Motori i oprema — 06 siječnja 2015 -

Nakon izlaska KTM-ovog hibrida Freeride 350 i njegovog uspjeha u prodaji, bilo je i logično da će izaći i 2t model koji će biti  olakšan i napravljen za agresivniju i življu vožnju po extremnim i  teškim terenima.  Već sami slogan koji su iz tvornice izbacili za ovaj model „ The lively one“  govori da je ovaj model  živahniji od prethodnika. KTM inžinjeri uzeli su sve komponente s prethodnog modela te u okvir ugradili lagano modificirani agregat s dvotaktnog natjecateljskog  modela EXC 250. Kako je taj agregat puno lakši i manji, dobili su mogućnost da se povuče višlje prema spremniku goriva što je omogućilo veći razmak između podloge i donjeg dijela okvira pa je kod ovog modela razmak povećan sa starih 325 mm na respektabilnih 380 mm dok je visina sjedala ostala na 915 mm. Međuosovinski razmak se nije promjenio te i dalje iznosi 1,418 mm .

1

2

3

Sami agregat dodatno su olakšali za 2 kilograma iako su ostavili ugrađen elektropokretač koji je nažalost i jedini način paljenja ovog motora, reducirali su snagu na 26 ks a najveće izmjene doživjeli su klip i cilindar koji sad izgledaju kao i kod trial motocikala odnosno cilindar nema ispušni ventil, pa se tako dobio odličan okretni moment, a smanjili krajnji okretaji motocikla čime se dobila i duža trajnost klipa. Karburator je smanjen a filter zraka je istog izgleda kao i na starom Freeride  modelu ali je dodatno povećan. Kako se manjim motorom dobio dodatni prostor tako je i kapacitet spremnika goriva porastao na 7 litara goriva što je sasvim dovoljno s obzirom na malu potrošnju. Najveći problem kod dvotaktaša je što se u biti veliki dio „potrošenog goriva” ustvari prolije na odušne cijevčice a ovaj će se problem riješiti tek kad se razvije sistem ubrizgavanja poput onog na 4t motorima.

Mjenjač ima 6 brzina ali je skraćen u odnosu na onaj kod EXC modela jedino je 6. brzina puno duža od ostalih i služi u biti samo za otvorene dionice i vožnju po cesti dok u toj brzini Freeride postiže brzinu od preko 100 km/h.  Ostale brzine, skracene, odlično su pogođene i omogućuju dovoljno snage i gripa u isto vrijeme, pogotovo na eksremnom i zahtjevnom terenu.

Kvačilo je doradjeno za modele 2014 te se sada koristi CSS ( coil spring steal ) sistem sa čeličnom košarom koja je otporna na trošenje, promijenjene su i opruge te ubačene čelične među ploče lamele kako bi mogle izdržati veliku temperaturu i istodobno biti otporne na nagla ubrzavanja (ispucavanja) pod kvačilom, najčešće u 2. brzini karakterističnom za trial stil vožnje. Pumpa kvačila je također dorađena a cijeli komplet funkcionira savršeno.

Ispušni sustav je u biti vrlo sličan onima na trial motociklima i nema veliku “lulu” naprijed kao kod EXC modela koja je u biti veliki problem kod vožnje po teškim i kamenitim terenima jer se često oštećuje. Kod Freeride-a tih problema nema jer je auspuh odlično skriven a nama niti jednom nije bio niti blizu zapinjanja iako smo testirali po kamenitom i teškom terenu.

Hladnjak je napravljen iz jednog komada i sakriven je iza okvirae a samim time omogučuje nevjerovatnu usku siluetu cijelog motora, pogotovo na predjelu bočnih oplata oko spremnika goriva što je upravo najširi dio svakog enduro motora. Za ovaj hladnjak se ne morate bojati da će vam se udubiti kod svakog ozbiljnijeg pada jer je stvarno dobro sakriven ali unatoč tome KTM je predvidio i štitnik hladnjaka u svojoj Power Parts ponudi.

Kočnice su u potpunosti iste kao i na dosadašnjim modelima: 260 mm prednji disk s radijalnim kočionim klještima te 210 mm zadnji disk također s radijalnim klještima. Za one koji traže više, moguće je naručiti i zadnji disk 230 mm.

Ovjes na ovom modelu je dorađen na način da su ugrađene progresivnije opruge i cijeli set up je dosta brži, tvrđi i puno bolji za ekstremniju i bržu vožnju po teškom i neravnom terenu. Prednje vilice su učvrščene CNC glodanim mostovima. Prednji i zadnji ovjes se mogu štelati po svim parametrima toliko da će svatko naći svoj set up.

Oslonci za noge ili „fuzići“ imaju mogućnost pomicanja za 8 mm naprijed-natrag  i to na način da jednostavno odšarafite nosač nogare s okvira i okrenete ga za 180 stupnjeva čime će automatski biti pomaknut 8 mm prema natrag. Pomicanje oslonaca unazad uvelike doprinosi  gripu po kliskim podlogama  dok pomicanje naprijed daje bolji osjećaj pri bržoj vožnji kroz zavoje.

Kotači imaju CNC glodane „nabe“, aluminijske niple i nove olakšane obruče dok su gume trial, uzorka kojeg je Maxxsis razvijao baš za ovaj model pa  je tako na zadnjoj gumi razmak između čepova povećan u odnosu na normalnu trial gumu što je rezultiralo boljim ćiščenjem gume od blata te puno boljim gripom. Smjesa gume je vrlo mekana što daje poseban grip po kliskim stijenama ali se zato puno brže i troše.

Nova je i digitalna ploča koja osim radnih sati i ukupne kilometraže pokazuje servisne intervale, brzinu kretanja a ima još po dva „trip mastera” za mjerenje prijeđene kilometraže.

images_bikekat-2014-1-ktm-7526-freeride 250 r-3

ktm-freeride-250r-2014 (23)_thumb_e

ktm-freeride-250-r-2014-test-foto-statiche_20

Iako smo imali priliku probati Freeride 350, čim se ukazala prilika za test dvotaktnog modela odmah smo odjurili po njega i odlučili ovaj model testirati malo duže i isprobati ga na različitim podlogama. Unaprijed smo znali da će na kamenim podlogama jednostavno biti savršen ali nas je zanimalo kako će se snaći u blatu i na dugačkim usponima. Prvo smo ga testirali u okolici Zadra na malom uređenom poligonu koji je pun klizavog kamenja i raznih prepreka. Nakon toga smo ga iskušali u Lici, na stazi na kojoj je vožena  utrka „EXTREME ENDURO LIKA”, zatim u Otočcu i naposljetku na Klanječkim bregima u blatu .

Trial gume su definitivno odličan izbor za suho vrijeme za sve podloge. Moći ćete se voziti i po mokrom ali definitivno nisu za blato jer se brzo popune. Poseban problem u blatu je kod spuštanja nizbrdo jer prednja guma puna blata gubi kontakt sa podlogom. Zadnja pruža nešto više kontrole ali u takvim uvjetima niti od nje ne očekujte čuda. Nakon trial montirali smo Mitas enduro gume, iste koje već duže vrijeme koristimo na KTM-u  EXC 300. S enduro gumama se pretvorio u enduro motor sa neviđenim gripom i, iako smo bili pomalo skeptični i pitali se da li će se snaga izgubiti s većim čepovima dobili smo upravo suprotno, motor je odlično vukao i savladavao sve zadatke bez problema. Čak i nemilosrdno klanječko blato.

Od prvog kontakta sa Freeride-om 250 odmah vam je jasno da je tih par centimetara na papiru u stvarnosti puno više. Kad sjednete za upravljač  upadne vam u oči da je motor nevjerojatno uzak čemu pridonosi. Čim ga upalite, zvuk motora daje do znanja da je ovo vozilo karakteristikama motora vrlo slično trial motorima. Kad mu “išaltate“ svih 6 brzina jasno vam je da ovaj mališan napravljen za teške tehničke terene, jer snaga od 26 KS koliko ima, zguranih u par tisuća okretaja neće vas impresionirati ali čim se s njim upustite u avanturu osmjeh se vrati na lice već kod prvog ozbiljnijeg uspona. Cijelo vrijeme dok se vozite osjećate nevjerojatnu lakoću svladavanja prepreka koje bi s normalnim enduro motorom vjerojatno obišli. Osjećate ogromnu sigurnost vozeći ga preko kliskih podloga pogotovo nakon par sati vožnje kad uvidite sve prednosti tako „male“ snage i odličnog okretnog momenta. Što su tereni bili zahtjevniji to je više dolazila do izražaja prednost ovog motocikla, pogotovo kod uspona stepenastog tipa ili uspona punih kliskih isprepletenih korjenja koje ćete sa lakoćom savladavati stojeći na motoru a da pritom osjećate sve što se događa ispod zadnjeg kotača i po potrebi s lakoćom korigirati putanju. Kako su brzine skraćene u odnosu na enduro model sa istim agregatom i sama brzina pri savladavanju uspona je manja, zato pravovremeno možete reagirati kako s kvačilom tako i s gasom koji nakon kraćeg druženja više-manje ostaje otvoren do kraja. Vožnja u stojećem položaju  je nešto što vam na ovom motoru jednostavno legne na prvu ali nemojte misliti da nećete koristiti sjedalo jer ono je dobrodošlo ne samo kao sredstvo da se odmorite nego je i vrlo korisno u vožnji kad je potrebno napraviti korekcije prilikom savladavanja uspona. Pogotovo kod sporih kamenih dionica pri čemu mislimo na kamenje veličine nogometne lopte, pa čak i veće koje je iznimno teško za savladati. Trebati će vam neko vrijeme dok se snađete na sjedalu koje je odlično postavljeno po cijeloj dužini od upravljača do repa no vrlo brzo ćete naći položaj za dobru trakciju u svim uvjetima.

Sniženo sjedalo i manja dimenzija kompletnog motora osigurati će i nižim vozačima da noge uvijek mogu dohvatiti podlogu što je vrlo bitno kod sporih dionica a posebno dolazi do izražaja kad zaglavite na nekoj uzbrdici ili se trebate okrenuti. Isto tako se s lakoćom savladavaju tzv. „ cik-cak“  brda gdje se potrebno okretati na način da motor dignete na zadnji kotač i preko noge ga okrenete u stranu za 180 stupnjeva. Spuštanje je puno manje stresno i lakše je korigirati putanju zbog kraćeg međuosovinskog razmaka, a pri svakom spuštanju s imalo gripa jednostavno vas motor sam vuče da ga potegnete još malo i dovršite spuštanje na prednjem kotaču poput velikih svjetskih zvijezda hard endura.

Freeride 250 namjenjen je za sve teške terene koji postoje u enduru kao i za lagano vikend vozikanje po bespućim ali zasigurno nije enduro motocikl namjenjen jurnjavi i lovu na sekunde na brzinskim testovima. Ako želite povremeno voziti enduro kao totalni početnik  ili ako zbog nekih ozlijeda iz prošlosti  ne možete ugodno rukovati „normalnim” enduro motorom ili samo želite izbrusiti svoje vještine koje će vam trebati u extreme enduro utrkama, možda je Freeride 250 pravi izbor za vas.

 

Picture 022 (Large)

Picture 092 (Large)

Picture 170 (Large)

Picture 211 (Large)

Picture 216 (Large)

Picture 245 (Large)

Picture 255 (Large)

Picture 272 (Large)ž Picture 306 (Large)

Picture 311 (Large)

Picture 319 (Large)

Još malo Freeride-a u akciji po kliskom kamenju…

Picture 416 (Large)

Picture 417 (Large)

Picture 418 (Large)

Picture 419 (Large)

Picture 420 (Large)

Picture 421 (Large)

Picture 422 (Large)

 

Tomislav Marić – Supertomo

 

 

Share

Povezane novosti

Dunlop GP Racer D212!

Dunlop GP Racer D212!

veljača 22, 2017
Yamaha XSR900 Abarth 2017

Yamaha XSR900 Abarth 2017

siječanj 19, 2017
Yamaha MT-09 Tracer

Yamaha MT-09 Tracer

siječanj 16, 2017
Moto Guzzi California 1400

Moto Guzzi California 1400

siječanj 02, 2017
Yamaha FJR 1300

Yamaha FJR 1300

prosinac 01, 2016
Yamaha TMAX 530 2017

Yamaha TMAX 530 2017

studeni 08, 2016
Ducati Scrambler

Ducati Scrambler

studeni 04, 2016
Moto Guzzi Audace Carbon

Moto Guzzi Audace Carbon

listopad 28, 2016

About Author

mate