Test guma Dunlop SportSmart 2 Max

SportSmart 2_Max_Front_Rear_Packshot.jpg

Nove „hypersport“ Dunlop SportSmart2 Max gume namijenjene ljubiteljima doista žestoke vožnje, koje prvenstveno zanima jurnjava cestom, ali si istovremeno žele ostaviti mogućnost i za povremeno razgibavanje na natjecateljskoj stazi. Ne i za utrkivanje ili ozbiljno treniranje, tome je ipak namijenjen (također novi) GP Racer D212.

Dunlop je SportSmart seriju guma predstavio 2010. godine, tri godine kasnije se zakotrljala dorađena inačica SportSmart2, a 2017. je započela s novim modelom SportSmart2 Max. Osim od brzog napretka kemijske tehnologije, verzija Max je profitirala i od novih tehnika nastalih tijekom razvoja doista odlične sport-touring gume RoadSmart III, što je onda oplemenjeno saznanjima stečenim na utrkama izdržljivosti, na kojima su motocikli opremljeni Dunlopovim pneumaticima osvojili 16 svjetskih titula u posljednje 22 sezone.

Takva kombinacija gena znači da bi se SportSmart2 Max trebala pokazati svestranom, ljepljivom i izdržljivom gumom, a iako u Dunlopu skromno tvrde da je ovdje riječ samo o evoluciji, ona je poprilično dramatična. Na stražnjoj gumi je nepromijenjeno ostalo tek nešto više od nosive konstrukcije, dok je prednja guma utoliko drugačija da je možete smatrati potpuno novom. I primjetno boljom, posebno u sferi upravljivosti.

Novi profil prednje gume je prilagođen agresivnijoj promjeni smjera i to jasno primjećujemo već u prvim metrima kada ostajemo čak i pomalo iznenađeni koliko oštro s novim Suzukijem GSX-S 750 vijugamo lijevo-desno da bi, kao, zagrijali gume. Nije da je to nešto što baš moramo učiniti, jer su se inženjeri potrudili i oko toga da spuste prag na kojem se ulazi u zonu optimalne radne temperature.

I doista, iako je još uvijek prohladno, a cesta do priključka na autoput uz to i poprilično prašnjava, gume od samog početka sasvim dobro drže. Ipak, prava zabava počinje tek kakvih 20-ak kilometara kasnije na brdskim cesticama s oštrim zavojima, gdje nam prednja SportSmart2 Max omogućuje doista munjevitu promjenu smjera te bez problema podnosi oštre linije prolaska, a užitak je dodatno podebljan i obiljem povratnih informacija. Stražnja guma nije baš do te mjere komunikativna, ali i ona odlično drži asfalt i ulijeva duboko povjerenje koje ne mogu narušiti ni preoštri trzaji Suzukijevog sportskog nakeda kod otvaranja gasa na izlasku iz zavoja.

Dosad smo se već navikli da u Dunlopovu testnu rutu budu uključene i zabačene brdske cestice, koje su toliko uske da se teško mimoići i s muhom, a mjestimice su poprilično izlizanog i grbavog asfalta. Iako Dunlopovi test vozači na čelu kolone i tu drže poprilično živahan tempo, a novinarska kolona iza sebe povremeno ostavlja i prašnjavu izmaglicu, gume uspijevaju naći dobro uporište, ostavljajući nas u uvjerenju da kvalitetno drže i onda kada su uvjeti za igru daleko od idealnih.

No, pravi test je tek trebao nastupiti na stazi Mireval, na kojoj je SportSmart2 Max dobrim dijelom i razvijan. Za ponovo upoznavanje s tom stazom, koja ima uglavnom relativno brze zavoje, te sporiji, tehnički dio u zadnjoj trećini kruga, odabiremo Kawasaki Ninju ZX-6R 636 s kojim se nove Dunlopove gume dobro nose. Prednja guma je odlična, ne pokazuje nikakve manjkavosti ni kod snažnih kočenja, da bi nas u trenutku ulaska u zavoj, isto kao i na cesti, osvojila lakoćom promjene smjera, ali i količinom povratnih informacija.

Zapravo, promjena smjera je toliko oštra, a spuštanje u nagib toliko munjevito da nas prednji SportSmart2 Max pneumatik svojom reaktivnošću lagano podsjeća i na slick gume. Međutim, u svemu tome ne postoji neka stepenica u kojoj bi motocikl naglo „propao“, nego je spuštanje u nagib otprilike jednako oblo od onog trenutka kad ste tek započeli naginjanje pa sve dok ne počnete brusiti rubove gume.

Brzom desnom zavoju broj dva odmah slijedi nešto zatvorenija trojka koja se proteže u istom smjeru. To znači da ta dva zavoja povezujemo praktično u jednu cjelinu, prebacujući između njih iz četvrte u treću brzinu, te istovremeno kočimo u nagibu, uživajući u dobrom osjećaju za to što se zbiva s prednjom gumom, koja bez problema podnosi ta opterećenja i dobro drži putanju. Kad se pak nakon kratke ali brze ravnice malo proračunamo na ulasku svojevrsnu S šikanu, kojom započinje sporiji dio staze, umjesto nastavka prekasnog kočenja duboko u zavoj odlučujemo se još dublje nagnuti motocikl i jednostavno prenijeti višak brzine kroz tjeme zavoja. Prednja guma i to odrađuje bez ikakvog problema ili širenja putanje te nas ostavlja u uvjerenju da ima i više „gripa“ nego što se mi to i usudimo tražiti.

Dakle, u tjemenu zavoja imamo potpuno povjerenje u SportSmart2 Max, a isto vrijedi i na izlasku kada se stražnja guma dobro nosi sa eksplozivnim karakterom Kawasakija ZX-6R 636. Presjedanje na još eksplozivniji BMW-ov naked S 1000 R samo produbljuje naše uvjerenje da prednja SportSmart2 Max guma doista ima vrhunske osobine, no straga se počinju pokazivati neka ograničenja. U prva dva ili tri kruga je sve išlo kao po špagi, no nakon toga je počelo lagano popuštanje stražnje gume, ponajprije u zadnjem polukružnom zavoju, kroz kojeg se penjemo prema ciljnoj ravnini. Pritom se sve odvija relativno mirno, odnosno lako je osjetiti trenutak u kojem će stražnja guma ući u fazu proklizavanja, koje nakon toga ostaje blagog karaktera, čak i ako nastavite držati gas otvorenim pa dođe i do nešto izraženijeg zanošenja stražnjeg kraja.

U svemu tome nema ništa strašno, čak je i zabavno na taj način održavati stvari pod relativnom kontrolom, no ipak nas pomalo iznenađujuće. Naime, prošle godine smo na istoj stazi, s crossoverom S 1000 XR, koji ima isti agregat od 160 KS, testirali sport-touring pneumatike RoadSmart III, pa nismo imali takvih „problema“ s proklizavanjem stražnje gume. A da stvar bude čudnija, ovaj put smo nakon BMW-ovog nakeda sjeli na Kawasaki ZX-10R Ninja, koji broji 200 KS, a svejedno je na njemu stražnja guma bila manje nestašna. Ne tvrdimo da u tom istom zadnjem zavoju nije proklizavala, ali je to činila primjetno manje izraženo.

Štoviše, nakon brzog i žestokog, ali uglađenog Ninje ZX-10R sjeli smo na siroviju i ekstremniju Yamahu YZF-R1 na kojoj stražnju gumu praktično nismo ni uspjeli izbaciti iz takta. Pripisujemo to asimetričnim intervalima paljenja s kojima je stražnja guma izložena manjem stresu, no do tog trenutka je ta ista stražnja guma već trebala biti potrošena. A nije.

Po osjećaju kod dodavanja gasa, stražnja guma je još uvijek imala dovoljno „mesa“, a to je potvrdio i vizualan pregled. Takvo što zasigurno ne bi trebali očekivati na današnjem Grobniku, no na stazi Mireval je SportSmart2 Max guma djelovala gotovo nepoderiva, bez obzira na to što su kolege novinari Yamahi R1 davali tek malo predaha u torturi koja je trajala skoro dva sata. A trajala bi još i koju minutu duže da nam se prije kraja zadnjeg treninga nije sasvim rastvorila posuđena desna čizma.

No, do tog trenutka nam je ionako bilo sve jasno. Dunlop je još jednom pokazao da su majstori „crne magije“ i da u istoj mješavini mogu uspješno stopiti naizgled nespojive sastavke. SportSmart2 Max je istovremeno i sportska i svestrana guma koja ima samo jedan problem. Naime, Dunlop u svojoj ponudi ima i prošle godine predstavljeni RoadSmart III, sport-touring gumu, koja je u hijerarhiji ispod ovakvih „hypersport“ pneumatika, ali se vozi i kao prava sportska guma, posebno u SP varijanti. Kao takav, RoadSmart III će i u žestokoj vožnji cestom zadovoljiti zahtjeve većine vozača, no SportSmart2 Max se ipak može pohvaliti agresivnijom prednjom gumom, koja omogućuje brže promjene smjera i još konkretniji osjećaj u dubokom nagibu. Pretpostavljamo da bi s njome i relativno tromi motocikli postao okretniji i takva odlična prednja guma uvelike kompenzira to što nam je kod žestokog otvaranja gasa u dubokom nagibu stražnja guma znala bezazleno zastraniti. Isto tako, SportSmart2 Max se prodaje i po nešto nižoj cijeni čime se barem dijelom kompenzira ipak nešto manja trajnost od neuništivih guma RoadSmart III.

U svakom slučaju, i SportSmart2 Max i RoadSmart III su, kako im i ime govori, pametan odabir, i koju god da gumu odaberete, nećete požaliti. Baš kao što ni mi nismo ni najmanje požalili što smo se odazvali još jednoj dinamičkoj prezentaciji u organizaciji Dunlopa. Možda je loše počelo, a loše je i završilo, jer nam se, vjerovali ili ne, i na povratku zagubila prtljaga, no između toga smo doista uživali. U dobrom društvu vrlo dobre gume.

Dunlop SportSmart2 Max*

110/70 R17 – 801,25 kn

120/60 ZR17 – 948,75 kn

120/70 ZR17 – 948,75 kn

120/70 R17 – 815,00 kn

150/60 R17 – 978,75 kn

160/60 ZR17 – 1222,50 kn

160/60 R17 – 1008,75 kn

180/55 ZR17 – 1305,00 kn

180/60 ZR17 – 1363,75 kn

190/50 ZR17 – 1393,75 kn

190/55 ZR17 – 1393,75 kn

200/55 ZR17 – 1601,25 kn

*Na navedene cijene odobrava se 15% gotovinskog popusta

 

 

Kad su krenuli u razvoj nove Max generacije, inženjeri Dunlopa su imali zadatak zadržati istu razinu prianjanja na suhom kao i na dosadašnjim SportSmart2 gumama, ali istovremeno značajno unaprijediti ostale vrline. Ukupnom napretku je najviše pridonijela prednja guma, koja je potpuno nove konstrukcije, ali i drugačijeg profila kako bi se olakšala promjena smjera i spuštanje u nagib te istovremeno smanjila tendencija izravnavanja motocikla kod kočenja u zavoju.

Dosadašnji model je imao neobičan i gotovo potpuno obli profil od sredine gume do ruba naplatka i zbog toga su se neki kupci žalili na nedostatak povratnih informacija u maksimalnom nagibu, pa je tako novi SportSmart2 Max dobio izraženiji rub na samom ramenu (označeno crvenim). Osim toga, potpuno nova konstrukcija prednje gume uključuje i karkasu s platnom od rajona kao i famozni JLB, odnosno beskonačnu traku koja se paralelno i bez preklapanja „omotava“ oko cijelog profila gume, a izrađena je od sintetičkih vlakana zvanih aramid.

S takvom konstrukcijom se smanjuje vrijeme zagrijavanje gume, koja sada optimalan „grip“ počinje pružati na nižim temperaturama, a uz to se i smanjuje deformacija gaznog sloja uslijed djelovanja centrifugalne sile pri velikim brzinama i u dubokom nagibu. Ovo potonje je zaslužno za to da je, prema tvrdnjama iz Dunlopa, trajnost prednje gume povećana za 25%, a istovremeno bi, prema njihovim testiranjima, držanje gume kod kočenja u nagibu trebalo biti bolje za 8%, dok je okretnost pri manjim brzinama poboljšana za 11%

Stražnja guma je zadržala dosadašnju konstrukciju, ali sada ima poboljšanu smjesu s novim polimerima i više ljepljive silike, čime se povećava kontaktna površina i tako poboljšava držanje pri niskim temperaturama i na mokrom asfaltu. Osim toga, po uzoru na natjecateljske gume koje Dunlop razvija za svjetsko endurance prvenstvo, stražnja SportSmart2 Max guma ima mekšu smjesu na bokovima, a tvrđu u sredini, čime je trajnost povećana za 10% u odnosu na dosadašnji model.

 

Svoju ponudu „hypersport“ guma Dunlop dijeli u tri segmenta, sukladno tipu vozača. U prvu skupinu spadaju vlasnici sportskih motocikala i sportskih nakeda, koji se veliku većinu vremena voze na cesti, ali će povremeno možda skrenuti i na natjecateljsku stazu na kojoj nemaju previše iskustvu. Tu skupinu pokriva ovdje testirana SportSmart2 Max guma.

U drugu skupinu spadaju iskusni i natprosječno brzi vozači kojima nije mrsko koristiti grijače guma i podešavati ovjes, a nerijetko su i vlasnici motocikala posebno prilagođenih stazi, s kojima se možda i natječu na amaterskom ili lokalnom nivou. Za njih je Dunlop za 2017. pripremio novu generaciju GP Racera nastalu na bazi D212 GP Pro gume, koja pobjeđuje na Isle of Man TT utrkama. Kad je u pitanju novi GP Racer D212, u Dunlopu tvrde da čak ni iskusni trkači amateri neće primijetiti razliku u odnosu na GP Pro natjecateljske gume i KR slickove. Štoviše, GP Racer D212 je već uspješno debitirao na svjetskom endurance prvenstvu, gdje ga koriste neki privatni timovi. Njima je namijenjena i posebna verzija GP Racera u dimenzijama 190/55-17 i 200/55-17, koja bi trebala omogućiti vrhunsko držanje, a istovremeno i biti otporna na trganje pri velikim opterećenjima, što je zasluga mekane bazne smjese te čvrste mješavine gazne površine.

Konačno, treću skupinu čine profesionalni vozači, koji uživaju potpunu tehničku podršku svoje momčadi, ali i specijalista za gume. Takvim je iznimno brzim natjecateljima namijenjena GP Pro D212 guma, koju će krajem ove godine zamijeniti još naprednija verzija D213.

 

Dunlop GP Racer D212*

120/70 ZR17 – 1267,50 kn

180/55 ZR17 – 1670,00 kn

190/55 ZR17 – 1813,75 kn

200/55 ZR17 – 1957,50 kn

*Na navedene cijene odobrava se 15% gotovinskog popusta

 

Tekst/Fotografije by Moto Puls

 

 

 

 

 

Prethodni članakYamaha YXZ 1000 R
Sljedeći članakDucati Monster 1200 S