Motori i oprema Naši testovi — 02 ožujka 2013 -

Husaberg je za sezonu 2013. sve svoje snage usmjerio u enduro disciplinu i time postao jedini brend na tržištu koji se fokusirao isključivo na proizvodnju enduro motocikala. Osim toga, prvi put u svojoj povijesti ova izvorno švedska tvrtka, a sada u vlasništvu austrijskog KTM-a, ima u svom proizvodnom programu motocikle baš za sve klase natjecanja, od najmanjih dvotaktnih 125 i četverotaktnih 250 do Open klase preko 450 ccm.

Husabergovu gamu čine motocikli s dvotaktnim agregatom 125, 250 i 300, dok su četverotaktni agregati 250, 450 i 510 ccm. I dok su dvotakni modeli doživjeli evoluciju, četverotakni su iz temelja promijenjeni. Potpuno je nov model u ponudi FE 250, dok je model 350 zamijenio 390, a model 501 (510 ccm) zamijenio je model 570.

Pogledamo li modele za 2013., odmah vidimo da su četverotaktni agregati napustili ono revolucionarno rješenje s agregatom zakrenutim pod 70 stupnjeva i preuzeli provjerene agregate iz KTM-ove palete. Odmah moramo napomenuti da su ovi agregati identični KTM-ovim agregatima, s istom elektronikom i vrijednostima snage i momenta. Osim toga, niti u okvirima nema razlika, izuzmemo li prihvat plastičnog stražnjeg dijela okvira preko dva vijka, umjesto jednog na KTM modelima.

 

 

Ipak, u austrijskoj tvornici izričito tvrde kako ovo nisu samo plavo-žute replike KTM-ovih motocikala. Unatoč sličnostima postoje mnoge razlike između ova dva brenda pod istom kapom: svi modeli za 2013. imaju najnovije White Power prednje vilice s “Closed Cadridge”  unutrašnjosti posljednje generacije nazvanom 4CS (4chamber system), odnosno najnoviji sustav s četiri komore. Osim toga, nov je i stražnji WP PDS amortizer. To su komponente koje su kvalitetnije nego na osnovnim KTM modelima, a identične su onima koje koriste novi Six Days modeli za 2013. godinu. Razlike vidimo i u stražnjim vilicama, drugačijim zračnim kutijama filtra zraka, spremnicima goriva i ostaloj opremi.

Razlike u usporedbi s narančastim motociklima vidimo i u cjelokupnom dizajnu motocikla, a kojeg dopušta potpuno novi stražnji kraj motocikla sav napravljen od plastike, kao na prošloj verziji. Plastični stražnji kraj nije lakši kao što bi se to radi brojnih pojačanja isprva moglo pomisliti – naprotiv, teži je barem za kilogram. Njegova osnovna prednost ispred aluminijskih okvira je fleksibilnost prilikom pada, jer se plastika nakon izvijanja uvijek vraća u prvobitan položaj, dok aluminij moramo ravnati. Taj stražnji kraj izrađen je iz tri dijela.

 

Za razliku od osnovnih KTM-a, svi Husaberg modeli u seriji imaju štitnike agregata napravljene od vrlo izdržljive plastike. Po svemu sudeći, usudili bismo se reći kako su se najnoviji Husabergovi modeli smjestili između osnovnih KTM modela i njihovih prestižnih Six Days inačica, ali u jednoj sasvim novoj i svježoj dimenziji.

Svi modeli se mogu pohvaliti novim naplatcima marke DID, koji su CNC obrađeni i eloksirani u plavu boju. Zahvaljujući vijcima na žbicama, koji su sada napravljeni od aluminija, a ne od željeza kao do sada, svaki od novih kotača štedi po 200 grama.

I amortizer je pretrpio bitne promjene: sada je 7 mm duži, a uz poboljšane karakteristike lakše ga je podešavati bez uporabe specijalnih ključeva.

U odnosu na stare Husaberge novi 4T modeli imaju kudikamo uže bokove te svježiji izgled. Potpuno novi je prednji blatobran, koji je sada puno duži i širi, novi su bočni spojleri s otvorom za hlađenje, te stražnji kraj, koji sada i kod 2T verzija ima prihvat za ruke. Sada se na novim modelima filter zraka mijenja bez upotrebe alata.

 

Nova Closed Catridge vilica

U nove Husaberge ugrađuju se vilice marke White Power najnovije generacije 4CS Closed Catridge promjera 48 mm sa 4 odvojene komore. U ovim vilicama se nalaze odvojeni spremnici ulja za podmazivanje i hidrauličku kompresiju i povrat, pri čemu je ova vilica dugotrajnija i sigurnija. Sada ove vilice imaju odvojena podešavanja na lijevom i desnom štapu vilice, pri čemu na lijevom gornjem dijelu podešavamo kompresiju, a na desnom povrat. Dakle, nema više nikakvog podešavanja s donje strane vilice.

Ovdje moramo napomenuti da lijevi štap ne radi samo kompresiju, a desni samo povrat, već oni imaju jednake unutrašnjosti, a razlike su samo u finim podešavanjima na odvojenim štapovima. To znači da oba štapa imaju iste funkcije kompresije i povrata. Ovime je uveliko olakšano fino podešavanje vilica, dok se set-up vilice i dalje namješta klasično, promijenom listića na ventilima.

 

 

Novosti na 2T modelima

Prije svega, nov je stražnji dio okvira, ovoga puta napravljen od plastike (dosada je to bilo samo na 4T modelima), a i ovdje se ugrađuje nova WP prednja vilica Closed Catridge sa 4 komore.

Za razliku od prošlogodišnjih TE modela, novi imaju spremnik goriva veći za 1,2 l, kako bi im se povećao radijus kretanja bez dolijevanja goriva. Tako sada u spremnik stane punih 10,7 litara bezolovnog goriva. Sa svim tim malim izmjenama novi Husabergi teži su od KTM-ovih EXC proizvoda za 1 kg.

TE 125 je uz EXC 125 najlaši model s ultra kratkom ciklistikom na tržištu, a to znači da je vrlo okretan. Za 2013. mu je povećana zračna kutija filtra zraka, a dobio je i novi okvir. Ušteda u težini eliminirala je elektrostarter. Ovaj model ima isti okvir kao i ostali dvotaktni modeli, samo je drugačiji kut glave upravljača za trokute, te su drugačiji nosači motora. To znači da je ovaj model malo kraći te je u odnosu na ostale 2T modele njegov agregat montiran malo unazad u ukviru. Ovaj model je čak 9 kilograma lakši od dvotaktnog 250 modela.

TE 250 je namijenjen E2 natjecanjima, u klasi gdje se bori sa snažnim 450 četverotaktnim strojevima. On ima elektropokretač, ali mu je ostavljena i poluga za nožno pokretanje u slučaju nekog kvara ili ekstremne uporabe elektrostartera. Modeli 250 i 300 vrlo su slični jedan drugome, a za 2013. Oba modela imaju 50 grama lakše trokute prednje vilice. Na njima je i offset smanjen sa 22 na 20 mm te su sada CNC obrađeni. Zračna kutija filtra zraka je povećana, a dobili su i nove ventile V-Force 4. Osim toga, nova spojka je lakša za 250 grama i zahvaljujući gumenim dijelovima ima bolje doziranje.

 

 

Novosti na 4T modelima

Svi četverotaktni modeli napustili su stare agregate i preuzeli KTM-ove, koji su potpuno novi za Husaberg. Nadalje svi 4T modeli za 2013. opremljeni su serijskim ventilatorom na hladnjaku, čak i model od 350 ccm, za kojeg KTM ne ugrađuje taj ventilator. Zanimljivo je s druge strane kako niti jedan 4T Husaberg nema polugu za nožno paljenje, kao što je nije imao ni dosada na starim zakrenutim agregatima, te je to najveća razlika između tog agregata i KTM-ovih strojeva. Naravno, i bočni poklopci s logotipom tvrtke su drugačiji.

Svi četverotaktni Husaberg modeli za 2013. dobili su ispušne topove šire nego što ih imaju KTM modeli, kako bi bili tiši na maksimalnom broju okretaja motora.

U konačnici su novi modeli mnogo lakši od prošlogodišnjih Bergova: model 350 lakši je od starog FE 390 za čak 5,5 kg, a modeli 450 i 500 lakši su 2 kg od lanjskih modela 450 i 570.

FE 250 je opremljen elektronskim ubrizgavanjem goriva posljednje generacije. Iznad njega je model 350, koji se natječe u klasi E2 zajedno s modelima FE 450 i TE 250. Model FE 501 je pak ektremni motocikl za E3 klasu, koja traži najveću snagu uz optimalnu težinu.

 

 

 

Dojam u vožnji:

Sada su ovi četverotaktni modeli jednako uski kao i KTM, a mnogo uži od dosadašnjih Bergova. Iako koristi dijelove od KTM-ovih modela, Husaberg  je uspio zadržati svoj poseban identitet s novim rješenjima i definitivno se razlikuje od KTM modela. Najveće pitanje prije ove prezentacije bilo je hoće li ovo biti KTM-i u plavo-žutoj boji! Sada možemo reći “ne”, jer imaju totalno drugačiji izgled i osjećaj u vožnji. Husaberg nudi više opreme za tek malo veću cijenu od KTM-a. U vožnji i dalje imate onaj drugačiji osjećaj koji će vas neprestano podsjećati da vozite jedan Husaberg.

Ovi modeli su dobar korak naprijed za Husaberg jer su lakši i ugodniji za vožnju od starih modela. Do sada je najveća mana starih “zakrenutih” agregata bila da ga je bilo teško podići sa zemlje poslije pada s motocikla, jer mu je težište bilo vrlo visoko. Sada to više nije slučaj.

 

TE 125

To je vrlo lagan motocikl i na njemu ćete brze promjene smjera izvoditi s nevjerojatnom lakoćom.  TE 125 namijenjen je E1 klasi natjecanja, a odlikuje se nevjerojatnom okretnošću. U svakom se trenutku na njemu osjeća kako je kraći od ostalih Bergova, te je uočljiv manjak od 9 (pa i više) kilograma. Odličan je za mlade vozače koji stječu iskustvo, te predstavlja dobru ulaznicu u svijet pravih enduro motocikala. Jedino ovaj model nema elektrostarter, ali zato pali na prvi dodir. S povećanim spremnikom goriva sada ovi modeli imaju veći radijus kretanja.

Najveća mu je mana – i gotovo jedina –da nema uvijek onoliko snage koliko nam je potrebno, pa ga treba stalno vrtjeti u okretaje. Vuče tek kada je ventil otvoren, dok je na niskim okretajima “mrtav”. Time nije baš idealan za enduro, već je bolji za motokros.

 

TE 250

Ovaj dvotaktni model neusporedivo je jači od malog TE 125 i može se voziti na niskim okretajima, dok se ventil još ne otvori. Za jedan dvotaktni stroj ima vrlo linearan agregat. Težina je njegova najveća prednost u borbi s modernim 4T agregatima, a pozicija vozača gotovo je savršena za vozače standardne visine i one nižeg stasa. Moramo pohvaliti izuzetno dobar novi ovjes koji dozvoljava razne vratolomije i odlične kočnice s finim doziranjem.  Nedostataka gotovo da i nema, a tek će viši i teži vozači posegnuti za četverotaktnim modelima, jer su im oni u nekim situacijama lakši za uporabu.

 

TE 300

TE 300 svake godine ima sve manje loših osobina dvotaktnih agregata i s modernom elektronikom postao je pravo ubojito oružje u ekstremnijim situacijama. Naravno, najveća mu je prednost njegova mala težina u sprezi s snažnim agregatom. Agregat nema one rupe i ne mora se čekati da se ventil otvori, jer  već na minimalnim okretajima ima dovoljno snage da ga se može voziti “na leru”. Ima snažne vibracije, koje s vremenom počnu umarati.

 

FE 250

Ovo je model koji nas je najviše iznenadio, odnosno oduševio. S obzirom da spada u natjecateljsku klasu s modelom TE 125, moramo primijetiti kako je ovo puno konkretniji motocikl. S mnogo više snage i tek nešto većom težinom pravi je izbor za E1 natjecanje. Današnji mali četverotaktni agregati najviše su napredovali, pa s dovoljno snage i malim hodom klipa mogu činiti čuda na terenu. Vrlo lagan i okretan, ima meko razvijanje snage, pa dopušta agresivniju voznju bez puno umaranja.

Ovo je idealan odabir za starije vozače koji kreću u svijet hard endura i koji nemaju mnogo iskustva. FE 250 će im oprostiti sve pogreške, a neće ih umoriti kao snažni 350 i 450 modeli. Osim toga, ovdje će moći često držati gas otvoren do kraja, a to je osjećaj koji vam daje veće zadovoljstvo u vožnji i samopouzdanje toliko potrebno u borbi s neravninama. Pravo iznenađenje za sve nas koji smo prisustvovali ovoj svjetskoj prezentaciji u Španjolskoj. Agregat ne koči jako pri otpuštenom gasu kao oni sa velikim zapreminama, pa je odličan za vožnju nizbrdo, te za skliske terene poslije kiše. Na velikim usponima osjetno lakše mijenja smjer od modela 350 i 450.

Kao i ostali Bergovi, FE 250 ima odličan WP ovjes, a pozicija sjedenja mu je bitno bolja za više vozače nego na 2T modelima.

 

FE 350

Agregat s dvije bregaste osovine najbolje radi na visokim okretajima, a mala masa zamašnjaka i mali hod klipa daju mu neslućene prednosti na terenu. Vrlo je agilan i pokretan, a snage ima dovoljno da se bori s agregatima od 450 ccm. Jedini nedostatak koji mu možemo pripisati je nedostatak nožne poluge paljenja. No, nju možete kupiti naknadno i ugraditi ako vas ne smeta dodatak od 1,5 kg. Za razliku od KTM EXC 350, ovaj se isporučuje sa ventilatorom na hladnjaku i štitnikom agregata.

 

FE 450

Kao i ostali modeli, i ovaj model ima dobar ovjes, kočnice i spojku. Namijenjen je iskusnijim, težim, višim vozačima. FE 450 bezbrižno možemo uvijek voziti na niskim okretajima jer u svakom trenutku ima dovoljno snage za preskočiti balvan.

Agregat je potpuno različit od prošlogodišnjeg FE 450. Ima manje vibracija, buke iz usisnog voda, a ima i niže težište, pa ga je lakše podizati s tla nakon pada. Agregat je mnogo uži, pa ima više mjesta za noge, a nova spojka radi odlično. Nažalost, niti ovaj model nema nožnu polugu paljenja.

 

FE 501

Još jedno iznenađenje nam je priredio FE 501, iako smo već prije vozili njegovu KTM inačicu EXC 500. Ovo je vrlo dobar odabir za korpulentnije vozače s iskustvom. Čini se kako ima nešto niže sjedalo nego na KTM-u i odličan je na dugim usponima i na preskakanju prepreka jer agregat ima snage u svim režimima vrtnje. Iako je vrlo potentan, agregat je i dovoljno linearan da ne umara mnogo više nego model od 450 ccm. Najviše će pružiti na teškim, blatnim i pješčanim terenima.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Y1ka6GzMiBs

 

 

 

Share

Povezane novosti

Moto Guzzi California 1400
Yamaha MT-09 Tracer

Yamaha MT-09 Tracer

kolovoz 02, 2017
Aprilia Dorsoduro 900

Aprilia Dorsoduro 900

srpanj 31, 2017
Dunlop D213 GP Pro

Dunlop D213 GP Pro

srpanj 05, 2017
Dunlop GP Racer D212!

Dunlop GP Racer D212!

veljača 22, 2017
Yamaha XSR900 Abarth 2017

Yamaha XSR900 Abarth 2017

siječanj 19, 2017
Yamaha FJR 1300

Yamaha FJR 1300

prosinac 01, 2016

About Author

mate