Tehnika — 10 ožujka 2002 -

Tekst : Krunoslav Pečak

Kako podesiti amortizere??? E da, to je pitanje koje će si postaviti svaki vozač motocikla prije ili kasnije. Svi mi motoristi moramo biti svjesni toga da je motocikl, kada je kupljen, podešen na neki tvornički kompromis. To je zato jer proizvođač ne može znati kakav će vozač kupiti taj motocikl (vozačeva težina i stil vožnje). Ono što je sigurno točno, je da je kvalitetan i pravilno podešen ovjes na nekom motocikl bitnija stvar od recimo, nekog zamjenskog ispušnog sistema. Možda će sada netko reći da je sa ispuhom dobio 5 ili 10 KS ali gdje će to iskoristiti?? Na autoputu? Pa tamo svi mi možemo juriti, ali kada dođete na zavojitu cestu ili još bolje na svima nama dragi ”Grobnik”, onda stvari više nisu tako jednostavne.

No, da ne duljimo više oko uvoda nego recimo nešto o samom ovjesu na motociklima. Tu sada postoje velike razlike ovisno o vrsti motocikla koji ste kupili i samim time imate više ili manje mogućnosti za podešavanja. Svi vi imate takozvani ”Owner’s manual” koji ste dobili zajedno sa motociklom, gdje možete pod opisom ovjesa naći što sve možete podešavati na vašem ljubimcu i gdje se ta podešavanja rade.

Mi ćemo se pozabaviti onom najkompliciranijom verzijom(i svakako najboljom) ovjesa na kojemu možete podešavati predopterećenje opruga te kompresiju i povrat amortizera. Ovom prilikom se nečemo baviti tehničkim detaljima ovjesa već ćemo samo dati korisne savjete i određene smjernice kako bi se trebao podešavati ovjes, a na vama je da to isprobate ili ne. Isto tako nije smisao ovog teksta da vam kaže  kako točno morate podesiti ovjes, već prvenstveno da znate kakav utjecaj na ponašanje motocikla ima podešavanje pojedinog dijela ovjesa.

PREDOPTEREĆENJE

Prvo da vam objasnimo utjecaj visine prednjeg i stražnjeg kraja motocikla. Kod većine motocikala na to možete utjecati djelomično, i to samo preko predopterećenja opruga, dok samo kod nekih skupih modela (recimo Ducati) imate predviđeno pomicanje prednje ili stražnje vilice gore-dolje.

  • Osnovno pravilo je da visoki stražnji kraj zajedno sa niskim prednjim krajem daju kao rezultat okomitiji kut prednje vilice, a time se dobije brzo, ali malo nervozno upravljanje motocikla. To nervozno ponašanje je osobito izraženo kod jakog kočenja. U ekstremnom slučaju tako podešen ovjes motocikla vuće prema takozvanom ”oversteer” efektu, gdje stražnji kraj prvi gubi kontakt sa podlogom i ima tendenciju bježanja prema van. To svakako nije dobra kombinacija.

  • Suprotna kombinacija, znači nizak stražnji kraj i visok prednji kraj daju kao rezultat položeniji kut prednje vilice, a time se dobije sporo, neprecizno upravljanje. U ekstremnom slučaju tako podešen ovjes motocikla vuće prema takozvanom ”understeer” efektu, gdje prednji kraj prvi gubi kontakt sa podlogom i ima tendenciju bježanja prema van. To također nije najbolja kombinacija ali je malo bolja od ”oversteer”-a, pogotovo na većim brzinama.

AMORTIZERI

Nakon što smo objasnili osnovni princip predopterećenja reći ćemo nešto o podešavanju samih amortizera.

  • Otpor kompresiji amortizera – tu je osnovna stvar da ako pretjerate sa otporom kompresije amortizera motocikl će vam pružiti izrazito neudobnu vožnju, a na neravnoj će podlozi(kao naprimjer sve naše ceste) motocikl doslovno skakati po cesti. To svakako želite izbjeći. Naravno, u suprotnom slučaju motocikl će odlično ”gutati” neravnine ali neće biti pogodan za oštriju vožnju zbog osjećaja da motocikl ”pliva” po cesti..

  • Otpor povratu amortizera – tu je osnovna stvar da ako pretjerate sa otporom povratu amortizera motocikl će imati ogromnih problema kada na cesti naiđete na uzastopne izboćine(opet ćest slučaj na našim cestama). Zbog presporog povrata, u takvim se situacijama ovjes ne stigne istegnuti između pojedinih izbočina na cesti, te je motocikl sve niži i niži, a na kraju ovjes doslovno ”propadne”.

Što reći za kraj? Kao što ste mogli zakljućiti podešavanje ovjesa nije nimalo lagan posao, tako da i najbolji svjetski vozači ponekad trebaju pomoć stručnjaka. Podešavanje ovjesa se svodi na pronalazak idealne kombinacije za određene uvjete vožnje te samim time ne postoji neko univerzalno rješenje, već je rezultat najbolja kombinacija. Svakako da bi svatko trebao podesiti ovjes prvenstveno prema svom stilu vožnje.

I nikada nemojte zaboraviti da podešavate jednu po jednu komponentu ovjesa, jer u suprotnom nikada nećete znati što je bilo dobro, a što loše podešeno!! Naravno uvijek zapamtite ili zapišite prijašnji položaj da se u slučaju pogrešnog podešavanja znate vratiti u prijašnje stanje.

Share

About Author

admin