Savjeti i škola vožnje — 21 veljače 2006 -

Vozači motocikala koji često putuju, odnosno voze duge ture i čine to godinama, kao i vozači utrka/pripadnici "ekstremnije" vožnje, izloženi su riziku, zapravo vjerojatnosti, oslabljena sluha. Slušne sposobnosti zasigurno oslabljuju vremenom i tu ne možemo puno učiniti. Ono što možemo je maksimalno usporiti taj proces i ukloniti izvore oštećenja sluha. Vozači motocikala koji puno vremena provode na svojim ljubimcima i/ili duže vrijeme voze "brzo", jedna su od ugroženijih kategorija. Zbog čega i u kojoj mjeri vožnja motociklom oštećuje sluh te kako minimalizirati posljedice, pročitajte u daljnjem tekstu.

Vjerojatno ste mnogi, čitajući ovaj tekst, prvo pomislili kako je razina buke koju auspuh motocikla proizvodi osnovni uzrok oštećenja sluha. Iako je posve sigurno da razina buke koja proizlazi iz auspuha motocikla, osobito "otvorenih", utječe na ubrzano oslabljenje sluha, i to ne zanemarivo, glavni utjecaj/izvor opasnosti predstavlja vjetar.

Dakle, oštećenje sluha prilikom vožnje motociklom u najvećoj je mjeri izazvano strujanjem zraka, odnosno bukom koja se pritom razvija. Buka koju vjetar proizvodi, konstantno je prisutna i glasna, glasnija no što bi pomislili.

Naravno, buka ovisi o brzini kojom se krećemo. Prilikom vožnje motocikla autocestom, dakle nešto većim brzinama, buka koju proizvodi vjetar iznosi oko 100 dB, čak i ako imamo kacigu na glavi. Prilikom vožnje ekstremnijim brzinama, prelazi i 115 dB. Ukoliko znamo da jedan sat izloženosti čovjeka buci od 110 dB, ili petnaest minuta od 115 dB, trajno/nepovratno oštećuje sluh, jasno je kakvu opasnost vožnja motociklom predstavlja/može predstavljati.

Za primjer, rock koncert stvara oko 110 dB, a automobilska truba 115 dB. Oštećenje sluha može započeti već od 90 dB (npr., diskoteke tu graniče upravo iz navedenog razloga).

Kako možemo zaštiti sluh od buke koju proizvodi vjetar?

Prije svega, trebamo nositi kvalitetnu i što tišu (bolje izoliranu) kacigu. Po mogućnosti "integralnu", odnosno "full-face" ili "targa" (preklopnu) kacigu. Bitno je da pokriva što veći dio glave. Kaciga bi trebala imati štitnik oko brade s donje strane, kako bi što manje zraka cirkuliralo oko tog dijela. Nadalje, mora biti pravilne veličine i dobro pričvršćena (zategnuta). Nepravilno pričvršćena kaciga povećava buku! Kaciga koja odgovara navedenom, smanjuje buku za približno 3 dB pri većim, opasnim, razinama buke.

Jakna bi trebala imati visok ovratnik kako bi se u određenom položaju "spojio" s rubom kacige i onemogućio jače prodiranje vjetra.

Korak dalje u zaštiti od buke predstavlja nošenje "čepića za uši". Vrlo su jeftini i drastično smanjuju razinu buke. "Skidaju" i do 25 dB! Nekima na žalost neće biti udobni, a znaju i zaboljeti. Ukoliko nisu pravilno umetnuti, nema neke koristi od njih. Morate probati, to je posve individualno. Koliko je pozanto, u nekim američkim zemljama nošenje čepića je zakonski zabranjeno, tako da se prethodno raspitajte ukoliko imate namjeru putovati po Americi. Nemojte se brinuti da ćete s čepićima čuti slabije; Naprotiv, pri većim brzinama čuti ćete bolje jer vas neće ometati pretjerana buka vjetra. Postoje od raznih materijala, za jednokratnu ili višestruku uporabu. Potražite ih u apotekama i kupite najskuplje (ionako su vrlo jeftini).

Pri gradskoj vožnji, odnosno brzinama manjim od 70-ak km/h, nema potrebe i nije preporučljivo nositi čepiće za uši. Ukoliko ćete voziti umjereno, a samo povremeno "opaliti po gasu", čepići također nisu potrebni.

Ukoliko iz nekog razloga ne želite nositi čepiće, stavite vatu. Međutim, uzmite u obzir da vata neće toliko dobro izolirati buku. Kada putujete daleko, održavajući visoke putne brzine, stanite barem svakih 45 minuta. Dvije-tri minute pauze biti će sasvim dovoljne.

Na moto-susretima izbjegavajte neposrednu prisutnost zvučnicima ukoliko neki band svira ili se pušta glasna muzika. Jačina zvuka neposredno iza zvučnika (članovima banda i osoblju) ne prelazi 100 dB, a neposredno ispred navedenu jačinu uvelike prelazi.

Nemojte ovaj tekst shvatiti olako! Duga vožnja visokim brzinama SIGURNO i nepovratno oštećuje sluh. Najvećim dijelom "slušamo" frekvencije ispod 16 KHz, a upravo je taj raspon frekvencija najviše izložen oštećenju sluha od buke koju proizvodi vjetar prilikom vožnje motociklom.

Share

About Author

admin