Savjeti i škola vožnje — 15 travnja 2008 -

ZAŠTO KORISTITI FULL SINTETIČKA ULJA
tekst izvorno objavljen 2002. godine.

Klipnjača sa letećim ležajem koji se doslovno rasletio.
Noseći ležajevi koji su od špene letećeg ležaja svi uništeni.
Potpuno uništena radilica na mjestu gdje se razletio ležaj.

Pošto sam primio jako puno mailova sa pitanjima što se desilo mojem Suzukiju osjećam se dužnim odgovoriti.
"Prolupala" mašina ili možda da kažem razletila se mašina.Da ne bi netko krivo protumačio, bit ću malo precizniji i reći da se razletio jedan leteći ležaj radilice i sa sobom povukao oštečenje radilice, klipnjače te su zbog špene kompletno uništeni svi ostali noseći, svi leteći ležajevi, balanser radilice, "side" ležajevi, pumpa za ulje i indikator ulja. Hm, šta je ostalo cijelo, pa ovako, glava motora, ventili, 3 klipnjače, tri klipa jer je jedan izudaran te kompletna getriba koja mora se priznati izgleda kao nova. Inače je getriba od Suzukija jedna od najvećih, ima najveće zupčanike i vidi se da je praktično "nepoderiva" za razliku od Hondine ili Yamahine kojima redovito rikava 2. brzina. E sad, zašto je Suzuki prolupao? Zbog čega se razletio leteći ležaj? Vožnja po zadnjem ?? Ne, to nije razlog tome. Od vožnje po zadnjem kotaču, Suzukiju ne može ništa biti jer mu usisnik ulja ide jako duboko u karter i odmah pored njega se nalazi indikator pritiska ulja koji bi isti tren zasvjetlio kada ulja na usisu zbog nagiba ne bi bilo. Stvar je u ulju koje sam koristio na mojem motoru. Mnogi hrvatski serviseri će vam reći kako se u Suzuki obavezno mora stavljati mineralno ulje, dok neki tvrde da je to glupost, da se koristi full sintetika. Najbolji su oni koji su stali u sredinu i izjavili kako u Suzukija ide polusintetika. E pa u svemu ima istine. U Suzuki se mora stavljati mineralno ulje, ALI samo do razrade motora koja je kod Suzukija do 1600 km. To je obavezno i kod Suzukija posebno naglašeno. Zašto ? Zašto u Suzuki za razradu obavezno ide mineralno ulje dok se recimo Honda razrađuje sa sintetičkim, a Yamaha dolazi tvornički puna sa uljem (priča se da je to posebno ulje u kojem su neke alge itd.) Stvar je vrlo jednostavna. Suzuki jedini ima nikalsirane aluminijske cilindre ulijevane u bloku motora. Stvar je u tome što se nikalsirani cilindri ne mogu razraditi na malim okretajima uz pomoć sintetičkog ulja jer je trenje između klipnih prstenova i samih cilindara tada premalo. Tu dolazi mineralno ulje koje svojom, slobodno mogu reći, slabijom kvalitetom podmazivanja ispravno razrađuje prstenove i cilindre. Šta sad kad imate prijeđenih 1600 km? Koje ulje sada odabrati? Tvornica preporuča sintetička ulja, ali ulje koje vi trebate najbolje bi trebao odabrati serviser na osnovu toga kakav ste tip vozača. U koliko se vozite normalnim tempom, preporuka je polusintetika do 6000 km kako bi cilindri mogli još napraviti pokoji kanal, a u koliko ste agresivniji vozač, obavezno sipati full sintetiku jer će i u koliko cilindri nisu kompletno razrađeni sa 1600 km, zbog velikih okretaja cilindri biti ispravno razrađeni. Sada dolazi ono najvažnije: sa 6000 km motor vam je savršeno razrađen, bilo sa sintetikom ili polusintetikom. Ova polusintetika na 1600 km nije obavezna već zbog tvorničke greške Suzukija iz 1996. za sigurnost neki primjenjuju. Inače, greška je bila u klipnjači. Naime, sile trenja pri malim okretajima na klipovima su bile prevelike i bolcni na klipnjačama su pojeli klipnjaču. Ta je greška već slijedeće sezone uklonjena pa se nebi trebalo na to previše obazirati. No nostalgični serviseri će preporučiti upotrebu polusintetike do drugog servisa. Inače zamjenski djelovi (pod garancijom) su dolazili sa piksama na klipnjačama kako bi se spriječilo ponovo oštećenje. Stvar je riješena već 1997 pa mi stvarno nije jasno zašto serviseri u Hrvatskoj forsiraju mineralno ulje i što je najgore za motore koji se vrte na preko 10000 okr/min.
Inače, saznao sam puno interesantnih informacija prilikom komunikacije sa mnogim Suzuki kućama diljem Europe, u zadnjih par mjeseci. Pošto se ne vozim imao sam vremena meilat i telefonirati. Nevjerojatna je stvar koliko korisnih informacija možete čuti od iskusnih servisera, a koliko gluposti možete čuti od (očito) manje iskusnih domaćih servisera. Interesantno je što će vam domaći serviseri iznjeti preko 1000 teorija no kad ih pitate, a zašto je to u praksi tako ili će vas zbunjeno pogledati ili će vam iznijeti neki totalno kontradiktan odgovor koji u biti nema smisla. Da se sada nebi svi naši domaći serviseri našli uvrijeđeni, ovdje je riječ o Suzukiju, a od mnogih koje sam pitao za Suzuki dobio sam uglavnom isti odgovor – i to krivi. Od kuda li samo ta totalno kriva teorija, pitam se kako je ta teorija mogla mazati oči mnogim korisnicima Suzukija te njihovim serviserima. Stvarno sramota.

Nego vratimo se mi onome što sam doznao od onih drugih, očito iskusnijih jer bi vam sve te informacije trebale pomoći prilikom odabira ulja za svoj motocikl, bio to Suzuki ili neki drugi.

Pa krenimo redom:

1. Zašto je u motocikle koji se vrte na preko 10000 obavezna upotreba sintetičkog ulja?
Stvar će možda zvučati komplicirano, ali je zapravo jako jednostavna. Prvo da kažem kako kvaliteta ulja nije skoro uopće bitna za sam mjenjač motora. Sva kvalitetnija ulja, bilo mineralna ili sintetička, sigurno će zadovoljiti vašu getribu. Sa nekim uljima će se lakše šaltat brzine na jednom motoru dok će na drugom štekat i slično, no niti jedno od toga neće oštetiti getribu. Što se tiče kuplunga, u sva ulja za motocikle su uključeni aditivi koji onemogućuju proklizavanje kuplunga. Naravno sa nekim uljima kuplung malo dulje traje, a sa nekim kraće. Zašto je to tako nepotrebno je raspravljati pogotovo jer kuplung nije sporna stvar ovdje, a uostalom je i potrošan materijal . Nego ono što je najbitnije i zašto je bitno koje ulje koristimo to su ležajevi radilice i klipnjače gdje su opterećenja najveća i gdje dolazi do konstantnog trenja. Ti ležajevi se niti u jednom trenutku rada motora ne odmaraju, stalno se vrte. U 99% slučajeva (pa i u mom) radi se o oštećenju letećih ležajeva koji se nalaze na spoju radilice i klipnjače. Svaki taj spoj ima svoju toleranciju ili jednostavnije nazovimo to luft. Taj luft je ispunjen sa uljem i to pod pritiskom tako da kada je sve ispravno radilica i klipnjača nisu nikada u direktnom kontaktu već se tu uvijek nalazi sloj ulja pod pritiskom. Na motociklima koji se vrte ispod 10000 okretaja mogućnost pada tog pritiska je neznatan, pogotovo ako je ulje zbog redovite izmjene čisto. Zato recimo u motocikle koji se vrte na čak ispod 8000 okretaja nije toliko bitno posvetiti pažnju prilikom odabira sintetike ili nečeg drugog. Bitno je da je u pitanju kvalitetan proizvođač jer će teško doći do oštećenja radilice. Samo pazite na nivo ulja jer u koliko se radilica na tom spoju ne podmazuje, vjerojatnost da će vam prolupati motor u narednih 500 km je velika.
Ovdje je riječ o motociklima koji se vrte na preko 10000 okretaja. Ne znam zašto je tako, no svugdje sam dobio informaciju da je 10000 okretaja granica i rad motocikla u višim okretajima drastično povećavaju rizik oštećenja ležajeva, odnosno direktno radilice. Da bi se ta mogućnost smanjila, koriste se visoko kvalitetna sintetička ulja – vjerojatno ste čuli za naziv ester ulja. Ta ulja omogućuju zadržavanje pritiska i na velikim okretajima i pod velikim temperaturama. Mineralna ulja se pri tim okretajima, trenjima i temperaturama doslovce raspadaju i gube pritisak, a sa gubitkom pritiska dolazi do direktnog struganja radilice po samom ležaju.

2. Na moje pitanje zašto to nije toliko izraženo kod motocikla manje snage sa većim brojem okretaja dobio sam slijedeći odgovor.

Motocikli sa manje snage imaju automatski i manje opterećenje na radilicu pa se vjerojatnost oštećenja smanjuje. U biti uvijek treba gledati proporcionalno: tih 10000 okretaja se ne odnosi na sve motocikle već na supersport motocikle sa četiri cilindra. Kod dvocilindraša se tih 10000 okretaja smanjuje na ispod 8000. Naravno, opet proporcionalno opterećenjima na radilici. Nije potrebno biti previše pametan da bi se izračunalo koliko je opterećenje na jednom spoju kod dvocilindraša i četverocilindraša sa istom kubikažom i istom snagom. Zato nemojte misliti da ako vozite nekog RSV-mille da možete koristiti manje kvalitetno ulje jer se vrti na 8000.

3. Dali to znači da je na mineralno ulje osjetljiv samo Suzuki ?

Ne, na manje kvalitetna ulja tj. na ulja koja ne podnose veliki broj okretaja i velike temperature su osjetljivi motocikli od svih proizvođača. Nemojte misliti da se jedna CBR-ka ili jedna R1 neće razletiti ako je često vozite u velikim okretajima, a pritom koristite krivo ulje. Samo je stvar u tome što nikome nikada nije palo na pamet da preporučuje mineralno ulje za te motore.

4. Idu li aditivi za ulje u korist mašini ili ne ?

Aditivi za ulje su korisni ali samo za motore sa visokim turažama. Kod aditiva za benzine je druga stvar. Za naš benzin bi vjerojatno koristili. Ipak malo pročiste dize.

5. Zašto proizvođači ulja ne koriste sastojke koji se nalaze u aditivima nešto kao dva u jednom?

Vrlo jednostavno. Klasična ulja koja se mogu nabaviti u svim dućanima diljem svijeta su prilagođena na klasičan način vožnje te odobravaju mnoga pretjerivanja. Stvar je naravno u cijeni, cijena ulja sa aditivima bi trebala biti 30% veća, a na tržištu se sigurno ne bi probila. U uljima koja se koriste na utrkama i sličnim manifestacijama budite uvjereni da se ne stavlja isto ulje koje možemo kupiti u dućanima. Ta ulja imaju aditive u sebi. Slična je stvar sa gumama. Gledamo dečke u GP-u kako se naginju i koliko sa koliko gasa i proklizavanja izlaze iz svakog zavoja te se pitamo kako odvoze preko 20 krugova na njima. Dok mi odemo na Grobnik i na slik gumi već nakon 10 kruga, sa normalno puno manje opterećenja, idemo u box da se guma malo ohladi. E pa nisu to iste gume, više se ne sjećam od koga sam čuo priču da guma kakva se koristi na GP-u košta oko 1000 DM i nije dostupna u dućanima. E sad kako doći do nje nemojte me pitati no investiciju od 2000 Dem samo za gume koje se koriste isključivo na stazi vjerujem da si nitko od nas neće priuštiti. Slična je stvar i sa uljima. Ako netko ima para i vezu za kupiti bačvu ulja kakvo koristi Rossi ili Biaggi neka izvoli i nek odmah na forumu napiše kako je došao do te bačve, jer bi se vjerujem našao još netko tko bi platio i do 200 Kn za litru takvog ulja. No znajte jedno, bez obzira na to koje ulje koristio, mala je vjerojatnost da vozač GP utrka vozi dvije utrke sa istim ležajevima radilice. Radilica se naravno ne mijenja ako ne dođe do oštečenja, ali ležajevi se gotovo sigurno mjenjaju.

Evo, vjerujem da sam objasnio situaciju oko ulja i radilice onima koji nisu to znali. Možda sam preskočio veliki i važni dio oko gustoće ulja i vrijednosti ulja (10-50W, 20-40W i sl.) no to je malo opširnija teza koju će vjerujem član foruma M900 vrlo rado na objasniti svima zainteresiranim. Ja sam ovdje objasnio zašto se meni razletila mašina.
Nadam se da će se ova tema razviti na forumu i da će se mnogi ukljućiti u diskusiju. Ove informacije koje sam gore napisao su direktno od predstavništva i servisera u Nizozemskoj, Njemačkoj i Italiji. Slovenski zastupnik ima najsigurniju teoriju koja glasi "Do 1000 km mineralno, do 6000 polusintetičko, a dalje full sintetika.".

Još jednom vas sve kojima se tema čini zanimljivom pozivam na daljnju diskusiju na forumu.

Saša Kranjec
MK "Motori"

Share

About Author

admin