Oprema — 08 veljače 2008 -

 

Većina zaštitne opreme je bazirana na istim temeljima kao i kod ostalih motora no uvijek postoje neke specifičnosti. Kod cross i enduro motora to su prvenstveno body armor zaštita za torzo i gornje ekstremitete, te s druge strane knee guards, odnosno knee braces štitnici za koljena. Obzirom da sam i sam tek od nedavno uplovio u te vode, nemojte mi uzeti za zlo eventualne pogreške nego kritike i komentare napišite na forumu gdje će biti otvoren topic na istu temu.
 

Za one malo slabije upućene, radi se o protektorima za koljena koji se uglavnom koriste na cross i enduro motorima no dosta ljudi ih koristi i kao ortopedska pomagala pri ostalim sportovima koji s motorima nemaju veze. U tim slučajevima se na samom protektoru rade manje korekcije ali to je već druga tema.
Knee guard, kao štitnik koljena može se naći u ponudi gotovo svih proizvođača mx opreme i, ovisno o proizvođaču i modelu, pruža određenu udobnost i dobru/odličnu zaštitu od direktnih udaraca koljenom u prepreku. Paleta proizvoda je ogromna i većina štitnika izgleda gotovo isto, tako da se veliki broj kupaca odlučuje na one koje imaju u trgovini gdje kupuje i ostalu opremu a model se određuje uglavnom prema cjenovnom razredu koji kreće već od nekih 20-tak EUR.
 

S druge strane, samim surfanjem po raznim internet stranicama koje u svojoj ponudi imaju mx opremu, nailazite na štitnike koji već svojim izgledom daju do znanja da se radi o nečem sofisticiranijem. Malo vam zaokupe pažnju i onda dolazi prvi šok: koštaju 700 EUR! Moram priznat da mi je želja malo popustila kad sam to vidio, ali kad gledate specifikaciju onda počnete drugačije razmišljati jer ipak je to svojevrsno ortopedsko pomagalo. Koliko sam uspio skupiti informacije na internetu, postoje tri proizvođača oko čijih modela se manje više sve vrti: Asterisk s modelima Cell i Germ, EVS s modelima Web i RS7, te Fox Pod MX.
Detaljnu specifikaciju na gornjim linkovima možete pogledati i sami, ali osnovno što bi trebalo napisati je da takvi štitnici pružaju maksimalnu zaštitu od udaraca sa strane, sprječavaju hiperekstenziju (i hiperfleksiju) koljena i možda najbitnije, sprječavaju rotaciju koljena što je u motocrossu najvažnije. No, obzirom na cijenu postavlja se pitanje da li koristiti takav protektor kao prevenciju? Načelno da, ali uvijek ostaje ona stara da se to „događa nekome drugome”. Upravo takav stav me je doveo do toga da mi se na vožnji prije tjedan dana na bezazlenoj ali zaleđenoj kosini motor pri malom dodavanju gasa okrenuo za 180 stupnjeva pri čemu je stopalo ostalo prikliješteno između tla i motora i na kraju uzrokovalo frakturu koljena, točnije platoa tibije i vjerojatno ligamenata. Ako gledamo na način da se jednim takvim protektorom ozlijeda mogla izbjeći, onda je cijena zanemariva. No, da stvari ne bi bile tako jednostavne uvijek postoji „ali”… što bi u ovom slučaju bio jedan sekundarni problem koji nećete naći u brošurama ali zato na raznim specijaliziranim forumima hoćete. Prilikom lakših udarca noge, konkretno stopala ili pete, u podlogu što u mx nije slučaj nego način vožnje, dolazi do prenosa energije udarca  koji se gotovo u pravilu apsorbira pravovremenim izmicanjem noge. U slučajevu kad zakasnite, postoji oprema koja vas štiti ali je problem u tome što prenos energije udarca mora negdje završiti. Mx čizme su dosta robusne i jake i ne dozvoljavaju frakturu gležnja i potkoljenice te se udarac prenosi na koljeno koje u slučaju knee brace-a ostaje zaštićeno, ali onda vrlo lako dolazi do frakture femura odnosno bedrene kosti. Upravo taj problem izaziva polemike u medicini jer se postavlja pitanje opravdanosti nošenja takvih protektora kao preventive. Jedni su mišljenja da je koljeno lakša ozlijeda jer čovjek ipak koliko toliko može funkcionirati što nije slučaj kod bedrene kosti, dok druga strana zagovara maksimalno čuvanje koljenja kao jednog od najkompliciranijih i teško izlječivih zglobova na tijelu. Moram priznat da se ne bih volio naći u situaciji da moram birati, no iskustvo pokazuje da je i to dio vožnje.
 

Zbog svega napisanog, iako je možda bolja solucija naći neko srednje rješenje, nešto kao EVS-ov model SX02 ili recimo Thor-ov Force koji imaju slične karakteristike kao knee brace ali ipak nisu toliko čvrsti da nozi dozvoljavaju kretanje, osobno bi se ipak odlučio za Asterisk-ove model Cell već i za samu prevenciju jer što se tiče nošenja knee brace-a nakon ozlijede koljena, tu je stvar malo jednostavnija: u slučajevima ozlijeda s težim posljedicama gdje su stradali ligamenti, vožnja bez ovakvog preparata gotovo da je nemoguća.
 

Mate Budiša

Share

Povezane novosti

Alpinestars oprema

Alpinestars oprema

siječanj 06, 2015
Shoei GT-Air

Shoei GT-Air

studeni 18, 2014
Scorpion kacige

Scorpion kacige

kolovoz 10, 2014
Held Travel Champ kaciga

Held Travel Champ kaciga

ožujak 24, 2014
Nolan N44 Crossover

Nolan N44 Crossover

siječanj 28, 2014
Nolan novosti za 2013

Nolan novosti za 2013

svibanj 15, 2013
AGV SoleLuna

AGV SoleLuna

travanj 04, 2013
Nolan X-802 ponovno na vrhu

Nolan X-802 ponovno na vrhu

listopad 29, 2012

About Author