Vozili smo — 23 kolovoza 2010 -

 

Kada jedan veliki proizvođač kao Yamaha proizvodi jako puno motora, ima od čega izmisliti još jedan motor. „Od svakog po nešto“ recept je po kojem je nastao Fazer8, nasljednik legendarnog Fazera. Mišićave linije, živahan agregat, poslovično dobra završna obrada i iznimno stabilna ciklistika zaslužni su za visoke ocjene.
 

Već ste ga negdje vidjeli?
 

Nije ni čudo, jer Fazer8 dizajnom nije odstupio koju svjetlosnu godinu od svog prethodnika, već je napravio tek nekoliko koraka dalje. Istina, stražnji kraj je od većeg brata FZ1, a ni ispušni sustav više ne topi tablicu i stražnje svjetlo, već je smješten s desne strane (i uz to je smrtno ružan). Ali je zato Fazer8 skočio još koji korak dalje od prethodnika što se ciklistike tiče: stražnja vilica sa modela YZF-R6 (ili jako slična istoj), UpSide-Down vilica, lijepi kotači… Čini se kao lijep paket, pogotovo kada u jednadžbu ubacimo i pogonski agregat, koji sada ima zapreminu od 800 ccm i debelo preko 100 KS, što je u vrijeme nastanka prvog Fazera bila znanstvena fantastika rezervirana samo za odabrane sportske motore.
 

 

No danas su vremena drugačija. Svijet se opametio, pa je sve više „normalnih“ korisnika motora, koji ih žele za svaki dan. Takvi normalni korisnici žele da njihovi normalni motori i uspiju prenjeti svu snagu na podlogu, bez da previše vrište i otimaju  se kontroli kao kakve divlje životinje. Fazer8 nosi izraženu notu „user friendly“ motora s kojim možete na posao, ali i juriti. U okvirima normale, naravno.
 

Ono što zaista krasi ovu Yamahu je završna obrada. Kao što smo spomenuli, Fazer8 izgleda kao da je sastavljen iz puno motora: tu su kočnice za FZ1 sa monobloc kliještima, kotači i stražnja vilica sa R6, stražnji kraj od FZ1 te motor od stare R1, sa manjim cilindrima. Pravi zadatak je oblikovati to sve da izgleda kao nešto sasvim novo, a kuća iz Iwate je u tom naumu i uspjela.
 

 

Okrenimo se pogonskom agregatu, koji zaslužuje pažnju. Naime, on je preuzet sa YZF-R1, te mu je smanjena zapremina, a dobio je i novu glavu motora, bregasta vratila i usisna tijela, koja u svrhu mekšeg ispoljavanja snage imaju i sekundarne zaklopke, dok su tu i dugački i ravni ispušni kanali u kombinaciji s usisnim tirihtorima različitih duljina po cilindrima. U vožnji je zbilja pravi „all-rounder“: na niskim okretajima je veoma blag, gotovo bismo rekli i preblag, da bi svoje pravo lice pokazao tek oko 8 000 okr/min, kada pokazuje svoje pravo lice, jer tada i zbilja juri. Zabava traje do kojih 10 000 okr/min, kada lagano ali sigurno počinje gubiti snagu. Namjena je očita, a želja za što uglađenijim i iskoristivijim agregatom postignuta.
 

Sav taj potisak bio bi beskoristan bez dobre ciklistike, koja je na Fazeru8 odrađen na nivou. Okvir i stražnja vilica predstavljaju jednu krutu sredinu koja daje puno samopouzdanja, dok bismo ipak poželjeli ovjes koji se može bar malo podešavati. Da nebi bilo zabune, ciklistika je veoma čvrsta, ali različiti stilovi zahtjevaju različito podešen ovjes. Tako je nama npr. zasmetao prebrz povrat na stražnjem amortizeru, koji na neravninama u nagibu uznemiruje motor, ali ne previše.
 

 

 

Fazer8 je uistinu lijepo napravljen motocikl
 

Veliku zaslugu za ugodnu i lijepu vožnju ima i promjenjen položaj vozača: Fazer8 ima upravljač sa XJ6, koji je otvoreniji za 5 mm, dok su oslonci za noge niži za 1 cm i pomaknuti u nazad za 1,5 cm. Tako vozač sada više opterećuje prednji kraj, zbog čega Fazer konačno želi skrenuti. Zasluge za to nosi i poluoklop, koji je 4 kg teži nego maskica na FZ8. Na posljetku, tu su i jako dobre kočnice koje omogućuju sigurno zaustavljanje s puno snage, ali i modulabilnosti.
 

Fazer8 je, dakle, jedan od onih motora koje je zapravo teško definirati i opisati. U prvu ruku nas nije nimalo oduševio: bio je skroz i sasvim običan, kao bijela boja. Ali tek nakon nekog vremena čovjek počne shvaćati prave vrijednosti, kao ugodan agregat naklonjen „običnom“ korisniku, ugodno upravljanje i stabilnu ciklistiku. Ima i svojih mana, kao prilično širok spremnik goriva koji jako širi noge, prilično neprecizan mjenjač, pogotovo pri prebacivanju iz prve u drugu, totalno nedostupni bočni oslonac i iznimno ružan ispušni lonac. No kada se sve odvagne, te na vagu stavi i prihvatljiva cijena od 73 500 kn, Fazer8 je vrlo vjerojatno „best buy“ u svojoj klasi. Jer da bi se istaknule dobre stvari, treba postojati i koja mana. Fazer je „osmica za osam“.
 

Tehnički podaci:
 
Motor: 4 cilindra u liniji, poprečno postavljen, 4 takta, hlađenje tekućinom: provrt x hod 68,0 x 53,6 mm; zapremina 779,0 ccm; kompresioni omjer 12,0:1. Distribucija sa dva bregasta vratila u glavi motora pogonjena lancem i 4 ventila po cilindru. Napajanje elektronskim ubrizgavanjem sa dvostrukim zaklopkama, promjer usisnog tijela 35 mm. Zapremina rezervoara 17 l. Podmazivanje mokrim karterom.
 

Prijenos: primarni zupčanicima, završni lancem. Višelamelna spojka u uljnoj kupci sa mehaničkom komandom. Mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa.
 

Ciklistika: Dvogredni dijagonalni okvir od aluminija, nagib glave upravljača 25°, predtrag 109 m; prednji ovjes – preokrenuta vilica promjera 43 mm bez mogućnosti podešavanja, hod kotača 130 mm; stražnji ovjes: alimijiska vilica sa monoamortizerom koji djeluje preko progresivnog polužja, hod kotača 130 mm. Amortizer podesiv po predopterećenju opruge. Gume: naprijed 120/70-ZR17, odostraga 180/55-ZR17. Kočnice: naprijed dvostruki poluplutajući disk promjera 310 mm i kliješta sa 4 klipića, stražnja: čelični disk promjera 267 mm i kliješta s jednim klipićem.
 

Dimenzije: duljina 2140, širina 770, visina sjedala 815, međuosovinski razmak 1460. Masa vozila spremnog za vožnju: 215 kg.
 

Deklarirane performanse: snaga 78,1 kW (106,2 KS) na 10 000 okr/min, moment 82,0 Nm pri 8 000 okr/min.
 

 

Share

Povezane novosti

MV Agusta F3 675

MV Agusta F3 675

rujan 30, 2015
KTM Freeride 350

KTM Freeride 350

siječanj 26, 2014
Husaberg enduro

Husaberg enduro

ožujak 02, 2013
Piaggio X10

Piaggio X10

siječanj 04, 2013
Husqvarna Nuda 900 R

Husqvarna Nuda 900 R

studeni 14, 2012
Scarabeo 200 i.e.

Scarabeo 200 i.e.

lipanj 21, 2012

About Author

admin