Michelin Bib Mousse

2a

Bib Mousse ili kako ga danas većina skraćeno zove mousse (mus), originalni je Michelinov proizvod prvi puta službeno predstavljen 1984. godine a naziv je dobio po Bibendumu, poznatoj Michelinovoj maskoti. Mousse je zamišljen kao zamjena za unutarnju gumu, koja se ne može probušiti odnosno konkretnije, to je tvrda pjena formirana u obliku gume sastavljena od  malih komora butila punjenih nitrogenom dok je vanjska površina glatka radi boljeg klizanja unutar vanjske gume. Mousse, ovisno o proizvođaču, može biti formiran u jednom komadu poput našeg testnog seta, odnosno podijeljen u segmente koji se ubacuju u gumu. Namjenjen je isključivo off road upotrebi i u zadnje vrijeme postaje sve češća alternativa poroznim i ponekad previše delikatnim zračnicama. Zahvaljujuči zastupniku Michelin guma, tvrtki “Auto Antonio” iz Splita, dobili smo na probu set Michelinovih mousse-eva koji smo montirali na redakcijski novi Husaberg FE 501.

U početku, mousse se ogalvnom koristio na MX i Enduro natjecanjima, što zbog relativno slabe dostupnosti, što zbog posebne smjese koja je zahtjevala drugačiji način vožnje i podešavanja ovjesa motocikla. Bio je to dio kompromisa na koji većina vozača nije bila spremna te su se odlučili za “lakši” put s klasičnim zračnicama. Međutim, s vremenom je i mousse postao sve rašireniji te je kao takav utjecao na potrebu da se i razvojno unaprijedi. Pogotovo je to došlo do izražaja kod same težine koja je bila ograničavajući faktor u smislu da se upotrebom mousse-a povećavala težina a time i sile koje su utjecale na ponašanje motocikla, osobito prednjeg kraja. Činjenica je da se motocikl ponaša nešto drukčije ali smo za upravo za ovaj tekst usporedili težine i dobili zanimljive rezultate:

– prednji kotač:  originalna zračnica 0,45 kg; heavy duty 4,5 mm zračnica 1,4 kg; mousse 0,9 kg

– stražnji kotač: originalna zračnica 0,55 kg; heavy duty 4,5 mm zračnica 1,9 kg; mousse 1,2 kg

U odnosu na originalne zračnice vidljivo je da je mousse teži ali iz iskustva znamo da se originalna zračnica ne može pohvaliti robusnošću i čvrstoćom potrebnom za konfiguraciju terena koji prevladavaju na ovim prostorima tako da je zamjena za heavy duty odnosno extra heavy duty gotovo obavezna. U tom slučaju omjer težine se mjenja, kao i osjećaj u vožnji. Jasno je da veća masa kotača utječe na upravljivost motocikla no to nije jedina razlika između moussea i zračnice. S obzirom da se ovdje većina, barem iz našeg iskustva, vozi na pritisku od cca 0,5-0,7 bara u stražnjoj te 0,7 do 0.9 bara u prednjoj gumi, najavljeni osjećaj valjanja u zavojima na tvrdoj podlozi nije nam nepoznat međutim nakon montaže mousse-a djelovalo je da su gume puno tvrđe i da će na mokroj i skliskoj podlozi, kakva nas je čekala, biti dosta problema. Tvrdoća mousse-a ovisi o nekoliko faktora, poput sastava, te omjeru prema dimenzijama gume, no okvirno se uzima da pritisak prevedeno u bare, varira oko 0,9. Odnosi se to na novi mousse jer s vremenom i upotrebom i on gubi tvrdoću. Postoje načini kako se mousse može odmah omekšati no kako se radi o izvedbi u domeni kućne radinosti, ostavit ćemo to za neku drugu priliku. :) Nakon početnog opreza, pogotovo na makadamu, počeli smo se igrati s gasom i nakon desetak minuta vožnje sve je sjelo na svoje mjesto. Na trenutke bi se motocikl ponašao nešto drugačije od očekivanog, recimo pri naglim promjenama smjera i “rušenju” motocikla, no sve su to bile minorne razlike u odnosu na zračnicu. Možemo jedino izdvojiti kako je pri spuštanjima na strmijim bočnim kosinama prednja guma zadržavala oblik i nije se u potpunosti prilagodila podlozi. Pripisali smo to potpuno novom mousse-u i istim takvim gumama. Ako je to dio kompromisa, onda je na drugoj strani pravo veselje kad se približavate kamenju koje viri na stazi i umjesto uobičajenog zaobilaženja, ovaj put smo se namjerno zaletavali u iste bez bojazni da ćemo dvadesetak metara dalje prstima odvojiti puknuti ventil. Tu svrha mousse-a dolazi do izražaja, udaranje po gasu bez straha da bi se guma mogla probušiti te sva koncentracija može biti usmjerena samo na vožnju. Nećemo napisati da je ponašanje guma s mousse-om bolje od zračnica, ostavljamo to individualnoj prosudbi, ali njegova namjena je u potpunosti zadovoljena jer su vozne karakteristike izuzetno slične konvencionalnim gumama punjenim zrakom dok je benefit u vidu izostanka straha od kraja vožnje zbog probušene gume neosporan. Da ne govorimo o ruksaku s pumpom i teškim nezgrapnim alatom za promjenu gume, koji u ovoj situaciji postaje suvišan.  Spomenimo još da preporučljiva maksimalna brzina s montiranim mousse-om iznosi 130 kmh.

Jedno od bitnijih pitanja da li koristiti mousse, vezano je uz financije. Cijena jednog mousse-a, koji uključuje i posebnu Michelinovu pastu za mazanje prilikom montaže, iznosi 1.066 kn dok je cijena seta kvalitetnih heavy duty zračnica oko 350 kn. Danas je vrlo teško naći natjecatelje i aktivnije amatere bez mousse-a kao sastavnog dijela opreme. Prvima probušena guma prvima znači završetak utrke i gubitak bodova, drugima upropaštenu vikend vožnju. Većina nas je bila barem u jednoj od ovih situacija i znamo da je to trenutak kada razlika u cijeni gubi smisao. Isto tako, logično je da se pri razgovoru o cijeni nameće i pitanje trajnosti. Tvornička preporuka je da se mousse koristi okvirno oko šest mjeseci od prvog dana upotrebe no to podrazumijeva česte, gotovo svakodnevne treninge. S  druge strane, komentari su oprečni odnosno prema nekima, mousse ne traje dugo jer se zagrijava brže od klasične gume i s vremenom se troši i smanjuje, dok prema drugima uz pravilno održavanje može trajati duže od zračnica. Naime, pravilno održavanje podrazumijeva čišćenje i ponovno mazanje svakih 10-15 radnih sati. U slučaju klasičnih zračnica to ne bi bio problem ali montaža mousse-a zahtjeva malo više vremena i pažnje. Barem dok ne ulovite “grif”. Naš partner po pitanju montaže guma je tvrtka Auto Šurina iz Zagreba čiji su djelatnici odlično odradili posao. Točno je da je montaža nešto kompliciranija ali rekli bi da je ključ u podmazivanju, osim što mousse mora biti jako dobro namazan posebnom Michelinovom mašću, ne štedite ni običnu mast kako bi namazali gumu, posebno vanjski rub ali i samu unutrašnjost.

S obzirom na to da smo tek krenuli s upotrebom mousse-a, još uvijek ne možemo dati svoj konačni sud ali koristiti ćemo ga u skladu s predloženim održavanjem pa ćemo naknadno objaviti i rezultate. Manjak kvalitetnih informacija i priče oko komplicirane montaže dugo su odgađali odluku da se i sami upoznamo sa mousse-om i njegovim prednostima i manama. Šteta što nismo probali i ranije jer ono što smo do sada vidjeli, više je nego pozitivno.. Za sve dodatne informacije vezane za cijenu, raspoloživost i rokove isporuke možete se obratiti tvrtki kupigume.hr

 

Nakon otvaranja paketa slijedilo je prvo fotografiranje…

1

2

 

 

… da bi nakon toga dečki iz Auto Šurine krenuli na posao.

3a

4

5

 

Sve je teklo glatko do ovog trenutka, kad je trebalo vratiti gumu sa mousse-om na kotač.

6

 

Srećom, u iskusnim rukama i to je prošlo relativno glatko i brzo, kotači su vraćeni na motor i sve je bilo spremno za akciju.

7

8a

 

Nakon prvih pola sata vožnje, prolaska kroz  jače ljepljivo blato, gasiranja na makadamu i penjanja na dugi kliski brijeg, slijedila je provjera situacije s gumama i razmjena prvih dojmova.

10a

 

U drugom dijelu vožnje već se počelo s izvođenjem akrobacija jer guma grize odlično, grip je za svaku pohvalu, toliko da se Husaberg  i na mjestu diže na zadnji kotač. :) Iako se ne vidi na slici, cijeli motor je bio oslonjen na stražnju vilicu tako da plastike nisu pretrpile nikakvu štetu. :)11

 

Nakon cjelodnovne vožnje prvo je uslijedilo grubo pranje u sljemenskom potoku…

12

 

… a kasnije i detaljno kako bi Husaberg bio spreman za slijedeću epizodu.

13

Prethodni članakSubaru WRX vs Yamaha MT-09
Sljedeći članakPirelli i WSBK nastavljaju suradnju do 2018.