Aprilia Caponord 1200

76   Nova generacija Caponorda s prethodnikom dijeli ime i koncepciju agregat, to bi možda bile jedine poveznice. Tradicionalni V2 agregat, ovaj puta u jačem i potpuno novom izdanju, poznat iz modela Dorsoduro 1200 u Caponordu dolazi s nešto ublaženijim performansama pa mu je maksimalna snaga 125KS pri 8.250 okretaja kojom se ride-by-wire tehnologijom upravlja kroz tri mape paljenja (Sport, Toruring, Rain). Odlikuje ga vrlo “pitomo” razvijanje snage i izuzetna elastičnost koja vas omjerom provrta i hoda nerijetko dovede u situaciju da zaboravite da ima i mjenjač. Usput, vrlo precizan i tih mjenjač. U odnosu na Dorsoduro, osim minimalnog smanjenja snage, deklarirano je i smanjenje potrošnje goriva do 20%. Zvuk agregata djeluje vrlo moćno, iako su motocikli bili opremljeni standardnim ispušnim sustavom. Kad već spominjemo ispuh, treba spomenuti i zanimljivu mogućnost reguliranja visine ispušnog lonca čijim se spuštanjem omogućuje montaža posebno oblikovanih bočnih kofera identičnih veličina u koje bez problema stanu integralne kacige. 8 9 Moderni izgled Caponorda usklađen je s ostalim modelima u ponudi, s prepoznatljivim detaljima koji ne ostavljaju prostora sumnjama tko ga potpisuje. Atraktivne linije, podesivi vjetrobran, opšiveno sjedalo, štitinici za ruke, multifunkcionalni display, grijane ručke…. samo su neki od detalja koje možemo navesti a koji predstavlju vrh ponude u ovom segmentu motocikala. Okvir motora napravljen je kombinacijom cjevaste konstrukcije i aluminijskih ploča čime se preciznom balansu pridodala i velika čvrstoća a dizajniran je na način da se postigne viši upravljač kako bi cijeli motocikl dobio na upravljivosti bez ugrožavanja stabilnosti pri većim brzinama. Stražnji koš isto je novi, posebno dizajniran kako bi se uspješno nosio s teretom suputnika i prtljage ali i dozvolio horizontalni smještaj stražnjeg amortizera koji spaja okvir sa stražnjom aluminijskom vilicom. Lagani aluminijski kotači promjera 17″ preuzeti su sa sportskog RSV4 kao i vrhunske Brembo radijalne kočnice s diskovima od 320 mm naprijed i 240 mm straga. Dvokanalni ABS s mogućnošću isključenja spada u serijsku opremu, kao i ATC (Aprilia Traction Control). Fjallraven Kanken 16L Svim funkcijama igrate se gumbićima a reakcije pratite na na novom i vrlo preglednom LCD-u. 2 Ne može se reći da su organizatori probnih vožnji imali previše sreće s vremenskim prilikama jer su kiša i jak vjetar pratile prezentacije. Slično je bilo i nama ali su nam nova IXS Goretex oprema i Schubert kaciga omogućili da ne brinemo previše o vremenu nego da u miru probamo Caponorda 1200 pa smo to i učinili. Za ergonomiju imamo samo riječi hvale jer je s visinom sjedala od 84cm Caponord optimalno podešen dok u kombinaciji s odlično postavljenim osloncima za noge dozvoljava prilično opušteno sjedenje i višim vozačima. Sjedalo je udobno za duža putovanja ali i oblikovano na način da zajedno s utorima za noge oko 24-litarskog spremnika goriva pruža odličan oslonac i prilikom sportske vožnje. Upravljač je postavljen relativno visoko i široko. Ukupno gledajući, nakon cjelodnevne vožnje nismo zamjetili gotovo nikakve znakove umora. Motor se vozi izuzetno lagano, zbog već nabrojenih prednosti elastičnog i jakog agregata, ali i ovjesa koji se može pohvaliti novim rješenjima u vidu elektronske regulacije. 1 3 Kad kažemo da poveznice sa starim modelom gotovo da i ne postoje, odnosi se to i na namjenu jer Caponord 1200 ne bi mogli okarakterizirati kao klasični touring motocikl, radi se o proizvodu čiji spektar upotrebe znatno nadilazi skromne karakteristike donedavno odličnog putnog enduro motocikla. To se posebno odnosi na izuzetno bogatu paletu elektronskih pomagala kojima Aprilija zadnjih nekoliko godina prednjači u razvoju supersportskih motocikala a sve se to sada može naći i na “putnom” Caponordu. ADD sustav, koji dolazi u “Travel pack-u” zajedno s ACC (Aprilia Cruise Control) ili jednostavnije tempomatom, centralnim štenderom i bočnim koferima, označava Aprilia Dynamic Damping, dinamični sustav polu-automatskog ovjesa razvijenog i patentiranog u Apriliji. Da ne bismo samo navodili tehničke podatke, ovaj put smo se odlučili za aktivniju prezentaciju odnosno u tome nam je pomogao Andrea Ricci, voditelj odjela za elektroničke i elektronske sustave Piaggio grupacije, pa vam prenosimo i razgovor s njim: Andrea_Ricci1 P – Novi Caponord 1200 opremljen je brojnim elektronskim sustavima, je li to postao zaštitni znak Aprilije? O – Prvi na svijetu predstavili smo Ride by Wire sustav na modelu Shiver 2007. godine. Prvi smo vjerovali u taj sustav, a zatim su ga postepeno počeli koristiti i konkurenti. Razvili smo elektronski mjenjač koji je korišten ne modelu Mana i drugu generaciju Ride by Wire sustava za model RSV4. Zatim smo pomaknuli granice u sportskoj vožnji aPRC sustavom na modelima RSV4 i Tuono V4, a nakon toga i predstavljanjem ABS sustava na modelu RSV4. Sada je došlo vrijeme za pisanje nove stranice u tehnološkoj literaturi, preciznije u poglavlju o ovjesu. nike air max 2016 wit Pomoću aDD sustava postižemo maksimalnu udobnost i bolju upravljivost te postižemo maksimum s vilicama i amortizerima koji su dostupni na tržištu. Pierre Garcon Redskins Jerseys P – Što ste htjeli reći s time da pomoću aDD sustava postižete maksimalnu udobnost? O – Postoje brojni principi rada elektronskih sustava ovjesa koji su usmjereni na udobnost. Air Jordan 13 Retro Svi su dobro poznati iz svijeta automobilske industrije. Istaknuo bih dva osnovna principa rada: – sky-hook tehnologija koristi princip rada koji pruža udobnost pri niskoj frekvenciji rada ovjesa, kao na primjer kod dugih neravnina. – acceleration-driven-damping, postiže najbolje performanse pri srednjoj i visokoj frekvenciji rada ovjesa, drugim riječima kod uzastopnih kratkih neravnina. Kombinirali smo dva navedena principa rada uz jedinstveni patent u svijetu dvokotača koji nam omogućava usklađivanje njihovog rada i postizanje maksimalne udobnosti u svim režimima rada ovjesa. Asics 2017 Goedkoop P – Kako sustav pruža maksimalnu udobnost, a u isto vrijeme i bolju upravljivost? O – To je moguće uz različite principe rada koji djeluju istovremeno, nekima je cilj povećati udobnost, a drugima pružiti bolju upravljivost.   P – Na što ste mislili s upravljivošću motocikla? O – Zahvaljujući principima rada koji su usmjereni na upravljivost sustav prepoznaje manevre vozača (ubrzavanje, konstantni gas, otpuštanje gasa, kočenje, …) i sukladno tome podešava prednju vilicu i stražnji amortizer kako bi postigao najbolju ravnotežu motocikla. Sustav izravno reagira na manevre vozača te mijenja postavke vilice i amortizere dinamično i kontinuirano. Nije riječ o sustavu koji bi radio po principu prekidača, gdje bi, na primjer, bila korištena jedna postavka prilikom ubrzavanja a prilikom kočenja bi prebacilo na drugu postavku. Sustav radi na drukčiji način. Riječ je o kontinuiranom sustavu pri kojem postavke ovjesa konstantno variraju, bez ”preskoka”, u skladu s načinom vožnje. Na primjer, postavke amortizera mijenjaju se ovisno o intenzitetu kočenja ili ubrzavanja. Kao što znate, prednja vilica koristi sustav s elektronskim ventilom koji olakšava ili otežava prolazak ulja te time mijenja tvrdoću vilice. Elektronski ventili nisu puno različiti od mehaničkih sustava ali su puno brži (od maksimuma do minimuma mogu se pomaknuti u 10 milisekundi). Predstavili smo patent s kojim smo mogli odrediti postavke tvrdoće u rasponu između minimuma i maksimuma koje sustav dopušta. Zahvaljujući ovom patentu nisu nam potrebne višestruke mape aDD sustava jer sustav automatski prati vozača pa vozač ne treba sustavu naređivati kakve postavke treba za svoj način vožnje. P – Dakle aDD sustav ima jednu mapu rada? O – Da. Sustav ne prilagođava ovjes samo na osnovu udaraca koje zaprima s asfalta već prepoznaje i način i faze vožnje zahvaljujući izravnoj povezanosti s radnjama vozača te sukladno njima reagira. Jednostavno rečeno, aDD sustav prepoznaje vozite li opušteno ili sportski. P – Postoje li i drugi patenti u sklopu aDD sustava? O – Postoje još 2, znači ukupno 4. Za kontrolu hidrauličkog ublažavanja ovjesa iznimno je važno znati dinamiku kretanja samog ovjesa. Na primjer ovjes ne isporučuje silu kad se ne kreće (na primjer kad motocikl stoji na mjestu), a kad se vozilo kreće bitni su dinamički uvjeti jer sila koju ovjes isporučuje proporcionalna je s brzinom kretanja samog ovjesa. Iz tog razloga iznimno je bitno imati informaciju o brzini kompresije i povrata ovjesa. nike air max pas cher U tu svrhu korišten je senzor tlaka u vilici (patentirani sustav)kako bi se mogla precizno odrediti brzina kretanja vilice. Postoji određena količina zraka u vilici čiji se tlak povećava uz veću kompresiju vilice. Stražnji ovjes koristi potenciometar koji mjeri kut položaja stražnje vilice i omogućava izračun podatka o brzini kompresije ili povrata stražnjeg amortizera. Zahvaljujući tim senzorima dobivaju se vrlo precizne informacije o dinamici kretanja amortizera, a time i najbolje moguće postavke. P – Koji je četvrti patent aDD sustava? O – Caponord 1200 ima mogućnost elektronskog podešavanje prednapregnutosti opruge stražnjeg amortizera. No otišli smo i korak dalje. Mjerenjem kuta stražnje vilice pomoću potenciometra može se računati visina stražnjeg djela motocikla. Tu informaciju sustav koristi kako bi samostalno radio prilagodbe prednapregnutosti opruge stražnje vilice. Patentirali smo ovu dinamičku funkciju koja sustavu daje potpunu autonomiju u podešavanju prednapregnutosti, a time smo prvi koji smo predstavili u potpunosti aktivan stražnji ovjes. P – Možete li nakratko opisati elektronske sustave modela Caponord 1200? O – Elektronske sustave Caponorda možemo podijeliti u više grupa: – karakter, zahvaljujući Ride By Wire sustavu s više mapa rada. – sigurnost pri kočenju uz dvokanalni ABS sustav kojeg je moguće isključiti – sigurnost pri ubrzavanju uz aprilia Traction Control sustav protiv proklizavanja kojeg je moguće isključiti i podešavati u tri različite postavke – performanse prilikom ubrzavanja uz ekskluzivnu, patentiranu ”slip control” funkciju našeg sustava protiv proklizavanja – udobnost i upravljivost zahvaljujući naprednom i inovativnom sustavu polu-aktivnog prednjeg i aktivnog stražnjeg ovjesa te zadnje ali ne i manje važno, uživanje u vožnji uz tempomat..   P – Kako funkcionira tempomat? O – Upravljanje njime je vrlo jednostavno i intuitivno. Jednostavnim pritiskom na tipku koja se nalazi na desnoj strani upravljača odredite brzinu i u tom trenutku možete pustiti gas i u potpunoj udobnosti uživati u putovanju. Pritiskom na ručicu kočnice, ručicu spojke ili tipku tempomata sustav odlazi u stanje pripravnosti i čeka novu postavku brzine.   P – Pouzdanost sustava: kako je zajamčena? O – Kao što je slučaj sa svim elektronskim sustavima koje razvija Piaggio Grupa, metodološki pristup je baziran na dokazanoj FMEA metodi iz automobilske industrije. Fjallraven Kanken Big Ova metodologija dopušta analizu svih mogućih kvarova i mogućnosti sustava da ostane siguran. Iz tog razloga odabrani su najbolji prekidači poluga kočnica, ručice spojke, prekidači tempomata i senzori brzine. Svi sustavi sigurnosti su udvostručeni kako bi se osigurala ispravnost u svakom trenutku. Kako bi jamčili pouzdanost koristili smo najveći mogući broj komponenti iz automobilske industrije u kojoj je zadan cilj nula kvarova za razliku od sektora proizvodnje potrošačke elektronike. P – Velika pažnja posvećena sigurnosti… O – Da. Sigurnost je najvažnija. Air Jordan 5 Retro Napredni sustavi protiv proklizavanja kao što je aTC iskoristivi su za manje iskusne vozače dok bolje upoznaju motocikl, a iskoristivi su i za iskusne vozače jer su uvjeti na cesti nekad nepredvidivi. Asics Hombre Mislimo da su tri postavke aTC sustava dovoljne za pokrivanje različitih stilova vožnje i uvjeta na cesti. Sustav sigurnosti Caponorda 1200 upotpunjen je ABS sustavom koji je od velike koristi na skliskom asfaltu kao i kod naglog kočenja jer sprječava blokiranje kotača. Kombinacija sustava proklizavanja i ABS sustava dakle pomaže vozaču prilikom ubrzavanja i prilikom kočenja te mu dopušta opušteniju vožnju s više samopouzdanja. Uz to aDD sustav unaprjeđuje upravljivost i stabilnost motocikla te time pruža još veću dozu sigurnosti.

Prethodni članakWSBK – Sepang 2016
Sljedeći članakWSBK – Lausitzring 2016