Savjeti i škola vožnje — 27 siječnja 2005 -
Grupa, negdje na putu.

 

Krenimo sa organiziranjem zajedničke vožnje. Da bi vožnja protekla bez nesuglasica i da bi se svi u grupi pohvatali, potrebno je postaviti nekakva pravila. Jasno nam je da svako pravilo malo steže onu slobodu koju bikeri imaju kad su na dva kotača, ali možda bolje malo pripazit na neke stvari nego skupljat dijelove po cesti. 
 

1. Mjesto i vrijeme okupljanja.
Mjesto okupljanja nije problem odrediti, ali vrijeme poneki zeznu. Iz prakse znamo da je najbolje odrediti termin sastajanja i termin polaska. Termin sastajanja najbolje planirajte u nekom poznatom kafiću. Ljudima se dade 30 minuta da se skupe i da popiju kavu u miru. Nakon pola sata, slijedi polazak. Na nekim našim putovanjima, pojedinci su znali pričekati na naplatnim kučicama. Nije problem, samo neka tamo u određeno vrijeme budu spremni za polazak.

2. Budite kompletno spremni za vožnju.
Pod tim kompletni, prvenstveno mislimo, imajte pune spremnike goriva. Nema goreg nego kad se krene, da pojedinci moraju zastat na tankanju. Stvarno nepotrebno i ne previše fer prema ostalim koji su spremni. Mislimo da ovdje ne trebamo pisati o tome da dan prije polaska malo prekontrolirate motocikl. Pogotovo ako se radi o višednevnom izletu ili putovanju. Zbog nekih sitnica mogla bi cijela skupina zastat, a sve možete riješiti preventivno.

3. Još jedan detalj.
Da bi se neke stvari ubrzale, pripremite sitan novac u pristupačnim džepovima kako vam se ne bi desilo da na naplatnim morate silaziti sa motora, skidat ruksak i tražiti novce. Stvarno nema smisla. 
 

Budite spremni i krenite zajedno.

4. Dogovori pred polazak.
Kad se skupi cijela skupina, obavezno se dogovorite točno kojom rutom se ide, koje su stanke i gdje se tanka. Također nije loše odrediti kojim će se tempom voziti. U skupini zna biti bržih vozača sa bržim motorima i onih sporijih sa sporijim. U koliko se nekim pojedincima ne da voziti ritmom kojeg odredi vođa puta, najbolje da se izdvoje i da pričekaju na nekoj od dogovorenih stajališta. U koliko odluče ne čekat, trebali bi poslat SMS poruku vođi puta kako bi ovaj znao da ne mora razmišljati o njima i kako bi znao gdje će na kraju sačekat. Ne rijetko to zna biti i krajnja destinacija. Ono što je bitno, to je da se dogovore neke točke gdje se čeka ili krajnja točka gdje se dolazi. Prije svakog puta predlažemo da se odredi vođa puta. To bi u pravilu uvijek trebao biti iskusan vozač koji zna držat ritam i koji zna u retrovizoru vidjet kad treba smirit ritam, a kad ga treba pojačat. Pod držanjem ritma mislimo na vožnju sa gasom i abgasom bez pretjeranih ubrzanja i kočenja. Na taj način će oni možda i malo sporiji nakon svakog zavoja moći malo stisnut jače gas i nadoknadit grupu. 
 
 
Sad kad ste sve fino isplanirali, kad ste odredili kojim putem se ide i kad ste odredili gdje su stanke, možemo krenuti na put i malo se pozabavit sa sigurnom vožnjom. 
 

Jedno od najvažnijih pravila je držanje razmaka. Tako stignete reagirati.

 

1. Kod vožnje u grupi, pazite na razmak. Pokušajte držati vozača ispred sebe na dovoljnoj udaljenosti da bez obzira na nagli pokret koji taj vozač izvede, uvijek imate vremena odreagirati. U koliko svi vozači u skupini paze na pravila sigurne vožnje u grupi, onaj vozač ispred ima puno manje posla sa praćenjem situacije. Prvenstveno zato što ako ima povjerenja u onoga iza, ne mora o njemu misliti. Ako se taj vozač iza stalno vrti negdje oko zadnjeg kotača, nema teorije da skidate pogled sa retrovizora i time smanjite opreznost prema onome što se dešava ispred. Mladi vozači nerijetko znaju biti u panici ili možda i gore, jako uzbuđeni. Sve to ih dovodi do hiperaktivnog promatranja situacije, a u biti ono najvažnije ne vide i ne rade. Trebaju misliti na svoju vožnju, a ne na vožnju svih ostalih u grupi.

2. Pretjecanje je jako bitno. Najvažnije je da pretjecanja nema. Takve situacije uvijek dovedu do neželjenih posljedica. Odaberite gdje ćete se voziti u skupini i tu poziciju pokušajte zadržati do kraja. U koliko vam nečija vožnja ne paše, preteći ga probajte na slijedeći način. Približite vozaču ispred sebe i trubom mu signalizirajte. Na taj način će taj vozač obratiti pozornost na vas. Kad i prolazite kraj vozača ispred, pokušajte to napraviti u preticajnom traku bez obzira na to što možda i ima mjesta u voznom traku. Vozač mora imati kompletan vozni trak na raspolaganju kako bi mogao izbjegavat bilo kakve situacije. Kada nakon prvog putovanja ili  izleta vidite za koga vam paše voziti, to mjesto najbolje da zadržite i za ubuduće. Na taj način kad grupa postane iskusna, neće  biti prelaženja. Novi članovi grupe bi se trebali posebno upoznat sa cijelom situacijom i trebalo bi im dati par-sto kilometara da nađu gdje im paše.
 

Cik-cak vožnja da i ako ste iza, vidite sve ispred.

 

3. Cik-cak vožnja. Takav način vožnje se najviše prakticira na autoputu. U prijevodu to znači da prvi vozač vozi na lijevoj (vanjskoj) strani prometnog traka. Drugi na desnoj (unutarjnjoj), treći na lijevoj itd. Na taj način i ako se skupina vozi na manjem prostoru sa manjim međusobnim razmakom, ipak ostavljate sebi i drugima mogućnost da i u koliko neko brzopleto reagira, imate dovoljno mjesta za manevriranje. 
 

I kroz grad i na otvorenoj cesti prakticirajte cik-cak vožnju.

 

Cik-cak vožnja će vam ujedno i omogućiti bolju preglednost situacije ispred vas. Nije preporučljivo gledati fokusirano samo u vozačevo štop-svjetlo. Puno prije ćete reagirati ako vidite što se dešava ispred. Osim na autoputu, cik-cak vožnja je preporučena i na svim ostalim lokalnim cestama.

4. Obavještavanje vozača ispred. Pošto onaj koji je na vrhu kolone, taj najbolje i prvi vidi bilo kakvu zapreku. Savjetujemo da taj vođa puta kada se nađe u takvoj situaciji, odmah digne podigne jednu ruku i time upozori sve one iza. Na tu reakciju, svi bi odmah trebali pustiti gas i pripremit se na bilo kakvu situaciju.

5. Svjetlosna signalizacija. Makar naravno savjetujemo upotrebu žmigavaca i kad se vozite sami, u skupini bi vam to trebalo biti pod obavezno. Vožnja pod svjetlima bi također trebala biti obavezna kao i to da ona duga svjetla ostavite ugašena. U skupini vam nije potrebno da vas vozač ispred toliko dobro vidi. Ako se pridržavate pravila, sigurno će taj vozač znati gdje ste. Jedini vozač koji bi i po danu mogao imati duga svjetla upaljena, to je onaj koji vodi kolonu, makar u koliko je putna brzina primjerena i kontinuirana, nema razloga za time.

Vožnja preblizu motora ispred.

6. Pretjecanje drugih vozila i ulazak grupe u kolonu vozila. Tu bi mogli pisati jako puno jer i sami imamo loših iskustva sa time. Čak je jedno takvo loše iskustvo dovelo do pada. Kada vozač ispred odluči preteći neko vozilo, nemojte odmah dati gas i krenuti za njime. Pustite da odradi prelaženje do kraja. Krenite tek kad vidite da je između vozila koje je prešao i vozila na koje je opet naišao, ostavio dovoljno mjesta. Dajte mu mogućnost manevriranja. U praksi se pokazalo najboljim da ostavite uvijek jedno vozilo između vas i onoga ispred. U koliko se tako postavite, nemojte opet niti krenuti čim taj vozač počne preticati slijedeći auto. Može se desiti da krenete, a da se vozač ispred predomisli i vrati na mjesto koje ste si vi zamislili za sebe. Može se svašta desiti. Još ako se treći vozač postavi isto, naći čete se u vrlo nezgodnoj situaciji. Ponekad se vozač ispred, da bi vam napravio mjesta, pomakne malo desno unutra između vozila. Upravo si na taj način oduzme prostor i ako vozilo ispred njega počne kočiti, vozač nema kamo i pad mu je zagarantiran. Upravo sam na taj način pao i ja osobno. Nas trojica smo se našli u koloni vozila. Ja sam u jednom trenutku odlučio preći jedno vozilo, a u suprotnoj traci je dolazio autobus. Uredno sam se lagano uvukao između dva vozila ali ipak na vanjskoj strani. Pošto je to vozilo ispred počelo kočiti odlučio sam se za prelaženje, međutim u retrovizoru sam ugledao prijatelja koji mi je bio na kotaču. Da bi mu napravio mjesta da ne bubne u autobus, pomaknuo sam se u desno. Sve bi bilo super da vozilo ispred nije počelo naglije kočiti. Prijatelj je imao mjesta za preći jer se nalazio tamo gdje sam trebao biti ja, a meni je preostalo samo da ili udarim u vozilo ili da pritisnem kočnicu malo jače i prebacim se preko prednjeg kotača. Sva sreća što je brzina nakon kočenja bila već dovoljno mala. Kad sam motor i prebacio preko sebe, pao sam tako da je oštećenje na meni i na motoru bilo neznatno. Mislim da to govori dovoljno da se na taj detalj treba posebno pripaziti. Dakle, dajte čovjeku ispred dovoljno mjesta. U koliko nakon par prelaženja vidite da se kolona udaljila od vas, ne brinite, ako voze po dogovoru, dakle nekim kontinuitetom, neće vam uz malo jače ubrzanje iz zavoja, biti problem uhvatit ih. Bolje to nego da stišćete gas tamo gdje ne treba. 
 

Stanka nije smao stanka, nego i uživanje u zraku i pogledu.

 

7. Zaustavljanje na predviđenim mjestima i čekanje.
 
Uvijek stanite gdje je predviđeno.
Jedan bitan detalj da bi svi ostali na okupu. U glavnom se planiraju stanke na benzinskim crpkama na ne većim udaljenostima od 150 Km. No taj razmak od pumpe do pumpe bi trebao odrediti onaj kojemu motor najviše troši, tj. onaj koji može najmanje kilometara prevaliti sa jednim tankom. Uobičajene stanke su 20-30 minuta koliko je potrebno da cijela grupa natanka i obavi što obavit mora. Za tih 30 minuta stanke i oni najsporiji i oni koji su zastali u koloni, nema šanse da ne dođu. Na 150 km 30 minuta se nadoknađuje koliko god spori bili i još im ostaje vremena za predah. U koliko vam se nešto desilo i odustanete od putovanja ili naglo promijenite nekakvu odluku, stanite pošaljite poruku vođi puta da vas se ne čeka uzaludno. Također u koliko vođa puta odluči promijeniti mjesto zaustavljanja zbog nekog razloga (ne radi benzinska, ne radi restoran ili sl.) obavezno neka stane i pošalje SMS onima iza kako bi znali gdje je nova stanka. Na taj način ćete sigurno ostati u skupini i neće biti hvatanja.
Uvijek stanite na dogovorenom mjestu, ako vas grupa tamo ne čeka, na SMS-u sigurno imate poruku.

Evo, to je u biti to. Možda se čini puno, ali ako se svega gore navedenoga pridržavate, vjerujemo da će vam zajedničko putovanje proteći sretno, a u konačnici čete stići najbrže i najsigurnije. 
 

Share

About Author