Savjeti i škola vožnje — 04 ožujka 2006 -

No, poneki kolege koji su se našli u situaciji da im je trebao transport motocikla, ubrzo su uvidjeli da cijela ta procedura i nije baš tako niti jednostavna, niti bezazlena, a niti nešto lagano! Stoga sam danas odlučio pozabaviti se tom tematikom prijevoza motocikla i njegove fiksacije na prikolici za prijevoz.
Motocikl je najsigurnije prevoziti ako se on smjesti uzdužno u tovarni ili prtljažni prostor vozila. Prvo, to je bolje zbog toga jer su kočione sile koje na njega djeluju preko samog kočenja vozila u ili na kojem se nalazi, puno jače od bočnih sila koje se javljaju u zavojima. Kao drugo, tako se smanjuje mogućnost da motocikl dobije „morsku bolest“ ili „bolest vožnje“, a ne pije Dramamine… he, he, just kidding!
 

Pick-up vozilo sa instalacijom za prijevoz motocikala, ali isto je moguće
i u zatvorenim vozilima i kombijima, kao i na prikolicama

 

Pri svemu ovome mislim na transport vozilima koje imaju uređeni tovarni prostor, bolje rečeno nekakvu „predinstalaciju“ za prijevoz motocikala (kao na slici gore), a koje mogu biti različitih izvedbi. Najvažnija stvar kod istih je da su dobro fiksirane, da se ponašaju kao integralni dio transportnog vozila, te da nemaju odstupanja u kretanju od kretanja vozila. Ista se mogu relativno lako napraviti od alu ili čeličnih profila, a dobro je da imaju i mogućnost podešavanja širine i visine kako bi se mogli, po potrebi, prevoziti motocikli i skuteri različitih veličina i širina prednje gume. Slika ipak govori više od riječi:
 

Prednja instalacija za učvršćenje kotača bi trebala biti podesiva,
ali i čvrsto fiksirana za vozilo!

 

Najvažnija spona gdje se javljaju pritisci pri transportu bit će na rukohvatima upravljača, te na gornjim ili donjim trokutima. Standardni upravljač možete uhvatiti sa obje strane za rukohvate, ali morate biti vrlo oprezni da se iste ne oštećuje kopčama ili drugim čvorovima, te da ne dolaze u kontakt sa bilo kakvim metalnim predmetima ili dijelovima transportnog ili drugih vozila.
 

Transportno vezivanje trakama za ručke na upravljaču
je jedan od najosjetljivijih koraka

 

Kod motocikala sa zaštitama ručki, morate biti malo kreativniji, jer sile koje se budu nalazile između transportnog vozila i ručki motocikla su uglavnom prevelike da bi štitnici rukohvata ostali cijeli i neoštećeni. Tada se ne ide sa trakama na rukohvate, već se iste pomiču do onih fiksnih dijelova koji omogućuju isti učinak, uz oprez da se na tim dijelovima trakama ne oštete razni vodovi kočnica, spojke i instrumenata, te obvezu da unatoč tome budu jednako udaljene od uzdužne centralne linije motocikla. Jasno je i da se ne smije trake vezati ili hvatati za ručice kočnice ili spojke!
 

Paziti da metalne kopče i drugi dijelovi ne oštete bilo što na upravljaču!

 

Prigodom pritezanja traka u smjeru podloge, sa ciljem da se generira veći pritisak motocikla na podlogu i time njegova veća stabilnost, treba paziti i da se ne pretjera!! Nema potrebe da se prednji ovjes stlači za više od polovice, jer inače riskirate puknuća brtvi vilice zbog dugotrajnijeg pritiska. Ukoliko pak zategnete dosta manje od toga, riskirate da vam se, prigodom poniranja vilice zbog kočenja transportnog vozila, jednostavno skinu trake sa ručki na volanu zbog nedostatka pritiska.
 

Fiksacija prednjeg kotača u čeličnim profilima i vezivanje cockpita

 

Zadnji dio motocikla je puno lakše fiksirati, jer je tamo bitno jedino da se prigodom jačih kočenja zadnji dio ne odiže u zrak, te da ne šeta lijevo-desno u zavojima zbog bočnih sila. To je jednostavno postići sa dva španera, od kojih svakim sa jedne strane obuhvatimo kotač po liniji presjeka, a drugi dio fiksiramo što čvršće za bočne stranice transportnog vozila. Isti sistem se može koristiti i na prednji kotač, ukoliko nema ugradbenih elemenata u vozilu kakvi su prikazani na fotografijama, mada je za prednji kotač to ipak nedovoljno, već je potrebno baš spriječiti okretanje kotača, rad ovjesa i naginjanje motocikla za vrijeme transporta. Cilj je postići da zadnji kraj nema micanja, već da svu apsorbciju sila uslijed kretanja upija i „odrađuje“ prednji kraj. Zato je transport motocikla često i zahtjevniji pothvat od, npr., transporta automobila, kojega možemo natovariti i na poluprikolice itd., a obuzdavanje sila kretanja motocikla, makar se isti ne vozi sam, nikada nije bilo niti jednostavno, niti lagano. Stoga ne potcjenjujte svoj motocikl niti na prometnici, dok on vozi Vas, kao niti dok Vi vozite njega…
 

Rasprava na temu je otvorena na forumu i sama tema je dosta nadopunjena. Pogledajte ovdje.

Share

About Author

admin