Oprema — 06 prosinca 2007 -

Postati vlasnikom motocikla ili nečeg sličnog što nam omogučava vožnju na otvorenom danas je lakše nego ikada.
Ponuda novih motocikala , tricikala ili sve popularnijih quad motocikala svakim je danom sve bolja i na našim cestama se mogu vidjeti modeli koji izlaze na tržište isto kao i vani.
Nekad je situacije bila potpuno drugačija. Tržište maleno, ponuda oskudna a cijene višestruko veće od relnih.
No nije tu priči kraj.
 

Nabavili ste vozilo i želite ga odmah isprobati jer u susjednom kafiću tri ulice dalje radi savršena konobarica a vaše sjedalo na motoru je ipak napravljeno za dvoje. Krenete i u drugoj ulici se dogodi nezgoda. Pijani vozač izleti i vi ste na podu. Gdje smo sad?
 

Završila je naša moto priča na najgori mogući način.
Tako se treba odnositi prema onome što nas interesira a to je dodatna oprema. Istresli ste iz gaća i zadnju paru za vašeg ljubimca , mama i tata ne žele ionako ni čuti za vaše vozilo, baka je pomogla s punim rezervarom goriva a konobarica je još u fazi postajanje curom. Ipak nemojte dalje. Susret s pijancem je mogao završiti i puno blaže – mogao je biti susjedov klinac kojemu je izletila lopta ili je moglo biti zemlje na cesti i vi ste samo malo poskliznuli po podu. Savršen scenarij ali i u tom happy endu ima ono što nam treba. Ne morate imati ultra moderan jednodjelni kombinezon kao prvak svjeta u moto gp ali ne možete ni goli u vožnju.
 

Zamislite kako bi vas dočekala ona konobarica. Dakle apsolutni broj jedan u nabavci je kaciga. Sve se može zakrpati ali slomljena glava vrlo teško. Postoji puno testova i ispitivanja raznih pokrivala za glavu ali krenimo po redu. Kacige se dijele na zatvorene/integralne ili otvorene/jet a odnedavno (čitaj par godina) u prodaji su vrlo popularne combi kacige koje objedinjuju sigurnost integralne u vožnji izvan grada i jet-otvorene za lagano krstarenje turističkim predjelima ili u gradskoj vožnji.
 

Naravno imamo i tzv kros/enduro modele koji pripadaju uskom krugu avanturističkog načina vožnje i uglavnom se koriste u sportskoj off road vožnji.
 

Opća popularnost supermoto natjecanja uklonila je barijere nošenja ovakvih kaciga svakodnevno. Ne brinite – u nošenju kacige dozvoljene su sve opcije ako je ona na glavi.
Uglavnom naši prvi koraci s motorom se odvijaju u gradskim središtima i iskreno prilično je nepraktično ali i neudobno stajati u koloni pred semaforom s integralnom kacigom.
Zato se u gradskoj vožnji pribjegava koristiti praktične jet-otvorene modele međutim i ovdje ima izuzetaka.
 

Pokrivala za glavu tipa zaštitna kaciga za gradilište, hokejaška kaciga i slične izvedenice su dobar izgovor za izbjegavanje plaćanja kazne dragim nam plavcima.
 

Iako je sve bolje od vožnje bez kacige ipak bi trebalo što prije u nabavku nečeg iole ozbiljnijeg. Vrijednost takvih pokrivala se kreće od malih 200 kn do nevelikih 600 kn. Ozbiljnije prevozno sredstvo zahtjeva i ozbiljniju zaštitu iako je pad s 50-ak km/h sličan na svim vozilicama bili oni vrijedni 1000 ili 10000 eura.
Nekakva okvirna vrijednost kalkulacije nek bude 5% vrijednosti novog motora. Sve preko toga za vašu je sigurnost i ne budite škrti. Kako izabrati kacigu je ustvari najlakše – prošećite po trgovinama moto opreme i PROBAJTE onu kacigu koja vam se sviđa i koja je u vašem cjenovnom interesu.
 

Kupujte SAMO onu koja vam dobro pristaje – ne stišče i ne pleše a k tome i dobro izgleda.
Preporuka su razne firme tipa AGV, Shoei, Arai, Xlite, Suomi, Nolan, IXS, Marushin, Airoh, Shark, Takachi, Uvex, Premier, Schuberth, Vemar, Nitro su uglavnom glavni igrači na našem tržištu i bilo koji od njih da kupite nećete pogriješiti.
 

U zadnje se vrijeme jako povećala prodaja malih otvorenih kaciga s prve slike ali uz napomenu da su zadnji modeli počeli dolaziti s DOT certifikatom ( američki atest) koji ipak obavezuje proizvođača na parametre sigurnosti i kvalitete.
Zgodno za ljetne vručine po gradu.
 

Naravno da postoje još neki kojih se nisam mogao sjetiti ali uglavnom i oni drugi koje namjeravate kupiti moraju imati ECE 22 test  ili DOT approved certifikat
 

Ukoliko vaše pokrivalo za glavu nema ušivenu markicu s nekim od tih certifikata budite oprezni jer vam se npr u Italiji može desiti da vas maznu s 100.000 E kazne.
Da dobro ste pročitali.

Iskustva su različita i mislim da je na vama samima najbolje da otkrijete.

Iskustva iz sporta su vrlo važna jer su to extremni uvjeti ali ne znači da će vam odgovarati. Dobra su smjernica međutim ne znači da su najbolja za svaki dan.
Treba nači kompromis između ta dva svijeta ili napraviti najbolje – kupite dvije kacige. Jednu za grad drugu za turing ili sport . I to je to ako vam financije dozvoljavaju.
Najbolja iskustva su od novinara koji se koriste s više modela u različitim uvjetima i kao takva ta su iskustva najcjenjenija.

Trenutno najpopularnije modele među našim test vozačima, natjecateljima i novinarima su slijedeći modeli:

Suomy vandal, Xlite 801, Schubert i Airoh spyder i svi su individualno najbolji .
Važno je da su udobni i dobro izgledaju.
 

Druga važna stvar na koju treba obratiti pažnju je obuća.
Iako je i po največim vručinama loše sjesti na motor bez jakne – svi to radimo i svi ćemo to raditi i dalje. Obuća je stvar na koju gotovo nitko ne obraća pažnju u svakodnevnom korištenju motora. Uglavnom su to neke lagane tenisice a pri i najmanjim proklizavanju motora gdje se izvlačimo iz nezgode s minimalnim posljedicama naši nožni zglobovi izvlače kraći kraj. Cipele koje pokrivaju gležanj trebale bi biti obavezne – današnji proizvodi su od takvih prozračnih materijala da pružaju maksimalnu sigurnost i udobnost.
I ne koštaju previše.
 

Vožnja skuterom po gradu i svakodnevni odlasci na posao ”velikim” motorom nisu baš zgodni u sportskim cipelama / tenisicama ali promoćurni talijanski dizajneri su i tome našli lijeka. Biti siguran u vožnji a pri tome i dobro izgledati nije više uopće teško. Doba teške ,glomazne i nemaštovito dizajnirane opreme je iza nas i nije problem pronači svakakve modne dodatke koji osim što dobro izledaju i služe svrsi zaštite.
 

Ovdje gore se na slikama vide očigledne razlike u tipu obuće – čizme koja je neophodna pri dužim vožnjama. Tim redosljedom po stupnju zaštite smo ih i poredali – od ”običnih” za lagani touring do extremnih za natjecanja. Da li se vama sviđaju ove gore ili neke druge to je vaša odluka. Stvar je kao i kod kaciga – prošećite po dućanima , isprobajte i onda izaberite. Kao da kupujete svakodnevnu obuću – treba biti ugodna i oku i novčaniku a pri tome biti i pouzdana i sigurna. Naravno da i svaki dan možete koristiti one desno – vaš izbor.
 

E pa sad kad smo stavili nesto od motora pod guzu navukli nesto na glavu vrijeme je da obucemo i nekakvu jaknu.
Kombinacije tipa platnena Diesel jakna na kojoj su logotipovi nekih proizvodaca iako je iz moto svijeta ne bi se baš uzela za preporuku kao ozbiljan odjevni predmet na dva kotača.
Naravno da to gotovo uvijek dolazi u obzir ali takvu odjeću znaju izabrati i mali osnovnoškolci a da o vožnji motorom nemaju apsolutno pojma.

Kad smo već odlučili biti dio moto svijeta. Zato ćemo pogledati malo po izlozima i pogledati naše razne novinare test-vozače kako i šta su navukli na sebe dok su vozili svoja prometala.
Uglavnom kod nabavke skutera ili manjeg motocikla u obzir dolaze razne platnene ustvari gore tex jakne koje su svakim danom sve popularnije. Jeftine su, lagane i ljeti u njima nije vruće , solidno ili odlično štite od kiše a u zadnje vrijeme uz ne veliko povećanje cijene dobivate takvu jaknu zaštićenu protektorima koji taj odjevni predmet stavljaju u ozbiljne štićenike našeg tijela u slučaju nezgodnog slijetanja s visina do tvrdog asfalta ili malo manje tvrde zemlje.
 

Gore tex, platnene ili nazovimo ih ljetne jakne mogli bi podijeliti u dvije grupe koje se razlikuju u kroju i uglavnom osnovnoj namjeri proizvođača. To su jakne za tzv sportske i jakne za tzv enduro motore ili vozače ili kako vam drago. Sportske jakne su modeli kraćeg kroja koji uglavnom dolaze prelaze bubrege i dovoljno pokrivaju leđa da vam nije ni hladno a i da ste fizički zaštićeni i od vjetra, vode i pada. Takve jakne se mogu nabaviti već od cca 700-ak kn a cijena im se zavisno od opreme ( čitaj kvalitete i količine protektora) penje i preko 2000 kn i vrlo su popularne kod vozača skutera, naked motora ali ustvari i kod svih ostalih jer dobro izgledaju i nisu čisto uniformirani odjevni predmet jednog vozača motora. Situacija je ovdje jako komplicirana jer ovo igralište ima pregršt ne samo dobrih nego odličnih igrača koji u svakom trenu mogu igrati na svakoj poziciji. Svi proizvođači imaju po neki model iz ovog ”entry level” programa jer to je glavni adut na tržištu – masovnost.
Takve jakne se kupuju i po nekoliko puta jer zbog svoje cijene omogučavaju da pokažete svoju osobnost u različitim situacijama tj odjevnim predmetima. Boje , dezeni, krojevi, i još sto drugih sitnica  će vam samo otežati izbor. Birajte kod glavnih igrača kao i svugdje – oni svojom masovnošću omogučavaju dovoljno nisku cijenu uz dobru kvalitetu koja znači trajnost i postojanost a naravno i sigurnost.
Alpinestars, Arlen Ness, Berik, Bering, Clover, Dainese, IXS, Mtech, RS Taichi, Spidi, Spool, i Suomy samo su oni koji su mi pali na pamet kad gledam po raznim reklamama i testnim vozačima. Vjerojatno će se netko podignuti na stražnje noge jer on baš ima ili prodaje/zastupa nekog proizvođača koji nije naveden a kvaliteta i dizajn su za pohvaliti ali nije uvijek sve idealno. Osobno bih uvijek saslušao argumente za dotični artikal i pokušao ga staviti u moju test tablicu kod koje je najvažnije ”value for money”.
 

Svaka od ovih gore pokazanih ima nešto u čemu je meni najbolja i zbog čega bi je preporučio.Dainese je najpoznatija i najduže se srećem s njihovim proizvodima na našem tržištu ali je među najskupljima, Clover je definitivno ”best buy” je uz jaknu odlične kvalitete i ergonomije dobivate ”prsluk” – skidanjem rukava a uz jaknu ide i kišna kabanica prilično dobrih karakteristika za prvu ruku, IXS je definitivni ”value for money” jer u svojoj širokoj paleti nudi i jeftinije iz popisa, a omogučava vrlo ugodne trenutke vožnje po ljetnim vručinama kao i dosta dobru zaštitu od hladnoće u prelaznim razdobljima. Na kraju ostaje pokazani Suomy – šta reči za jaknu vrlo visoke kvalitete izrade koja nije išla na uštrb dizajnu – u njoj bi se najradije vidio jer s njom mi ne bi bilo čudno otiči ni u kino a bome ni u neko ne previše otmjeno kazalište. I siguran sam da tamo ne bi gledali čudnovatog debelog ”bikera” nego vrlo sofisticiranog i estetici vrlo privrženog čovjeka koji ne voli robovati normama ali mora dobro izgledati. Nikako ne smijemo zaboraviti jedan novi moment u sigurnosnim jaknama koji se u zadnjih nekoliko godina pokazao kao dobar dodatak u zaštiti motorista. To su tzv ”hit-air” jakne koje svojim napuhavanjem prilično dobro štite u slučajevima sudara tj naletima na prepreke ili sudarima s vozilima. U sebi sadrže ugrađene dijelove koji napuhavanjem stvaraju prepreku do lomljivih dijelova nešeg tijela i uvelike smanjuju lomove i/ili jos gore posljedice. Cijena je trenutno problem koji sprječava primjenu tog nadasve korisnog dodatka u većem broju.
 

Do sada smo se uglavnom zabavljali s odjećom za tzv sportske motoriste a zanemarili smo malu ali ništa manje vrijednu skupinu turera ili onih koji vole motore manje sportskih karakteristika ali s puno avanturističkog duha. Da li su to hard enduro motori , tureri ili eventualno custom motocikli uopće nije važno – njihove jakne su uglavnom istih karakteristika kao i ostele ali su da tako kažemo drugačijih dimenzija. Puno su duže pa obavezno pokrivaju leđa i stražnjicu i uglavnom su komotnijeg kroja potpomognuti s mnoštvom đepova u koje si vozači željni avanture uvijek natrpaju ono nešto što im baš treba i bez toga ne mogu. Ista ljubav prema vožnji na otvorenom i to na dva (uglavnom) kotača ali drugačija filozofija – ovdje je sve lagano i polako. Marke koje se ovdje nude su uglavnom iste kao i za svu ostalu obuću i odjeću. Najvažnije je da se svaka stvar proba jer nisu svi krojevi isti kao što nisu ni sve osobe iste – neko ima višak oko struka a neko duže ili kraće ruke.
 

Gore spomenute jakne su uglavnom zadnja riječ tehnike u području moto jakni ali one ipak izgledaju prilično ”službeno” i kako se kaže motoristički. Da se može voziti sigurno na motoru i pri tome moderno izgledati a ne biti uniformiran pobrinuli su se talijanski dizajneri. Spojili su kvalitet, sigurnost sa svojim nadaleko i naširoko poznatim smislom za dizajn i sada se na tržištu nalaze nekoliko proizvođača koje jako paze i na taj vid djelovanja – lijepo a sigurno. OJ Atmosfere Metropolitane i Moto One su po osobnom mišljenju otišli najdalje. Naravno dolaze iz Italije i u njima se ni oni najtvrđi zagovornici NE nošenja propisne odjeće na motoru neće osječati zapostavljeno i manje moderno. Nabolji materijali za izgled – najbolji materijali za sigurnost. U svemu tome ukomponirali su i svu moguću zaštitu koja postoji – zaštita leđa, bubrega, ramena i ruku.
Čak ni rukavice ne izgledaju grubo i nemaštovito…
 

Alan Zrinščak

Share

Povezane novosti

Alpinestars oprema

Alpinestars oprema

siječanj 06, 2015
Shoei GT-Air

Shoei GT-Air

studeni 18, 2014
Scorpion kacige

Scorpion kacige

kolovoz 10, 2014
Held Travel Champ kaciga

Held Travel Champ kaciga

ožujak 24, 2014
Nolan N44 Crossover

Nolan N44 Crossover

siječanj 28, 2014
Nolan novosti za 2013

Nolan novosti za 2013

svibanj 15, 2013
AGV SoleLuna

AGV SoleLuna

travanj 04, 2013
Nolan X-802 ponovno na vrhu

Nolan X-802 ponovno na vrhu

listopad 29, 2012

About Author