Savjeti i škola vožnje — 21 rujna 2004 -

Kako riješiti labavost lanca

By: DeeJay

   Često se dešava da viđamo neke od najnovijih i najsnažnijih sportskih motocikala sa olabavljenim lancem. Nije da to nije slučaj i kod starijih modela ali nekako nam ti stariji modeli ne zapinju za oko, osim ako nije neki stvarno star. Međutim vlasnici takvog stroja misle i na najmanje sitnice pa čak i na lanac…
   Nego da se vratimo na stvar, lanac je najodogovorniji za prijenos snage od mašine do gume. Vozači koji žele iskoristiti svaku pa i zadnju konjsku snagu svoje «mašine» trebaju pripaziti na lanac. On je vitalni dio svakog motocikla (osim onih sa kardanom), pa da li treba spominjati da nepravilno zategnut ili istrošen lanac može dovesti do neugodnih posljedica za motocikl a što je još gore i za vozača.
   Pošto je kod nas u zadnjih par godina bitno povećan broj novih motocikala možda ovaj tekst za puno Vas ne predstavlja ništa jer razmišljanja sežu od onih tipa «Šta će mi to pa ja imam novi lanac, šta se može desiti i čemu to zatezanje i održavanje», pa do onih tipa «Ma ko ga šljivi dogodine ću prodati motor i uzeti novi pa čemu se onda mučiti sa podmazivanjem i održavanjem, nek se muči onaj poslje mene, nek ga on mijenja». Nažalost upravo takva razmišljanja mogu biti kobna jer motori imaju sve više konja, sve su veća naprezanja, sve veće sile i naravno sve veće brzine što znači da proizvođači lanaca sve više muku muče sa obuzdavanjem tih opterećenja. No nije podmazivanje samo protiv trenja i habanja, ta mast ujedno i odvodi toplinu sa lanca. Nešto slično kao i ulje u motoru.
   Pa zamislite onaj najgori scenarij: Jurite po lokalnim cestama koliko vas pila nosi i tako nakon nekog vremena pustite gas da se malo i stroj odmori, pa ipak ste najbrži… Upravo u tom trenutku «proleti» tik uz Vas (naravno namjerno da pokaže ‘ko je gazda na cesti) nabrijani «bavarac» serije 3 sa oznakom M, a na zadnjoj šajbi mu piše «Nije Ćaćin» sa gromoglasnim auspuhom i basom opasnim po zdravlje… Šta se desi? Hm, naravno šaltate 2 ili 3 manje brzine sustižete ga i naljepite mu se na zadnji kraj da frajeru date do znanja da ima neko brži od njega. Na prvoj dovoljno dugoj ravnici izlazite na lijevu stranu otvarate gas do kraja motor zaurla i propne se poput neukroćenog mustanga na stražnji kotač i «lagano» prolazite bemburu po zadnjem sa cca 170 kmh, i u tom trenu od svih tih silnih napora i pregrijavanja nepodmazani lanac puca, obavija se oko zadnje vilice i blokira stražnji kotač… Sljedeća scena je… dajem mašti na volju.

   Da nastavimo za one zainteresirane, a mislim da bi takva trebala biti većina.

   Važno je da se lanac održava kako se preporučuje svakih 500 – 1000 km, osim ako se trkate na pisti, vozite stalno po zadnjem kotaču i palite gumu ili se često extremno vozite što su vrlo stresne situacije za lanac te bitno smanjuju interval provjere i podmazivanja. Važno je i svaki put provjeriti napetost lanca te da nema blokiranih zglobova i da nije potrošen. Potrošenost lanca može se provjeriti tako da nategnete lanac na sredini zadnjeg zupčanika prema nazad. Ako Vam se ispod lanca pokaže više od pola zuba, vrijeme je za mijenjanje.

Često se skupa s lance mijenjaju i oba zupčanika. Zupčanik je potrošen ako su mu vrhovi zašiljeni ili su zubi nagnuti prema naprijed (gledano u gornji kraj montiranog zupčanika). Istrošeni zupčanici samo mogu uništiti novi lanac tako da se ta investicija uvelike isplati.
   Nakon duge vožnje i višestrukog podmazivanja na lanac se uhvati svakakva prašina i prljavština te ga treba s vremena na vrijeme i očistiti.
   Mnogo proizvođača radi specijalne tekućine i odmašćivače za lance međutim meni najbolja i najpouzdanija (neće uništiti O ili X ring-ove) , a ujedno i najjeftinija metoda je:
čišćenje sa sprejem WD40. (metoda se primjenjuje i sa drugim sredstvima)

   Podignite motor na centralnu nogaru ili na stražnji kavalet. Ispod motocikla podmetnite stare novine ili komad kartona da skuplja raspršeni sprej. Nakon što nanesete na cijeli lanac dobar sloj WD-a (neka kaplje sa lanca), pustite lanac tako par minuta da se «otope» zakorjela onečišćenja. Nakon par minuta uzmite krpicu koju ćete previti nekoliko puta da izgleda kao jastučić i pritisnite je od ispod lanca dok kotač lagano vrtite rukom.
VAŽNO!!! NI U KOM SLUČAJU NE PALITI MOTOR I STAVITI GA U BRZINU DA VRTI KOTAČNA MINIMUMU !!! 
To može dovesti do gadnih ozljeda ako vam lanac ulovi krpicu a ona povuče ruku.
Kada ste napravili par krugova po lancu napravite isto samo ovaj put krpicu prislonite s gornje strane lanca.
   Nakon što smo uspješno očistili lanac, vrijeme je za mjerenje zategnutosti lanca.

Nađite sredinu između prednjeg i stražnjeg zupčanika i na toj poziciji prislonite metar uz vilicu (fiksna točka). Nategnite lanac prema dolje i očitajte vrijednost na metru, onda nategnite lanac prema gore i opet očitajte vrijednost i dobit ćete razliku koja vam kaže koliko je slobodan hod vašeg lanca. Ako neznate koliko bi trebao biti uzmite Users manual i nadjite koliki je slobodan hod lanca propisan za vaš motocikl. Čak i ako Vam se izmjereni slobodan hod pokaže ispravan okrenite kotač i izmjerite još na 2-3 mjesta tako da budete sigurni da je sve u redu i da lanac nije rastegnut na pojedinim mjestima. Ako lanac ima jako velike razlike između mjerenih točaka morati ćete ga promjeniti.
Najčešći uzroci «trošenja» lanca su potrošeni zupčanici i nesimetričan stražnji kotači.

Provjerite dali je stražnji kotač postavljen točno po podjelama na lijevoj i desnoj vilici. Ako nije postavljen po podjelama, otpustite stražnji kotač(ne do kraja samo krug-dva), namjestite podjele na vilici i pomičnom dijelu pomoću vijaka za podešavanje i onda opet zavrnite vijak osovine stražnjeg kotača pomoću kilo-ključa na vrijednost koju je propisala tvornica.

Ne treba Vam nikakav specijalni alat osim kilo-ključa i zato…
 

 

 

Ako niste sigurni što radite onda zbog Vaše sigurnosti to prepustite nekoj ovlaštenoj osobi.

Na kraju podmazivanje lanca:
   Kupite si ovisno o vrti i namjeni Vašeg motora sprej za lanac koji pod obavezno sadrži teflon i ima PTFE-protiv cjeđenja masti sa lanca usljed centrifugalne sile na zupčanicima. Osobno za sportske motocikle preporučam DID-ov sprej (jest najskuplji ali i najbolji) a ako ga nemožete nabaviti ili Vam je preskup (cijena cca 125kn) onda si definitivno uzmite Motul (siva doza sa crvenim vrhom cijena cca 90-95kn). Probao sam ostale spejeve i po mom mišljenju jedino ova dva zadovoljavaju.
   Motor postavite na centralnu nogaru ili na stražnji kavalet, podmetnite novine ili karton ispod motora u zoni rasipanja spreja (da nebi kasnije bilo neugodnih proklizavanja nogu ili još gore kotača) i dok lagano rukom vrtite stražnji kotač sprej špricajte po cijeloj površini lanca – na O ili X ringove (ovisno koji lanac imate) i na valjčiće u sredini lanca. Najbolje bi bilo da motor nakon toga stoji cca sat vremena da mast prodre u sve dijelove lanca. Ne stavljajte previše spreja jer nećete dobiti ništa osim prljavštine u vidu masnih fleka po motociklu i po odjeći. Poslje podmazivanja ne brišite lanac.

Prevedeno i upotpunjeno by DeeJay

Share

About Author