Svjetski motosport — 17 rujna 2003 -

tekst : Matija Verić

 
Ne postoji niti jedan drugi motor s tolikom karizmom i osobnosću, poput sjajno uglancanih krstarica na dva kotača, s V motorom zapremine dostojne automobila i natpisom “Harley Davidson” na rezervaru. Sve je počelo davno, zapravo prije 100 godina, kada su Bill Harley i Arthur Davidson, djeca američkih doseljenika nastanjenih u Milwaukeeu, odlučili ostvariti „američki san“. Iako se radi o američkoj legendi i ikoni, nepravedno bi bilo ne spomenuti kako je Billov otac rodjen u Manchesteru, a Davidsonov u Škotskoj.

Harley Davidson


Godine 1903. stvoren je prvi jednocilindrični motocikl marke “Harley Davidson”, kojeg su tvorci zamislili kao motor za utrke. Zaljubljenik u novotarije, C.H. Lang iz Chicaga otvara prvo predstavništvo novoosnovane firme i tijekom godine uspijeva prodati jedan od tri stvorena primjerka. Tri godine kasnije, posao se mora proširiti radi zahtjeva tržišta. Zaposleno je šest novih radnika i tiskan je katalog proizvoda. Samo godinu dana nakon toga dolazi do boom-a. Zapošljava se još 12 radnika, veličina tvornice je udvostručena, a proizvodnja se penje na 150 primjeraka godišnje. Najveći kupac ovog motora u tadašnje vrijeme je američka policija, koja ga smatra savršenim za obavljanje svog posla. Postoji priča kako su policajci drukčije gledali na svakoga tko vozi isti motor kao oni, ali nažalost u negativnom kontekstu.

Prvi “Harley”

Godina 1909. je važna za povijest ovog motocikla, jer je tada stvoren prvi V-twin, zapremine 1000 ccm, s kutom cilindara od 45 stupnjeva i 7KS. Proizvedeno je nevjerojatnih 1 149 primjeraka tijekom te godine.

Tijekom sljedećih desetak godina firma posluje s američkom vojskom i svaki treći model je prodan upravo njima. Za vrijeme prvog svjetskog rata korišteno je oko 20 000 primjeraka ovog motora od strane američke vojske. Ovakvo tržište i materijalna sigurnost omogućuju proizvodjaču otvaranje 2 000 predstavništava u Americi i stvaranje sjajne perspektive. U 1920-oj proizvodnja doseže 28 189 primjeraka “Harley”-a.


Ovako je izgledao 1913.

Godine 1928. stvoren je prvi “Harley Davidson”, s twin-cam motorom, te kočnicama i na prednjem kotaču. Ovakva konstrukcija je omogućavala brzinu od preko 135 km/h u to vrijeme. Nadolazeće godine, poznate po velikoj ekonomskoj krizi, nisu zaobišle ni “Harley Davidson”. Kapaciteti se drastično smanjuju u skladu s potražnjom i tek 1933. godine tvornica uspijeva ostvariti profit nakon nekoliko neuspješnih godina, poslujući sa samo 20% kapaciteta. Deset godina kasnije (1943.) umire Bill Harley, a sedam godina nakon njega (1950.) i Arthur Davidson. Posao ostaje njihovim nasljednicima, koji ulažu sve napore u nastavak posla.


“Harley Davidson” iz 1945.

Ovi napori su urodili plodom i 1958. U “AMA” prvenstvu, Carroll Resweber osvaja prvu od četiri titule zaredom s modelom “Sportser”, kojega kasnije zamjenjuje “Duo Glide” s hidrauličkim stražnjim amortizerom. Po rasponu modela i marketinškom djelovanju, firma ima jedno od vodećih mjesta u Americi i naslućuje se novi procvat. Jedan od najjačih marketinških nastupa tog vremena bio je 1956., kada je kralj rock-n-rolla snimio reklamu za “Harley Davidson”, objavljenu na naslovnici časopisa “Enthusiast”.

Šezdesete su doba inovacija. Koristi se fiberglas, električni starter i mnoga druga električna pomagala, potpomažući “luksuz”. Tih godina dolazi do spontanog stvaranja jos jednog dijela “Harley Davidson” imagea. Naime, vozači masovno počinju nositi crne kožne jakne. Kada govorim o imageu, vozači su doživljavani kao odmetnici i ljudi na rubu zakona, za što je i velikim dijelom zaslužan Marlon Brando, vozeći “Harleya” u filmu “Wilde Ones”. Tehnološki napredak je i dalje jedna od najjačih karata koju firma koristi. George Roeder je sredinom 60-tih postavio brzinski rekord s nevjerojatnih 177.225 mph (preko 285 km/h). Krajem ovog desetljeća firma pušta dionice na tržište i dolazi do spajanja s “American Machine and Foundry Company (AMF)”. Rodney C. Gott, veliki zaljubljenik u ove motore, je bio na čelu novonastale firme. Zračio je ogromnim optimizmom i činilo se kako predstoji još svjetlija budućnost.


“Harley” image

Godine 1971. stvoren je “cruiser”, potpuno svježeg koncepta, s jakim motorom i dobrim ovjesom. Dvije godine kasnije tvornica dobiva novi odjel za sastavljanje u Yorku, u Pensilvani-i na površini od 400.000 kvadratnih stopa. Sjedište naravno ostaje u Milwaukeeu, a statistika kaže kako je proizvodnja 1975. iznosila 75,403 primjerka. Godine 1977. predstavljeni su modeli “FXS Low Rider” i “FLHS Electra Glide”.

Osamdesete donose najvećim dijelom image kakav je ostao nepromijenjen do prije dvije-tri godine. U samom početku tih godina predstavljen je model “FLT Tour Glide”, koji je imao mjenjač s 5 brzina, lanac podmazivan uljem i motor s izoliranim vibracijama. Nakon predstavljanja dobiva naslov “Kralj autoputa” i postaje prethodnica današnjim modelima. Godine 1984. predstavljen je i legendarni V-twin od 1340 ccm, razvijan sedam godina, kojeg možete u nešto naprednijem obliku naći i u velikom broju modela koji danas klize cestama. Iste godine nastaje i “Softail”, koji je kao prvi od “Harley Davidson” modela imao skrivene stražnje amortizere. Sredinom 80-ih firma uspijeva izbjeći bankrot, puštajući na tržište dva milijuna dionica.

Početak 80-tih. Motor V2 razvijan 7 godina

Tijekom posljednjih 15-ak godina ne mijenja se puno. Firma traži zaštitu protiv jeftinijih japanskih konkurenata. Predstavljen je novi model “Heritage Springer Softail“, te još neki, a sredinom 90-ih kompanija odlučuje igrati na nostalgičare, kao najmnogobrojnije potencijalne kupce, ožviljavajući duh “Harley Davidsona”.

Pored tehnički naprednih karakteristika, postoji nešto što “Harley Davidson” čini potpuno drukčijim od ostalih, a to je njegov zvuk. Mogu slobodno reći kako ne postoji niti jedan drugi motocikl, koji proizvodi simfoniju poput one iz auspuha jednog “Harley Davidsona”. Razlog tome je konstrukcija motora, načinjenog tako da se izmedju dvije eksplozije, korištenjem vakuma, proizvodi zvuk kojega ću najbolje opisati rječju “pop”. Tehnički gledano, stvore se dva “popa”, a umjesto trećeg je pauza. Zaljubljenici u motore koji jednom čuju ovakav zvuk, sigurno ga ne zaboravljaju.

Nakon kratkog prikaza povijesti “Harley Davidsona”, koji je izbacio preko 65 modela na tržista širom svijeta, napisati ću samo – prvih sto godina je iza nas! Iskreno se nadam da ćemo moći još dugo uživati u legendi.

Share

Povezane novosti

MotoGP – Valencia

MotoGP – Valencia

studeni 12, 2017
WSBK – Qatar 2017

WSBK – Qatar 2017

studeni 03, 2017
MotoGP – Sepang 2017

MotoGP – Sepang 2017

listopad 29, 2017
WSBK – Jerez 2017

WSBK – Jerez 2017

listopad 21, 2017
MotoGP – Motegi 2017

MotoGP – Motegi 2017

listopad 15, 2017
MotoGP – Aragon 2017

MotoGP – Aragon 2017

rujan 24, 2017
WSBK – Portimao 2017

WSBK – Portimao 2017

rujan 16, 2017
MotoGP – Misano 2017

MotoGP – Misano 2017

rujan 10, 2017

About Author

admin