Savjeti i škola vožnje — 11 svibnja 2006 -

Vožnja motociklom po noći zahtijeva neke dodatne vještine od vozača. Ovdje donosim neke stvari potrebne da bi se sigurnije uputili na motociklu u noćnu tamu…

1. Vozači motocikala mogu dosta dobro vidjeti druge motocikliste tijekom dana, ali morate očekivati da ste gotovo nevidljivi ukoliko ne vozite skroz bijeli motocikl sa nekoliko dodatnih svjetala… Ionako tanka silueta motocikla, pogotovo ako je tamnije boje, stvara efekt potpune nevidljivosti do trenutka kada je manevar drugog vozila nedostatan za izbjegavanje naleta ili sudara. Svaki reflektirajući element na motociklu ili kacigi može tada biti, ali doslovno, životno važan!

Sumrak polagano poziva na odmor…

2. Planirajte svoje izlete i vožnje tako da maksimalno minimizirate noćne vožnje. A kako postajete stariji, slabljenje vida i refleksa postaju još jedan dodatan razlog da ne vozite noću. Najgora stvar prisutna u vožnji po noći je što ne vidite sve potrebne elemente ceste, kao što su pijesak, šljunak, voda, rupe itd po cesti, pa se masna mrlja u zavoju lako zamijeni za vlažnu mrlju kroz koju se prolazi „bez problema“, odsjaj ceste lako sakrije rupu ili šljunak na cesti, a pijesak i ostale neželjene stvari, koje danju vidimo i zaobilazimo bez problema, po noći najčešće nisu niti vidljive…

3. Vozite se sa oborenim svjetlima po noći, ali se ne libite koristiti dugo svjetlo svako malo (dok nema nikoga tko vam dolazi u susret ili se vozi ispred vas u istom smjeru), samo da bi bolje vidjeli cestu i prometnu situaciju po noći. Po danu je dozvoljeno voziti cijelo vrijeme sa dugim svjetlom. Na žalost, prečesto vidim motocikliste, pogotovo na starijim motociklima kojima se još svjetla pale ručno, a ne automatski po startanju, kako se po danu, pa čak i po noći na bolje osvjetljenim prometnicama, voze bez svjetala.

4. Imajte reklektirajuće elemente na odjeći i na kacigi, i sprijeda i straga. O tome je već i bilo govora na portalu, pa potražite u arhivi tekstova. Ponavljam; svaki, pa i najmanji element vidljivosti, može vam biti od izuzetne važnosti! Doslovnije rečeno, od ŽIVOTNE važnosti!

5. Ako imate glasnije ispušne cijevi, budite obzirniji sa gasom u naseljenim područjima kako noć prolazi, jer je iza 22.00 sata zakonsko vrijeme noćnog odmora, propisan i hrvatskim i stranim zakonima (za one koji putuju po inozemstvu). Po noći se, zbog slabijeg intenziteta prometa i buke općenito, te promjene tlaka zraka, svaki zvuk bolje i glasnije čuje, pa je i otvoreni ispuh daleko glasniji nego po danu. A to može biti vrlo iritantno, kao i vrlo skupo zbog kazni.

Ovaj je dobro vidljiv! A i on je vidljiviji
od mnogih koje znam…

6. Budite sigurni da ste se dobro obukli za noćnu vožnju, jer se i po ljeti noćne temperature znaju spustiti daleko ispod dnevnih, pogotovo u šumovitim i planinskim krajevima! Mnogi to potcijene, pa se zateknu pothlađeni i ujutro sa začepljenim nosom i simptomima jake prehlade. Temperature padaju naglo, a zbog porasta vlažnosti zraka po noći, ta hladnoća se još jače osjeća, i ugodno rashlađivanje ubrzo postane neugodan osjećaj hladnoće! Stoga se dobro obucite, unatoč trenutnoj navodnoj „vrućini“ vani, jer – kako volim reći – „neka mi je i vruće, ali od vrućine se još nitko nije razbolio…“

7. Uvijek imajte sa sobom mobilni telefon i bateriju sa treptajućim svjetlom za slučaj nezgode, što može biti osobito korisno prigodom slijetanja u jarak ili kanal pokraj ceste, da bi vozača ili motocikl lakše pronašle hitne službe. Takve baterije su danas lako dostupne i povoljne cijenom, pa bih rekao da je posjedovanje jedne takve gotovo „must have“ za svakog motociklistu, i da u unutarnjem džepu jakne ili prsluka uvijek mora i može biti mjesta za jednu takvu korisnu stvarčicu… te baterije su malene, mnoge nisu veće od kažiprsta, ali ako se nađete slomljeni u nekakvom grmu pokraj puta usred noći (nedaj Bože, ali realno je razmišljanje samo hladnom glavom što sve može biti, a za što i ne moramo biti mi sami krivi…), možda vas malo vremena dijeli od spasilačke ekipe i ukazane pomoći… a možda i cijela vječnost, koja i ne mora proći! Na žalost, ali i to su već puno puta viđena iskustva…

8. Pazite na pojačani „promet“ životinja, pogotovo divljih životinja, koje po noći češće prelaze ceste u svojim migracijama u potrazi za hranom. To je osobito izraženo na svim cestama izvan naselja i koje nisu autoputevi ograđeni žicom (mada je kod nas i to upitno…)! Budite uvijek spremni potpuno se zaustaviti, jer već i par fazana, da se ne govori o srnama i drugoj krupnijoj divljači ili stoci, mogu napraviti katastrofalne štete, i na motociklu, i na vašem životu! Osobito je to potrebno paziti u Hrvatskoj, gdje još uvijek imamo, naspram mnogih zapadnih zemalja, podosta očuvan i brojan životinjski svijet, koji već i na maloj udaljenosti od urbanih sredina ima veliku brojnost i isto takva kretanja preko prometnica, pogotovo ako je sa obje strane ceste šuma…

9. Pijani vozači, u podosta većem postotku i broju od dnevnog prometa, bit će sa vama na cesti. Budite maksimalno pripremljeni na neočekivane reakcije svakog vozila i vozača na cesti, osobito zbog raznih psihičkih uzroka koji inače normalne ljude pretvore u iskompleksirane luđake, koji vas po noći ne žele pustiti u preticanje, koji vas žele izgurati sa ceste, koji u svojim vozilima dobivaju „snagu, volju i sigurnost“ da se idu utrkivati sa vama… ne nasjedajte na takve provokacije! Takav vozač, iako možda smanjenih sposobnosti, pogotovo ako je u autu, trpjeti će daleko manje štete prigodom nezgoda nego vi (statistika kaže – 16x!!), stoga se rukovodite principima da „pametniji popušta“. Radije stanite na par minuta, dok luđak ode dalje, nego se na uskim i nepreglednim cestama izvan naselja natjeravati sa njim!

Pogotovo nemojte povećavati i inače rizično učešće u prometu, a kakvo je biti na motociklu, još sa vlastitim uživanjem alkohola! Za motocikl neka vam vrijedi apsolutni zakon zabrane alkohola!!

10. Pazite pojačano na sve puteve koje ne poznajete dobro, a ako ih i poznajete, svejedno nemojte robovati osjećaju da ih „imate u malom prstu“! Rutiniranje određenih radnji i same vožnje, pogotovo slabljenje pažnje zbog vlastitog uvjerenja kako „poznajete cestu kao svoj džep“, stajale su života mnoge vozače. Ustvari, mogu reći da je pretvaranje dužne pažnje u olak i rutiniran pristup vožnji jedna od najvećih pogrešaka prigodom vožnje, i da je javljanje lažnog osjećaja sigurnosti najgora „usluga“ koju si možete priuštiti! Jer je čak i na „vašoj“ cesti, koju znate „svaki centimetar“, možda nekom kamionu prije 20-ak minuta – uglavnom, nakon vašeg zadnjeg prolaska tim putem, dok je sve „štimalo“ – ispalo dovoljno pijeska ili šljunka da vaš nagib u zavoju bude i zadnji… zato je jedno od osnovnih pravila i „uvijek prolazi po svakoj cesti kao da ti je prvi put“… pažnje nikada dosta!

11. Izbjegavajte parkiranje ili ostanak u područjima gdje procjenjujete da bi vam netko mogao lako i neopazice ukrasti motocikl, ili vam napraviti neku drugu štetu. Izbjegavajte zaustavljanja na pustim mjestima, neosvjetljenim i pustim ugibalištima, neuređenim i neosvjetljenim putevima, parkiralištima, mjestima… jer, osim krađe, izlažete se riziku i da vas netko napadne, opljačka ili tjelesno ozlijedi, kao i da vam netko napravi i nenamjernu štetu na motociklu (kamion se okreće na odmorištu, trkne motocikl i prevrne ga ili zgazi u mraku, a da vi to ne znate, ili ne možete spriječiti…).

Ne štedite na vidljivosti!

Ukratko, generalni savjet bi bio da se ne upuštate u vožnju noću dok niste postali solidno iskusan vozač po dnevnom svjetlu! Kao i da pritom vozite hladne glave i promišljeno, jer je noćna vožnja motocikla mnogostruko opasnija i rizičnija radnja od dnevne vožnje…

Share

About Author

admin