Predstavljanja — 03 studenoga 2009 -

Žiiiiiivjeti na motociklu sa mlaznim motorom…

Predstavite si da imate jednu odličnu plinsku mlaznu turbinu skinutu sa jednog helikoptera, koja ima samo jedan manjak; dostigla je maksimalnu brojku svojih zakonom dozvoljenih sati letenja! Znači, sa istom više ne smijete letjeti, no ista i dalje izvrsno radi, pa se pitate – što napraviti sa njom?

Daaaaa, da, da… toplo, toplo… vruće!… postavite dva kotača ispod nje, i ravno na cestu!!

Nije to baš tako jednostavno, kažete? Nema problema, ima tko će misliti za vas i rješavati vrlo kompleksne probleme koji se pritom javljaju. Taj netko odaziva se na ime „Marine Turbine Technologies“… i – treba li to uopće spominjati – tipična je američka tvrtka sa tipično američkim svjetonazorom o neograničenim mogućnostima…

Na ideju gradnje takvog motocikla došao je stanoviti Ted McIntyre iz gore navedene tvrtke kada je vidio jedan pick-up sa ugrađenim mlaznim motorom, kao i polovicu gradske luke prepunu brzih trkaćih čamaca pogonjenih sa mlaznim turbinskim motorima. Iako su u međuvremenu sagrađeni i mnogobrojni drag-motocikli na mlazni pogon, MTTs Y2K Superbike je ipak različit od svih njih; on je, naime, legalan i atestiran za normalno učešće u cestovnom prometu, te se može kupiti u slobodnoj prodaji. Naravno, slobodno će vam ga prodati ukoliko imate za tu namjenu sitnicu od 185.000 US-Dolara, da budem precizniji…
 

Da vidite što je smješteno unutar okvira…

 

Imati više novca od mozga
Za sve one koji vrhunski zarađuju, i imaju mogućnosti voziti se maltene sami u svojoj voznoj traci, postavlja se i pitanje; zašto jedan Y2K, a ne, na primjer, jedan Ducati za užitak na kraju tjedna? Odgovor se zove – zbog ekskluzivnosti i zbog brutalnih brzina koje se postižu!
 
Ekskluzivnost je zajamčena već i činjenicom da je bilo više ljudi u svemiru od onih koji su imali prilike voziti ovaj motocikl u svakodnevnom prometu (što ne govori da je prodano malo Y2K, već je puno previše ljudi bilo u svemiru!!), dok se za brzinu dobiva pisana garancija kojom se jamči preko 400 km/h, iliti kako to Ameri zovu – „250-Mph-Money-Back-Warranty“. To znači da ako ta stvarčica ne ide preko 400 km/h, oni vraćaju novac bez pogovora. Do sada, kako navode, još nije bilo povrata.
 
Prijenosi u mjenjačkoj kutiji i snaga samog agregata proračunati su za postizanje brzina od 260 milja na sat, iliti cca 420 km/h. U tim sferama razmišljanja, Ducati je jedna stojeća skulptura – naravno, dok se ne dođe do prvog ozbiljnijeg zavoja! Ovaj motocikl je predviđen za vožnju po mnogobrojnim američkim prostranstvima koje presijecaju gotovo pod konac ravne prometnice, no nailaskom na zavoje stvar se komplicira. Njegov dragsterski međuosovinski razmak od 1727 milimetara zahtijeva vozačko umijeće, jer oboriti tog vraga u zavoju baš i nije tako lako, pogotovo ako se imalo krećete brzinama za koje je on napravljen! Njegova turbina stvara strahovit moment, no vrlo nisko težište na tom velikom međuosovinskom razmaku najbolje je opisao jedan od vozača – „možeš spaliti zadnju gumu u trenu, no dići ga na zadnji kotač baš i ne bi išlo…“. 
 

Boje se mogu birati…

 

Unatoč velikim uzdužnim proporcijama, Y2K i nije toliko težak; bez goriva teži mršavih 227 kilograma na vagi. To je zasluga, sa jedne strane, elemenata okvira i podvozja, koji su složeni od aluminijskih kutijastih profila, a sa druge strane svoj doprinos maloj ukupnoj masi daje i sama pogonska turbina, čineći motor sa 60 kilograma težine i 320 KS neusporedivim sa konkurencijom iz svijeta klasičnih motocikala. Naravno, ne treba prešutjeti ni to da cijeli Y2K stoji na naplatcima od ugljičnih vlakana, a kako bi se maksimalno reducirale ogromne neovješene mase koje se generiraju pri visokim brzinama koje Y2K postiže…
 

Dizajneri se nisu pretrgli, ali vjetar zato – JE!

Vrti se kao – turbina!

Pa da se malo pozabavimo i time kako ta stvarčica uopće radi! Svima koji poznaju kako se pale, zvuče i razvijaju mlazni motori zrakoplova i helikoptera, zvuk i specifičnosti rada Y2K su vrlo bliski. Kada se starta motor, treba ga se pustiti da on postigne svoj minimalni  radni broj okretaja (to je otprilike jednako postizanju radne temperature kod klasičnih motocikala, koja je kod Y2K skoro nebitan faktor), a to je na otprilike 26.000 okretaja u minuti… kretanje sa mjesta pri tom broju okretaja ide lagano, i dok se brzina turbine još uvijek zahuktava, možete okrenuti ručicu gasa do kraja – nećete umrijeti, ništa se spektakularnog neće desiti! Neće biti strašnih ubrzanja, ni pritisaka povezanih sa time, jer turbina sporo nabire okretaje…

Poznavatelji tvrde da se ispod 40.000 okretaja turbine „ni ne isplati kretati na semaforu“, pa ručicom gasa uvijek održavaju potreban broj okretaqja za odgovarajući efekt..! Plinska turbina, naime, razvija okretni moment eksponencijalno broju okretaja… Drugim riječima, onaj tko sa Y2K želi na semaforu „oprati“ neku nadobudnu 125-icu, treba održavati stanje određenog broja okretaja, koji pak rezultiraju zvučnim dojmom „otvaranja pakla na Zemlji“. Tako u području od 52.000 do cca 60.000 okretaja glavnog vratila turbine N1 imamo na njegovom izlazu, tj. na vratilu oznake N2, na raspoložbi brutalnih 576,3 Nm okretnog momenta, dok jedan autralski moto-časopis navodi okretni moment od 588 Nm pri okruglih 54.000 okretaja N1 vratila… takav moment slama bilo kakav otpor zraka bez i najmanjeg problema, a slabu točku cijele priče predstavlja vozač, kojem struja zraka želi odvaliti koljena od tijela. Slaba točka samog početka Y2K je bilo i kvačilo, koje nije moglo prenijeti snagu na podlogu bez jedne nirvane buke, dima i apsolutnog adrenalina, no nova generacija kvačila za Y2K prenosi ogroman upotrebljivi okretni moment tako mekano da imate osjećaj vožnje najnormalnijeg motocikla! Prodajna inačica ima najbolju voznost sredinom druge brzine… a buka je ostala.
 

Pogonski agregat

 

Slijedeći argumenti za smještanje ove sotonske sprave iza vrata svoje garaže su Zvuk i Dim, oboje najmjerno pisano velikim slovom, jer u predstavi koju Y2K izvodi oni predstavljaju kulisu koja slama i najtvrdokornije. Nerijetko čujemo kako se pojedinci hvale kako njihov četvero- ili šesterocilindraš zvuči kao da je turbina, no ovdje i je –  činjenično! – riječ o turbini, čijem zvuku nadzvučnog lovca ne može parirati ni najnabrijaniji Wankel… „Kada stanem na semaforu, ljudi uglavnom počnu sa pogledima u nebo, jer imaju dojam da će sada na njih sletjeti nekakav helikopter ili Harrier!“ – opisuje svoje dojmove vozač Mark Brooks. Kako to pobliže izgleda, pogledajte tu…
 


 

Zvuk, Dim i Alkohol

Unatoč vrlo čistom ispuhu, iza Y2K smrdi na ispuh mlaznog motora zrakoplova, a isti se širi iz dva ispušna kanala u koje bi čovjek mogao prikopčati i Dackel. MTT ima isplanirana dva sekundarna ispuha, kako bi se umanjila opasnost za okolinu od užarenih ispušnih plinova, jer je – od njihove temperature od preko 700 stupnjeva – uvijek vidljiv i „rep“ uskovitlanog vrućeg zraka. Popularni američki voditelj i obožavatelj svega ekstremnog i luksuznog iz auto-moto svijeta, Jay Leno, i sam vlasnik jednog Y2K, mora ubuduće paziti kada stoji na semaforu, jer je zadnji puta pretvorio u modernu skulpturu plastični odbojnik automobila jednog znatiželjnog vozača u redu iza sebe koji mu se previše približio. To znači samo jedno – poželjno je izbjegavanje vožnje gradom uopće, jer tom motociklu, zbog puno raznoraznih praktičnih razloga, zaustavljanja i stajanja na mjestu nisu uopće dobrodošla situacija. Jedan od najjačih razloga za to je što turbina tog motocikla tako jako „diše“ da bi vam se mogao dogoditi brzi gubitak potrebne količine kisika u vašoj okolini kada bi stajali dugo na mjestu, jer su razmjeri potrošnje kisika vrlo veliki kod mlaznih motora. Ako već govorimo o potrošnji kisika, spomenimo i potrošnju goriva, jer ono je važniji parametar obzirom da isto – košta… Ukratko, tank zaprema 34 litre, koje su pak jedva dovoljne za sat vremena vožnje ovim monstrumom, obzirom da isti već i u praznom hodu iskazuje veliku žeđ. Tako je poželjno i detaljno planiranje itinerera vožnje… Inače, sam agregat i nije previše izbirljiv; uz – normalno – kerozin (koji je još slabiji derivat od lož-ulja i diesel-goriva), turbina Y2K rado će progutati i normalan (Bio)Diesel, kao i visokopostotni alkohol – naravno, ukoliko su ista goriva dostupna. No ne možete reći da nemate izbor! U Hrvatskoj, gdje je cijena naftnih derivata „prava sitnica“, Y2K je stvarno dobra investicija… ako zaboravimo na činjenicu da onima, koji imaju novca da ga kupe, cijena goriva i ne predstavlja neku stavku u životu!

Y2K je, normalno, potpuno svejedno da li se uspinje ili spušta, i kada se treba zaustaviti, dolazimo i do jednog operativnog segmenta u kojemu je Y2K identičan običnom motociklu, samo na drugačijem mjestu, a to je kočnica; Y2K ima, naime, disk-kočnicu na vratilu turbine za usporavanje broja okretaja iste… inače, cestovno kočenje se primarno vrši putem vrlo učinkovitog kočenja motorom, kojemu pak kumuje ona navedena disk-kočnica… Umjesto osvrtnih zrcala, iliti popularnije rečeno „retrovizora“, postoji jedna kamera ugrađena u rep motocikla, čija snimka se prikazuje na LCD-ekranu u cockpitu. Za eventualnu kontrolu brzine od strane policije, tu je ugrađen radar-alarm, te scrambler laserskih zraka.

Sigurno je sigurno; kome je sve ovo premalo, naravno da se može osloniti na onu staru provjerenu da se uvijek može „brže, jače i bolje“. On se može obratiti proizvođaču, a MTT će mu pomoći sa ugradnjom slijedećeg stupnja ludila, koji turbinu podiže za 100 KS, na lijepih 420 užarenih konjića. Mada nisam siguran da bi me lijepo gledali i ovako, kada bih se uvezao u halu neke Stanice za tehnički pregled, a svi bi bili u panici da se možda na njihovu stanicu ne ruši mlazni zrakoplov, dok bi se njihovi prozori pretvarali u prah i pepeo… a sumnjam da bih i ja bio puno dalje…

Pogled iz Hrvatske

Stvarno ne treba biti veliki „bistrić“ kako bi se zaključilo da je Y2K kao rođen za prekrasne novoizgrađene hrvatske autoceste. Plinske turbine i jesu izgrađene za takve prometnice i načine iskorištavanja, gdje je beskonačno vrte u suludo visokim okretajima, a i snaga, te vozna geometrija Y2K, nisu baš podesne za vožnju po lokalnim cestama.

Iako velika većina motociklista baš gušta u zavojima i starim cestama koje su smještene nedaleko novih autocesta, počesto i vrlo paralelno sa njima, ovaj tip i aspekt iskorištavanja, tj. vožnje motocikla je predviđen za onu manjinu koja voli autoceste, njihovu širinu, neimanje kratkih i oštrih zavoja, te komfor koje iste pružaju. Naravno, brzine za koje je građen i osmišljen Y2K daleko su iznad bilo kojih dopuštenih granica u bilo kojoj zemlji, tako da sumnjam da bi se igdje u Hrvatskoj moglo provjeriti niste li prevareni u pisanoj garanciji koja spominje, da podsjetim, preko 400 km/ brzine…
 

Share

Povezane novosti

MV Agusta Brutale 2013

MV Agusta Brutale 2013

listopad 17, 2012
Honda Dakar Rally

Honda Dakar Rally

listopad 09, 2012
BMW HP4

BMW HP4

kolovoz 02, 2012
Brammo Empulse

Brammo Empulse

svibanj 14, 2012
Ossa TR280i

Ossa TR280i

studeni 24, 2010
EICMA: Hondini noviteti

EICMA: Hondini noviteti

studeni 12, 2010
EICMA: Piaggio MP3 Yourban

About Author

admin