Yamaha Tracer 900

Prva je generacija Tracera 900 bila pravi hit u klasi crossover motocikala no Yamaha je posvetila dužnu pozornost primjedbama korisnika i novi Tracer učinila još boljim i ugodnijim motociklom. Poseban je naglasak stavljen na poboljšanje udobnosti, dok dobre stvari poput sjajnog trocilindričnog agregata nisu dirane. To znači da je Tracer i dalje brz i zabavan.

Promjene na novom Traceru 900 izvedene su prvenstveno na geometriji, ovjesu i ergonomiji, a intervencije na fizionomiji svedene su na minimum. Sve navedeno se odrazilo i na ukupnu težinu novoga Tracera, koji se udebljao za četiri kilograma te njegova masa sa svim tekućinama sada iznosi 214 kilograma. No taj porast težine ne osjeti se kod manevriranja na mjestu, a ne treba vas zabrinuti ni to što je sjedalo postavljeno na relativno visokih 850 mm, s tim da se može podići na još viših 865 mm. Naime, sjedalo nije previše široko, osobito u svome prednjem dijelu, pa tako ta udaljenost od tla neće predstavljati problem ni vozačima nižeg rasta koji i dalje lako mogu nogama čvrsto stati na tlo. Čak štoviše, mi smo na testnom primjerku podignuli sjedalo na viši položaj jer nam se to pokazalo kao ugodnije rješenje, ponajviše zato što su nam koljena tako bila manje skvrčena na relativno visoko postavljenim osloncima za noge. Spomenut ćemo još i visoko podignut i ravan upravljač, koji jest uži nego na prethodnom modelu, ali još je uvijek dovoljno širok da posluži kao sjajna poluga koja uvelike olakšava upravljanje motociklom, bilo da je riječ o brzom nizanju zavoja ili sporom manevriranju kroz gradsku gužvu. A koje je, usput budi rečeno, zahvaljujuće tom malčice užem upravljaču sada još lakše i sigurnije.

Performanse su na novom Traceru 900 ostale manje-više identične prethodnoj generaciji, ponajviše zahvaljujući izvrsnom rednom trocilindričnom agregatu koji je naslijeđen bez značajnijih promjena. Iz radne zapremine od 847 ccm razvija 115 KS pri ravno 10.000 o/min, a okretni moment iznosi izdašnih i vrlo iskoristivih 87,5 Nm pri 8.500 o/min. Na niskim je okretajima vrlo nježan i mekan u razvijanju snage, osobito ako je odabran standardan način rada motora. Čak štoviše, rekli bismo da je motor u tom načinu rada pomalo lijen i osjećate se kao da ga treba ohrabrivati da se zavrti energičnijim okretanjem gasa. Taj je način rada zamišljen za umjereno brzo vožnju, pa iako vam je na raspolaganju svih 115 KS, razvijanje snage nije onako žestoko kao što to može biti. Postoji još i B način rada motora koji smanjuje i okretni moment i snagu, a namijenjen je za vožnju po klizavom asfaltu, odnosno u doista teškim vremenskim uvjetima.

Priča se pak mijenja iz temelja kada odaberete način rada A, koji motoru daje punu snagu, a i odaziv na gas je trenutačan. Tada već i inače grleni zvuk trocilindričnog agregata postaje malo grublji i oštriji, osobito u visokim okretajima. Ubrzanja su žustra i žestoka, a pritom nije osobito važno u kojem ste stupnju prijenosa. Čak i ako ste lijeno ostavili motor u petom ili šestom stupnju prijenosa i odlučili dati gas na nekih 40-ak km/h, Tracer će spremno poslušati vašu komandu i ubrzati snažno i ravnomjerno, bez ikakvih zastajkivanja i štucanja. Zbog takve izražene elastičnosti, često smo zavoje prolazili u brzini više nego što bismo to inače činili. Dakako, ako želite izvući najbolje iz njega, trocilindraš treba držati na visokim režimima vrtnje, no već od nekih 6.000 o/min, pa sve tamo to 10.000 o/min, na raspolaganju vam je i više nego dovoljno snage i uzbuđenja za jedan naizgled putni motocikl. A sva ta eksplozivnost na vrhu je popraćena i odličnim zvukom.

Iako je uz sve to trocilindraš i vrlo uglađen, te snagu razvija iznimno predvidivo, za dodatnu sigurnost brine se kontrola proklizavanja s dva raspoloživa stupnja. Sustav nije osobito sofisticiran i drugi stupanj kontrole proklizavanja smatrali smo previše intruzivnim, ali u prvom načinu rada je interveniranje elektronike svedeno na razumnu mjeru koja ne utječe previše na vožnju, a opet možete imati dodatnu sigurnost da će vam pomoći ako to doista bude potrebno. A ako vam se i to čini previše, kontrolu proklizavanja možete i u potpunosti isključiti i tada ste sami odgovorni za svoju sudbinu.

Mjenjač je prilično dobar i precizan, iako je malo grub, pa je uputno mijenjati stupnjeve prijenosa s malo više snage. No tada može podnijeti i malo više zlostavljanja, pa ako vam se osobito žuri, možete u više stupnjeve prebacivati i bez povlačenja ručice spojke. Što se pak oštrog zaustavljanja tiče, tu nam pomaže klizna spojka koja sjajno odrađuje svoj zadatak. Opet naglašavamo, riječ je i o putnome motociklu, ali pogonski motor i mjenjač ipak potječu sa sportskog nakeda MT-09, pa vam tako omogućavaju da se Tracerom uživate i u itekako oštroj vožnji. Istini za volju, nije baš sve tako savršeno. Primjerice, između 6 i 8 tisuća o/min osjećaju se vibracije na osloncima za noge, a one su još izraženije u šestoj brzini, na nekih 150 km/h. To je pomalo nezgodno, budući da je to često blizu optimalne putne brzine na autocesti.

Kad smo već kod autoceste, ne možemo se ne dotaknuti Tracerove aerodinamike koja, mora se reći, nije baš idealna. Vjetrobran je dovoljno visok, a čak se može i dodatno podignuti, ali da biste to učinili potrebno je primijeniti više sile, a katkad čak i ‘prijateljski’ udariti po mehanizmu za pomicanje. Uglavnom, ako je vjetrobran u najnižem položaju, tada je glava izložena strujanju vjetra, a ako ga pak podignemo, zaštitit ćemo glavu, no vjetar će nam izraženije strujati oko ramena. Osim toga, oko kacige se stvaraju vibracije pa se na brzinama većim od 120 km/h stvara dodatna buka. Dakle, u ovome segmentu ima mjesta za poboljšanja, koja bismo možda mogli vidjeti na nekoj budućoj generaciji Tracera 900. Neugodnije od same zaštite od vjetra je lagano lelujanje motocikla, koje se javljaju na većim brzinama, a osobito na maksimalnih 219 km/h koliko smo uspjeli postići. Toliko je pokazala ploča s instrumentima, koja je preuzeta s prethodnog modela i iako nemamo nikakve zamjerke na preglednost i funkcionalnost, dizajn se sad već doima pomalo zastarjelo. Ne bi bilo loše da su u Yamahi odlučili malo odriješiti kesu pa i ovakav osnovni Tracer 900 oplemenili TFT zaslonom u boji, kakvog ima bogatije opremljena verzija GT.

Najveći kamen spoticanja na prvoj generaciji Tracera 900 bio je ovjes koji je sa svojim tvrđim postavkama više naginjao na sportsku nego na touring stranu. Na novome je modelu to ispravljeno, no pitamo se jesu li u Yamahi možda pretjerali s izmjenama. Pritom prednja Kayaba vilica ima štapove promjera 41 mm i hoda 137 mm te je po tim parametrima slična onoj na prethodniku. No stražnji amortizer nije samo smekšan, nego je uparen i s dužom stražnjom vilicom, čime je i za 10 mm produžen hod, koji sada iznosi 140 mm. Dakako, zbog toga je zahvata Tracer malo izgubio na upravljivosti, a i osjećaj za prednji kraj malo je otupio. Iako promjena nije previše drastična, ulasci u zavoje jednostavno više nisu tako oštri. Mekši ovjes zapravo nije toliko primjetan pri samim prolascima kroz zavoje koliko na kočenjima, kada prednji kraj izraženije tone ako mu se ne pomogne stražnjom kočnicom koja tada zaustavlja prekomjerno istezanje stražnjeg amortizera i smiruje motocikl. Kad smo se već dotakli stražnjeg amortizera, bilo bi nam draže da ima malo tvrđe postavke. Da bismo ga dobili u podnošljiv raspon rada, morali smo pritegnuti oprugu gotovo do maksimuma, a i tada je Tracer 900, usprkos produženoj stražnjoj vilici, prilikom snažnijeg otvaranja gasa sklon blagom propinjanju na stražnji kotač, osobito ako pritom još prelazite preko nekog prijeloma. Dobra je stvar što ovako mekan ovjes sjajno upija neravnine pa na taj način čak i na lošijim prometnicama omogućava i bržu vožnju nego što je to bilo moguće na prethodniku. Štoviše, zavojite ceste mu i dalje savršeno odgovaraju i u njima jednostavno mami na sportsku vožnju.  

Osim ovjesa, i sjedalo predstavlja značajniju promjenu koja doprinosi udobnosti na novom Traceru. Ono je dobilo deblju podstavu, toliko potrebnu za prelazak dužih dionica. Jedini problem sa sjedalom je što ta dulja vožnja ne može biti preduga ako želite da ono zadrži udobnost. Naime, podstava sjedala možda je malčice i previše mekana, pa nakon sat ili dva vožnje malo propadne i ono opet postane tvrdo. U konačnici, novo rješenje nije loše, no moglo bi biti i malo bolje. Kada je o kočnicama riječ, teško im je naći bilo kakvu zamjerku. Na prednjem su kotaču dva diska promjera 298 mm u kombinaciji s radijalnim kliještima s četiri klipa, dok je straga jedan disk promjera 245 mm. Yamahini motocikli već poslovično dolaze opremljeni kočionim sklopovima koji sjajno obavljaju svoju zadaću, a isto vrijedi i za Tracer 900. Progresivne su i vrlo se lako doziraju, tako da u većini slučajeva gotovo i nećete primijetiti da im pomaže ABS. Valja primijetiti i kako je stražnja kočnica osobito dobro iskoristiva i često smo si njome stabilizirali stražnji kraj motocikla pri prolascima kroz zavoje.

Ako tražite vrhunski, uzbudljivi i dovoljno udobni crossover motocikl, teško da ćete naći povoljniji od Tracera. Za manje od 90.000 kuna dobivate motocikl s kojim možete na kraj svijeta i natrag, a pritom se i dobro zabaviti. Za razliku od prijašnjega modela koji bismo mogli usporediti s nebrušenim dijamantom, nova je generacija znatno uglađenija i profinjenija. Ono što bi definitivno moglo biti bolje je aerodinamika, koja možda jest pretrpjela male, iako jedva primjetne preinake, ali one definitivno nisu donijele željena poboljšanja. No, ako već jurimo velikim brzinama, onda nas toliko i ne smeta pokoja turbulencija viška, koliko neugodna uvijanja motocikla. To je nešto bez čega bi definitivno mogli, no možda Yamaha na idućoj generaciji ispravi i taj nedostatak. A mi do tada nećemo previše cjepidlačiti i tražiti dlaku u jajetu, već ćemo uživati u svim pozitivnim karakteristikama koje Tracer 900 donosi, a njih ima kudikamo više nego onih loših. Uostalom, možda za tih 87.500 kn i možete naći prstohvat udobnijih ili uzbudljivijih ili praktičnijih modela, ali teško da ćete naći neki koji je toliko dobar u toliko različitih područja.

Ako Tracer 900 razmatrate kao motocikl pogodan za duža putovanja, možda ne bi bilo naodmet razmisliti o kupnji modela GT koji uz nadoplatu od 14.000 kuna nudi znatno više opreme, a od nje ćete najprije primijetiti bočne kofere zapremine 22 litre. Vozačko je radno mjesto opremljeno kvalitetnijim TFT zaslonom, a u standardnu opremu spadaju još i tempomat, grijane ručke i quickshifter koji omogućava promjenu stupnjeva prijenosa u više bez upotrebe spojke. Osim toga, GT verzija ima malo napredniju i u zlatno obojanu upside-down vilicu, koja je u potpunosti podesiva, dok se stražnjem monoamortizeru bitno lakše podešava predopterećenje. S time cijena Tracere 900 GT raste na 101.500 kn, što je svakako poprilična svota, ali za te novce nećete naći crossover sličnih performansi, a kamoli još i tako bogatog paketa opreme.

Prethodni članakNovi kalendar MotoGP 2020
Sljedeći članakRestauracija Vespe ’70