Tehnika — 21 travnja 2004 -
Tekst i slike : Taubi
 

Stigao mi je na restauraciju jedan vrlo interesantan motor, pa sam mislio da vam nešto napišem o tome, jer vjerujem da će vam biti interesantno. Naime, radi se o «Hondi» RC30, koja je ušla u legende moto-sporta. To je vrlo  rijedak model, koji je u svoje vrijeme bio dosta skup i bilo ga je  teško nabaviti .Zato me i zainteresiralo u čemu je tajna tog motora.
 

 
RC30-VFR750R je izašla 1988. godine i bila je cestovna verzija trkaćeg RVF sa svjetlima, ogledalima i žmigavcima. Njezin pogonski agregat je V-4 pod 90 stupnjeva, sa «Big Bang» 360 stupnjeva radilicom i ultra skupim i laganim zupčanicima, gonjenim bregastim osovinama. Sve to je proizvodilo 112 KS, pri 11 000 okretaja i okretni moment, koji je zadnji kotač s osam krakova zakopavao u asfalt. Okvir motora je kompaktan i čvrst, sa geometrijom gdje je prednji kraj bio niži od zadnjeg, za razliku od tadašnjih modela koji su bili «ravni». Razmak kotača od 1410 mm bio je kraći nego na «Ducati-u» 916, kao i hod prednje vilice od 91mm. Čak je i težina od 185 kg  bila manja od «Ducati-a» 916.
Krenuo sam u rastavljanje s velikim interesom, da vidim o čemu se tu radi ? 
 
Prednja vilica i kočnice, i danas izazivaju pažnju, kao i zadnja mono vilica u koju je smješten kotač od 18 cola.
 

 
Okvir motora s V4 agregatom i još uvijek lijepi analogni instrumenti.
 

 
U prvo vrijeme je sve bilo vrlo slično VFR-u, ali rastavljajući sve dalje, razlike su bile očite.
 
Postalo mi je jasno zašto je RC30 bila tako skupa i tako dobra na pisti. Prve veće razlike u odnosu na «normalne» motore, našao sam na «frgazerima». Odnose se na dodatne čepove na dnu lončiča, za lakšu izmjenu glavnih dizni, te dodatnih čepova na poklopcima vakum šibera, za lakšu izmjenu federa (koji potiskuju šibere u dolnji položaj) i podešavanje igala koje otvaraju dizne.
 

 
Mene kao mehaničara oduševljavaju takva rješenja, jer uvelike olakšavaju pristup pojedinim elementima..No, došao je red za rastavljanje pogonskog agregata, koji me je i najviše interesirao. Dosta sam čitao o njemu, pa sam htio i svojim očima vidjeti to čudo od mehanike.
 

 
Skinuvši lagane magnezijske poklopce bregastih osovina, iznenadio sam se vidjevši bregaste osovine, koje su izgledale kao nove. Kao da uopće nisu radile do sada. Imaju dosta veliki hod, ili kako to mi kažemo, veliku špicu. Sve u svemu, jako lijepo, s obzirom  na starost motora i prijeđenu kilometražu. Skinuo sam glave motora; i opet iznenađenje.
 
Jako tanki dihtunzi, mali kompresijski prostor na glavama i «špic» klipovi. Stvarno se «Honda» nije šalila s tim motorom.
 

 
Na slici se vide i zupčanici koji pogone bregaste osovine, po kojima je taj model bio poznat i popularan. Svi su bili oduševljeni, jer nisu morali svako malo mijenjati lance, kao na VF-F modelima.
 
I na kraju – srce motora. I tamo sam našao puno lipih stvari. «Getriba» s trkaćim odnosima zupčanika je u ono vrijeme bila raritet, kao i cilindri presvučeni nikasilom.
 

 
I na kraju – srce motora. I tamo sam našao puno lipih stvari. «Getriba» s trkaćim odnosima zupčanika je u ono vrijeme bila raritet, kao i cilindri presvučeni nikasilom.
 
I šećer na kraju. Ultra lagana radilica, sa takozvanim «Big Bang» radijusom. Ovdje klipovi «putuju» dva i dva zajedno, pa motor ima veći okretni moment. Ali nemaju istovremeno paljenje, kao «Super Big Bang», što su imali pojedini GP motori od 500 ccm. Kada je «Ducati» krenuo u GP, napravio je oba modela, ali su se ipak odlučili za «Big Bang» a la RC30. Vidjeli smo da je bio najbrži  prošle sezone.
 

 
Klipnjače su od titana. Naizgled dosta debele, ali ipak lagane. Klipovi su sa po jednom kompresionom i jednom uljnom karikom. Potvrda, da je taj motor bio pravi rasni trkač.
 

 
I na kraju, zaključak.
 
Iako ju je vrijeme pregazilo, ne mogu se oteti dojmu da bi taj motor još uvijek mogao ostaviti iza sebe mnoge nove motore (naravno, s nekim modifikacijama) i pružiti na pisti puno zadovoljstva svojem vlasniku. No, RC30 je još uvijek skup model. O dijelovima i «HRC» kitovima, da i ne govorim. Samo neki entuzijasta, sa dosta novaca, si može priuštiti ovaj motor. Zato me i veseli prilika da sudjelujem u restauraciji i jedva čekam da ju složimo i napravimo test s njom, pa ju usporedimo s motorima novije generacije.
 

Share

About Author