Tehnika — 22 studenoga 2002 -

Tekst: Tomislav Duić 

Aprilia RSV-Mille
Suzuki GSX-R1000
Kawasaki ZX-6R

RadijRadijalno postavljene čeljusti kočnica (radijalne kočnice) izgleda da su postale "in" i proizvodjači su ih počeli stavljati na serijske motocikle. U ovom trenutku se zna da će ih od modela za 2003. imati Kawasaki ZX-6R, Suzuki GSX-R1000 i Aprilia RSV Mille R.

Zašto radijalne kočnice? Ove koje imamo nisu više dobre? Da li je to samo marketinški trik? Sve su to pitanja na mjestu. No, krenimo od osnova.

Radijalno postavljena čeljust je čvršća od dosadašnje, a njeno radijalno postavljanje garantira bolje održavanje paralelnosti sa kočionim diskom. To znači, da su disk pločice bolje poravnate s diskom, veća je efektivna površina kočenja, smanjena je lateralna komponenta sile na disk (zbog nejednolikog pritiska pločica), kao i proizvodnja topline za isti pritisak na pločicu. Pročitajmo zašto.

Dosadašnja je čeljust bila učvršćena samo na zadnjem kraju čeljusti za prednju vilicu, pa je postojala izvjesna udaljenost između točke gdje pločice naliježu na disk i točke gdje je čeljust vijcima učvršćena za nosač čeljusti. Zbog te udaljenosti stvara se moment (sila kočenja x udaljenost), koji nastoji iskriviti čeljust i remeti idealno namještenu kombinaciju čeljusti, pločica i diska. Radijalna čeljust učvršćena je u dvije krajnje točke i to vrlo blizu mjestu kontakta pločica s diskom. Zbog toga je taj moment sveden na minimum i praktički se može zanemariti.

Povećana čvrstoća kočionih čeljusti može se postići i bez radijalnog postavljanja, no uz veliku cijenu. Npr. korištenjem specijalnih vrsta vrlo čvrstog aluminija ili magnezija, posebnim proizvodnim postupcima obrade metala (CNC), kojim se izrađuju čeljusti iz jednog dijela, projektnim poboljšanjima, kao što je dodavanje potpornog mosta preko otvora, gdje se ulažu disk-pločice (Brembo). Sva ta rješenja funkcioniraju, pa u svijetu utrka, gdje troškovi imaju podređenu ulogu, sva se gore navedena rješenja kombiniraju, kako bi se dobili najbolji rezultati. To donekle potvrđuje i činjenica da Hondini trkači motocikli u AMA i WSB prvenstvima i danas koriste tradicionalne kočione čeljusti. Međutim, MotoGP motor (RC211V) koristi radijalne čeljusti.

Pojedini stručnjaci smatraju da prosječan vozač cestovnog motora neće uočiti prednosti povećane čvrstoće i učinka radijalnih čeljusti, već da je to namjenjeno samo vrhunskim sportskim motociklima. No, tehnologija ide naprijed. Sigurno je da su radijalne čeljusti učinkovitije od običnih i da će se polako početi ugrađivati na sve veći broj motocikala. Razlog leži u tome, što su radijalno postavljene čeljusti puno jeftinija varijanta poboljšanja kočenja za cestovne motore pristupačnih cijena, od korištenja skupih materijala, izrade ili specijalnih rješenja s postojećim kočionim čeljustima.

Još jedno tehnološko rješenje prilično povećava učinkovitost kočenja, a to je ugradnja disk-pločica za svaki klip posebno. To znači, da kod čeljusti s četiri klipa postoje četiri disk-pločice, umjesto dvije koje pritišću disk. Prednost leži u neposrednoj vezi pločica i diska, jer dvije odvojene pločice imaju veću efektivnu površinu nalijeganja na disk od jedne, duže pločice. To rezultira većom početnom silom kočenja (kočnice ‘grizu’ odmah), otpada potreba za različito dimenzioniranim klipovima zbog uravnoteženja trošenja duge disk-pločice i povećava se ukupna snaga kočenja.

Potvrda učinkovitosti radijalno postavljenih čeljusti je, da je Kawasaki smanjio promjer prednjeg kočionog diska sa 300 na 280 mm, na najnovijem modelu ZX-6R. Smanjenje promjera diska ima još jedan pozitivni efekt: smanjuje se i žiroskopski moment kotača i time se povećala upravljivost motocikla. Da bi se osigurali glede možebitnih problema s disipacijom topline/iskrivljenja diska, povećala se debljina diska za 1mm. Prvi testovi ZX-6R u Japanu, pokazali su da radijalno postavljene čeljusti, nisu samo tehnološki trik za zarađivanje novaca, nego da ‘stvar stvarno radi’. Zaključimo s time da će i prosječni vozač motora osjetiti pozitivnu razliku s radijalnim kočnicama i ako ništa drugo, lakše će čistiti prednji kotač i pumpati gume s manjim diskovima.

 
 

Share

About Author

admin