Savjeti i škola vožnje — 16 studenoga 2006 -

U samim počecima vožnje nužno je upoznati svoj motocikl, njegove osobine i ponašanje u vožnji, odnosno njegove i vlastite mogućnosti. Da bismo u kritičnoj situaciji znali pravilno reagirati, motamo znati kako će se motocikl u takvim okolnostima ponašati. Naravno, to ćemo postići jedino vježbom.

Pronađite neku adekvatnu površinu na kojoj možete neometano vježbati. Primjerice, poligoni autoškola, aerodromi koji više nisu u funkciji, odnosno piste, veće parkirne površine i tsl..

Nakon što ste pronašli odgovarajuću površinu za vježbanje, istu je potrebno označiti markacijama i/ili na drugi način prilagoditi vježbanju.

Na poligonu ćemo simulirati razna stanja podloge, odnosno uvjete i događaje s kojima se motociklisti često susreću u vožnji.

Sljedeće vježbe potrebno je izvoditi sve dok ne steknete stvarnu sigurnost, a bilo bi ih dobro i ponoviti s vremena na vrijeme, osobito prije početka sezone ili nakon dulje stanke od vožnje.

Vožnja po liniji i naglo ubrzavanje

Zašto?

Ova vježba važna je za zadržavanje pravca kretanja, dobivanje osjećaja za snagu motocikla i za savladavanje motocikla pri naglijem dodavanju gasa.

Kako?

Na poligonu iscrtajte ravnu liniju širine od 30-50 centimetara ili pronađite već označeni teren (npr. stara avionska pista). Dužina vozne površine trebala bi biti minimalno 50 metara. Vozite različitim brzinama i nastojte zadržati pravac kretanja, ne skrećući sa zadanje linije. Ponovite vježbu postupno sve jače otvarajući gas, odnosno sve žešće ubrzavajući.

Vožnja u krug

Zašto?

Ovom vježbom spoznajete mogućnosti nagiba motocikla.

Kako?

Postavite čunj ili na drugi način odredite središte zamišljene kružnice. Vozite u krug oko središta par puta u svakom smjeru te, uz pažljivo doziranje gasa, postupno smanjujte "veličinu" krugova, povećavajući nagib motocikla. Podlogu ne smijete dotaknuti nogom.

Ponovite vježbu, ali ovog puta održavajući radijus, odnosno "veličinu" kruga, konstantim, povećavajući brzinu i nagib motocikla.

Nemojte ovu vježbu izvoditi na "rotorima" u prometu jer oni znaju biti vrlo skliski i masni, a i lako vas netko može "pokupiti".

Osmica

Zašto?

Ova vježba omogućuje spoznavanje mogućnosti nagiba motocikla, poboljšava osjećaj doziranja gasa i usavršava promjenu smjera kretanja.

Kako?

Postavite osmice kao na slici. Ukoliko niste nekom uspjeli mrdnut čunjeve, možete postaviti u žarku boju ofarbane štapiće ili na drugi način markirati poligon.

Vozite oko postavljenih oznaka. Prvo "velike" osmice, u širokom luku, a kasnije ih postupno sužavajte, povećavajući nagib motocikla. Podlogu ne smijete dotaknuti nogom. Kao i kod vožnje u krug, ponovite vježbu održavajući radijus, odnosno "veličinu" osmice, konstantim, povećavajući brzinu i nagib motocikla.

Naglo kočenje

Zašto?

Ovom vježbom učite dozirati kočnice, osjetiti proklizavanje i iskoristiti ih u potpunosti, maksimalno skraćujući zaustavni put.

Kako?

Vježbu izvodite odvojeno, prvo za prednji kotač/kočnicu, zatim za zadnji, a onda zajedno pa kombinirano. Brzinu kod koje započinjete kočenje treba postupno povećavati iako ne treba pretjerati. Naime, gotovo da nema razlike u ponašanju motocikla kod blokiranja kotača pri 50 i 150 km/h.

Kočnicu trebate stiskati, ne smijete ju zgrabiti. Ukoliko prednji kotač blokira, otpustite kočnicu dovoljno da kotač prestane proklizavati i opet ju stisnite. Ukoliko vam blokira stražnji, kočnicu nemojte pustiti ukoliko vam je stražnja guma osjetno "pobjegla" u stranu.

Cilj je osjetiti kada će kotač blokirati, odnosno držati kočnicu stisnutom u toj mjeri da je kotač pred samim proklizavanjem. Tu kritičnu točku osjetit ćete nakon dužeg vježbanja.

Kada kočite s obje kočnice istovremeno, dok je brzina veća jače kočite prednjom a slabije zadnjom. Kako se brzina smanjuje, smanjujte pritisak na prednju i povećavajte na stražnju.

Prebacivanje težišta i izbjegavanje prepreke promjenom pravca kretanja

Zašto?

Na ovaj način uvježbavamo prebacivanje težišta i izbjegavanje prepreke na putu, odnosno pravilnu reakciju ukoliko se prepreka pojavi.

Kako?

Ukoliko vježbate prebacivanje težišta, markirajte poligon kako je prikazano na slici. Za vježbu izbjegavanja prepreke, uz početnu i završnu markaciju, postavite samo jednu centralnu markaciju, ne pet kao na slici.

Vježbu prebacivanja težišta započnite kod prve markacije i kontinuirano, bez uznemiravanja motocikla, obiđite svih pet prepreka postupno povećavajući brzinu.

Vježbu izbjegavanja prepreke započnite ranim ulaskom u promjenu smjera radi izbjegavanja prepreke i kasnim povratkom. Postupno sve kasnije ulazite i sve se brže vraćajte. To ćete postići pomicanjem početne i završne markacije koju ste postavili prije prve i nakon zadnje prepreke na pravcu. Ne izvodite nagle i nespretne pokrete. Motocikl uvijek morate imati pod apsolutnom kontrolom.

Na kraju, ponovite vježbu izbjegavanja prepreke ali ovog puta prije ulaska u promjenu smjera naglo kočite. Nakon što ste kočenjem prilagodili brzinu, otpustite kočnicu i odmah potom započnite obilaziti prepreku. Postupno povećavajte brzinu i intenzitet kočenja. Nemojte skretati dok ste u fazi kočenja – motocikl mora biti uspravan sve do zadnjeg trenutka.

Simulacija loših uvjeta

Zašto?

Ovom vježbom naučiti ćete kontrolirati motocikl kada je podloga po kojoj vozite loša/skliska.

Kako?

Tako da te uvjete simulirate na površini koju ste odredili za vježbanje (npr. polijete vodom), vježbate na poligonu u određeno vrijeme (npr. vožnja noću) i/ili za površinu odaberete onu koja takve uvjete posjeduje (npr. grbav poligon s rupama).

Uz maksimalan oprez, vježbajte prethodne vježbe na mokroj podlozi, ujutro kada je rosa, po magli i noći, na prašnjavoj podlozi, podlozi posutoj lišćem i blatom te na podlozi posutoj šljunkom i pijeskom.

Nemojte biti lijeni izvoditi ove vježbe – koliko god vam se činile dosadnima, mogu vam spasiti život. Povedite nekog sa sobom i vježbajte zajedno – biti će vam zabavnije.

Share

About Author