađena i spojena i dodatna svjetla za kočnice. Zakon obvezuje na neparan broj svjetala za kočenje, pa uz centralnu lampu, koja je upaljena za vrijeme vožnje i koja dodatno svjetli u trenutku kočenja, dodatne dvije lampe sa svake strane i sa istim funkcijama mogu odraditi puno, puno više po pitanju sigurnosi i vidljivosti od jedne male, anemične lampice na zadnjem dijelu. Znači, minimalne promjene mogu dati maksimalan učinak za vidljivost, a time i sigurnost vas i vašeg motocikla odozada. Vidljiva i dovoljno snažna stražnja svjetla su vaša najbolja obrana da vas netko ne trkne ili udari odozada, pogotovo u manevrima brzih kočenja i vožnje u koloni pri lošoj vidljivosti.

Primjer atraktivnih reflektivnih dodataka na motociklu

Kada već govorimo o osvjetljenju, dobro bi bilo razmotriti i pitanje nekih dodatnih bočnih svjetala. Bočna svjetla su vrlo korisna u noćnoj vožnji, i sa njima je gotovo nemoguće biti nezapažen dok se vozite u svojoj vozbnoj traci ili mijenjate voznu trake. Postoji izbor vrlo jakih LED-lampi, koje se mogu pričvrstiti ispod rezervoara i na bočne nosače i crash-barove, usmjeriti ih maltene direktno u asfalt ispod motocikla, i iste stvaraju jedno veliko osvjetljeno područje ispod i oko motocikla koje se vidi i sa udaljenosti od stotinu i više metara! Ukoliko su bijele boje, iste su homologirane i za cestovnu uporabu u Hrvatskoj, pa stoga vaša dvojba ne bi trebala biti dugog vijeka. Za one koji puno putuju, ili se dosta voze po noći, sigurnosni doprinos je nemjerljiv!

Primjer atraktivnih fluo-refleksnih naljepnica na kacigi!

Ako se vozite po noći, strogo bih preporučio reflektivne materijale i na vašoj odjeći, kao i na motociklu. Dobro osvjetljen i vidljiv motocikl privući će pažnju ostalih sudionika u prometu, poglavito udaljenijih motociklista koji vas sustižu ili vam dolaze u susret, osobito ako se vizite sa reflektivnim materijalima u više različitih boja. Jedna od najsigurnijih kombinacija su veliki i podebljani grafički kit za kacigu, reflektivna jakna ili prsluk, a možete nabaviti i kupiti i različite grafičke reflektivne kitove za motocikl. Proučite prije ugradnje i upotrebe što više različitih reflektivnih proizvoda, i izdvojite one koji mogu biti stalno nalijepljeni ili pričvršćeni na odjeću i motocikl. Od stranih sajtova na tu tematiku izdvojio bih StreetGlo ( http://www.streetglo.net/ ), gdje se najlakše može vidjeti do kuda je otišlo razmišljanje na tu temu u zapadnom svijetu, a kod nas bih izdvojio dućan „Pravi smjer“ iz Zagreba, mada isti ima pretežito ponudu dekorativnih, ne i sigurnosnih elemenata, ali se može sve naručiti kao „custom“ roba. Ukoliko znate za još neke trgovce u RH koji prodaju takvu robu, molim da se u vezi toga „izjasnite“ na forumu, te pomognete drugim motociklistima.

Sve je moguće označiti!
Reflektivne naljepnice kacige

Sa pravom kombinacijom reflektivnih elemenata, stalno postavljenih na dijelove motocikla i kacigu, vi ste vrlo solidno zaštićeni od naleta i drugih problematičnih situacija u prometu koje uzrokuje „nevidljivost“, čak i kada niste ponijeli baš tu reflektivnu jaknu ili prsluk. Reflektivni materijali na motociklu se osobito preporučuju ako je vaš motocikl i inače od onih slabije vidljivih boja, koje su pak i najčešće, a to su crna, tamno crvena, te plave varijante. Ukoliko baš niste voljni imati reflektivne naljepnice na motociklu, a imate motocikl tamne boje, možda bi vam se moglo preporučiti malo skuplje varijante kontrastnih airbrusheva na tanku i blatobranima. Ima podosta lijepih airbrush-sajtova na internetu koji vam mogu dati mnogo lijepih ideja. Problem je u činjenici da tamnije boje ne reflektiraju dolaznu svjetlost na zadovoljavajući način, pa stoga, ako želite sigurnu vožnju, morate učiniti svoj motocikl vidljivijim, pogotovo u bočnoj vidljivosti pod kutem od 90 stupnjeva. Stoga je važno na tamnu boju motocikla dodati neku kontrastnu šaru ili detalj u svijetloj ili reflektivnoj boji.

Vidljivo i sa prednje strane!

Kao ideja nije loša niti vinilna grafika, koja je efektna, ali i bitno jeftinija od airbrusha, pa time i prihvatljivija prosječnom hrvatskom bajkeru. Tako je moguće kompletno customizirati svoj motocikl za manje od 1000 kuna, uključujući i custom samoljepive detalje na kacigama! Imati glavu osvjetljenu kao da je glava nekog Aliena u pitanju, uz motocikl sređen kao svemirski brod, je dobra ideja, pogotovo jer to svakako drži automobile, kao i druge motocikliste na udaljenosti, i osigurava dostojnu pažnju i kao atrakcija i kao sigurnosni element.

Postoje i mnoge druge stvari koje nam mogu pomoći u preživljavanju slijedeće vožnje motociklom. Prvo što trebate shvatiti da ste smrtno biće, i da je potenciometar, koji povećava ili smanjuje rizik od neželjenog ishoda, primarno u vašim rukama! To vam treba biti primarna misao svaki puta kada sjedate na motocikl i izlazite u promet. Morate shvatiti da vaša najveća prijetnja nije činjenica da vi ne vidite, nego još više to što drugi ne vide vas! Nemojte se niti precjenjivati, jer se to ne isplati! Ući u zavoj sa prevelikom brzinom može biti dvojaka problematika, gdje vrlo brzo shvatite da vas od sigurnog prolaska zavoja ili pada i otklizavanja u stijene ili provaliju okraj ceste, ako ne i na suprotni vozni trak pod kotače neke kamiončine, dijeli samo veeeeliko iskustvo. Koje 99% motociklista nema, ili nema u zadovoljavajućoj mjeri. Stoga, ako nemate neki tečaj sigurne ili napredne vožnje motociklom, upišite ga, po mogućnosti, što prije. Znajte i da ti tečajevi nisu samo za početnike, nego i za napredne, pa i vrlo napredne. Ako nešto od toga i znaju, barem će se toga opet prisjetiti u opuštenoj atmosferi.

Što se vidi na tamnom motociklu?

Bitno je, za vašu osobnu sigurnost, voziti se u onim granicama brzine koje vam najbolje odgovaraju i na koje ste navikli. Preko toga ne bi trebalo ići, baš da vas „prijatelji“ ne znam kako maltretiraju svojim kvazi-šalama.

Znači – preispitajte svoju sigurnosnu razinu glede vidljivosti vaše odjeće i motocikla. Izvršite provjere motocikla prije kretanja kako je i objašnjeno u jednoj od ranijih tema na ovom portalu (pretražite malo…). Uključite se u promet i malo promatrajte ponašanje ostalih sudionika u prometu, sada i prije dok niste imali vizualni „tuning“ sigurnosti. Vidjeti ćete da ostali izbjegavaju ulazak u vašu zonu, kao i da se miču da vi ne bi ušli u njihovu! I, vjerujte, napravili ste jako, jako puno u cilju sigurnog povratka kući…

Share

About Author

admin