Tehnika — 16 svibnja 2005 -

Zasigurno znate da su jedne od najosnovnijih sigurnosnih komponenti na vašem motociklu kočnice. Iako gledajući motocikl kao cijelinu one predstavljaju jedan maleni dio one su zaista vrlo sofisticirani dio svakog motocikla.

Mnogi motociklisti misle da su se kočioni diskovi promjenili najmanje u odnosu na ostatak motocikla ali oni su zapravo predmet stalnog razvoja.

2 tipa čeličnih

 ”wave” diskova

 
Standardni čelični disk

Od kada je Honda prva predstavila motociklističku verziju diska on je evoluirao i sada se na tržištu nalaze razne izvedbe kočionih diskova.

Osim standardnih čeličnih diskova koje danas imaju svi motocikli serijske produkcije te nekoliko motocikala sa ne tako standardnim ”wave” diskovima postoje i tzv. karbon kočioni diskovi koje smo svi imali prilike vidjeti na motociklima koji sudjeluju u Moto GP-u.

Ducati karbon disk Yamaha karbon disk

Postoji mnogo razloga zašto se upravo ti diskovi koriste za sigurno i najbrže zaustavljanje u Moto GP-u. Možemo odmah i sami pretpostaviti da su oni puno lakši od standardnih čeličnih diskova. Da budem točniji standardni potpuno novi čelični disk ima masu od otprilike 1.6 kg a isti takav od karbona ima masu od 800 g ili 0.8 kg iz čega možemo vidjeti da je karbon disk za dva puta lakši. Sada kada uzmete u obzir da su na motociklu naprijed dvostruki diskovi onda dobijemo uštedu na masi od vrijednih 1.6 kg. Ta ušteda znači i da je manja inercija koja u zavoju imanjuje žiroskopski efekt koji djeluje u suprotnosti sa vozačevim pokušajem da promjeni smijer. Carbon diskovi osim manje težine daju i nešto bolju učinkovitost pri zaustavljanju te oni nemaju tendenciju da gube svoja svojstva tijekom duljih perioda većih opterečenja.

Kawasaki karbon disk Honda karbon disk
 
Suzuki karbon disk

No da ne biste dobili dojam da je sve savršeno moram iznjeti i negativne strane ovakvih diskova.

Za razliku od čeličnih, karbon kočioni diskovi gotovo i ne koče dok ne dostignu radnu temperaturu, koja zavisno od uvjeta ima vrijednost od 450 do 670. No to i nije veliki nedostatak ako uzmemo u obzir da se one brzo griju.
Vjerovali ili ne zbog brzog gubitka topline na nižim temperaturama ili na stazama koje manje opterećuju kočnice potrebno je na nekakav način smanjiti tok zraka oko diska da se disk ne ohladi i tako izgubi svoja svojstva.
Najveći nedostatak karbon diskova je taj što gotovo i ne koče kada je podloga mokra tj. kada pada kiša zato što se brzo ohlade. Kada se voze Moto GP utrke mehaničari su spremni da u slučaju kiše promjene carbon set-up sa onim konvencionalnim čeličnim kočionim set-upom.

Postoji više razloga zašto se na cestove R motore ne ugrađuju ovakvi diskovi:  njihova cijena od 10000 € (uključujući pakne), dugotrajna izrada (do 12 tjedana za jedan disk i pakne) i tajnovitost same izrade.

Slike: www.motogp.com, www.braking.com

Share

About Author

admin