Savjeti i škola vožnje — 30 travnja 2010 -

Prometna delinkvencija

Bolje je uredno voziti, nego uredno – platiti!

Mnogi od nas motociklista iskoristiti će lijepo vrijeme, toplinu sunca, suhe ceste i ostale idealne uvjete za vožnju motociklom za posjetu nekoj od europskih zemalja, bilo da u njoj provedu godišnji odmor, samo par dana na nekom susretu, ili da odu na jednodnevni izlet u shopping i par sati ugodnog lutanja po poznatim dućanima…

 

No, bez obzira koji bio razlog za prelazak državne granice, najvažniji savjet koji vam mogu dati je samo jedan; pridržavajte se strogo propisa i odredbi koje vrijede u bilo kojoj od država u koje namjeravate ući, jer bi se “adrenalinski sport” izigravanja zakona mogao pokazati kao jedan od najskupljih sportova, a u mnogim državama i kao izvor čiste avature o kojoj ste do sada gledali samo na TV u nekim krimi-serijama. Naime, u mnogim zemljama se već – i za naše pojmove relativno “benigni” prekršaji – kažnjavaju vrlo strogo, a ponegdje kazne idu i u sfere besmisla, pogotovo hrvatskim glavama koje u svemu vole tražiti teški smisao nekog prometnog znaka, pravila ili situacije, a ako ga se ne nađe – radi se po svojemu.

 

Posebna je situacija i što se od 01. listopada 2010. godine 26 zemalja EU-a bude potpuno uvezalo po pitanju razmjene podataka, što pak znači da će počinitelj prekršaja u svakoj od tih zemalja biti izjednačem sa statusom državljana te zemlje, te tako i dobiti prekršajni nalog i rješenje suda, a mjere i kazne policije i suda će provoditi njegova matična zemlja kao da je prekršaj počinjen kod njih, te počinjene prekršaje u nekoj drugoj zemlji uvoditi u svoje nacionalne baze podataka. I Hrvatska ima međudržavne ugovore sa nekima od tih zemalja, od kojih je najpoznatija svakako – Njemačka.

 

Iako je malo vjerojatno da će neki od naših čitatelja ići na vožnjicu po nama prijateljskoj Norveškoj, počeo bih upravo sa Norveškom, poznatom po strogim policajcima i visokim kaznama za prometne prekršaje. Tako su 450 eura za prebrzu vožnju, te 650 eura za prolazak kroz crveno svjetlo ili krivo pretjecanje početak priče u tim najčešćim prekršajima. No vrlo slična situacija je i u ostalim skandinavskim zemljama, gdje također ne očekujete milost. Za alkoholne pare u Danskoj kaznit će vas sa minimalno mjesečnom plaćom, u Finskoj će to biti “samo” 15 dnevnih dohodaka, dok će u Švedskoj visoke kazne početi već sa 0,2 promila prekoračenja, koje često postaju trenutne zatvorske kazne, čak i prema strancima.

Mnoge zemlje poput Austrije, Mađarske, Italije ili Grčke nemaju čvrsto propisane iznose kazni za prekršaje u prometu, već su iste iskazane u većim ili manjim rasponima kazni. Tu policija ima svoje igralište u smislu određivanja kazni unutar propisanog raspona, no po dosadašnjim iskustvima stranaca najčešće se prvih par puta može proći samo sa minimalnom propisanom kaznom. Naravno, sve dok vas ne pročitaju kao "kroničnog" pekršitelja… U podosta zemalja postoji i mogućnost jeftinijeg prolaska kroz ruke pravde kroz plaćanje kazne na licu mjesta, čime su i zakonski predviđeni nemali popusti na propisane iznose kazni. No stvari mogu, kao i uvijek, krenuti i u drugom smjeru.

Tako, npr., u Grčkoj možete računati i na podvostručenje kazne ukoliko ista nije plaćena u roku od deset dana, pa tako jedan prekršaj krivog obilaženja ili pretjecanja može trenutno narasti na minimum od 700 eura! Spuštanjem sa sjevera kontinenta raste i temperament, kako vozača tako i policije, a taj temperament prate i zakonom propisane kazne, pa vas u južnjačkim zemljama poput Španjolske ili Italije čekaju i pomalo drakonske kazne.

 

U Italiji, na primjer – gdje je realno očekivati da će navratiti dobar dio naših motociklista – uživanje u južnjačkim vinima ili hladnoj pivi može brzo uvećati koncentraciju alkohola u krvi na preko 1,5 promila. Prevedeno na jezik svagdanji, takvom vozaču će se oduzeti vozilo iza žice dok ne prođe prekršajni postupak, a ukoliko je sam upravljao njime dok je bio toliko alkoholiziran – vozilo se službeno trajno oduzima i daje u prodaju u korist državnog proračuna, naravski – bez obzira koliko kotača imalo, tj. isti je postupak i za vozače automobila i za vozače motocikala…


Jedna od novijih odredbi kaže i da se određeni prekršaji – kao što je prekoračenje brzine tijekom noći, između 22 sata navečer i 07 sati ujutro, – kažnjavaju za trećinu većim iznosom negoli je propisani iznos tijekom dana. U Španjolskoj pak, tko vozi 60 i više kilometara na sat preko ograničenja, ili ima više od 1,2 promila alkohola u krvi, riskira druženje sa zanimljivom škvardom iza rešetaka od najmanje 3 mjeseca. Puno milovanja – bez pomilovanja, rekli bismo… žalite li se još na naše hrvatske policajce, te propisane kazne i postupke?? Kako rekoh, stvari mogu uvijek biti još i puno, puno lošije… mada se, obzirom na prometnu nekulturu i nedisciplinu u Hrvatskoj, pitam i – što mi čekamo? Jesu li oni budale, a mi pametni, ili tu ipak nečega ima? Mislim da bi mi trebali prestati otkrivati toplu vodu, barem u jednom takvom važnom zakonu, jer je ovogodišnji rat na prometnicama Hrvatske već debelo započeo…

Tko želi tabelarni prikaz visine kazni za najčešće prekršaje u zemljama Europe, ima ga tu…


Tabela_Prekršaja.pdf 

Share

About Author

admin