Modeli 2004 — 22 siječnja 2004 -

Kako ste već u naslovu mogli pročitati, radi se o izvedbi X i R. Dvije izvedbe su ponajprije rezultat istraživanja koje je «YAMAHA» provela. Jednostavno su na Internet stranici postavili upitnik za bikere. Rezultat upitnika: 2/3 glasova bila je na strani supermoto izvedbe. Kako je XT od začetaka ipak bio off road proizvod, nije se moglo pristupiti samo supermoto izvedbi. No, ispitivanje potrošačkog mijenja je dalo svoje glasove i to se nije moglo zanemariti. Budući da se razlike između supermota i enduro motora odnose većinom samo na ovjes, kočnice i kotače, ponuda dvije izvedbe jednog modela nalaže se kao potpuno logičan potez. Krenimo u istraživanje tih novih pila. Sama koncepcija motora se nije dirala. I dalje se radi o jedno cilindričnom agregatu zapremnine 660 ccm, koja je poznata još od već spomenute legende XTZ 660 Tenere. Međutim, tu je svim paralelama i smjernicama koje povezuju stari i novi model kraj. Ipak, razlučimo razlike između modela R i X, da ne bi bilo zabuna. Dakle, X model je čisti serijski supermoto. Tom izvedbom «YAMAHA» je preuzela u svoje ruke inače čestu ulogu nas bikera, koji iz cross ili enduro motora, doma, u garaži sami klepamo, mijenjamo i sastavljamo dijelove. Istina, nekad to ispadne kako treba i zaslužuje pohvale, da se zaista pomisli da je riječ o tvorničkoj izvedbi, ali ruku na srce, u većini slučajeva to ispadne neko ruglo koje se sviđa samo svom vlasniku. Ma ni njemu, samo to neće priznati. No, bilo kako bilo, jedno je sigurno. Kada se to u tvornici zamisli, pa konstruktori zajedno u suradnji sa dizajnerima razviju proizvod i na koncu se gotovi proizvod testira, onda je to ono pravo. To mi, u garaži, nemamo sa čime definitivno složiti i pozašarafiti. Da se vratim na temu; uvijek nekamo odlutam sa iste -:). Dakle, spomenuo sam razlike između X i R modela. Prva i najuočljivija razlika je u dimenzijama kotača. Na X modelu su obje felge promjera 17², dok se na R modelu sprijeda nalazi kotač za 4 broja veći tj. ogromnih crosserskih 21². Naravno da svaki tip ima i svoju odgovarajuću obuću. Na kotačima od X modela su sprijeda montirane gume širine 120 mm, a straga čak 160 mm. R model pak nosi obuću prema svojoj namjeni. Sprijeda uska guma za što lakše upravljanje i gutanje neravnina od 90 mm i 130 mm straga, što je sasvim dovoljno za svaki teren.
Sljedeći postupak u preobrazbi modela su svakako bremze. I tu X model ima veće brojke. Sprijeda je ugrađen plivajući disk promjera 320 mm i «Brembovim» kočionim klještima. R izvedba svakako gubi utrku na tom području, jer nosi diskove znatno manjeg promjera, 298 mm. Nekih drugih većih vizualnih razlika između ova dva modela nema. Razlike su još u međuosovinskom razmaku i visini sjedala za par milimetra, kao i ukupnim gabaritima, ali to su ne zanemarivi detalji, kada gledate dva ista motora.

U oba modela kuca novo srce istih performansi i iste razine tehnološkog razvitka. Krenimo s pričom od vrha agregata. Ugrađena je nova glava s novo dimenzioniranim ventilima, kojima su sada pečurke (šeširići) većeg promjera. To svakom motoru zlata vrijedi jer mu znatno olakšava «disanje». Sami cilindri, valjda se tu misli na cijeli blok cilindara, izrađeni su od aluminija, dok je unutarnja klizna strana cilindara presvučena keramičkim kompozitnim materijalom. Čim čujete negdje riječ kompoziti znajte da je to skupo ko drago kamenje, ali zato i ima svojstva da vam pamet stane. To, da je klip kovane izvedbe, već niti ne treba posebno pisati i isticati. Mašina se napaja gorivom pomoću elektronskog ubrizgavanja goriva s leptirima promjera 44 mm. Kad se to ubrizga, komprimira, zapali i preda energiju, tada treba onaj otpad nekuda odvesti u atmosferu. Žalosna činjenica, ali je tako. Ispušni sustav je bačen, a kamo drugamo, nego pod guzicu. «YAMAHA» se odlučila za gradnju dva prigušivača (ma ziher da su prigušivači, grmit će to, a ne piskutat), koji su izrađeni od nerđajućeg čelika. Da bi ipak i nama potrebna atmosfera ostala u što boljem stanju, ugrađeni su i katalizatori koji količinu štetnih ispušnih plinova drže unutar EURO-2 normi. Mjenjačka kutija posjeduje 5 stupnjeva prijenosa. U prvi mah se čini malo starinski, ali razmislite malo bolje, da li uopće treba više? Moje je mišljenje da je to, za ovaj tip motora, sasvim dovoljno. Prednost je ova; ne treba stalno motat nešto po mjenjaču. Kada ste do ušiju u blatu, zadnje što vam treba, je često mrdanje po mjenjaču u potrazi za što boljim prijenosom i okretnim momentom. Ukratko, elektronsko ubrizgavanje i 5 stupanjska getriba daje nam brži odaziv na gas i isporučivanje okretnog momenta i snage na širim područjima okretaja, bez potrebe za mjenjačem. Novi ispušni sustav je tu da upotpuni ugođaj sa svojim dobrim zvukom. Kad sam već sad spomenuo getribu i taj sklop, možda bi bilo vrijedno napomenuti da je poklopac spojke zaseban. To bi trebalo olakšati održavanje.

Gume i kotače smo spomenuli, kočnice smo riješili, agregat također, ostaje nam još priča oko okvira i ovjesa. Okvir je i dalje izveden u obliku čelične cijevne konstrukcije tzv. tipa «diamond». No, ipak bilo bi nerealno očekivati stari krampasti okvir na tako lijepom novom motoru. Na okviru su napravljene promjene koje se ne vide. Naime, čvrstoća okvira povećana je za 60 %, u odnosu na stari model. Jedina vidljiva promjena na okviru je ugradnja još jedne dodatne cijevi na vrh okvira. Do sada je to bila jedna cijev, sada su dvije. Kako uslijed teškog čeličnog okvira motor ne bi ispao težak kao «svinja pred klanje», sam agregat je «također» preuzeo ulogu stresnog dijela okvira. Za kraj priče malo o ovjesu. Ovjes je uvijek i svugdje bitan, bez obzira o kakvom motociklu ili vozilu općenito pričali. Na novim XT-eovima sprijeda je ugrađena «Paioli» teleskopska vilica. Možda je malo razočaranje u tome što se ne radi, o sad već potpuno očekivanim upside-down vilici. Baš šteta! Nekako smo već navikli na te nove stvarčice, pa nam je sada nekako čudno, kad nam uvale klasičnu vilicu. Dimenzije vilica su; također, na oba modela iste. Razlikuju se jedino u podešenosti.
Oprema. S obzirom na namjenu oba modela, nekakvu silnu opremu ne treba očekivati. No, ipak najnužnije stvari su svakako tu. Jaka rasvjetna tijela, mali vjetrobran, naravno tu je i LCD digitalni brzinomjer, glavni prekidač koji imobilizira sve sustave. Spomenimo još i malo prostora ispod sjedala za U-lokt.
Što još reći, osim da je Tenere dobio nasljednika i da će najvjerojatnije učenik ispasti bolji od učitelja. Oba modela jednostavno vuku svaki na svoju stranu. R model vapi za time da ga zatjerate u najveće zabiti, i uživate u zemljanim, prašnjavim putovima i zelenim šumama. Dok X model kao da nas zove da radimo gluposti, bilo na nekoj stazi, parkingu ili neke zabranjene načine vožnje po cesti. Naravno, imajte na umu da ovo zadnje ne smijete -:). Moja jedina zamjerka je u krštenju modela. Po mom sudu zamijenili su slovne oznake. R je svakako trebalo pisati na supermoto izvedbi, jer nas oznaka R uvijek asocirala na race i kaj već ide k tome. Dok X najčešće stoji na bokovima cross i enduro modela.

HONDA-biker, MK «Motori»

 
Tehnički podaci:

(U zagradama se nalaze podaci za model X)
Motor: 4T, jedno cilindrični, 4 ventila, SOHC, hlađen tekućinom
Provrt×hod; obujam: 100×84 mm; 659 ccm
Odnos kompresije: 10:1
Max snaga: 35,3 kW (48 KS) na 6000 okr/min
Max okretni moment: 58,4 Nm na 5250 okr/min
Napajanje: elektronsko ubrizgavanje, leptirasta tijela promjera 44 mm
Paljenje: TCI digitalno
Mjenjač: 5 brzina, sa sljedećim odnosima:
1. 2,500
2. 1,625
3. 1,150
4. 0,909
5. 0,769
primarni redukcijski omjer: 2,083
sekundarni redukcijski omjer: 3,000
Ovjes: sprijeda klasična teleskopska vilica, promjera 43 mm, hoda 225 mm; straga vilica sa mono-amortizerom hoda 200 mm.
Kočnice: sprijeda klasične kočnice sa jednim plivajućim diskom promjera 298 mm (320 mm); straga disk promjera 245 mm
Mjere (dך×v): 2240×850×1235 mm (2131×860×1349 mm)
Međuosovinski razmak: 1500 mm (1485 mm)
Kut vilice: 28°
Trag: 118 mm (90,2 mm)
Visina sjedala: 855 mm (875 mm)
Visina od tla: 200 mm
Suha masa: 165 kg (173 kg)
Gume: prednja 90/90-21 (120/70-17); straga 130/80-17 (160/60-17)
Dimenzije naplatka: prednji 21×1,85 (17×MT 3,5); stražnji 17×MT 2,75 (17×MT 4,25)
Kapacitet spremnika goriva: 15 l, od toga 3,5 l rezerve
Boje: plava, siva i crna
Cijena: model R, 55 985 kn ; model X, 59 900 kn

Prve isporuke se očekuju krajem trećeg i početkom četvrtog mjeseca.
Zahvaljujem gospodinu Markezu na danim informacijama, a i vi se za sve detaljnije informacije slobodno obratite u «MOTO Markez» u Sv. Nedjelji, V. Nazora 20 ili na tel: 01/3370-218

Share

Povezane novosti

KAWASAKI Z750, 2004

KAWASAKI Z750, 2004

svibanj 11, 2004
SUZUKI GSXR-750

SUZUKI GSXR-750

ožujak 05, 2004
HONDA CBR 125R, 2004.

HONDA CBR 125R, 2004.

veljača 22, 2004
YAMAHA WR 450F 2-Track

YAMAHA WR 450F 2-Track

veljača 07, 2004
Suzuki GSX-R 600 , 2004.

Suzuki GSX-R 600 , 2004.

siječanj 14, 2004
Honda CBF 600

Honda CBF 600

prosinac 09, 2003

About Author

admin