Tehnika — 22 siječnja 2005 -
   

 

Što je Titan?
 

Čisti titan je bijeli svijetli metal male gustoće (4500 kg/m3), iznimno velike otpornosti na koroziju i lagan je za kovanje. Topi se pri temperaturi od  1668°C. On je veoma reaktivan metal, reagira sa kisikom i dušikom iz atmosfere i vodikom ako je prisutna vlaga. Zbog reaktivnosti mjesta gdje se titan proizvodi su prvo pročišćena sa inertnim plinovima među kojima se najčešće koristi argon.
Titan je deveti po redu najmanje zastupljeni metal u zemljinoj kori (0.7%). Čvrst je kao čelik, ali je 35% lakši. On je 60% teži od aluminija, ali je dvostruko čvršći. Titan nalazimo u stjenama. Naravno sva se svojstva titana i dodatno poboljšavaju sa dodavanjem različitih primjesa (aluminij, molbiden, željezo, mangan, paladij). Dodavanjem paladija povećavamo otpor koroziji a ostalih elemenata povećavamo mu čvrstoću.
 
    

 

Prednosti Titana i njegovih legura
– Dostupnost u svim oblicima
– Odgovarajuća cijena s obzirom na ostale materijale sličnih vrijednosti
– Dobra varljivost
– Ušteda na težini (odnos čvrstoća/težina)
– Otporan na udarce i vatru
– Neotrovan i povoljan za prirodu
Primjene Titana
Titan i njegove slitine su dokazale da su tehnički superiorne u širokom spektru primjena. Na primjer:
– Automobilizam
– Vojna
– Nuklerna zaštita
– Rafinerije
– Parne turbine
– Sportska oprema
– Cestovni transport
– Motociklizam
U većini ovih i drugih primjena titan je zamijenio teže, manje pouzdane ili skuplje materijale. Kada uzmemo sve navedeno u obzir korištenje titana je rezultiralo pouzdanijim, ekonomičnijim i dugotrajnijim sistemima i komponentama.
 

    

 

Rastuća potražnja za cestovnim vozilima sa manjom potrošnjom goriva i ekološki prijateljskim vozilima je fokusirana na smanjenje mase i poboljšane performanse. Titana se u proizvodnji motocikala primjenjuje su zbog visoke čvrstoće, niske gustoće i odličnog otpora koroziji i oksidaciji. Titan ima dugu povijest uspjeha u racing aplikacijama. Evo nekih od proizvoda od titana: ispušni sistemi, ventilske opruge, ventili, sustavi spojnica za ovjes, opruge za ovjes, felge, kućišta mjenjača,… i još mnoge.
Smanjivanje masa vozila je samo jedan aspekt kompleksnog izazova s kojima se suočavaju današnji dizajneri. Pravljenje motocikala koji su manji očito ostavlja probleme prihvatljivog slobodnog prostora. Manji, lakši motocikli vjerojatno neće zadovoljiti želje svakog motociklista. Smanjenje težine u top klasi motocikala doprinosi manjoj potrošnji goriva i ”zelenoj” slici proizvođača. Najveće prepreka za proizvođače motocikala je cijena titana.  Upravo zbog toga ne nalazimo puno titana u motociklima već samo na osnovnim mjestima. Zamjenom svih dijelova koji su od čelika titanom dobivamo uštedu na težini od najmanje 40%.
 

 

Share

About Author