Prerade — 20 ožujka 2007 -

 

Motori su obilježili dobar dio mojeg života mada bi mi bilo draže da sam mogao drugačije ali nije išlo, pokušavao sam s nekoliko tretmana odvikavanja ali nije uspjelo jedino sam smanjio dozu pa se sada držim na manjim kubikažama. Redovito pratim zbivanja vezana uz motocikle kod nas i u svijetu a posebno pratim teme vezane uz design i prerade. Veseli me to što je kod nas u poslijednjih desetak godina dosta živnula scena prerada, iskreno govoreći nije pretjerano velika ali s obzirom na veličinu našeg tržišta imamo uistinu nekoliko kvlitetnih domaćih majstora koji se mogu bez imalo srama pokazati pred mnogo razvikanijim imenima u tom području. Družeći se s motoristima primjetio sam da su neki u sebi stvorili mišljenje kako su prerade neka novost te da se to prije nije radilo pa Vam se zato i javljam.
 

 

  

Evo da vam slikom potvrdim da prerade motora nisu nikakva novost i da oni koji rade prerade nisu čarobnjaci već samo ljudi s toliko jakom voljom da ih se smatra čudacima jer će oni radije gomilu slobodnog vremena potrošiti u garaži radeći do neko doba noći mudrujuć kako napraviti motor koji će biti drugačiji od ostalih. Nisam sve rekao, neradi se tu samo o slobodnom vremenu već budimo iskreni zapostave se i mnoge važne stvari u životu dok se radi prerada.Grda je to stvar kada neku ideju nosite u sebi kako bi ste mogli preuredit motor koji će biti nešto posebno po vašem ukusu, ako tu ideju ne idete sprovesti u dijelo stalno vas kopka i neda vam mira jer dobro bi to bilo pokazati i drugima, a ako se primite posla znajte da ste zagrizli prevelik zalogaj jer će vam se pojaviti još barem 30% nepredviđenih stvari koje niste imali u planu, a i za njih morate iznaći riješenja pa onda vam se dogodi da preradu koju ste planirali u najlošijoj prognozi završiti za 2 mjeseca  potraje 6 mjeseci da bi izgledalo uistinu onako kako ste i zamislili. U vrijeme kada sam ja radio preradu nije bio poseban izbor dodatne opreme a i ono što biste kupili nije bilo u Zagrebu već se najčešce moralo preko granice.Imao sam nešto manje od 20 godina i kupio sam novu Jawu, svi su govorili da je Mz bolji motor ali meni je Jawa bila draža zbog 2 cilindra .
  

 

Već prije kupnje sam imao u planu da moram nešto napraviti od tog motora, imao sam neke skice koje sam crtao dok sam išao još u srednju školu. Motor star samo 2 mjeseca sam raščerupao, sve sam poskidao a neke stvari su se morale brusilicom odrezati jer mi se nisu uklapale u ideju. Svi vas čudno gledaju i familija i susjedi šta ste to napravili od novoga motora ali nesmijete se predati. Za početak sam razmontirao prednji kotač skratio žbice i 18 colni obruč zamjenio s manjim od 16 cola. Originalni volan mi se nikako nije sviđao pa sam u Sloveniji kupio dvodjelni polegnuti a nakon toga sam odbacio orginalne auspuhe izradio protočni 2 u 1, a sve to je zahtjevalo da komande mjenjača i kočnice pomaknem unatrag. Probao sam to malo voziti niz ulicu gdje stanujem, to je bio sasvim drugi osjećaj, polegnuti sportski položaj i totalno drugačiji zvuk od onog klasičnog Jawinog brektanja u meni su tek sada probudili adrenalin i više nije bilo spavanja morao sam napraviti oklop  po bilo koju cijenu. Iskustvo ravno nuli, nisam imao pojma o tehnikam modeliranja, o simetriji niti sam šta znao o poliesterskim smolama ali volja je bila iznad svega. Modelirao sam ali sam i sve to nakon par dana potrgao pa opet iz početka i tako nekoliko puta. Trajalo je to i trajalo tako punih 6 mjeseci dok nisam dobio ono što mi je ipak nekako moglo i proć po mojem ukusu, htio sam ja još i bolje ali već sam se bio psihički potrošio i u tom trenutku nisam imao znanja za bolje.Izradio sam plastične odlijevke pokitao ih i polakirao. Nakon montaže bio sam prezadovoljan "nije to tako niti loše" mislio sam u sebi a i kritike prijatelja su uglavnom bile pozitivne. Prednji far je bio pripasan od stojadina a žmigavci su ostali originalni sam sam ih uvukao u otvore koji su na prvi pogled podsjećali na difuzore za zrak na oklopu.
 

 

Nisam se tu mogao zaustaviti jer takav izgled je zahtjevao i žešću mašinu pa sam po tom pitanju morao nešto napraviti. Rastavio sam motor, proširio i ispolirao u sisne i preljevne kanale, skratio klipove s donje strane, spustio glave, stavio bošove svijećice s 3 elektrode i veći delortov fergazer a da bi sve to bilo iskorišteno zadnji lančanik sam dao u Prvomajsku- tvornicu zubčanika da ga smanje za 10%. Taj lančanik mi je bio najmanja investicija, takve stvari su se u Prvomajskoj plaćale litrom Badelova konjaka. U to doba se kao platežno sredstvo osim važeće valute koja je bila podložna inflaciji najčešće koristio alkohol u apoenima jedna litra konjaka ili 5 litara lošijeg domaćeg vina.Velike sam probleme imao i sa izradom sjedala to sam prepustio tapetarima, tri pokušaja sam im platio a oni kao da su se takmičili tko će lošije napraviti pa na kraju sam to sam izradio. Koliko danas mogu vratiti sjećanje 18 godina unatrag mislim da sam naveo sve one veće i važnije zahvate. Gledano iz ovog vremena mislim da mi ideja i nije bila tako loša ali završna obrada je sigurno mogla biti puno bolja da sam imao iskustvo koje imam danas.
 

 

Vučete me za jezik pa ću Vam reći još neke stvari. Motor je jako dobro išao s obzirom na to koja mu je osnova bila međutim ako ste ga stiskali u više okrtaje  vibracije su bile takve kao da vam po cijelom tijelu idu mravci, osim toga imao sam učestale kvarove na lamelama jer su bile preslabe za snagu motora.
Za kraj bih Vam još rekao "tko je bez grijeha nek nek baci prvi kamen na nju" jer i Jawa je bila grešna. U njenom dosijeu je upisan moj skočni zglob s pločicom i vijcima, dečko kojem sam prodao taj motor drugi dan nakon kupnje je imao kontakt sa kombijem tako da je u dosije ušla njegova ključna kost i lopatica pa je Jawa ubrzo dobila trećeg vlasnika.Nakon mijesec dana ja sam ga zvao kako bismo napravili prijenos a on mi je rekao da će doći u Zagreb za 2 tjedna kad bude išao na kontrolu jer mu je ruka u gipsu pa je u dosije ušla i ta slomlena ruka. Dalje neznam, Jawi se gubi svaki trag još uvijek glasi na mene, dali ju je netko zatukao zbog svega ovoga ili iza neke šupe ćami u koprivama mogu samo nagađati.
 
Otegnu sam priču malo previše a htio sam samo reći da prerade nisu nikakva novost, nezna se dali su stariji serijski motori ili prerade to Vam je priča kao o kokoši i jajetu, samo što su prerade bile prilagođene vremenu i uvjetima u kojima se živjelo, nije bilo virtualnog tuninga, 3D programa za crtanje niti photoshopa ali bile su neke jadne garaže krampovi od motora i jaka volja.
 
Lijepi pozdrav od Ante.
 

Share

Povezane novosti

Kawasaki ZX9R

Kawasaki ZX9R

veljača 07, 2006

Husqvarna SM 610 E

svibanj 14, 2002

Suzuki GSX-R750

siječanj 04, 2002

About Author