Aprilia 660 Tuareg

Natpis Tuareg značio je prestižni putni enduro motocikl ali ga nažalost na novim modelima nismo vidjeli gotovo tri desetljeća. Duže vremena pisalo se o ideji reinkarnacije ali godine su prolazile bez konkretnih pomaka sve dok nije došla 2021. koju je Aprilia začinila izvrsnim novim agregatom zapremine 660 ccm, predstavljenim prvo u potpuno novom modelu RS 660, slijedio je Tuono a kao šećer na kraju stigla je i enduro verzija noseći legendarno ime Tuareg. Aprilia je time otvorila vrata sve popularnijoj klasi enduro motocikala srednje zapremine a zašto je sve popularnija pokazalo nam je i druženje s Tuaregom kroz koje smo u tjedan dana lutanja po raznim podlogama prešli gotovo dvije tisuće kilometara…

Izgledom Tuareg 660 prati klasični oblik enduro motocikla s povišenim upravljačem i vjetrobranom ispod kojeg se s jedne strane nalazi atraktivni LED svjetlosnim sklop a s druge moderni TFT instrumenti. Stražnji kraj također krase izdužena novodizajnirana LED svjetla. Testni primjerak bio je opremljen originalnim Aprilia metalnim koferima vrhunske kvalitete koji uz pametno korištenje nude zavidnu količinu prostora. Odmah smo se sjetili Capo Norda s kojim smo se dugo družili na hard testu i koji je također bio opremljen originalnim koferima međutim u te atraktivne dizajnerske bočne kofere nije stao laptop pa smo dužni pohvaliti ovu promjenu na Tuaregovoj opremi.

Kad bi morali izdvojiti jednu osobinu novog Tuarega, kao najbolju ili najbitniju stranu ovog mladog Talijana, dvoumili bi se između tehničkog podatka o hodu ovjesa od 240 milimetara i redizajniranog agregata s povećanim okretnim momentom na nižim i srednjim okretajima. Dvije su to osnovne karakteristike koje definiraju Tuarega i zbog kojih, najblaže rečeno, ne želite da vožnja završi. Iako je hod ovjesa kod ovakvih motocikala prvenstveno relevantan kao off road komponenta, veliku ulogu igra i na cesti gdje Tuarega čini izuzetno stabilnim i sigurnim. Gotovo je nevjerojatna doza samopouzdanja koju Tuareg 660 pruža na zavojitoj cesti opremljen serijskim Pirelli Scorpion Rally STR gumama. S obzirom da se radi o agregatu od, za današnje prilike skromnih 80 KS, dakako da izostaju strahovita “ispucavanja” iz zavoja ali postići takav balans između mekanog upijanja neravnina i čvrstoće čeličnog cjevastog okvira za svaku je pohvalu.

Dvocilindrični agregat zapremine 659 ccm u Tuaregu razvija snagu od već spomenutih 80 KS pri 9.250 okretaja. Razvoj agregata za sva tri modela, RS, Tuono i Tuarega krenuo je iz iste točke ali sukladno namjeni, na RS-u je snaga dignuta na 100 KS dok ih Tuono broji 90. Međutim, okretni moment na Tuaregu iznosi visokih 70 Nm pri 6.500 okretaja što ga čini izuzetno elastičnim čemu pridonosi i skraćeni prijenos. Na otvorenoj cesti u većem dijelu vožnje nema potrebe držati ga iznad 6-6.500 okretaja jer je tada najmirniji a promptno reagira na otvaranje gasa i bez upotrebe mjenjača. Osim elastičnosti, agregat se može pohvaliti i malom potrošnjom koja ni u ekstremnijim uvjetima nije prelazila 4,5 litara što Tuaregu uz spremnik goriva od 18 litara pruža više nego dovoljnu autonomiju.

Kayaba podesive prednje vilice promjera 43 mm opremljene su dvjema oprugama različite tvrdoće čime je čvrsti okvir dodatno dobio na stabilnosti Osim što je time riješeno poniranje pri kočenju, bilježimo i izostanak nelagodnog lelujanja i uvijanja s obzirom da je straga montirana aluminijska vilica s monoamortizerom. Međuosovinski razmak iznosi 1.525 mm a težina 187 suhih kilograma. Kočnice s Brembovima kliještima, te prednjim diskovima promjera 300 mm i stražnjim od 260 mm, također izvrsno obavljaju svoju namjenu sasvim dovoljnom jačinom i preciznim doziranjem.

Ergonomija je standardno na enduro motociklima gotovo idealna a ni Tuareg u tome ne odskače. Sjedalo je pozicionirano na 860 mm i djeluje nešto šire i udobnije u odnosu na konkurenciju. Manevriranje na mjestu također je jednostavno a osigurač je nogama uvijek lako dostupna podloga. Upravljač je širok i visinom odlično izbalansiran između vožnje u sjedećem i stajaćem položaju što je još jedna odlika koja pokazuje važnost Tuaregove off road namjene. Ukoliko oko toga i nakon svega napisanog postoje ikakve sumnje, odagnat će ih gume dimenzija 90/90-21 i 150/70-18 na aluminijskim tubeless naplatcima.

U svim segmetnima vožnje Tuareg će zadržati vrlo visoki nivo i pokazat će se vrlo brzim premda smo svjesni da mu to nije primarna osobina. Spuštanje u nagib kao i naglu promjenu smjera na Tuaregu vrlo je lako izvesti, u samom zavoju je potpuno neutralan a potrebne korekcije uslijed lošije procjene dozvoljava bez panike bilo dodatnim spuštanjem motocikla u zavoju ili jačim kočenjem. Kad ulovite ritam na zavojitoj cesti do izražaja dolazi stražnja kočnica koja savršeno uravnotežuje prednji i stražnji kraj. Uz sve navedene karakteristike, uživanje u vožnji je zagarantirano pri čemu ne trebate tražiti njegovu gornju granicu tolerancije. Zapravo, za nekoga s razvijenijijm avanturističkim sklonostima tu priča tek počinje jer impresivne vozne karakteristike dolaze do izražaja kada se prebacite na drukčiju podlogu, bilo u šumi, blatu, prašini, makadamu… Upijanje neravnina, stabilnost na pravcu, driftanje na izlascima iz zavoja pa čak i manji skokovi dio su spektra koji Tuareg nudi. Kako bi sve to izveli na maksimalno siguran način, osim ovjesu i čvrstom okviru, zasluge je potrebno pripisati i elektronici koja tradicionalno zauzima važno mjesto na listi prioriteta Aprilijinih inženjera još od predstavljanja prvog APRC sustava čiji je trend nastavljen i na novim modelima. U seriji dolazi kontrola proklizavanja, kočenja motorom, tempomat te tri mape paljenja uz četiri načina rada kompletne elektronike ali i mogućnošću isključenja asistencije. Quickshifter spada u dodatnu opremu a na listi nedostaje još i senzor nagiba koja bi zaokružio ponudu.

Vožnja na terenu može biti više ili manje naporna odnosno teži tereni zahtijevaju i drugi odabir guma ali probali smo i sa serijskima proći zahtjevnije dionice. Pri tome se Tuareg najbolje snalazi na tvrđoj podlozi kakva je većina hrvatskih makadama dok svakim prijeđenim metrom dodatno hrani samopouzdanjem. Međutim pri udarcima u manju prepreku ili naletom na friško popravljeni makadam nasipanjem dodatnog sloja drobljenog kamenja, daje do znanja da postoje granice. Čepovi na gumama zasigurno bi promijenili sliku no težina je i dalje prisutna pa je oprez dobrodošao.

Svestranost i upotrebljivost enduro motora srednje zapremine nenadmašna je te stoga ne čudi izniman rast njihove popularnosti. Bilo da se radi o sportski nastrojenoj vožnji na zavojitoj cesti ili offroad izletu, teško da možete naći kvalitetnije rješenje i pri tome ne biti zakinuti za ono najbolje od oba segmenta. Inteligentno smišljeni, dijeleći lakoću upravljanja s jednocilindrašima te udobnost i performanse putnih endura gotovo duplo veće zapremine, nameću se kao idealan izbor dva svijeta u jednom motociklu a sa svojim izvrsnim voznim karakteristikama potpomognutim vrhunskim setom elektronskih pomagala, Tuareg 660 zasigurno je jedan od predvodnika u klasi.

Prethodni članakHyundai & Giugiaro obnavljaju koncept Pony iz 1974.
Sljedeći članakUniverse Mobile Office by Hyundai