Svjetski motosport — 18 lipnja 2008 -

 

Tog kobnog 20. svibnja 1973. u Monzi, četvrtoj utrci svjetskog Grand Prix prvenstva, vožena je utrka u klasi 350 ccm, neposredno prije klase 250 ccm. Benelli Waltera Ville, a vjerojatno i drugih motora, lagano je puštao ulje. Čak i kada je Villa stao u boksu, rečeno mu je neka nastavi utrku i završi ju.
 

John Dodds tog je kobnog dana vozio obje klase; i 350 ccm i 250 ccm. "Ulje je bilo prosuto po cijeloj pisti, točno po idealnoj putanji. Zbog toga smo svi vozili vanjskom putanjom. Villa se vozio s nogama na podu, a motor mu se preko oba kotača klizao po zavojima. Nakon utrke 350 ccm probao sam razgovarati s odgovornima o razlivenom ulju. Ali bez efekta, nitko me nije htio slušati. Na kraju su zvali policiju i izbacili me iz ureda. Riječ o ulju se proširila među vozačima."
 

I dok bi se u današnje vrijeme utrka odgodila dok se ulje ne počisti, prije tih 35 godina, na taj kobni dan, klasa 250 ccm startala je po rasporedu, bez odgode. Svi vozači su se poravnali na startnoj rešetci i krenuli u utrku, u prvi zavoj "Curva Grande", jedan od najbržih na pisti, a ujedno i najuži, koji je tada bio ograđen čeličnom ogradom, koja je bila dosta blizu ruba piste.
 

Utrku je poveo slavni Renzo Pasolini, kojem je tada bilo 35 godina, te mu je ovo bila možda posljednja šansa da postane prvak svijeta. Pasolini je naletio na ulje i izgubio kontrolu nad motorom (iako po nekim tvrdnjama saznajemo da mu je motor blokirao) i pao. Trinaest vozača nije imalo kamo nego na Pasolinia i njegov motor. Pasolinijev motor, odbivši se od čeličnog branika, pogodio je Jarna Saarinena.
 

Renzo Pasolini i Jarno Saarinen, prvak svijeta u klasi 250 1972. godine, poginuli su, dok su brojni drugi vozači ozbiljno ozlijeđeni.
 

Jarno Saarinen, Finac sa leptir nožem i osebujnom osobnošću

 

Utrke su opasan posao, a samo jedan trenutak može zauvijek promijeniti lice sporta i živote onih koji ga vole i žive za njega i od njega. Upravo zbog toga rad na sigurnosti staza i zaštitne opreme nikada nesmije prestati.
 

No svijet se tog 20. svibnja promijenio. Sport je izgubio dvije velike ličnosti. Bez puno grižnje savjesti moglo bi se reći kako je Jarno Saarinen bio Valentino Rossi svog 70-ih, kada je na sićušnoj Yamahi pobjeđivao motore od 750 ccm koji su rigali vatru i bili tada najbrže stvari na planeti. Jarno je bio cool ličnosti, pravi Finac sa leptir-nožem kojeg je uvijek nosio. Takva osobnost nije viđena u internacionalnom motosportu od tog doba.
 

Jarno je postao i kultna internet figura, sa obožavateljima koji još nisu bili niti rođeni u doba pogibije koji su odani njegovom liku i djelu.
 

Pasolini je bio veoma popularna ličnost, sa zadnjom šansom da bude prvak svijeta te godine. Sa ahilovom petom za trkače, slabim vidom, "Paso" je bio oličenje hrabrosti za talijane, čovjek koji je vozio utrke jer je volio voziti. Ducati/Cagiva mu je posvetio i motocikl u 80-ima; Ducati Paso.
 

Renzo Pasolini: "Hrabar čovjek je onaj koji
se boji nešto učiniti, ali to ipak učini"

 

Na YouTube-u se pojavio i jedan filimić iz talijanske emisije "Sfide", sa programa Rai Tre. Sadrži trenutke koji stišću želudac i nisu baš lijepi za vidjeti, pogotovo nevjerica kolega vozača.
 


 

35 godina kasnije, još uvijek se sjećamo tog tragičnog dana, s nadom da se više nikada neće ponoviti.
 

Share

Povezane novosti

MotoGP – Aragon 2017

MotoGP – Aragon 2017

rujan 24, 2017
WSBK – Portimao 2017

WSBK – Portimao 2017

rujan 16, 2017
MotoGP – Misano 2017

MotoGP – Misano 2017

rujan 10, 2017
WSBK – Lausitzring 2017

WSBK – Lausitzring 2017

kolovoz 19, 2017
MotoGP – Austria 2017

MotoGP – Austria 2017

kolovoz 13, 2017
MotoGP – Brno 2017

MotoGP – Brno 2017

kolovoz 06, 2017
MotoGP – Assen

MotoGP – Assen

lipanj 25, 2017

About Author