Naši testovi — 15 rujna 2008 -

N-to izdanje Vespe je svaki puta sve bolje. I iako će mnogi reći kako se o Vespi nema što mnogo pisati, jer Vespa je Vespa, prevarili biste se. Kombinacija novog agregata u malo promjenjenoj vanjštini još uvijek ubrzava puls iz više razloga, a tu je i gotovo fantastična okretnost i stabilnost. Za skoro nebitnu razliku u novcu imate priliku posjedovati repliku klasika koja je brza, lijepa i u isto vrijeme praktična. I tko kaže da život nije lijep?
 

Od proizvoda nastalog od viška dijelova nakon Drugog Svjetskog rata, do simbola za skuter – to bi u kratkim crtama bio životni put Vespe. I iako je u svojih 145. reizdanja puno stvari došlo i otišlo, Vespa je još uvijek tu, simpatična i praktična kao i uvijek.
 

 

I iako je dizajn ove verzije GTS 300 Super skoro pa jednak onome modela 50S, ili bolje rečeno skoro direktno kopiran sa modela GT 250, jedna velika razlika se krije iza, točnije rečeno, ispod oplata. Radi se o novom pogonskom agregatu koji krasi veći dio skutera u Piaggio grupaciji. Temeljen na dobro poznatom modelu Quasar 250, novi agregat je i dalje vodom hlađeni jednocilindraš sa četiri ventila i elektronskim ubrizgavanjem, no ovog puta dimenzija provrta i hoda iznosi 75 x 63 mm, što je porast od po 2, odnosno 3 mm u svakom smijeru. I iako je snaga ostala istih 21,5 KS na 7 500 okr/min, okretni moment je porastao na 22,3 Nm i smjestio se na nešto nižih 5 000 okr/min. Jednostavnim riječima, veliku Vespu više nije potrebno jako vrtjeti da bi nekamo išli. Štoviše, okretni moment nekada zna i iznenaditi…
 

Da se razumijemo, Vespa GTS 300 Super ne diže na zadnji, ali snage i okretnog momenta ima sasvim dosta kako biste na semaforu pokazali tko je gazda i kako nova Vespa nije samo lijepa nego i brza. Dovoljno je okrenuti ručicu gasa i ubrzo ćete se kretati brzinom od oko 100 km/h. Do 110 km/h Super Vespa dolazi veoma lako, dok će vam do maksimalnih 130 km/h koje pokazuje sat doći uz malo strpljenja. Kad smo već kod toga što sat pokazuje, spomenimo kako je on malo neprecizan i nejasan. Naime, kada Vespa stoji, kazaljka stoji na 10 km/h, a u usporedbi s bilo kojim drugim vozilom pokazuje istih tih 10 km/h više. Koji je razlog, ne znamo, ali da je prilično zbunjujuće – jest.
 

 

No, maksimalnu brzinu na stranu; Vespa će svoje pravo lice pokazati u međuubrzanjima, koja su veoma izražena na otvorenoj cesti. Prvo logično pitanje koje se nameće je: „što Vespa radi na otvorenoj cesti?“. Odgovor je: juri. I to poprilično sigurno, zahvaljujući veoma krutoj i stabilnoj šasiji i ovjesu relativno kratkog i tvrdog hoda. No, kasnije ćemo o tome. Spomenuta međuubrzanja su zbilja zavidna, a što je još ljepše je odgovor na gas. Naprosto je prekrasno lagano krstariti i bez ikakvog napora ubrzavati sa tolikom fluidnošću. Ovdje novi agregat zaslužuje čistu peticu. Skoro od nule pa do spomenutih indiciranih 110 km/h Vespa ubrzava zavidno i vrlo je elastična, što će cijeniti svi.
 

Osim nespremnog suvozača. Naime, tek kada sjednete na suvozačko sjedalo Vespe GTS 300 Super shvatite intenzitet ubrzanja i međuubrzanja. U nekoliko navrata smo skoro izgubili suvozača ili bili izgubljeni sa stražnjeg sica. Možda je to i mala zasluga poprilično čudnog položaja, gdje suvozač drži noge malo povišeno i prema naprijed dok sjedi na malom sicu koji visi prema dolje, ali ubrzanja su svejedno jaka. Okretni moment se najviše osjeća upravo na tom mjestu, kada vozač u vožnji doda gas.
 

 

No Vespa ne nudi samo lijep dizajn i snažan agregat. Tu je još jedna fascinantna stvar: ponašanje u vožnji. Iako tako ne izgleda, Vespa se u vožnji ponaša bolje od nekih razvikanih sportskih skutera. Zasluga je to okvria od štampanog lima koji je dva i pol puta čvršći od onog napravljenog od klasičnih čeličnih cijevi. U kombinaciji sa krutim ovjesom malo kraćeg hoda, Vespa ujedinjuje izvrsnu stabilnost u dugim i jako dobru okretnost u kratkim zavojima i gradskim centrima. Spomenimo kako je međuosovinski razmak čak 1 370 mm, što je skoro kao kod nekih ozbiljnih motocikala, a ujedno je i zasluga za vrhunsku stabilnost. Ovdje svoju zadaću izvrsno obavljaju i Pirelli gume na 12“ naplatcima, koje su na visini svakog zadatka koji stavimo pred njih i jako rijetko proklizavaju. Jedino što možda malo smeta je već spomenuti kratki hod ovjesa, koji će Vespu na nekim oštrim neravninama malo uznemiriti. No u nevolji se poznaju junaci, pa ovjes brzo smiruje situaciju te ovaj talijanski klasik ne pliva po cesti nego brzo nalazi svoj mir i neutralnu poziciju. Kad smo već kod ovjesa, spomenimo kako se on odozada sastoji od klasičnog sustava gdje agregat glumi stražnju vilicu, a neravnine upijaju i kontroliraju dva amortizera. Na prednjem kraju tu je oscilirajuće rame sa jednostrukim amortizerom koji kao i na modelu 50 S ima crvenu oprugu.
 

 

I kočnice zaslužuju svaku pohvalu. Dva diska od 220 mm svoj posao obavljaju na veoma visokom nivou. Bez obzira o situaciji, kočnice su uvijek modulabilne i dovoljno snažne da se sigurno i brzo zaustavite. Kočenje je popraćeno jednim poprilično glasnim zujanjem koje će možda nekima smetati. Sve u svemu, još jedna svijetla točka Vespe GTS 300 i.e. Super.
 

No, to su sve stvari koje uvidite tek kada provozate Vespu. Ono što vidite na prvi pogled je jednako lijepo, a to je dizajn. Iako volimo agresivne, napadne i zašiljene motocikle, Vespa nas je osvojila na prvi pogled. Kao neka ljepotica u večernjoj toaleti, Vespa svoj izgled nosi sa dozom elegancije i visokog stila. Prevladava zaobljenost i retro dizajn koji se osjeća na svakom kvadratnom centimetru ove legende na kotačima. Od sjedala (koje je 790 mm od poda) sa bijelim obrubom, podnice koja ima prekrasne izdignute gumene trake, kromiranih retrovizora i rukohvata za suvozača, pa do sjajnog ruba na kotačima i oplatama i rešetkama na prednjem i desnom bočnom dijelu, Vespa odiše stilom. Jedini detalj koji fali je možda kromirani obrub okruglog prednjeg svjetla, ali nećemo sitničariti. Spomenimo i oslonce za suvozača koji izlaze iz bočne oplate i totalno su „old school“. No, dizajn tu i tamo plaća danak praktičnosti. Tako npr. pod sic ne stane integralna kaciga, a ono što malo bode u oči je digitalni, ali praktični sat na instrument ploči. Zauzvrat, tu je pretinac ispod upravljača u koji stanu i neke veće stvari, ali nebismo preporučili transport ničeg topljivog jer se isti nalazi u neposrednoj blizini hladnjaka, koji zna biti dosta vruć.
 

 

No kako nebiste pomislili kako pišemo samo hvalospjeve, imamo i par zamjerki. Prva je već spomenuti smještaj suvozača, koji pri svojem pokušavanju da ostane na motoru poprilično smeta vozaču, a manje agregatu. Noge suvozača su malo previše naprijed, pa stajanje na semaforu postaje otežano jer tada vozač treba malo šire stati stopalom na pod, što dodatno otežava poprilično široka podnica, koja u normalnoj primjeni daje puno komfora, ali ovdje, eto, smeta. Isto tako, zaštita od vjetra je prilično mizerna, pa će vam vjetar na nemalim brzinama dosta bacakati glavu. Snažno preporučujemo nošenje integralne kacige jer ova Vespa može zbilja pojuriti. Na svu sreću, prednji blatobran je dosta dugačak pa ne baca vodu sa ceste u lice. Isto tako, testirana crna verzija je dosta neprijateljski nastrojena kada se radi o čišćenju. Lak je malo osjetljiv i treba poprilično paziti kada ga se čisti. Osim tih manjih zamjerki, među koje spada i mali prostor pod sjedalom, Vespa će vas veseliti i to duže vremena. Kako nebi ostalo nespomenuto, ova Vespa posjeduje spremnik goriva od 9 litara koji će trajati nekih 130-ak km oštrije vožnje.
 

I kao što smo početkom godine rekli za Vespu 50 S, i GTS 300 Super odiše onim nečim. Umjesto pomodnog skutera za samo nešto malo veću cijenu dobivate klasik, koji osim što izgleda – juri i leži. I to radi sa stilom i elegancijom kao rijetko koje vozilo. Nije ni čudo što je ovaj klasik doživio svoje 145. izdanje…
 

Share

Povezane novosti

MV Agusta F3 675

MV Agusta F3 675

rujan 30, 2015
KTM Freeride 350

KTM Freeride 350

siječanj 26, 2014
Husaberg enduro

Husaberg enduro

ožujak 02, 2013
Yamaha Xenter 150

Yamaha Xenter 150

svibanj 16, 2012
Moto Guzzi V7

Moto Guzzi V7

travanj 15, 2012
BMW C600 Sport/C650 GT

BMW C600 Sport/C650 GT

travanj 05, 2012
Yamaha T-Max 530

Yamaha T-Max 530

ožujak 17, 2012

About Author